Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EK: Vanhempaisvapaat jaetaan, kodinhoidontuki lyhennetään

Vierailija
28.02.2017 |

Käytännössä äiti kotona kunnes lapsi 7kk, sen jälkeen isä 5 kk. Kodinhoidontui lokkuu kun lapsi 1,5 vuotta.

Kommentit (243)

Vierailija
41/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu, ne miehet jotka tuo suuremman potin niin harva alkaa olemaan kotona ja varsinkin nk uraohjukset. 

Ai jaa? Tuttavapiirissä juuri ne uraohjukset ovat mielellään halunneet pienen breikin. Yksikin jäi lapsen saatuaan 3 kk vuorotteluvapaalle saadakseen olla lapsen kanssa. Ja on professori nykyään.

Vierailija
42/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva lisä tuo on nyt kun teen pph:n hommia. Oma lapsi vie yhden hoitopaikan niin pieni lisä on ollut hyvä tähän "mahtavaan" palkkaan. Toista ei kannata näköjään edes tehdä ja uusi ammatti paremmalla palkalla houkuttelisi. Mitäköhän sitä lähtisi opiskelemaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulee vähentämään syntyvyyttä entisestään. Hallituksen viesti lapsiperheille ainakin on tullut selväksi.

Pahintahan tässä on se, että lapsiperheiden kurittaminen ei varmasti lopu tähän. Jatkuvasti tulee jotain uutta heikennystä.

Vierailija
44/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä ehdotus. Ajatteleeko ne niitä lapsia ollenkaan?????! Päiväkodit täynnä 1,5-vuotiaita. Henkilökuntaa ei tulla lisäämään. Sit ihmetellään taas iltapulussa kun taaperot lähtee lätkimään siltä päiväkotiretkeltä, joka on kirjattu varhaiskasvatussuunnitelmaan -> joka on toteutettava järkevyydestä ja turvallisuudesta viis.

Jos ne tuon vie läpi niin itse ainakin vaihdan alaa samantien. En todellakaan jaksa alkaa näillä palkoilla ja näissä olosuhteissa alkaa hoitelemaan isoja vauvaryhmiä. Päiväkotiolosuhteissa tollanen alle 2v on täysin vauva vielä.

Niin, ja sen kolmannen muksun jätän itse tekemättä. Kyllä nää viestit on selväksi jo tullut mitä lapsiperheistä ajatellaan. Ja aion tehdä kaikkeni että omat kersat tajuaa hyödyntää Suomesta vain koulutuksen ja sen jälkeen nostaa kytkintä ja LUJAA!!

Mihin menet? MIstä löydät paikan jossa yhteiskunta kustantaa pidemmät kotonaolomahdollisuudet kuin Suomessa? Ei taida löytyä kovin helposti.

Tarkoitin kyllä kommentillani että kun kaikki nämä heikennykset otetaan huomioon, ja sitten vielä mietitään suomalaista palkkatasoa ja verotusta, niin kuka hullu tänne jää saatikka lapsia tänne tekee??

Ruotsissanin suurin osa äideistä ja moni isäkin tekee kuitenkin sitä osa-aikatyötä ja tuet korvaa palkanmenetystä. Ylläripylläri siitä ei mainita mitään tässä uudistuksessa, ihastellaan vaan miten Ruotsissakin vapaat on jaettu tasaisemmin!!

Vierailija
45/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Kohti Ruotsin mallia! Ne naisten pitkät kotonaolemiset haittaavat uraa ja vääristävät perheen sisäisen työnjaon. Turha marista ettei mies osallistu kodin- ja lastenhoitoon jos itse jättäytyy vuosikausiksi pois palkkatöistä. Vuorottaisuus auttaa molempia ymmärtämään kolikon toisen puolen.

Ruotsissa todellisuudessa hyvin pieni osa isistä käyttää vapaata yli viikon. Sillä marginaalisella määrällä ruotsalaisisiä sitten yritetään Suomessa ajaa ihan järkyttävää politiikkaa lasten hyvinvoinnin kustannuksella.

