Sijoitusasunto oli virhe, v*tuttaa aivan suunnattomasti vuokralaiskokelas
Tämä tapahtui eilen ja vieläkin vituttaa aivan suunnattomasti. Olisi pelkkää plussaa jos tätä kautta tämä pieni äidin hemmoteltu tissiposki saisi tietää miltä tuntuu haaskata koko lounastauko turhaan.
Vuokraan ensimmäistä kertaa elämässäni kämppää, ja olen kyllä kieltämättä ollut todella pettynyt siihen millainen tarjonta on hakijoita ollut. Ilmoituksessa tulee täysin selvällä suomen kielellä esiin, että ei lemmikeitä, ei maksusitoumuksia, ei tupakointia. Tässä vaiheessa on ottanut varmaan 4-5 ihmistä jotka eivät itse kykene maksamaan vuokraa yhteyttä, plus muutenkin ihan täysin holtittomat ihmiset joista paistaa se miten elämänhallinta on hukassa. Näyttöihin on onneksi valunut suht ok porukkaa, poislukien yksi joka löyhkäsi röökiltä niin että silmiin särki pelkkä samassa huoneessa olo (asunnossa ei ole parveketta, en todellakaan lähde luottamaan että noin rankasti tupakoiva jaksaa kipsutella pihalle tupakalle joka kerralla).
Eilen paikalle valunut nuori herrasmies vie kyllä voiton. Ihan kuin piilokamerassa olisi ollut. Näyttö meni ok:sti ja vaikutti asialliselta opiskelijalta. Hieman ihmettelin kun sanoi "otan tämän, haluan heti tehdä vuokrasopparin" vaikka olin selkeästi ilmoittanut vielä illaksi olevan varattuna näyttöjä jotka halusin käydä läpi joten ei edes olisi ollut sopparia mukana (toki haluan tarkistaa myös esim luottotiedot itsekseni ensin). Herra oli ollut myös ajan suhteen hyvin vaativainen, joten pakotin näytön mahtumaan lounastaukooni mutta ajattelin että jos nyt nappaa niin kerran kie vyön alla ravaaminen on sen arvoista.
Noh, seuraavaksi tää kultamussukka kertoo miten koko näyttö on ollut pelkkää ajanhukkaa. Hän ilmoittaa miten "sopimuksessa vuokran pitää olla xxx" koska hänellä ei "ole varaa" kalliimpaan. Olin ihan sanaton. Jätkä tuijotti mua ihan pokkana kun kertoi myös miten hänen pitää ottaa koiransa asuntoon koska "exän äiti on allerginen". Tyrmistyneenä sain sanottua, että anteeksi varasitko näytön tosiaan turhaan, koska olen selkeästi ilmoittanut vuokrasumman joka ei ole neuvoteltavissa (nyt jo halvempi kuin naapurikämpät) sekä etten ota lemmikkejä asuntoon. Tämä äidin entitled pieni muru _suuttuu_ ja älkää vänkkäämään, miten vuokran _on_ oltava halvempi koska muuten hän ei voi maksaa sitä ja koirat _on_ pakko saada ottaa mukaan. Hänen on _pakko_ saada tämä asunto koska se on lähellä paikkaa x ja hän joutuu muuttamaan ulos koska exä jätti, joten hän _tarvitsee_ tämän asunnon. Jankattuamme hetken jannu sitten lähtee kättelemättä, kiittämättä ja hyvästelemättä, kengät vaan jalkaan ja ovi lähes paiskataan kiinni.
Mun päähän ei oikeasti mahdu, miten ulkoa täysin normaali yliopistossa opiskeleva parikymppinen mies on käsittänyt elämän niin, että se järjestyy hänen toiveidensa mukaan ja on mun asiani ratkaista se hänen edukseen. Oli kivaa olla loppupäivä töissä nälkäisenä ja vittuuntuneena, koska otin ylipitkän lounastauon voidakseni juosta hikihatussa aivan 100% täysin turhan reissun takia.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Mua edelleen jotenkin järkyttää, miten täydellisen vaativa ja mulle ärsyyntynyt oli tämän pojan asenne. Oli ilmiselvää, että hänelle se miten hän jaksaa raahautua näyttöön tarkoittaa, että täti järjestää vuokran ja koira-asian kuntoon, koska se mitä hän tahtoo on vain yksinkertaisesti järjestyttävä. Miten voi aikuinen parikymppinen ihminen ajatella, että hänen ongelmansa ovat minun ongelmiaan ja olen velvoitettu järjestemään ne hänen puolestaan?
Eniten vituttaa se, etten saanut sanottua kunnolla ja suoraan miten asiatonta hänen käytöksensä oli. Että about kaikki mitä hän teki oli väärin. Keksin vasta ilalla miten olisi pitänyt sanoa.
Onneksi löyty kiva vuokralainen eilen, helpotti tätä ärsytystä. Siis normaali nuori nainen, joka ymmärsi näytön ja vuokrasopparin olevan erikseen tapahtuvia asioita, sopi asiallisesti ja joustavasti näytön ja joka oli paikalla sovittuun aikaan, toi omatoimisesti todistuksensa luottotiedoistaan näyttöön ja joka ymmärsi ilmoituksessa olevien asioiden olevan voimassa, ei hänen mielipiteittensä mukaan vaihtuvia.
Väkisin tulee mieleen onko nimenomaan nuorissa miehissä jotain vikana, kun ainoastaan naiset olivat normaaleja omassa tapauksessani. Onko tämä sitä, että äiti ja isi ovat passanneet kullannupun uskomaan rajojen olevan omasta mielihaluista kiinni ja siksi totta kai muu maailma taipuu niiden mukaan?
Kyllä tää kuulostaa kuitenkin aika poikkeustapaukselta. Jos tämä oli Helsingin kantakaupungin alueella niin ei ollut edes ihan realiteeteissa (markkinat on täysin vuokranantajan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui eilen ja vieläkin vituttaa aivan suunnattomasti. Olisi pelkkää plussaa jos tätä kautta tämä pieni äidin hemmoteltu tissiposki saisi tietää miltä tuntuu haaskata koko lounastauko turhaan.
Vuokraan ensimmäistä kertaa elämässäni kämppää, ja olen kyllä kieltämättä ollut todella pettynyt siihen millainen tarjonta on hakijoita ollut. Ilmoituksessa tulee täysin selvällä suomen kielellä esiin, että ei lemmikeitä, ei maksusitoumuksia, ei tupakointia. Tässä vaiheessa on ottanut varmaan 4-5 ihmistä jotka eivät itse kykene maksamaan vuokraa yhteyttä, plus muutenkin ihan täysin holtittomat ihmiset joista paistaa se miten elämänhallinta on hukassa. Näyttöihin on onneksi valunut suht ok porukkaa, poislukien yksi joka löyhkäsi röökiltä niin että silmiin särki pelkkä samassa huoneessa olo (asunnossa ei ole parveketta, en todellakaan lähde luottamaan että noin rankasti tupakoiva jaksaa kipsutella pihalle tupakalle joka kerralla).
Eilen paikalle valunut nuori herrasmies vie kyllä voiton. Ihan kuin piilokamerassa olisi ollut. Näyttö meni ok:sti ja vaikutti asialliselta opiskelijalta. Hieman ihmettelin kun sanoi "otan tämän, haluan heti tehdä vuokrasopparin" vaikka olin selkeästi ilmoittanut vielä illaksi olevan varattuna näyttöjä jotka halusin käydä läpi joten ei edes olisi ollut sopparia mukana (toki haluan tarkistaa myös esim luottotiedot itsekseni ensin). Herra oli ollut myös ajan suhteen hyvin vaativainen, joten pakotin näytön mahtumaan lounastaukooni mutta ajattelin että jos nyt nappaa niin kerran kie vyön alla ravaaminen on sen arvoista.
Noh, seuraavaksi tää kultamussukka kertoo miten koko näyttö on ollut pelkkää ajanhukkaa. Hän ilmoittaa miten "sopimuksessa vuokran pitää olla xxx" koska hänellä ei "ole varaa" kalliimpaan. Olin ihan sanaton. Jätkä tuijotti mua ihan pokkana kun kertoi myös miten hänen pitää ottaa koiransa asuntoon koska "exän äiti on allerginen". Tyrmistyneenä sain sanottua, että anteeksi varasitko näytön tosiaan turhaan, koska olen selkeästi ilmoittanut vuokrasumman joka ei ole neuvoteltavissa (nyt jo halvempi kuin naapurikämpät) sekä etten ota lemmikkejä asuntoon. Tämä äidin entitled pieni muru _suuttuu_ ja älkää vänkkäämään, miten vuokran _on_ oltava halvempi koska muuten hän ei voi maksaa sitä ja koirat _on_ pakko saada ottaa mukaan. Hänen on _pakko_ saada tämä asunto koska se on lähellä paikkaa x ja hän joutuu muuttamaan ulos koska exä jätti, joten hän _tarvitsee_ tämän asunnon. Jankattuamme hetken jannu sitten lähtee kättelemättä, kiittämättä ja hyvästelemättä, kengät vaan jalkaan ja ovi lähes paiskataan kiinni.
Mun päähän ei oikeasti mahdu, miten ulkoa täysin normaali yliopistossa opiskeleva parikymppinen mies on käsittänyt elämän niin, että se järjestyy hänen toiveidensa mukaan ja on mun asiani ratkaista se hänen edukseen. Oli kivaa olla loppupäivä töissä nälkäisenä ja vittuuntuneena, koska otin ylipitkän lounastauon voidakseni juosta hikihatussa aivan 100% täysin turhan reissun takia.
VOI KUULE ET OLE NÄHNYT JA KUULLUT VIELÄ YHTÄÄN MITÄÄN !!!
Minulla ja miehellä oli omat kaksiot Helsingissä, Kampissa ja Töölössä kun tavattiin, rakennettiin sitten yhteinen omakotitalo Espooseen, pienempi kuin alunperin ajattelimme ja rakennuslainaa jäi vapaaksi ja juttelimme pankin kanssa ja päätimme ottaa vähän lisää lainaa ja ostimme molemmat lisäksi sijoitusyksiöt Helsingistä. Eli meille oli 2 x kaksiota ja 2 yksiötä, hyvä homma, ajateltiin aluksi.
Mutta, viisi vuotta jaksoimme sitä, hyviä vuokralaisia on mahdoton saada, kaikki ovat juuri tuollaisia jotka kuvittelevat että ovat vuokraamassa yhteiskunnan ja kaupungin asuntoa ja asunto kuuluu heille, heidän omilla ehdoilla, koske ne haluuu sen.
Myimme viime syksynä yksiöt pois, kaksiot jätimme itselle mutta pidämme tyhjillään ns omassa käytössä, yhtiöt on hyviä joten vastike on minimaalinen, on itseasiassa ihan kiva on että on joku Helsingin tukikohta jossa yöpyä kun käy katsomassa jotain kulttuuritarjontaa yms tms
Vuokraamisen jätän sosiaalitoimiston ja yhteiskunnan vastuulle....minulle riitti.
ohoh, olit siis liian ahne, ja luulit hyötyväsi muista enemmn, muttet pystynytkään, ja nyt itket kurjaa kohtaloasi Vauva-palstalla? Huohh....mistä näitä.....kantsii sunkin vaan panna ne liiat rahat johonkin hohdokkaampaan, vaikka jalokiviin ja ripustaa kruunu päähäsi niin sitten oot prinsessa tai kuningatar aivan ja saat ihailevia katseita muilta miten rikkaaksi olet paisunut, muta älä syö koska rikkaat yleensä lihoo muodottomiksi valaiksi.
Menes köyhä kyykkyyn ja pysy siellä.
Olet tyypillinen sossutuilla eläjä ja silloin pidetään pää kiinni.
Aika perseestä tuo homma noin kokonaisuudessaan, mutta tuohon röökille haisemiseen kommentoisin sen verran että kyllä itsekin röökaajana olen käynyt aika monessa näytössä vaikka ilmoituksessa on sanottu että ei tupakointia kun aika usein se tarkoittaa että asunnossa ei saa tupakoida. Nykyisessä kämpässäkin oli tuo, eikä vuokranantajaa haitannut vaikka varmasti röökiltä haisinkin. Jos lukee, että "ei tupakoijille" tms yksiselitteistä niin silloin en toki ole omaa tai vuokranantajan aikaa tuhlannut.
Meidät suomalaiset on kasvatettu niin, että jos elämänhallinta on kunnossa, ja on säännöllisiä tuloja, niin on pakko ostaa oma asunto. Siihen jopa painostavat sukulaiset ja ystävät.
Tästä on tietysti seurauksena, että vuokra-asunnon tarvitsijat on usein niitä, joilla on rahasta puutetta tai elämäntilanne "väliaikainen" eli opiskelija, työtön, määräaikainen työsuhde, keikkatyö, jne... Periaatteesta vuokra-asujia ei liene kovin paljoa, vaikka kai niitäkin on. Itsekin asuin yli viisi vuotta vuokralla, kun oli todella edullinen vuokra, mutta niin se vaan tuli oma ostettua, vaikka sitä päätöstä ei välttämättä rahalla pystynyt perustelemaan.
Yritä nyt sitten löytää se kunnollinen, maksukykyinen ja pitkäaikainen vuokralainen, kun sellaiset järjestään kaikki asuvat omassa asunnossa. Opiskelijoissa tietty löytyy paljon kunnollisia ja pitkäaikaisia, mutta maksukyky puuttuu. Sosiaalitapaukset taas ovat ehkä maksukykyisiä (sossu maksaa) ja pitkäaikaisia, mutta muuten ei kunnollisia.
Vierailija kirjoitti:
Mua edelleen jotenkin järkyttää, miten täydellisen vaativa ja mulle ärsyyntynyt oli tämän pojan asenne. Oli ilmiselvää, että hänelle se miten hän jaksaa raahautua näyttöön tarkoittaa, että täti järjestää vuokran ja koira-asian kuntoon, koska se mitä hän tahtoo on vain yksinkertaisesti järjestyttävä. Miten voi aikuinen parikymppinen ihminen ajatella, että hänen ongelmansa ovat minun ongelmiaan ja olen velvoitettu järjestemään ne hänen puolestaan?
Eniten vituttaa se, etten saanut sanottua kunnolla ja suoraan miten asiatonta hänen käytöksensä oli. Että about kaikki mitä hän teki oli väärin. Keksin vasta ilalla miten olisi pitänyt sanoa.
Onneksi löyty kiva vuokralainen eilen, helpotti tätä ärsytystä. Siis normaali nuori nainen, joka ymmärsi näytön ja vuokrasopparin olevan erikseen tapahtuvia asioita, sopi asiallisesti ja joustavasti näytön ja joka oli paikalla sovittuun aikaan, toi omatoimisesti todistuksensa luottotiedoistaan näyttöön ja joka ymmärsi ilmoituksessa olevien asioiden olevan voimassa, ei hänen mielipiteittensä mukaan vaihtuvia.
Väkisin tulee mieleen onko nimenomaan nuorissa miehissä jotain vikana, kun ainoastaan naiset olivat normaaleja omassa tapauksessani. Onko tämä sitä, että äiti ja isi ovat passanneet kullannupun uskomaan rajojen olevan omasta mielihaluista kiinni ja siksi totta kai muu maailma taipuu niiden mukaan?
Sinä sen sanoit. Naiset keskimäärin hallitsevat elämisen perustaidot hyvin varhaisessa vaiheessa kun taas miehet....no, hallitsevat ne ehkä joskus. Toki on poikkeuksia, mutta varautukaa naiset siihen, että miehillä voi oikeasti mennä koko elämä aikuiseksi kasvamiseen eikä sittenkään tule valmista.
Kannattaa raakata ne vuokralaiskokelaat jo ennen näyttöä, ja pyytää niitä tuomaan itse luottotietorekisteriotteen. Vaikka selvä provohan tää oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VOI KUULE ET OLE NÄHNYT JA KUULLUT VIELÄ YHTÄÄN MITÄÄN !!!
Minulla ja miehellä oli omat kaksiot Helsingissä, Kampissa ja Töölössä kun tavattiin, rakennettiin sitten yhteinen omakotitalo Espooseen, pienempi kuin alunperin ajattelimme ja rakennuslainaa jäi vapaaksi ja juttelimme pankin kanssa ja päätimme ottaa vähän lisää lainaa ja ostimme molemmat lisäksi sijoitusyksiöt Helsingistä. Eli meille oli 2 x kaksiota ja 2 yksiötä, hyvä homma, ajateltiin aluksi.
Mutta, viisi vuotta jaksoimme sitä, hyviä vuokralaisia on mahdoton saada, kaikki ovat juuri tuollaisia jotka kuvittelevat että ovat vuokraamassa yhteiskunnan ja kaupungin asuntoa ja asunto kuuluu heille, heidän omilla ehdoilla, koske ne haluuu sen.
Myimme viime syksynä yksiöt pois, kaksiot jätimme itselle mutta pidämme tyhjillään ns omassa käytössä, yhtiöt on hyviä joten vastike on minimaalinen, on itseasiassa ihan kiva on että on joku Helsingin tukikohta jossa yöpyä kun käy katsomassa jotain kulttuuritarjontaa yms tms
Vuokraamisen jätän sosiaalitoimiston ja yhteiskunnan vastuulle....minulle riitti.
missä teillä oli sijoitusyksiöt?Yksiön pitää olla sellanen ja sellasella alueella että se kiinnostaa hyviä vuokralaisia.Sinänsä minusta vuokratuotto lasketaan väärin, kun ei lasketa heti mukaan oletuksena tyhjiä kuukausia, vuokrarästejä ja tuntipalkkaa kaikelle työlle ja ajalle mitä vuokranantajana toimimiseen menee. Koska oman työn arvoa ei oteta laskelmiin mukaan, näyttää siltä että asunnon vuokraaminen on rahallisesti kannattavaa. Jos laskee vuokratuoton saamiseen menevän ajan mukaan, niin jääköhän vuokranantaja tuolloin plussalle?Kimppakämpän vuokranantaja lähiössä voi päätyä vuokralaisten sosiaaliohjaajaksi.Kantakaupungissa Helsingissä vuokranantajalla on valinnanvaraa vuokralaista valitessaan.Kuulemma puolet asuntosijoittajista pettyy sijoituksesssaan. Ilmeisesti luullaan, että asunto vain laitetaaan vuokralle ja sen jälkeen rahan tuloa ei voi estää.
Mikä sitten on parempi vaihtoehto sijoittaa kuin asunto.Kaikkien säästöjen laittaminen osakkeisiinkin on riskialtista.
Insinööri-AMK kirjoitti:
Meidät suomalaiset on kasvatettu niin, että jos elämänhallinta on kunnossa, ja on säännöllisiä tuloja, niin on pakko ostaa oma asunto. Siihen jopa painostavat sukulaiset ja ystävät.
Tästä on tietysti seurauksena, että vuokra-asunnon tarvitsijat on usein niitä, joilla on rahasta puutetta tai elämäntilanne "väliaikainen" eli opiskelija, työtön, määräaikainen työsuhde, keikkatyö, jne... Periaatteesta vuokra-asujia ei liene kovin paljoa, vaikka kai niitäkin on. Itsekin asuin yli viisi vuotta vuokralla, kun oli todella edullinen vuokra, mutta niin se vaan tuli oma ostettua, vaikka sitä päätöstä ei välttämättä rahalla pystynyt perustelemaan.
Tarkotatko että tuotto olisi parempi muualla kuin omistusasunnossa?Miksi olisi taloudellisesti edullisempaa asua vuokralla?
Omistusasunnossa on oma lupa, mitä ei vuokra-asunnossa ole. Lisäksi parempi säästää asuntoon jos toisena vaihtoehtona on ettei säästä ollenkaan, olettaen että lainanmaksu onnistuu,
offtopicina:Pääkaupunkiseudulla asumista ei voi välttämättä rahalla perustella.Yksi toimittaja otsikoi kirjoituksensa homo economicus, Hänlaski että Pukinmäen lähiön kolmionsa hinnalla saisi tampereen keskustasta neliön.
Välittäjän käytöstä : välittäjä ottaa yli kuukauden vuokran välityspalkkiota ja se syö vuokratuottoa paljon.
Tiivistetysti:
1. Juuri jätetty "vuokralaiskokelas" etsii vimmatusti uutta kämppää
2. Ilmeisesti yksipuoleinen lähtö kun tarve vääntää maailmaan edes joku kulma kiinni
3. Vuokralaisen koiraa uhkaa lopetus jos sitä kämppään saa.
"MUN RUOKATUNTI SAATANA!!!! VITUN MUKSUT TÄYNNÄ ITSEENSÄ"
Kukahan täällä on itseään täynnä jos näin päivänselvä fataalikriisi jää huomaamatta. No voit sitten syödä sen seuraavan vuokralaisen koiran, tuskin niissa on matoja.
Perinteisesti aurinko kiertää AV palstan mammoja ja muuta ei tarvitse edes yrittää ajatella. Solipsismia...
Vuokra-asunto voi olla aidosti halpa, jos sen vuokraa vanha mummo, joka ei muista korottaa vuokraa. 65 neliön kaksio ja vuokra 300 euroa/kk. Ei tosin pääkaupunkiseudulta, mutta 100 km kehä III:lta. Johan se on yhtiövastike sen 150 euroa/kk.
Oma lupa asunto-osakeyhtiössäkin on nykyään vähän niin ja näin. Toki saat ehkä tapetoida kysymättä lupaa taloyhtiöltä. Ainoastaan omakotitalossa on ihan aidosti "oma lupa". Voi tehdä remontteja omalla ja vaimon luvalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen se vuokralaisen unelma vuokralainen: yksinasuva +35 nainen, luottotiedot kunnossa, ei lemmikkejä, en polta ja 2 kk takuurahat valmiina. Ei täydy turhaa asuntonäytöissä pyöriskellä vaan saan jopa itse valita, minne ja millaiseen asuntoon muutan. Enkä nyt tätä kirjoita kehuakseni tai hehkuttaakseni, vaan ihan sen takia että muiden vuokralaisten taso on kyllä on niin pöyristyttävä, että saa olla oikeasti kiitollinen jos löytää tarjolla olevasta sakista sen hyvän vuokralaisen!
Samaa ajattelin! Olen 27-vuotias, hyväpalkkaisessa asiantuntijatyössä oleva sinkkunainen joka maksaa mukisematta vuokran jopa pari päivää aikaisessa tilille enkä järjestä bileitä asunnossani, omista lemmikkejä, kuuntele musiikkia kovalla tai sotke muutenkaan. Ei ihme että monista näytössä olleista sain unelma-asuntoni jos taso vuokralaisissa on tuollaista.
Olisiko merkitystä sillä mihin ilmoituksen laittaa? Yliopistolaiset kun ei aina ole niitä käytännöllisimpiä.
Luulisi että suhteilla, yhdistyksistä, urheiluseurakamuista tms löytyis luotettavampia vuokralaisia.
VihaajatVihaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sen sanoit. Naiset keskimäärin hallitsevat elämisen perustaidot hyvin varhaisessa vaiheessa kun taas miehet....no, hallitsevat ne ehkä joskus. Toki on poikkeuksia, mutta varautukaa naiset siihen, että miehillä voi oikeasti mennä koko elämä aikuiseksi kasvamiseen eikä sittenkään tule valmista.
Taidat puhua nyt jännämiehistä, joiden kanssa itsekin olet seikkaillut enemmän kuin kehtaat myöntää. Normaaleilla miehillä elämänhallinta on havaintojeni mukaan aika hyvin kunnossa. Tietenkin keskimäärin naisilla menee paljon paremmin (tukiverkostot laajat, ei minkäänlaista pelkoa syrjäytymisestä), mutta yleistämisesi oli melko rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen isännöintitoimistossa töissä ja aika ajoin saa pyöritellä silmiään, kun osakkaat ovat ottaneet täysiä luusereita omaan huoneistoonsa asumaan. Ei ole tarkistettu luottotietoja ja sitten soitetaan isännöitsijälle, että mites siitä vuokralaisesta pääsee eroon kun taloyhtiön asukkaat valittaa jatkuvista yötä myöten kestävistä bileistä ja eihän se maksa taloyhtiölle vesilaskujaan eikä oikein vuokriaankaan jne.
Ylipäätään ihmetyttää se välinpitämättömyys omaa omaisuuttaan kohtaan. Jos itselläni olisi varaa sijoitusasuntoon, niin tottahan minä haluaisin sen huoneiston arvon säilyvän ja sitä mukaa miettisin, kenelle sinne huoneistoon avaimen antaisin. Jos taitoa ja tietoa ei ole, käytä vuokravälittäjää. Ihan sama, mitä se maksaa, se kannattaa kyllä pidemmän päälle.
Joo, mutta niin vain tälläkin palstalla saa paskaa niskaan jos ilmoittaa että ei halua luottotiedottomia tai sossun maksusitoumuksen saajia vuokralaisiksi. Yrittäkää ymmärtää että ne vuokranantajat ovat usein tosi riippuvaisia siitä vuokratuotosta, sillä maksetaan laina, vastike ja oma peruseläminen ja asuminen. Ei silloin kiinnosta ottaa riskejä.
Aika törkeä tapaus tuo mies... Tosin ymmärrän myös asunnonhakijoiden tuskan näin 17-vuotiaana, alaikäisenä avoliittoon muuttaneena, ei käynyt helposti. Kissa löytyy ja sosiaalitoimi maksoi puolet vuokravakuudesta maksusitoumuksena, asumista takaamassa isovanhemmat. Asuminen maksetaan kyllä siis itse (vakuutukset hoidettu yms) eikä raha-asioiden hallinnassa ole puutetta. Olemme savuttomia ja minä täysin päihteetön, asunto pidetään siistissä kunnossa (listat suojattu kissan raapimiselta) ja ollaan rauhallisia asujia (toisin kuin meitä muutamalla vuodella vanhemmat naapurit...)
Meistä (työttömistä) ja tutkinnottomista, lemmikillä varustetuista opiskelijoistakin voi olla kelpo vuokralaisiksi, vaikkei ensimmäiseltä valinnalta paperilla näytettäisikään. Onhan vuokravakuuskin ihan syystä jos ajatellaan vaikka lemmikin aiheuttamaa tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen se vuokralaisen unelma vuokralainen: yksinasuva +35 nainen, luottotiedot kunnossa, ei lemmikkejä, en polta ja 2 kk takuurahat valmiina. Ei täydy turhaa asuntonäytöissä pyöriskellä vaan saan jopa itse valita, minne ja millaiseen asuntoon muutan. Enkä nyt tätä kirjoita kehuakseni tai hehkuttaakseni, vaan ihan sen takia että muiden vuokralaisten taso on kyllä on niin pöyristyttävä, että saa olla oikeasti kiitollinen jos löytää tarjolla olevasta sakista sen hyvän vuokralaisen!
Samaa ajattelin! Olen 27-vuotias, hyväpalkkaisessa asiantuntijatyössä oleva sinkkunainen joka maksaa mukisematta vuokran jopa pari päivää aikaisessa tilille enkä järjestä bileitä asunnossani, omista lemmikkejä, kuuntele musiikkia kovalla tai sotke muutenkaan. Ei ihme että monista näytössä olleista sain unelma-asuntoni jos taso vuokralaisissa on tuollaista.
Minua on parikin vuokranantajaa ihan suoraan kiitellyt ja kehunut unelmavuokralaiseksi. Nykyinen vuokraemäntäni tuo mulle jopa joululahjan jouluisin. Olen siis yksinasuva ~35 nainen, luottotiedot kunnossa, hoidan vuokranmaksun moitteettomasti, olen pitkäaikainen vuokralainen (nykyisessä asunnossa tulee nyt kymmenen vuotta täyteen ja viihdyn tässä erinomaisesti, kiirettä pois ei ole), en tupakoi, ei lemmikkejä, vietän hyvin hiljaista ja rauhallista elämää, en ole häiriöksi ja pidän asunnon siistinä ja hyvässä kunnossa. Kotivakuutuskin on kunnossa.
Kaikkien näiden vuokranantajien arvostamien ominaisuuksien lisäksi olen myös mielenterveysongelmainen ja niiden vuoksi sairauseläkkeellä. Todennäköisesti tämäkin unelma-asunto, missä nyt asun, olisi jäänyt multa saamatta jos vuokranantaja olisi tiennyt koko totuuden, sillä eihän useimpien mielestä voi olla mitenkään mahdollista, että mt-ongelmainen yhteiskunnan elätti voisi olla hyvä vuokralainen! Kuka nyt sellaiselle uskaltaa vuokrata asuntonsa, hyi kauhistus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te sijoittajat ja muut miljonäärit olette pikkumaisia. Oikein nälkä jäi! Miten nyt selviät??
Kyllä siinä kuule moni muukin ihminen saattaa hieman tingata ja kysyä, että josko sittenkin, kun on juuri laitettu kämpästä pihalle ja rahat on finaalissa.Ai miljonäärit? Ihan kuule ollaan tavallisissa päivätöissä, palkka per nenä sellaiset 2300 e/kk miinus verot. Ollaan SÄÄSTETTY, jotta saatiin kasaan käsiraha LAINAA varten. Ostimme lainarahalla asunnon kotipaikkakunnaltamme, jonne aiomme muuttaa heti kun tilanne sen sallii. Sillä välin asumme toisella paikkakunnalla vuokralla, koska täältä ei ole varaa ostaa asuntoa perheellemme.
Tässä raha-asioita rautalangasta väännettynä:
1. Vuokralle tarjoamamme asunto on lainarahalla ostettu. Lyhennämme joka kuukausi lainaa JA maksamme yhtiövastikkeen. Asunnon vuokra on laskettu sen mukaan, että saisimme edes auttavasti katettua sillä kuluja. Lisää kuluja on tulossa mm. kattoremontin kustannusten muodossa. Vuokralle tarjoamamme asunto EI siis ole meille ilmainen. Me emme saa itsellemme koko vuokrasummaa, vaan siitä vähennetään vähintään yhtiövastike. Yhtiövastike, lainanlyhennys ja muut kulut maksetaan jokaiselta kuukaudelta, asui asunnossa vuokralainen tai ei. Aina tulee kuukausia, jolloin asunto on tyhjillään ja jokaisesta sellaisesta kuukaudesta tulee takkiin.
2. Maksamme samalla vuokraa siitä asunnosta jossa me oikeasti asumme. Vuokra ei ole pieni ja se maksetaan joka ikinen kuukausi.
ELI: Joka kuukausi maksamme siis yhden asunnon vastikkeen, yhden asunnon vuokran ja yhden asunnon lainanlyhennyksen. Maksamme ne ihan tavallisilla palkoillamme, säästöön laitetuilla rahoilla ja vuokratuloilla. Kaikki ylimääräiset kulut, esimerkiksi vuokran alennukset, vuokra-asunnon tyhjillään oleminen ja muut vuokraamisen aiheuttamat kulut menevät siitä samasta kuukausibudjetista kuin muutkin perheemme menot. Me emme ole miljonäärejä, emmekä ole perineet asuntoja tai edes pesämunaa oman asunnon ostamista varten. Me olemme ihan tavallinen lapsiperhe. Kahdella perheenjäsenellämme on paha eläinallergia, joten omistamassamme vuokra-asunnossamme on lemmikkikielto koska aiomme jossain vaiheessa muuttaa sinne.
Jos joku haluaa kertoa minulle hyvät perustelut sille miksi meidän pitäisi laskea vuokraa, sallia lemmikit tai antaa vuokralaisen asua ilmaiseksi koska "on nyt vähän vaikeeta", niin kertokaa ihmeessä. Kertokaa myös, että keneltä me sitten kyselemme apua, kun oma taloutemme "menee vähän tiukille ja on pikkasen vaikeeta", kun tuli jeesattua jotakuta tuntematonta.
Hyvä esimerkki miksi kaikkien tavisten ei kannata ryhtyä asuntosijoittajiksi. Kauheat aggressiot päällä. Oletteko noin tiukilla vai mikä nyt niin kiukuttaa? Se on bisnestä beibe, ei siinä ole varaa nillitykseen.
Ai aggressiot? :D Ei se ole bisnestä eikä asuntosijoittamista, jos me ostetaan asunto paikkakunnalta x. Me olemme ostaneet asunnon johon aiomme muuttaa, mutta johon emme vielä voi muuttaa. Siksi asunto on vuokralla, eikä siksi että tekisimme bisnestä tai harjoittaisimme asuntosijoittamista. Kaikki vuokra-asunnot eivät ole sijoitusasuntoja, eivätkä kaikki vuokranantajat ole miljonäärejä tai sijoittajia. Ymmärrän hyvin ap:n hämmennystä ja myös ärtymystä. Ärtymystä aiheuttaa myös tässä ketjussa esiintyvä nillitys ja vihanpito vuokranantajia kohtaan. Minä väänsin rautalangasta, sinä voit jättää trollaamisen vähemmälle.
Kyllä se vuokraaminen on pohjimmiltaan ihan vaan sopimista, eli kaksi osapuolta neuvottelee sopimuksen ehdoista ja halutessaan hyväksyvät ne.
Se, että joku vetää hellokitty-raivarit siitä että joku tinkaa vuokrahinnasta tai neuvottelee lemmikkien sallimisesta, kertoo ihan vain siitä että tämän henkilön ei pitäisi olla vuokranantajana TAI vuokralaisena. Hänellä ei ole kykyjä ja osaamista siihen, eikä hän osaa toimia vastuullisesti.
Mun mielestä ap:n vuokralaisehdokas toimi ihan väärin suuttuessaa ja samoin toimit sinäkin kilareissasi.
Mitkä on "hellokitty-raivarit"? :D Mikset voi neuvotella maksukyvyttömänä ja lemmikillisenä puhelimessa asiasta, miksi pitää raahata toinen ihminen paikalle?
Myöskään, henkilö kenelle vastasit ei "raivonnut" missään suhteessa. Nyt kone kiinni kun lukuisat viestisi ei käsittele mitään muuta kuin mielesi pahoittamista "raivareista". Valitettavasti sinä et määrittele mihin sävyyn muut keskustelevat.
No ei asuntonäyttöön saapuminen ole mikään lupaus että varmasti ottaa sen asunnon! Monesti on varmasti ihan turha reissu kun ei vuokralainen asunnon nähtyään sitä otakaan. Miksi olla edes vuokranantaja jos ei jaksa saapua asuntonäyttöihin?
Sä käyt huviksesi katsomassa asuntoja jota sulla ei ole varaa maksaa? Jokin harrastus vai mitä ihmettä? Kyllä on ihmiset pimeitä. Sääliksi käy vuokraemäntiä.
Oletpa Tyhmä.
Kirjoittaja varmastikkin tarkoitti ("monesti turha reissu kun ei vuokralainen asunnon nähtyään otakkaan sitä") että asunto ei ole hänelle sopiva vaikka hinta olisi ollutkin. Sika säkissäkö olis pitänyt vuokrata kunhan sinä saat vain pyytämäsi hinnan.
Ap itse sopi että voi tulla näyttämään asuntoa ja sitten rupesi nillittämään kun vuokralainen ei ollutkaan mieleinen. Joo saa kertoa että oli ihan tollo vuokralais ehdokas mutta tuo "hello-kitty" raivoaminen kertoi kyllä millainen vuokranantaja on kyseessä. Molemmat samanlaisia pentuja.
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko sitten vuokra-asuntoni jäi tyhjilleen. Vuokralainen oli käyttänyt voimakkaita suitsukkeita yötä päivää ja koko kämppä haisee suitsukkeelle, eikä lähde tuulettamalla eikä millään pois se suitsukkeen haju.
Miten ihmeessä saan vuokralaisen taas kämppään? Ainakin joutuu hintaa alentamaan kun suitsukkeelle haisee kämppä.
Nykyään ei riitä, että laittaa ilmoitukseen ei koiria, ei alivuokralaisia, ei tupakointia
On laitettava EI SUITSUKKEITA
Miten olis pieni pintaremontti? Siihen saa verotuksessa kahden vuoden välein isoa kevennystä.
Muutama viikko sitten vuokra-asuntoni jäi tyhjilleen. Vuokralainen oli käyttänyt voimakkaita suitsukkeita yötä päivää ja koko kämppä haisee suitsukkeelle, eikä lähde tuulettamalla eikä millään pois se suitsukkeen haju.
Miten ihmeessä saan vuokralaisen taas kämppään? Ainakin joutuu hintaa alentamaan kun suitsukkeelle haisee kämppä.
Nykyään ei riitä, että laittaa ilmoitukseen ei koiria, ei alivuokralaisia, ei tupakointia
On laitettava EI SUITSUKKEITA