Sijoitusasunto oli virhe, v*tuttaa aivan suunnattomasti vuokralaiskokelas
Tämä tapahtui eilen ja vieläkin vituttaa aivan suunnattomasti. Olisi pelkkää plussaa jos tätä kautta tämä pieni äidin hemmoteltu tissiposki saisi tietää miltä tuntuu haaskata koko lounastauko turhaan.
Vuokraan ensimmäistä kertaa elämässäni kämppää, ja olen kyllä kieltämättä ollut todella pettynyt siihen millainen tarjonta on hakijoita ollut. Ilmoituksessa tulee täysin selvällä suomen kielellä esiin, että ei lemmikeitä, ei maksusitoumuksia, ei tupakointia. Tässä vaiheessa on ottanut varmaan 4-5 ihmistä jotka eivät itse kykene maksamaan vuokraa yhteyttä, plus muutenkin ihan täysin holtittomat ihmiset joista paistaa se miten elämänhallinta on hukassa. Näyttöihin on onneksi valunut suht ok porukkaa, poislukien yksi joka löyhkäsi röökiltä niin että silmiin särki pelkkä samassa huoneessa olo (asunnossa ei ole parveketta, en todellakaan lähde luottamaan että noin rankasti tupakoiva jaksaa kipsutella pihalle tupakalle joka kerralla).
Eilen paikalle valunut nuori herrasmies vie kyllä voiton. Ihan kuin piilokamerassa olisi ollut. Näyttö meni ok:sti ja vaikutti asialliselta opiskelijalta. Hieman ihmettelin kun sanoi "otan tämän, haluan heti tehdä vuokrasopparin" vaikka olin selkeästi ilmoittanut vielä illaksi olevan varattuna näyttöjä jotka halusin käydä läpi joten ei edes olisi ollut sopparia mukana (toki haluan tarkistaa myös esim luottotiedot itsekseni ensin). Herra oli ollut myös ajan suhteen hyvin vaativainen, joten pakotin näytön mahtumaan lounastaukooni mutta ajattelin että jos nyt nappaa niin kerran kie vyön alla ravaaminen on sen arvoista.
Noh, seuraavaksi tää kultamussukka kertoo miten koko näyttö on ollut pelkkää ajanhukkaa. Hän ilmoittaa miten "sopimuksessa vuokran pitää olla xxx" koska hänellä ei "ole varaa" kalliimpaan. Olin ihan sanaton. Jätkä tuijotti mua ihan pokkana kun kertoi myös miten hänen pitää ottaa koiransa asuntoon koska "exän äiti on allerginen". Tyrmistyneenä sain sanottua, että anteeksi varasitko näytön tosiaan turhaan, koska olen selkeästi ilmoittanut vuokrasumman joka ei ole neuvoteltavissa (nyt jo halvempi kuin naapurikämpät) sekä etten ota lemmikkejä asuntoon. Tämä äidin entitled pieni muru _suuttuu_ ja älkää vänkkäämään, miten vuokran _on_ oltava halvempi koska muuten hän ei voi maksaa sitä ja koirat _on_ pakko saada ottaa mukaan. Hänen on _pakko_ saada tämä asunto koska se on lähellä paikkaa x ja hän joutuu muuttamaan ulos koska exä jätti, joten hän _tarvitsee_ tämän asunnon. Jankattuamme hetken jannu sitten lähtee kättelemättä, kiittämättä ja hyvästelemättä, kengät vaan jalkaan ja ovi lähes paiskataan kiinni.
Mun päähän ei oikeasti mahdu, miten ulkoa täysin normaali yliopistossa opiskeleva parikymppinen mies on käsittänyt elämän niin, että se järjestyy hänen toiveidensa mukaan ja on mun asiani ratkaista se hänen edukseen. Oli kivaa olla loppupäivä töissä nälkäisenä ja vittuuntuneena, koska otin ylipitkän lounastauon voidakseni juosta hikihatussa aivan 100% täysin turhan reissun takia.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Anteeks, mutta eikös se olis fiksuinta ottaa vuokralle juurikin henkilö jonka vuokran maksaa joku muu? Tällöin vuokranmaksu on taattu, sossu laittaa sen suoraan sinun tilille maksuun joten ei ainakaan jää maksamatta. Samoin asumistuki tulee suoraan sinulle joka kuukausi, jos näin sopimukseen kirjataan, että asumistuki suoraan vuokranantajalle
Mun pahimmat tappiot ovat tulleet sossun asiakkaista. Ensinnäkin heidän pitää hoitaa asioitaan sossun suuntaan tai maksu katkeaa kuten kävi, yksi asukas vain katosi eikä uusinut hakemustaan sossun kanssa. Toisekseen ne eivät anna tarpeeksi kunnollisia vakuuksia, eli saatavaa jää kun joudutaan häätöprosessikn. Kolmanneksi varattomalta ei saa ikinä perittyä mitään ulosotossa vaikka saisi käräoikeuden tuomitsemaan heidät maksuvelvollisiksi rästeistä ja tuhoista.
Vierailija kirjoitti:
Mua edelleen jotenkin järkyttää, miten täydellisen vaativa ja mulle ärsyyntynyt oli tämän pojan asenne. Oli ilmiselvää, että hänelle se miten hän jaksaa raahautua näyttöön tarkoittaa, että täti järjestää vuokran ja koira-asian kuntoon, koska se mitä hän tahtoo on vain yksinkertaisesti järjestyttävä. Miten voi aikuinen parikymppinen ihminen ajatella, että hänen ongelmansa ovat minun ongelmiaan ja olen velvoitettu järjestemään ne hänen puolestaan?
Eniten vituttaa se, etten saanut sanottua kunnolla ja suoraan miten asiatonta hänen käytöksensä oli. Että about kaikki mitä hän teki oli väärin. Keksin vasta ilalla miten olisi pitänyt sanoa.
Onneksi löyty kiva vuokralainen eilen, helpotti tätä ärsytystä. Siis normaali nuori nainen, joka ymmärsi näytön ja vuokrasopparin olevan erikseen tapahtuvia asioita, sopi asiallisesti ja joustavasti näytön ja joka oli paikalla sovittuun aikaan, toi omatoimisesti todistuksensa luottotiedoistaan näyttöön ja joka ymmärsi ilmoituksessa olevien asioiden olevan voimassa, ei hänen mielipiteittensä mukaan vaihtuvia.
Väkisin tulee mieleen onko nimenomaan nuorissa miehissä jotain vikana, kun ainoastaan naiset olivat normaaleja omassa tapauksessani. Onko tämä sitä, että äiti ja isi ovat passanneet kullannupun uskomaan rajojen olevan omasta mielihaluista kiinni ja siksi totta kai muu maailma taipuu niiden mukaan?
Toi sun vitun jauhaminen laskee pisteitäsi, ettet vaan ole miesvihaaja? kaikki miehet ei ole tommoisia nyt kuitenkaan.
Mitään takeita ei ole silloinkaan, kun vuokralaisehdokas vaikuttaa siistiltä, kiltiltä, hiljaiselta ja kohteliaalta.
Käytännössä tämmöinen kullannuppu on osoittautunut kauheaksi sottapytyksi, joka viis veisaa järjestyssäännöistä ja asunnon kunnosta. Menin vielä vuokraamaan kämpän kalustettuna, kun asuin siinä itse aiemmin eikä ollut muuta paikkaa tavaroille.
No, vuokratulot menee miinukselle tällä kertaa eli verojakaan ei tarvi maksaa.
Itse olen se vuokralaisen unelma vuokralainen: yksinasuva +35 nainen, luottotiedot kunnossa, ei lemmikkejä, en polta ja 2 kk takuurahat valmiina. Ei täydy turhaa asuntonäytöissä pyöriskellä vaan saan jopa itse valita, minne ja millaiseen asuntoon muutan. Enkä nyt tätä kirjoita kehuakseni tai hehkuttaakseni, vaan ihan sen takia että muiden vuokralaisten taso on kyllä on niin pöyristyttävä, että saa olla oikeasti kiitollinen jos löytää tarjolla olevasta sakista sen hyvän vuokralaisen!
Kyllä te sijoittajat ja muut miljonäärit olette pikkumaisia. Oikein nälkä jäi! Miten nyt selviät??
Kyllä siinä kuule moni muukin ihminen saattaa hieman tingata ja kysyä, että josko sittenkin, kun on juuri laitettu kämpästä pihalle ja rahat on finaalissa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks, mutta eikös se olis fiksuinta ottaa vuokralle juurikin henkilö jonka vuokran maksaa joku muu? Tällöin vuokranmaksu on taattu, sossu laittaa sen suoraan sinun tilille maksuun joten ei ainakaan jää maksamatta. Samoin asumistuki tulee suoraan sinulle joka kuukausi, jos näin sopimukseen kirjataan, että asumistuki suoraan vuokranantajalle
No ei todellakaan ole. Mä en ota asuntooni aikuist ihmistä jolle vuokran maksaminen yksiöstä on liian iso ponnistus. Jos ei vuokraa kykene maksamaan niin en todellakaan odota, että kykenisi pitämään muutenkaan siistinä kämpän.
Onneksi tosiaan kerkesin väistämään tämän vellihousun vuokralaisena, mikä painajainen olisikaan ollut.
Kaikille muille: kadun, etten tajunnut miten hulluja on liikkeellä kun tähän lähdin. Onneksi löytyi hyvältä vaikuttava vuokralainen, aika kuitekin näyttää miten käy. Ja se joka epäili mun kykyä "vuokraisännyyteen" (olen kylläkin emäntä), niin tämä ei ole "pientä". Voi olla varmasti haastavaa, mutta olen täysin valmis ja sitoutunut hoitamaan oman osuuteni asunnon suhteen, mutta kasvatustyötä aikuislapsien kohdalla en ole.
Ja en todellakaan ota "ammattilaista" asialle, koska en maksa siitä että vieras ihminen ottaa asuntooni vuokralaisen. Todellakin haluan omin silmin nähdä, ja tuo asunnonvälitys vuokraamalla ei vaadi yhtään mitään erityistaitoja mistä pitäisi maksaa. Koska mulla on työ, perhe ja elämä halusin käydä vuokralaiset nopealla tahdilla ja asian lukkoon reilusti ennen kuun loppua, niin hoidin itse. Ja sainkin hoidettua.
Jospa laittaisit vuokranvälittäjjän asialle niin ei tarvitse päätä vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele ajanhallintaa. Eikä kukaan normaalijärjellä varustettu jää väittelemään tuollaisista asioista, vaan toteaa että tämä oli sitten tässä ja lähtee syömään. Ei tarvitse olla siellä töissä nälissään.
Voi että kun ärsyynnyin tästä, vai että ajanhallintaa.
"Väittely" kesti ehkä n. 5 minuuttia kokonaisuudessaan ja oli pienin murhe ajankäytössä. Matkat oli sitten asia erikseen.
Kyllä löytää av tavan kääntää ihmisten sikailun aloittajan syyksi, oli kyse mistä tahansa.
Kyllä minä niin mieleni pahoitin :D
Okei, tuo tapaus oli aika järkyttävä. Mutta nuo muut lemmikkikyselyt ymmärrän, usea tuttavani onkin nimittäin saanut muuttaa esim. kissan tai pienen koiran kanssa asuntoon, jonka esittelyssä on lukenut "ei lemmikkejä".
"Mun päähän ei oikeasti mahdu, miten ulkoa täysin normaali yliopistossa opiskeleva parikymppinen mies on käsittänyt elämän niin, että se järjestyy hänen toiveidensa mukaan ja on mun asiani ratkaista se hänen edukseen"
Opiskeli varmaan kauppatieteitä. Näitä näkee vähän väliä siellä
Siis mitä? AP märehtii useita päiviä jotain tyyppiä, jonka näki viiden minuutin ajan ja josta ei edes tullut vuokralaista? Ei kuulosta aivan normaalilta.