Ruotsissa myös kulttuuri on työelämässä toisenlainen. Vanhempien on ok tehdä osa-aikaista työtä myös asiantuntija-aloilla. Suomessa tämä onnistuu hyvin harvalla työpaikalla.

Vierailija
46/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva lisä tuo on nyt kun teen pph:n hommia. Oma lapsi vie yhden hoitopaikan niin pieni lisä on ollut hyvä tähän "mahtavaan" palkkaan. Toista ei kannata näköjään edes tehdä ja uusi ammatti paremmalla palkalla houkuttelisi. Mitäköhän sitä lähtisi opiskelemaan?

Itse olen sitä mieltä että yhdenkään naisen ei tulisi suostua tohon pph-hommaan. Kunnon orjatyötä. Teillä ne varmaan etunenässä haluaa nyt sitten jatkossa halvalla hoidattaa muiden vauvat. Älkää suostuko jumalauta tollaseen. Kunnon palkka ja korvaus kovasta työstä!!!!!!!

T. Päiväkodin lastenhoitaja

Vierailija
47/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä että yhdenkään naisen ei tulisi suostua tohon pph-hommaan. Kunnon orjatyötä. Teillä ne varmaan etunenässä haluaa nyt sitten jatkossa halvalla hoidattaa muiden vauvat. Älkää suostuko jumalauta tollaseen. Kunnon palkka ja korvaus kovasta työstä!!!!!!!

Menee tietenkin erillä lailla kuin päiväkodissa jossa kaikilla tiukat työt ja toisen "hommiin" ei kosketa. Mutta miksi ei tekisi jos omassa kotona saa hoitaa lapsia tehden kaikkea sitä mitä suurperheen äidit tavallisestikin tekevät? Ja PS ainakin ennen sai toisen hoitajan auttamaan jos paljon pieniä ryhmässä.

Vierailija
48/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Vielä työmarkkinatuki kokonaan pois.

Mikäs siinä. Näin osa-aikaisena sanon että siinä tapauksessa lähden metsälle urbaaniin ympäristöön metsästämään puuttuvaa 500:aa euroa.

Enkä puhu nyt city-kaneista.

Vierailija
49/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just! Kukahan järjenjättiläinen tämänkin on keksinyt? Ei ole ajateltu sen paremmin vanhempia, lapsia kuin työnantajaakaan. Työnantajallehan tuo tarkoittaa, että kun työntekijä tulee raskaaksi, pitää jossain vaiheessa järjestää rekrytointi ja palkata sijainen seitsemäksi kuukaudeksi. Luonnollisesti sijainen pitää myös perehdyttää, mikä sitoo muiden työntekijöiden aikaa. Seitsemän kuukauden jälkeen nainen palaa viideksi kuukaudeksi töihin ja pian työnantajan pitää aloittaa uudelleen rekrytointi, jotta naiselle saadaan kuudeksi kuukaudeksi sijainen. Luonnollisesti uusi sijainen pitää myös perehdyttää, mikä sitoo muiden työntekijöiden aikaa. Nainen palaa hoitovapaalta ja on mahdollisesti jo uudelleen raskaana. Taas hetken päästä pitää aloittaa rekrytointi, jotta naiselle saadaan seitsemäksi kuukaudeksi sijainen. Luonnollisesti uusi sijainen pitää myös perehdyttää, mikä sitoo muiden työntekijöiden aikaa. Tämän jälkeen nainen palaa viideksi kuukaudeksi töihin ja pian on jälleen aloitettava rekrytointi, jotta naiselle saadaan puoleksi vuodeksi sijainen. Luonnollisesti uusi sijainen pitää myös perehdyttää, mikä sitoo muiden työntekijöiden aikaa.

Hmmm... jos tuo ehdotus toteutuu, toivottavin työntekijä on yli 50-vuotias nainen. 

Saati sitten kun äitiys/hoitovapaalle jäävä on firman ainoa työntekijä/ainoa tiettyä työtä tekevä. Sijaisen perehdyttäminen vaatii 2-3 kuukautta, joten sijainen on saatava hommiin sen verran ennen työntekijän vapaalle jäämistä. Työnantaja maksaa joka ainoalta perehdytysjaksolta palkkaa sekä työntekijälle että sijaiselle.

