Sijoitusasunto oli virhe, v*tuttaa aivan suunnattomasti vuokralaiskokelas
Tämä tapahtui eilen ja vieläkin vituttaa aivan suunnattomasti. Olisi pelkkää plussaa jos tätä kautta tämä pieni äidin hemmoteltu tissiposki saisi tietää miltä tuntuu haaskata koko lounastauko turhaan.
Vuokraan ensimmäistä kertaa elämässäni kämppää, ja olen kyllä kieltämättä ollut todella pettynyt siihen millainen tarjonta on hakijoita ollut. Ilmoituksessa tulee täysin selvällä suomen kielellä esiin, että ei lemmikeitä, ei maksusitoumuksia, ei tupakointia. Tässä vaiheessa on ottanut varmaan 4-5 ihmistä jotka eivät itse kykene maksamaan vuokraa yhteyttä, plus muutenkin ihan täysin holtittomat ihmiset joista paistaa se miten elämänhallinta on hukassa. Näyttöihin on onneksi valunut suht ok porukkaa, poislukien yksi joka löyhkäsi röökiltä niin että silmiin särki pelkkä samassa huoneessa olo (asunnossa ei ole parveketta, en todellakaan lähde luottamaan että noin rankasti tupakoiva jaksaa kipsutella pihalle tupakalle joka kerralla).
Eilen paikalle valunut nuori herrasmies vie kyllä voiton. Ihan kuin piilokamerassa olisi ollut. Näyttö meni ok:sti ja vaikutti asialliselta opiskelijalta. Hieman ihmettelin kun sanoi "otan tämän, haluan heti tehdä vuokrasopparin" vaikka olin selkeästi ilmoittanut vielä illaksi olevan varattuna näyttöjä jotka halusin käydä läpi joten ei edes olisi ollut sopparia mukana (toki haluan tarkistaa myös esim luottotiedot itsekseni ensin). Herra oli ollut myös ajan suhteen hyvin vaativainen, joten pakotin näytön mahtumaan lounastaukooni mutta ajattelin että jos nyt nappaa niin kerran kie vyön alla ravaaminen on sen arvoista.
Noh, seuraavaksi tää kultamussukka kertoo miten koko näyttö on ollut pelkkää ajanhukkaa. Hän ilmoittaa miten "sopimuksessa vuokran pitää olla xxx" koska hänellä ei "ole varaa" kalliimpaan. Olin ihan sanaton. Jätkä tuijotti mua ihan pokkana kun kertoi myös miten hänen pitää ottaa koiransa asuntoon koska "exän äiti on allerginen". Tyrmistyneenä sain sanottua, että anteeksi varasitko näytön tosiaan turhaan, koska olen selkeästi ilmoittanut vuokrasumman joka ei ole neuvoteltavissa (nyt jo halvempi kuin naapurikämpät) sekä etten ota lemmikkejä asuntoon. Tämä äidin entitled pieni muru _suuttuu_ ja älkää vänkkäämään, miten vuokran _on_ oltava halvempi koska muuten hän ei voi maksaa sitä ja koirat _on_ pakko saada ottaa mukaan. Hänen on _pakko_ saada tämä asunto koska se on lähellä paikkaa x ja hän joutuu muuttamaan ulos koska exä jätti, joten hän _tarvitsee_ tämän asunnon. Jankattuamme hetken jannu sitten lähtee kättelemättä, kiittämättä ja hyvästelemättä, kengät vaan jalkaan ja ovi lähes paiskataan kiinni.
Mun päähän ei oikeasti mahdu, miten ulkoa täysin normaali yliopistossa opiskeleva parikymppinen mies on käsittänyt elämän niin, että se järjestyy hänen toiveidensa mukaan ja on mun asiani ratkaista se hänen edukseen. Oli kivaa olla loppupäivä töissä nälkäisenä ja vittuuntuneena, koska otin ylipitkän lounastauon voidakseni juosta hikihatussa aivan 100% täysin turhan reissun takia.
Kommentit (270)
Viime syksynä hyvä vuokralaisemme muutti toiseen kaupunkiin, ja tilalle piti etsiä uusi. Kolme kertaa sovin näytön, jolle ei tullutkaan kukaan. Saimme myös aivan kummallisia yhteydenottoja, ja viidellä kuudesta hakijasta ei ollut luottotiedot kunnossa. Osa hakijoista ei osannut kirjoittaa, osa lähetti vain viestin "koska näyttö". Siis ei isoja kirjaimia, ei tervehdystä, ei itsensä esittelyä, ei välimerkkejä. Osalla olisi ollut sossun takaus, osalla ei tarpeeksi takuuvuokraa.
Mistä nämä luuserit oikein tulevat? Yhdellä nuorella parilla ei ollut luottotietoja, koska ne olivat menneet "nuoruuden hölmöilyissä". Katsoin heidän henkkareistaan, että olivat molemmat syntyneet vuonna 1996. Molemmilla oli likaiset vaatteet ja he kulkivat asunnossa kengät jalassa kommentoiden paikkoja niin kuin olisivat saaneet asunnon jo. Hämmästys oli suuri, kun kerroin odottavani että vuokralainen joko opiskelee tai käy töissä, ja että luottotiedot on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
uskkaa jo että lemmikinpitokielto on laiton, tämä on ihan selvää pässinlihaa, ja on usein uutisissa, etä kaikki sen kyllä tietää. Minua ei kiinnosta mitä kiinteistölehdessä ajatellaan. Minua kiinnostaa mitä laki sanoo ihmisoikeuksista. Voi voi, lähditkö väärään bisnekseen? Hahahahah!
Yksityisellä vuokranantajalla on ihmisoikeus valita vuokralaisensa vaikka noppaa heittämällä. Jos hän ei valitse vuokralaista, jolla on elukoita, hän saa olla valitesematta tätä, ei sitä tarvitse edes perustella... sanoo vain että " ei, en vuokraa sinulle". Yksityisen ei tarvitse vuokrata asuntoaan kenellekään, jos hakjoista kukaan ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uskkaa jo että lemmikinpitokielto on laiton, tämä on ihan selvää pässinlihaa, ja on usein uutisissa, etä kaikki sen kyllä tietää. Minua ei kiinnosta mitä kiinteistölehdessä ajatellaan. Minua kiinnostaa mitä laki sanoo ihmisoikeuksista. Voi voi, lähditkö väärään bisnekseen? Hahahahah!
Kuule, minulla yksityisenä asunnon omistajana on oikeus kieltäytyä vuokraamasta asuntoa vaikka sillä perusteella, että sulla on kolme kiloa liikaa vyötäröllä halutessani. Aina voin asuntoni pitää omassakin käytössäni. On olemassa sellainenkin perusoikeus kuin oikeus omaisuuteen.
niinhän sinä luuet. Jos syrjit avoimesti vaikka vuokrausilmoituksessasi romaneja, somaleita, saamelaisia, homoja, yms ihmisryhmää niin voi olla että joku haastaa oikeuteen. Samoin et sinä kultapossu tiedä kenellä on mikkäkin lemmikki, ei me aina siitä kerrota, jo siitäkin syystä että ei ole tarvis koska lain mukaan sillä ei ole mitään merkitystä.Samoin kuin jos joku kysyy painoani, se on laiton kysymys ja siihen saa sanoa mitä tahnsa, aivan sama kuin jos työnantaja kysyy oletko raskaana, tai oletko lesbo, siihen voi vastata ihan mitä tahtoo,ei ole rehellisyysvaatimusta, koska kysymys on laiton.
Oisko parempi että lopetat koko vuokraushommasi, ei rahkeet riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, minulla yksityisenä asunnon omistajana on oikeus kieltäytyä vuokraamasta asuntoa vaikka sillä perusteella, että sulla on kolme kiloa liikaa vyötäröllä halutessani. Aina voin asuntoni pitää omassakin käytössäni. On olemassa sellainenkin perusoikeus kuin oikeus omaisuuteen.
niinhän sinä luuet. Jos syrjit avoimesti vaikka vuokrausilmoituksessasi romaneja, somaleita, saamelaisia, homoja, yms ihmisryhmää niin voi olla että joku haastaa oikeuteen. Samoin et sinä kultapossu tiedä kenellä on mikkäkin lemmikki, ei me aina siitä kerrota, jo siitäkin syystä että ei ole tarvis koska lain mukaan sillä ei ole mitään merkitystä.Samoin kuin jos joku kysyy painoani, se on laiton kysymys ja siihen saa sanoa mitä tahnsa, aivan sama kuin jos työnantaja kysyy oletko raskaana, tai oletko lesbo, siihen voi vastata ihan mitä tahtoo,ei ole rehellisyysvaatimusta, koska kysymys on laiton.
Eihän niitä kaikkia siihen ilmoituksen laiteta... menvät vaan suoraan roskikseen moiset hakijat. Et tule valituksi ja jos osoittautuu että olet valehdellut, vuokranantaja saattaa tarvita asunnon siskontytön käyttöön heti irtisanomisajan jälkeen.
Sekoitat nyt työpaikan ja vuokra-asunnon keskenään... eikä ne syrjimisperusteet ihan mahdottomia ole yksityisissä työpaikossakaan... vain pörssiyhtiöiden ja julkisten virkojen kanssa pitää olla läpinäkyvämpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos allekirjoitat vuokrasopimuksen jossa sanotaan että ei lemmikkejä, ja kuitenkin roudaat sinne asuntoon eläimen, niin tiedätkö mitä on silloin tullut tehtyä?
Meillä on vuokrattavana omakotitalo. Se on kanssa aika mielenkiintoista. Olen moneen kertaan painottanut et talo ei ole keskustassa vaan lähimpään kauppaan on yli 10km. Oma auto on välttämätön koska julkista liikennettä ei ole. Talvella siel on säkkipimeää. Mut ei. Ku mä niin haluun omaa rauhaa ja et luonto on lähel. Joo tahdon tulla kattoon. Joo tää olis ihan unelma. Kunnes näytön jälkeen tulee viesti et sori. mut on liian syrjässä. Voi stana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuossa tilanteessa et varmaan oleta, että saisit silti vuokratuloja...
Vuokranantaja, aivan kuten työnantajakin, saa valita hakijoista sen itse parhaaksi katsomansa. Syitä ei tarvitse (eikä voi, eikä kannata) kertoa ääneen kenellekään. Jos hakija kokee tulevansa syrjityksi, hän voi tehdä siitä vaikka tutkintapyynnön poliisille jos tahtoo. Mutta jos hakijalle vastataan, että asuntoon tai työtehtävään on valittu vaikkapa "kokonaisarvioon" perustuen niin syrjinnän osoittaminen toteen on äärimmäisen hankalaa.
Ei vuokrantaja, oli hän sitten yksityinen ihminen tai ison firman edustaja, ole mikään hyväntekijä. Se on bisnestä, ei mitään muuta.
Jos mukana jo luottotiedot, oletko varma että ne ovat ajan tasalla? Kannattaisi vielä pistäytyä vaikka paikkakunnan ulosottoviratossa josta saa tietoja myös niistä asioista jotka eivät ole rekisterissä mutta ovat perinnässä kuitenkin.
Eihän tuommoisen kanssa kannata jäädä vääntämään, sanoo vain että ehdot ovat siinä, jos ei niitä täytä niin
tämä asunto ei ole sinulle vuokrattavissa, ja piste. Ja oliko hän sitten yliopistossa opiskelemassa vain oman puheensa mukaan. Jos oli vain omaa puhetta niin mistä tiedät mitä hän valehteli, oli vaikka vanha linnankundi. Ei ihmisten puheisiin aina pidä luottaa. Valehtelevat peijoonit tullen mennen. Kai katsoit opiskelijakortin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa pitää kämpän allergiavapaana, niin silloinhan pitää karsia hakijoista myös ne, jotka: harrastaa ratsastusta, on eläinlääkäreitä, töissä eläinkaupassa tai eläinsuojeluyhdistyksessä, poliisit ja rajavartiolaitoksen työntekijät, joilla on palvelukoira, näkövammainen, jolla opaskoira, korkeasaaren yms työntekijät. Vaatteissahan kulkeutuu ne pölyt sun muut kämppään, joten se siitä allergiavapaudesta.
Vaikka miten yrittäisi rajata kaikki mahdolliset "allergiavaarat" pois, ei se aina auta. Tuttavani asuu asnnossa, johon ei saa ottaa lemmikkejä. Se ei kuitenkaan estä häntä kutsumasta kylään koirallisia kavereitaan (koirien kanssa siis), koska "ei niin vähästä ajasta mitään allegisoivaa ehdi tulla". Itse paheksun hänen tapaansa, mutta en jaksanut ruveta vääntämään hänen kanssaan asiasta.
Ja lisäisin tähän lusikkani soppaan eli tuo lemmikin kielto on aika turha allergian vuoksi sillä koko talon tulisi olla silloin allergiavapaa. Nimittäin jos naapurissa on esim.koiria niin tuo eläinpöly kulkeutuu kyllä ilmastointikanavien ym rakosten kautta kaikkialle taloon ja oikeasti, kunnolla allergiselle se riittää.
Kyllä siinä kiellossa on usein taustalla ihan omahyväisesti ajateltuna asunnon kunto ja pelätään, että eläin tuhoaisi ne sinun ihanat kukka-tapetit tai jalkalistat. Usein kun asunnon omistaja pitää sitä omaa asuntoaan aivan helmenä, vaikka se olisi todellisuudessa välttävä eikä edes hieno.
Meille ei ollut väliä, vaikka olisi tullut parkettiin naarmuja tai pitäisi uusia jalkalistat.Sen sijaan meillä on ihan oikeasti kaksi vahvasti eläinallergista perheenjäsentä ja siksi piti pyytää ettei vuokralaisilla ole lemmikkejä. Mikäli lemmikkejä olisi ollut, olisi pitänyt varmaan käyttää vuokravakuusrahat asunnon perusteelliseen siivoukseen. Toki jos vuokralainen on valmis kustantamaan totaalisiivouksen pois muuttaessaan, niin sitten voidaan se kirjata vuokrasopimukseen. Silti etusijalla olisivat olleet ne vuokralaiset, joilla lemmikkejä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ikinä tullut mieleenkään että vuokrasuhteessa vuokralainen voisi neuvotella yhtään mistään. Nykyään kun vallankin pienistä vuokrakämpistä on pulaa, saa olla onnellinen jos jonkun kämpän saa.
Tottakai voi neuvotella ja usein myös kannattaa, mutta asiallisesti - kohteliaisuus ja realiteetit kannattaa pitää mielessä, toisin kuin ap:n tapauksessa kävi.
Minä etsiskelin syksyllä yksiötä vuokralle stadista ja vaikka hakijoita on paljon ja asuntoja vähän niin myös hyviä hakijoita tuntuu olevan vähän joten lopulta sain valita kolmesta mieleisestäni asunnosta ja vuokranantaja suostui jopa tinkimään vuokrapyynnöstään. Kolmekymppinen, vakavarainen ja siisti kaveri tuntui erottuvan edukseen hädintuskin parikymppisistä ensimmäistä asuntoaan etsivistä opiskelijoista ja epäsiisteistä sosiaalitapauksista, joita näytöissä lisäkseni enimmäkseen näkyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Helsingissä kaksio. Ei ole tarvinnut syrjiä ketään kun pitää vuokran riittävän korkealla. Ei pääse maksukyvyttömät kusemaan kintuille vaatimuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vuokralainen jätti useamman kuun vuokrat Pokerilla maksamatta
Olisi kannattanut ottaa maksusitoumus.
Itse jos vuokraisin kämpän, niin ottaisin ainoastaan vuokralaisen, jonka vuokran Kela maksaa suoraan. Siinä vaiheessa jollain luottotiedoilla ym on aivan toisarvoinen merkitys, eikä tarvi stressata, että tuleeko vuokra tilille ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Helsingissä kaksio. Ei ole tarvinnut syrjiä ketään kun pitää vuokran riittävän korkealla. Ei pääse maksukyvyttömät kusemaan kintuille vaatimuksineen.
Mitä tuolla on tekemistä sen kanssa, onko tulevalla vuokralaisella lemmikkejä vai ei? Lemmikkejä on ihan kaikissa sosiaalikuokissa.
No minä laitan paremmaksi. Vuokrasin kolmiostani yhtä huonetta. Asun siis itsekin tässä. Olen nainen ja edellinen vuokralainen oli sveitsiläinen vaihto-oppilas (mies). Nuori mies soittaa ja haluaa tulla katsomaan. Ei pysty antamaan mitään tietoja itsestään puhelimessa kun kysyn"cv:tä".
Noh, likainen, rikkinäisissä farkuissa oleva mies tulee katsomaan asuntoa. Tässä vaiheesaa paljastuu että kämppä mennyt alta (jostain syystä,jota ei minulle kerrottu). Mies ei lähde kulumallakaan pois näytöstä ja jankkaa että oma kämppä on ihmisen perusoikeus.
Lopulta kun lähtee niin parin tunnin päästä illalla/yöllä alkaa pommitus, että hänellä ei ole paikkaa minne mennä ja haluaa tulla yöksi asuntooni... Ilmoitti olevansa ulko-ovilla jo. Jouduin soittamaam ex-poikaystäväni (lähes 2 metrinen kaveri,jonka kanssa erottiin jo kauan aikaa sitten) turvaksi luokseni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko parempi että pitäisit pääsi kiinni?
Yksityinen vuokraa IHAN kelle haluaa. Ei sitä oikeaa syytä katsos sanota.
Sinulle en vuokraisi koska olet kusipää, mutta en sitä päin naamaa sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vuokralainen jätti useamman kuun vuokrat Pokerilla maksamatta
Olisi kannattanut ottaa maksusitoumus.
Itse jos vuokraisin kämpän, niin ottaisin ainoastaan vuokralaisen, jonka vuokran Kela maksaa suoraan. Siinä vaiheessa jollain luottotiedoilla ym on aivan toisarvoinen merkitys, eikä tarvi stressata, että tuleeko vuokra tilille ajallaan.
Valitettavasti Kela ei maksa elämänhallintakyvyttömän vuokralaisen jälkeensä jättämämän sotkun siivoamista eikä varsinkaan mahdollisesti huonosti pidetyn asunnon remonttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko parempi että pitäisit pääsi kiinni?
Yksityinen vuokraa IHAN kelle haluaa. Ei sitä oikeaa syytä katsos sanota.
Sinulle en vuokraisi koska olet kusipää, mutta en sitä päin naamaa sanoisi.
Jep. Samat sanat. Pitänee myydä sijoitusasunnot pois, jos tuollaisia pitäisi ristinään hyysätä vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasurihenkinen luuseriporukkaa käsittääkin asiat niin, että heillä on perusoikeus toisten omaisuuteen.
.Kiitos, ole hyvä! Tällekin palsatalle kirjoittelee sittenkin kohteliaita, asiallisia ja älykkäitä ihmisiä. Minun kokemukseni mukaan maksusitoumus/ takuumies on varma tae rahojen saannista. Itse vuokralainen voi sitten olla mitä on.