Näytöt iltaisin ja viikonloppuisin. Jos heti huomaa ettei jostain ole vuokralaiseksi sanoo sen suoraan ja heti, turha tuhlata kenenkään aikaa. Ensin puolen vuoden määräaikainen sopimus, jos se menee hyvin niin sitten toistaiseksi. Luottotiedot pitää olla kunnossa, maksusitoumus on ok, yhteiskunta maksaa vuokran. Ei ole ollut isompia ongelmia, neljä yksiötä vuokralla, yhdellä aloitin 1990-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te sijoittajat ja muut miljonäärit olette pikkumaisia. Oikein nälkä jäi! Miten nyt selviät??
Kyllä siinä kuule moni muukin ihminen saattaa hieman tingata ja kysyä, että josko sittenkin, kun on juuri laitettu kämpästä pihalle ja rahat on finaalissa.
Ei voi olla totta, oletko kyseisen herrasmiehen äiti vai samanlainen pieni maailmannapa? On nimittäin ihan samaa settiä. Täsmälleen tämä paistoi asenteena.
Tää poika kysyi multa miksi vuokraan (outo kysymys kun ei kämppää olla sentään myymässä), sanoin suoraan, että sijoitusasunto.
Ensinnäkin, mä en tee tätä huvikseni enkä ole "miljonääri". Jos viettäisit sekunninkin elämässä jossa asioita ei hoideta puolestasi, ymmärtäisit miten pääomaa vaaditaan omasta takaa useassa tapauksessa suht pieni summa ja vuokralainen maksaa itse sitä pois asumisellaan.
Oletko tosissasi, että minun olisi pitänyt alkaa tälle murulle ja sunkaltaisillesi ihmisille selittämään laskelmiani? Tää poika kysyi reippaasti sen verran, että mun olisi pitänyt maksaa _omasta pussistani_ hänen elämisensä. Ei edes niin että pelkkä voitto jäisi pois, olisin jäänyt tappiolle.
Olen pahoillani, että olet tottunut siihen miten valtio pyyhkii takapuolen ja työsskäyvät ihmiset ovat sinulle velkaa omista valinnoistasi. Koska mä en ole sun enkä yhtään kenenkään muun elämästä velvoitettu pitämään huolta, ikävä tuottaa pettymys. Mua ei yksinkertaisesti kiinnosta. En voi ymmärtää mistä kumpuaa ajatus, että mun tehtäväni on harjoittaa hyväntekeväisyyttä teille.
t. itse pienituloisesta perheestä, koulutuksella ja työllä saanut sen mitä minulla on. Suosittelen sinullekin ellei vaan ole liian raskasta ja vaivalloista.
Tätini harrastaa asuntosijoittamista. On monta kertaa päättänyt vuokrata vain naisille ja joka kerta kun siitä poikennut, on saanut katua. Tosin on niissä naisissa kun ollut pettymyksiä.
Sijoitusasunto ei ole mikään helppo tapa sijoittaa. Pelkästään yksi asunto on iso riski ja jo kolmesta asunnosta alkaa olla paljon hommaa. Yli viisi asuntoa ja tuntuu puolipäivätyöltä.
Kokenut konkari kirjoitti:
Näytöt iltaisin ja viikonloppuisin. Jos heti huomaa ettei jostain ole vuokralaiseksi sanoo sen suoraan ja heti, turha tuhlata kenenkään aikaa. Ensin puolen vuoden määräaikainen sopimus, jos se menee hyvin niin sitten toistaiseksi. Luottotiedot pitää olla kunnossa, maksusitoumus on ok, yhteiskunta maksaa vuokran. Ei ole ollut isompia ongelmia, neljä yksiötä vuokralla, yhdellä aloitin 1990-luvun alussa.
Kiitos, mä en kysynyt neuvoa milloin pitää näytön koska minulla on omat aikatauluni joita en tähän lähde avaamaan. Pojalla oli kova tarve saada päivälle ja minä tein oman ratkaisuni koska halusin hoitaa näytöt siltä päivältä. Jos olisi ollut sopiva niin olisi ollut ihan ok.
Maksusitoumus ei ole ok itselleni. Ongelmana ei ole se, että me olisimme kiistelleet asiasta ja se olisi venyttänyt ajan, onglema oli alunperinkin se, että tällä jannulla ei ollut mitää ongelmaa juoksuttaa muita ihmisiä tapaamisiin mihin hänellä ei ole pienintäkään asiaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän se ex jätti näin hyvän saaliin? Hei kaikki sinkut! Taas yksi loistoyksilö vapailla markkinoilla!
Aws :,DD oisinpa nuorempi!
Mä en itse ymmärrä miksi se lemmikkien salliminen on niin iso ongelma? Eikö kannattaisi se linjata aina tapauskohtaisesti? Mitä yksi kissa tai yksi pienikokoinen koira niin haittaa, jos se on normaalin ja vastuullisen vuokralaisen hoidossa?
Mä luulen että tuo rajaa pois aika paljon hyvää vuokralaismateriaalia koska usein hiukan vanhemmilla ja vastuullisissa ihmisillä on joku lemmikki.
Toisin kuin nuorilla, jotka bilettää eivätkä ehdi hoitamaan lemmikkiä. Tai vähävaraisilla joilla ei nykysuomessa ole varaa pitää lemmikkiä. Tietysti AINA on poikkeuksia mutta miksi sulkea niin potentiaalinen ryhmä jo ilmoituksessa ulos?
Olen itse "täydellisenä" vuokralaisena (työssäkäyvä, on varaa, olen siisti, en biletä tai tupakoi, pidän huolta kodistani, maksan laskuni aina ajoissa) itseäni pitävä kolmekymppinen nainen, joka etsi työasuntoa työpaikkakunnalta, mutta eipä voi puoliakaan edes hakea koska minulla on pieni koira. (sisäsiisti, koulutettu, ei hauku sisällä, ei ongelmia.)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? AP märehtii useita päiviä jotain tyyppiä, jonka näki viiden minuutin ajan ja josta ei edes tullut vuokralaista? Ei kuulosta aivan normaalilta.
En ihmettele miksi osuu hermoon, nimittäin luetun ymmärtäminen on sulla pahasti hukassa. Asia tapahtui eilen, näyttö itsessään ei kestänyt viittä minuuttia vaan se hetki kun hänen äitinsä ulkoisti lapsensa kasvatuksen minulle. Myöskään en tiedä sinusta, mutta itse elän elämää jossa en liiku ajatuksen voimalla paikasta toiseen.
Todellakin avadun vauvapalstalla siitä miten vittumaisia vellihousuja tässä maassa sikiää. "Märehtimisestä" ei ole kyse.
Jos samaistuit vuokralaiseen, niin tee jotain itsellesi. Lopeta vaikka alkuun vauvapalstailu, koska asioiden "märehtiminen" on koko palstan idea. Jos asia häiritsee mutta silti luet itseäsi kiduttaaksesi, niin "ei kuullosta aivan normaalilta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele ajanhallintaa. Eikä kukaan normaalijärjellä varustettu jää väittelemään tuollaisista asioista, vaan toteaa että tämä oli sitten tässä ja lähtee syömään. Ei tarvitse olla siellä töissä nälissään.
Voi että kun ärsyynnyin tästä, vai että ajanhallintaa.
"Väittely" kesti ehkä n. 5 minuuttia kokonaisuudessaan ja oli pienin murhe ajankäytössä. Matkat oli sitten asia erikseen.
Kyllä löytää av tavan kääntää ihmisten sikailun aloittajan syyksi, oli kyse mistä tahansa.
Sinä nyt näytät ärsyyntyvän ihan joka asiasta. Tuskin monikaan haluaa moista urpoa vuokranantajakseen.
Juuri laitoin sijoituskämpän myyntiin. Huomattavan v-mäinen homma etsiä sopivaa asukasta, sossun maksusitoumus kyllä on ok, mutta usein nämä sossutapaukset jättävät paikat karseaan kuntoon. Joku hylkää tavarat asuntoon, joku hajottaa paikat, se että vain loppusiivous on tekemättä on pikkujuttu.
Tyhjiä kuukausia tulee väkisinkin, tuotto heikko.
Osakkeisiin ja rahastoihin laitan rahat.