Vierailija
50/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee tietenkin erillä lailla kuin päiväkodissa jossa kaikilla tiukat työt ja toisen "hommiin" ei kosketa. Mutta miksi ei tekisi jos omassa kotona saa hoitaa lapsia tehden kaikkea sitä mitä suurperheen äidit tavallisestikin tekevät? Ja PS ainakin ennen sai toisen hoitajan auttamaan jos paljon pieniä ryhmässä.

Jos hyväntekeväisyyttä haluaa tehdä niin aivan vapaasti. Mutta kyllä se perhepäivähoitajuus vaan naisten hyväksikäyttöä on, ei siitä mihinkään pääse. Oma koti kuluu, kulukorvaukset naurettavat, palkasta puhumattakaan.

Päiväkodin ei tarvitse olla noin kamala paikka mitä kuvailit. Meillä ei ole tiukkia töitä ja rennosti voidaan neuvotella, vaihtaa töitä ja auttaa toista. Mun kotini ei kulu, kukaan ei tuo kotiini oksennustautia, mun ei tarvitse tehdä ruokia tai edes tiskata, minulla ei vesimaksut saatikka sähkölaskut nouse hoitolasten takia. Ja saan siitä työstäni bruttona 2100e/kk. Jos sä saat saman ja vähän ylikin kulukorvauksineen niin fine, jos paljon alakanttiin niin sanoisin että sua kustaan silmään ja pahasti.

Toivon ettei nuoret tytöt/ äidit enää haksahtaisi tuohon. Toisten lasten hoitaminen omassa kodissa on ihan samalla tapaa työlästä kuin päiväkodissa, lisäksi sun omaisuutes joutuu kulutukselle ja siitä pitäisi maksaa kunnon korvaus. Muuten puhutaan hyväntekeväisyydestä, ei palkkatyöstä.

Vierailija
51/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Kohti Ruotsin mallia! Ne naisten pitkät kotonaolemiset haittaavat uraa ja vääristävät perheen sisäisen työnjaon. Turha marista ettei mies osallistu kodin- ja lastenhoitoon jos itse jättäytyy vuosikausiksi pois palkkatöistä. Vuorottaisuus auttaa molempia ymmärtämään kolikon toisen puolen.

Ruotsissa todellisuudessa hyvin pieni osa isistä käyttää vapaata yli viikon. Sillä marginaalisella määrällä ruotsalaisisiä sitten yritetään Suomessa ajaa ihan järkyttävää politiikkaa lasten hyvinvoinnin kustannuksella.

Ruotsissa myös kulttuuri on työelämässä toisenlainen. Vanhempien on ok tehdä osa-aikaista työtä myös asiantuntija-aloilla. Suomessa tämä onnistuu hyvin harvalla työpaikalla.

No tässä tilastoa Kelan sivuilta:

Sekä Norjan että Ruotsin isäkiintiöt ovat peräisin 1990-luvun alkupuolelta. Molemmissa maissa isät käyttävät kaikista vanhempainrahapäivistä selvästi suuremman osan kuin Suomessa (Suomessa 8,3 %, Ruotsissa 25,8 % ja Norjassa 22,5 % vuonna 2014).

Ja minusta neljäsosa vanhempainrahapäivistä keskimäärin ei ole pieni osuus.

Vierailija
52/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhepäivähoitajan työ on nykyään ihan koiranhommaa. Varhaiskasvatuksen suunnitelma sanelee mitä teet lasten kanssa, et voi vaikuttaa työaikoihin, niitä voi muutella ihan miten vaan. Et saa ketään avuksi vaikka ryhmä olisi täynnä pieniä, jos ei ole hoitolapsia et saa palkkaa. Kunnat ovat vetäneet kaiken äärimmilleen. Jos saat tasausvapaita et välttämättä saa itse päättää milloin ne on. Teet ensin 10 tuntista työpäivää ja sitten pidät ylimenevät tunnit vapaana.

Pari vuotta tein ja sitten lopetin ja palasin päiväkotiin.

Vierailija
53/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO suosittelee vuoden imetystä, ikävä, että Suomessa ei ole varaa siihen. Itselläni on neljä lasta, ja mitä enemmän sain kokemusta lapsista, sitä pitemmäksi venyi imetys. Kiinteä ruoka tuli kehiin tosi hitaasti, rinnakkain rintaruoan kanssa. 

Allergioita piisaa kun kiinteät aloitetaan liian aikaisin, ja korvatulehduksia, kun äidinmaito korvataan lehmänmaidolla. 

Vierailija
54/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Vielä työmarkkinatuki kokonaan pois.

Mikäs siinä. Näin osa-aikaisena sanon että siinä tapauksessa lähden metsälle urbaaniin ympäristöön metsästämään puuttuvaa 500:aa euroa.

Enkä puhu nyt city-kaneista.

:D no voi hellanlettas puppelipoju että totta mooses niin teet :D Pelaapa taas vähän pleikkaa ja suhise miten kova oot.

Vierailija
55/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ek ei nyt huomaa asian sitä puolta ollenkaan, että lapsen kotihoito myös lisää työpaikkoja, kun äideille tarvitaan sijaisia.

Vierailija
56/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 jatkaa: Olin ennen raskautta päiväkodissa töissä( mulla on lastenohjaajan koulutus ja suurtalouskokin) ja ajattelin, että kokeillaanpa pph:n työtä. Aloitin kun oma oli 10 kk ja mulle tuli kolme hoitolasta jotka oli kaikki eri ikäisiä. Ensimmäinen saattaa olla oven takana 6.30 ja päivä saattaa jatkua lähemmäs viiteen. Mitään ylimääräistä ei makseta, kulukorvaukset ei ole tällä vuosituhannella( 5 e päivä, joka muka kattaa kolme ruokaa, veden ja sähkön), tonni jää omaksi palkaksi. Vasut teet, kokkailet ja siivoilet omalla ajalla, lisäksi voi olla vaativat vanhemmat lapsen lisäksi. Huh sopimus loppuu toukokuussa ja tämä tyttö lyö hanskat tiskiin. Lapsia hoidan rakkaudella Ja ammattitaidolla, he ovat tässä työssä parasta. Tulipas avautuminen.

Vierailija
57/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin syli kirjoitti:

WHO suosittelee vuoden imetystä, ikävä, että Suomessa ei ole varaa siihen. Itselläni on neljä lasta, ja mitä enemmän sain kokemusta lapsista, sitä pitemmäksi venyi imetys. Kiinteä ruoka tuli kehiin tosi hitaasti, rinnakkain rintaruoan kanssa. 

Allergioita piisaa kun kiinteät aloitetaan liian aikaisin, ja korvatulehduksia, kun äidinmaito korvataan lehmänmaidolla. 

Itse imetin juuri tuonne 7-9 kk, ja loppukuukausina imetys oli ilta-aamupainotteista, ihan mahdollista hoitaa vaikka mies olikin toisen lapsen kanssa viimeiset kuukauden vanhempaislomalla.

Vierailija
58/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa että ihmisen arvo on vain hänen työpanoksen arvo. Ihmisellä ei ole arvoa itsessään.

On toki, mutta sitä arvoa tulee vaalia omalla, eikä veronmaksajien kustannuksella.

Terve menoa Intiaan tai muualle, missä on ihminen jätetty oman onnensa nojaan "vaalimaan ihmisarvoa omalla kustannuksellaan". Onnellisten ihmisten yhteiskunta? Logiikkasi edustaa täydellistä historian tuntemuksen puutetta. 

Ja EK paljasti lopullisesti karvansa. Puistattava lafka.

Vierailija
59/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä väittäisin että harva mies edes haluaa jäädä kotiin lapsen/lasten kanssa.

Saadaanko ne lasten- ja kodinhoidosta kiinnostumattomat miehet näin muka pakotettua kotiin??

Vierailija
60/243 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulee vähentämään syntyvyyttä entisestään. Hallituksen viesti lapsiperheille ainakin on tullut selväksi.

EK ei ole hallitus, ja hallituspuolueista kaksi kolmesta on sitä  mieltä, että kotihoidontukea ei pidä lyhentää. Oppositio+kokoomus näitä haluaa muuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi