Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos omistaa metsää, niin...?

Vierailija
04.03.2017 |

Jos omistaa metsää, niin pitäisikö se mielestänne ehdottomasti myös pitää kunnossa? Muistan, kun eräs nyt jo edesmennyt henkilö kommentoi jatkuvasti erään toisen henkilön metsistä, miten huonossa kunnossa se oli. Ei siis sanonut tälle henkilölle sitä koskaan, mutta itse sain monta kertaa kuulla hänen kommenttinsa.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mitä tarkoittaa "pitää kunnossa". Metsän uudistuminen ei saa vaarantua eli jos hakkaa uudistuskypsää metsää, pitää istuttaa tai kylvää uutta puustoa tilalle ja hoitaa se taimikko niin, että siellä puut pääsevät kasvamaan. Muuten ei tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
2/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi omistaa metsää? Ei luontoa voi omistaa. Sama kuin joku sanoisi omistavansa ilmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minunkin mielestäni on paheksuttavaa, ettei pidä metsäänsä kunnossa. Jos ei kiinnosta, niin myisi sen sitten sellaiselle, joka haluaa hoitaa sitä.

Vierailija
4/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistaa jotakin, josta haluaa tuottoa, niin se jokin kannattaa pitää kunnossa.

Vierailija
5/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi omistaa metsää? Ei luontoa voi omistaa. Sama kuin joku sanoisi omistavansa ilmaa.

Miten voi omistaa kissan tai koiran?

Vierailija
6/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi omistaa kissan tai koiran?

Sekin on minusta omituista. Tai se miten voi omistaa poroja tai laulun jollekin.

Vierailija
7/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuokin. Minä kuin luin otsikon niin ymmärsin heti että sitä metsää täytyy hoitaa. Tuleehan se metsä hoideltua yhdellä myynnillä. Nykyään voit clickata vaikka näppäimistöstä yhtä nappia niin kaupat on tehty. Voihan sen kissan ja koiran viedä ulos kävelyllekkin ihan kivasti. Hmm... jos metsä on hoidettu ihan huonosti niin miten selität sen kissalle ja koirallesi? Naitko niitä jotta he pääsisivät luonnon kanssa sopuun vai söisitkö ne? Minä söisin sekä koiran jättäisin maantumaan metsään syömättä mitään. Kissan söisin. Harmi kuin en tiedä vielä miten söisin sen kissan, eikä minulla ole nälkä. Ja se on vissiin harmillista myös eläinsuojelijoille että olen harmiton koska heillä ei ole nyt eikä koskaan töitä koska he tykkäävät eläimistä ja tykkäävät syödä niitä ehkä mutta ei suomessa. Nyt haluaisin kyllä asian ajajan ja oikeudenkäynnin tästä kansan murhasta. LoL...😂

Vierailija
8/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että hoito tässä tarkoittaa sitä että metsä tuottaa rahaa omistajalleen jossain vaiheessa? Metsä sellaisenaanhan ei mitään hoitoa kaipaa, luulen että pärjäisi jopa paremmin ihmisen sekaantumista. Metsän omistajana sinä päätät itse mitä metsällesi teet tai jätät tekemättä.

Minulla on pieni palsta jostain Savon suunnilta tullut perintönä, puolikkaalla kasvaa puupeltoa vanhuuden varalle, toisella puolikkaalla luonto saa ottaa vallan. Kumpi on viisaampi hoitaja voi jokainen itse päättää.

Vierailija
9/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat ilmeisesti metsän huonolla hoidolla sitä, että siellä ei tehdä harvennushakkuita, päätehakkuita eikä mitään muutakaan vaan annetaan metsän kasvaa omissa oloissaan. Kieltämättä harventamattoman metsän kasvu on heikompaa kuin 'hoidetun', mutta toisaalta varsinkin maataloustraktorilla omin päin hoidetussa metsässä kulkee järkyttävän leveät tieurat ja metsä on muutenkin vajaakäytössä. Kumpi sitten lie metsän kasvun kannalta parempi vaihtoehto?

Vierailija
10/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuuttaan saa jokainen pitää niinkuin parhaaksi näkee. Asunto, auto, metsä, muija ja mitä niitä nyt onkaan. Huoltamalla pääsee halvemmalla, huoltamatta helpommalla ja vieläkin halvemmalla - mutta vain vähän aikaa. Ja selän takana juoruilijat tietävät yleensäkin kaiken parhaiten, metsänhoidostakin.

Vierailija
11/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sieltä on syytä käydä tuulenkaadot keräämässä pois, varsinkin jos ovat kuusia. Muuten saattaa naapurisopu kärsiä, kun kirjanpainaja pääsee valloilleen. Muutenkin hoitamaton metsä on haitta naapurimetsän omistajan omaisuudelle. Jos sieltä metsästään jotain tuottoa haluaa saada, kaikki metsänhoidolliset toimenpiteet on kyllä syytä tehdä tai maksaa jollekin siitä tekemisestä.

Vierailija
12/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on metsänhoitosuunnitelma. Jostain hakataan ja johonkin istutetaan. Pysyy balanssi.

Vierailija
13/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsänhoidossa on nykyään monta tapaa, joista jokaiselle varmaan löytyy sopiva. Ongelma on siinä, että jos metsää ei hoida lainkaan, se muuttuu ei vain tuottavaksi vaan nykyään myös ympäristölleen haitalliseksi. Se ei enää toimi hiilinieluna, kun kasvu lakkaa. Lisäksi nykyäänn kasvihuoneilmiön aikaan hoitamattomassa metsässä voi elää ja talvehtia tuhohyönteisiä ja mita tuhoeläimiä, jotka talvehdittuaan leviävät naapureidenkin metsiin. Tämä ongelma esim kirjanpainajatoukkien kanssa viime vuosina ollut paha.

Vierailija
14/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy suojeluun.Ei tarvii maksaa leimaveroa

Saat siis rahat,mutta puut jää pystyyn 😊

Vierailija
15/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tohelojatorvelot kirjoitti:

Myy suojeluun.Ei tarvii maksaa leimaveroa

Saat siis rahat,mutta puut jää pystyyn 😊

Puukaupassa ei muutenkaan makseta leimaveroa.

Vierailija
16/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan että hoito tässä tarkoittaa sitä että metsä tuottaa rahaa omistajalleen jossain vaiheessa? Metsä sellaisenaanhan ei mitään hoitoa kaipaa, luulen että pärjäisi jopa paremmin ihmisen sekaantumista. Metsän omistajana sinä päätät itse mitä metsällesi teet tai jätät tekemättä.

Minulla on pieni palsta jostain Savon suunnilta tullut perintönä, puolikkaalla kasvaa puupeltoa vanhuuden varalle, toisella puolikkaalla luonto saa ottaa vallan. Kumpi on viisaampi hoitaja voi jokainen itse päättää.

Metsäkonekuskit ainakin kiroaa sellaiset metsät jossa kasvaa kaikenlaista pusikkoa isojen puiden lisäksi.

Jonkunlaista raivausta olis syytä aika ajoin harrastaa,niistä tulee metsään sitä lahopuuta myös.

Omassa metsässä olen keskittynyt ylispuuhakkuisiin,on sellaisia sopivia palstoja joista kun kaataa isot puut pois niin jäljelle jää nuori kuusikko.

Vierailija
17/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis laki edellyttää tiettyjä hoitotoimia. Hakkuun jälkeen on istutettava taimet. Toiseksi tuulenkaadot on poistettava, sillä jos ne leviävät hoitotoimien laiminlyönnin seurauksella naapureiden metsiin, naapurit voivat hakea oikeuden kautta sinulta menetetyn taloudellisen hyödyn. 

Muutoin ei tietääkseni tarvitse tehdä erityisiä hoitotoimia, mutta metsänomistaja itse siitä kärsii taloudelliset vahingot. Hoidettu metsä tuottaa parhaiten, hoitamaton metsä on liian pimeä ja tiuha puiden kasvun kannalta.

Vierailija
18/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis laki edellyttää tiettyjä hoitotoimia. Hakkuun jälkeen on istutettava taimet. Toiseksi tuulenkaadot on poistettava, sillä jos ne leviävät hoitotoimien laiminlyönnin seurauksella naapureiden metsiin, naapurit voivat hakea oikeuden kautta sinulta menetetyn taloudellisen hyödyn. 

Muutoin ei tietääkseni tarvitse tehdä erityisiä hoitotoimia, mutta metsänomistaja itse siitä kärsii taloudelliset vahingot. Hoidettu metsä tuottaa parhaiten, hoitamaton metsä on liian pimeä ja tiuha puiden kasvun kannalta.

Nykyään on oikeastaan vapaat kädet, mitään uudistusvelvoitetta ei enää ole olemassa.

Vierailija
19/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsänhoidossa on nykyään monta tapaa, joista jokaiselle varmaan löytyy sopiva. Ongelma on siinä, että jos metsää ei hoida lainkaan, se muuttuu ei vain tuottavaksi vaan nykyään myös ympäristölleen haitalliseksi. Se ei enää toimi hiilinieluna, kun kasvu lakkaa. Lisäksi nykyäänn kasvihuoneilmiön aikaan hoitamattomassa metsässä voi elää ja talvehtia tuhohyönteisiä ja mita tuhoeläimiä, jotka talvehdittuaan leviävät naapureidenkin metsiin. Tämä ongelma esim kirjanpainajatoukkien kanssa viime vuosina ollut paha.

Tähän on tultu. Luonnontila on luonnolle vaaraksi. Olen sanaton.

Vierailija
20/89 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu. Luonnontila on luonnolle vaaraksi. Olen sanaton.

Näin se menee,täysin hoitamaton metsä on iso riski monessa suhteessa.

Esim.naapurimaassa Venäjällä jossa metsät on pääasiassa luonnontilassa on paljon isoja alueita joista metsä on kuollut tautien tai tuholaisten takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan