Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä pettämisessä on niin hirveetä?

Vierailija
26.02.2017 |

En oo koskaan tajunnut miksi se on suunnilleen kamalinta mitä voi tapahtua? Miten joku yksittäinen yhdyntä voi olla tärkeämpää kuin kokonaiset perheet arkineen?
No, tietenkään en ole täysin tunteeton, luottamuksen pettäminen ja valehtelu sattuu minuunkin. Mutta miksi juuri seksi on se kauhea juttu? Itselleni esimerkiksi puolison taloudellisen ahdingon luominen ja salailu olisi paljon vakavampi kriisi.

Puhutteko te pettämistä pelkäävät puolisoidenne kanssa yhteisistä rajoista? Sovitteko mikä on ok ja mikä ei, vai oletatteko että kyllä se toinen tietää missä teidän yhteiset rajat menee?

Ja niin, oonko itse pettänyt? Kerran parikymppisenä. Menin kotiin ja kerroin, päätimme erota. Viimeisiään vietiin siinä suhteessa muutenkin. Olemme olleet ystäviä koko tämä ajan. Minua itseäni on petetty useamman kerran. Selän takana vehkeily vitutti, seksi sen sijaan ei juuri herättänyt tunteita.

Nykyisessä liitossani käyn välillä (harvakseltaan) vieraissa, koska mieheni kanssa molemmat saamme siitä kiksejä. En kuitenkaan lähtisi kenenkään matkaan joka ei ymmärtäisi olevansa kolmas pyörä, ja hyväksyisi asiaa. En odota ihmisten ymmärtävän tätä, mutta se on ihana luottamuksen ja yhteenkuuluvuuden tunne, joka syntyy siitä, että pettäminen on meidän suhteessamme aika epätodennäköinen skenaario.

Selittäkää mulle se panemisen massiivinen merkitys?

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisen ahdingon luominen ja sen salailu on myös pettämistä, pettämistä on kaikki, mikä rikkoo luottamuksen parisuhteessa. Seksin harrastaminen toisen kuin puolison kanssa on vain yksi tapa pettää ja kaikille se ei ole pettämistä.

Vierailija
102/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa tuo ap:n maalailema kuva parisuhteestaan. Melko korni  mut ihan hupaisa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun logiikka ontuu.

Sä väität että yhdellä yhdynnällä jonkun vieraan kanssa ei ole mitään merkitystä koska se arjen perhe-elämä ja avioliitto on tärkein.

No jos noin on, miksi se pettäjä sitten ei jätä tuota merkityksetöntä tekoa tekemättä ja satsaa siihen tärkeään perheeseensä?

Ei, vaan sinun logiikka ontuu.

Eipä onnu.

Tuossahan on selkeä ristiriita. Pettäjä sanoo että hänelle avioliitto ja perhe on tärkein, mutta harrastaa silti mukamas "täysin merkityksetöntä" seksiä, vaikka se haavoittaa puolisoa ja kenties asettaa koko perheen tulevaisuuden vaaraan.

Loogisesti tuossa onkin kyseessä vale kun sanotaan että syrjähyppy on "täysin merkityksetön". Sitä se ei olekaan, vaan pettäjä tarkoittaa että "laitan omat hetkelliset mielihaluni läheisteni hyvinvoinnin edelle, puolisoni tunteet sekä perheemme ja avioliittomme merkitsee minulle vähemmän kuin se että saan toteuttaa mielihalun juuri tässä ja nyt seurauksista välittämättä."

Sitä se tarkoittaa. Siksi useimmat loukkaantuvat pettämisestä.

Luulin että tämä on kaikille vähänkään keittiöpsykologiaan perehtyneille selvä.

No miksi ei kukaan loukkaannu harrastuksista? Tai no, loukkaantuuhan jotkut hullut niistäkin, mutta ihan yhtälailla laitan "omat hetkelliset mielihaluni läheisteni hyvinvoinnin edelle" kun lähden viikonlopuksi kalaan tai vietän iltaa tallilla harrasteauton parissa.

Onko teillä sitten jo suhteen alussa sovittu, että kumpikaan ei saa mennä missään olosuhteissa kalaan koska se loukkaa toista niin syvästi, vaan mieluummin lopettaa suhteen ensin ja menee kalaan vasta sitten? Jos näin on niin ymmärrän vertauksen. Ja teillä on tooooosi outo suhde.

Vierailija
104/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimet suhteet ovat itsepetosta. Voimia sulle ap, kun tulet kolinalla alas kuvitelmistasi 😊. Vaikka ethän sä sitä, vielä, usko, haluat niin kovin selittää mustasta valkoisen. Myötähäpeää ja sääliä tunnen sinua kohtaan.

Vierailija
105/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoin liitto = YHDESSÄ SOVITUT SÄÄNNÖT

Pettäminen = Sovittujen sääntöjen ulkopuolella tapahtuvaa toimintaa

Luottamus = luottamus siihen että yhdessä sovituista säännöistä pidetään kiinni

Valehtelu = Sitä ettei puhu totta

Luottamuksen pettäminen = esimerkiksi valehtelua tai sovittujen sääntöjen rikkomista

...mut joo, jos tän tajuuminen jo on vaikeeta, niin en ihmettele että hirveen harva osaa tähän ketjuun oikein mitään jäekevää sanoa.

Miksi tällaista on sovittu? Sitähän tässä AP yrittää kysyä.

No meillä ainakin siksi, että meistä molemmista ajatus puolisosta toisen henkilön pedissä tuntuu erittäin pahalta. Hirmu yksinkertaista lopulta. Tämä on käsittääkseni kuitenkin aika inhimillinen tunne ja toive. Toki on niitäkin joille toisenlainen malli sopii paremmin, kuten ap, ja se on ihan fine. Antaa kaikkien kukkien kukkia.

Vierailija
106/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,ei minulla ole mitään avointa suhdetta vastaan.Ja se on varmaan ihan hauskaa aikansa.Mutta lopulta siinä käy niin,että toinen tai molemmat ihastuvat ja rakastuvat uusiin ihmisiin.Jos haluaa varta vasten pilata oman suhteensa tähän,niin go for it AP ja muutkin avoimessa suhteessa elävät.

Vierailija
107/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tärkeää, että kumppaniin voi luottaa 100% varmuudella. Pettäminen särkisi tuon luottamuksen.

Ja jos en voi luottaa, olen mieluummin yksin. Toki perhe on perhe - lapsella on isä ja äiti - mutta se ei tarkoita että äidin ja isän pitää pysyä yhdessä vain perheen takia. On paljon terveenpää että vanhemmat on henkisesti terveitä ja hyvinvoivia, vaikka se tarkottaisi eloa erillään.

Pettäminen ainakin vaikuttaisi mun hyvinvointiin erittäin negatiivisesti. En koskaan pääsisi siitä yli, vaan kokisin vihaa ja surua. Siksi en petä, ja odotan samaa kumppaniltani. Ymmärrän miten avoin avioliitto toimii, mutta se ei ole mun juttu enkä ymmärrä miksi kukaan joka ajattelee eri tavalla haluaisi olla juuri mun kumppani. Meressä muitakin kaloja, siitä vaan onkimaan.

Mua eniten pettämisessä just satuttaisi se, että seksiä haetaan muualta. Että en muka olisi tarpeeksi riittävä tai haluttava yksinäni, jos pettäminen olisi vain fyysistä. Että en olisi se elämän tosirakkaus, jos pettämisessä olisi kyse myös tunteista.

Ja mua ei saa satuttaa.

Mua on kerran petetty, ja vaikka tuntui kauhealta irrottaa itsensä siitä toisesta ihmisestä, jälkeenpäin tunsin itseni paljon helpottuneemmaksi ja vapaammaksi. Silloin tiesin tehneeni oikean päätöksen. Olen vielä exäni kaveri, mutta en koe että suhteesta olisi tullut mitään jos olisin jäänyt. Meillä ei ole yhteisiä lapsia, mutta jos olisi, olisin tehnyt saman ratkaisun.

Mulla on myös paljon kavereita ja sukulaisia, joiden kanssa tehdä ihania muistoja, joiden kanssa jakaa harrastuksia ja joihin tukeutua. En koe, että pitäisi takertua kumppaniini vain ja ainoastaan siksi, että saisin pitää nämä asiat elämässäni.

Vierailija
108/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä terve.

En ole rikkonut kenenkään liittoja, en ole valehdellut, enkä tosiaan pettänytkään sen yhden nuoruuden kerran jälkeen. Sekin asia on puitu sen exän kanssa niin juurtajaksain, etten kanna huonoa omaatuntoa enää yhtään mistään.

Minua on kyllä petetty useamman kerran. En kokenut että seksi oli tuolloin se varsinainen ongelma.

Avoimissa suhteissa on aina sääntönsä, ja avoimessakin suhteessa voi pettää rikkomalla noita sääntöjä. Keksin kyllä monta skenaarioita joissa nykyinen mieheni voisi satuttaa minua harrastamalla seksiä vaikkapa exänsä kanssa, mutta en keksi realistisesti ajatellen yhtään henkilöä jonka kanssa harrastettu seksi olisi niin kamalaa, ettei meidän rakkaus olisi tärkeämpää.

Tietysti on se mahdollisuus että jompikumpi rakastuu toiseen. Mutta se tuntuu ihan absurdilta. Keneklä muulla olisi tarjota kummallekaan meistä tämä kaikki? Koti, perhe, yhteiset harrastukset, tuki omiin harrastuksiin ja töihin, toisen hölmöimpienkin ideoiden kannattaminen, työnteko yhdessä, kaikki jaetut seikkailut, maailmalla ja makuuhuoneessa? Riitelyt, kädestä pitämiset, purjehtiminen, kesämökki, yhdessä valitut tapetit, järjestetyt juhlat, rassatut autot, lemmikkieläimet. Koetut sairaudet ja menetykset, haasteet, voitot ja ilonhetket. Olemme toistemme pathaat ystävät ja jaamme samat fetissit, kiinnostuksenkohteet, maun ruokiin ja kauniisiin asioihin.

Saa olla melkoinen superihminen että meidät kaksi erottaa. :)

Vaikuttaa siltä, että teillä on aika pitkä yhteinen matka takana. Oletan, että teillä lisäksi alkaa olla ikää.

Oletko miettinyt, että mitäs jos miehesi sattuisi avoimen liiton eduista nauttiessaan ihastumaan reippaasti sinua nuorempaan ja kauniimpaan naiseen? Sen tyyppiseen, johon hän ei koskaan olisi kyennyt pystyvänsä.

Entäpä jos hänelle kävisi sellainen järjestely, että miehesi saisi edelleenkin olla suhteessa vapaasti. Olisiko ihan ok?

Entä jos miehelläsi alkaisi mennä isompi osa vapaa-ajasta hänen seurassaan? Edelleen ok?

Entä jos miehesi haluaisi lähteä hänen kanssaan kuukaudeksi maailmaa kiertämään kahdestaa ja elämään uudelleen mennyttä nuoruuttaan? Vieläkin ok?

Entä jos kilpailijasi olisi vain yksinkertaisesti parempi pelaamaan kuin sinä?

Vai onko teidän suhteenne ainoastaan sinun puoleltasi avoin?

-Nykyään yksiavioinen perheenisä

Ööh, en ymmärrä. Jos mieheni haluaisi vaihtaa arkensa kanssani arkeen jonkun toisen kanssa, se olisi ihan oma kriisinsä. Se ei kuulu meidän pelisääntöihimme. Tunnen kyllä ihmisiä jotka taas nimenomaan suosivat kuvaamasi kaltaisia suhteita. He ovat valinneet kyseisen mallin, koska ovat keskustelleet ja pohtineet pitkään ja paljon mitä todella haluavat, ja se on onnistunut sillä he eivät ole lakanneet keskustelemasta näistä asioista. Pettämisen todennäköisyys avoimessa suhteessa laskee ainoastaan siksi, että on yhdessä sovittu mikä kaikki kiva ON sallittua. Meidän suhteemme perustuu myös näiden kokemusten jakamiselle, sillä tavalla niistä tulee yhteisiä. Toiset taas eivät halua tietää kumppaninsa seikkailuista. Joka ikinen avoin suhde on erilainen, enkä minä voi / halua edustaa niitä kaikkia. Eikä tän keskustelun pointti muutenkaan ole tämä avoin suhde. Vaan liiton ulkopuolinen seksi.

Joku tuolla väitti että moraali on sisäänrakennettua, ja ettei siitä tarvitse keskustella. Paskan marjat. Tälläkin palstalla tällä hetkellä puidaan vaikka kuinka montaa "onko tämä pettämistä" -dilemmaa. Niiltäkin olisi voitu säästyä, jos kyseisey keskustelut olisi käyty kumppanin kanssa hyvissä ajoin.

Ja ai niin, minä olen se nuorempi, kauniimpi, sellainen johon hän ei koskaan uskonut pystyvänsä. Meistä kumpikaan ei silti pidä ulkonäköä seksikkäimpänä asiana jossakussa toisessa. Haluttavan tekee ihmisestä yhdistelmä ulkonäköä, mielyttävyyttä, älykkyyttä ja kokemusta yhteisymmärryksestä. Satunnaisessa seksissä kivan lisän tuo hyvän tarinan ainesosat. Siinä kun ei ole kyse kumppanin etsimisestä.

Ap

Vierailija
109/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti fiksusta ja hyvästä vastauksesta, 108

Ap

Vierailija
110/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin,ei minulla ole mitään avointa suhdetta vastaan.Ja se on varmaan ihan hauskaa aikansa.Mutta lopulta siinä käy niin,että toinen tai molemmat ihastuvat ja rakastuvat uusiin ihmisiin.Jos haluaa varta vasten pilata oman suhteensa tähän,niin go for it AP ja muutkin avoimessa suhteessa elävät.

Tässäkö se piileekin se vastaus? Että pelätään että se oma rakkaus ei olekaan niin vahvaa ettei se kestäisi kilpailua?

Vierailija
111/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap,miten voi pettää avoimessa suhteessa?

No, vaikka näin, että aloittaa sivusuhteen kolmannen osapuolen kanssa vaikka on sovittu vain kertapanoista randomien kanssa silloin kun siltä tuntuu. 

Vierailija
112/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on näitä kulttuurimme kiroja. Pettäminen konseptina on kehitetty naisen seksuaalisuuden kontrolloimiseksi, ei toista ihmistä voi omistaa kuten yllättävän moni mies tuntuu vielä nykyäänkin kuvittelevan.

Ai naisilleko on ihan OK jos kumppani pettää?

Anteeksi vaan, mutta mitä helvettiä?!

Vierailija
113/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaan tajunnut miksi se on suunnilleen kamalinta mitä voi tapahtua? Miten joku yksittäinen yhdyntä voi olla tärkeämpää kuin kokonaiset perheet arkineen?

No, tietenkään en ole täysin tunteeton, luottamuksen pettäminen ja valehtelu sattuu minuunkin. Mutta miksi juuri seksi on se kauhea juttu? Itselleni esimerkiksi puolison taloudellisen ahdingon luominen ja salailu olisi paljon vakavampi kriisi.

Puhutteko te pettämistä pelkäävät puolisoidenne kanssa yhteisistä rajoista? Sovitteko mikä on ok ja mikä ei, vai oletatteko että kyllä se toinen tietää missä teidän yhteiset rajat menee?

Ja niin, oonko itse pettänyt? Kerran parikymppisenä. Menin kotiin ja kerroin, päätimme erota. Viimeisiään vietiin siinä suhteessa muutenkin. Olemme olleet ystäviä koko tämä ajan. Minua itseäni on petetty useamman kerran. Selän takana vehkeily vitutti, seksi sen sijaan ei juuri herättänyt tunteita.

Nykyisessä liitossani käyn välillä (harvakseltaan) vieraissa, koska mieheni kanssa molemmat saamme siitä kiksejä. En kuitenkaan lähtisi kenenkään matkaan joka ei ymmärtäisi olevansa kolmas pyörä, ja hyväksyisi asiaa. En odota ihmisten ymmärtävän tätä, mutta se on ihana luottamuksen ja yhteenkuuluvuuden tunne, joka syntyy siitä, että pettäminen on meidän suhteessamme aika epätodennäköinen skenaario.

Selittäkää mulle se panemisen massiivinen merkitys?

Mainitsemasi pettäminen

Vierailija
114/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamuksen menettäminen.

Minulle parisuhde tarkoittaa rakkautta, luottamusta, himoa, uskollisuutta, välittämistä ja kunnioitusta omaa puolisoa kohtaan.

Vierailija
115/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan sovittu, että jos rupee vieras himottamaan niin siitä kerrotaan toiselle. Voin hyväksyä vieraissa käynnin, mutta haluan tietää missä suhteessa mennään. Oliso todella törkeää ja epäkunnioittavaa mieheltä mennä selkäni takana paneksimaan muita ja pahimmassa tapauksessa salailla asiaa. Olen loppujen lopuksi aika avoin avioliiton ulkopuoliselle seksille, mutta toi selän takana vehtaaminen syö sen luottamuksen ja arvostuksen toista kohtaan. En voisi mitenkään jakaa elämääni ihmisen kanssa, jota en arvosta ja kunnioita.

Vierailija
116/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, noi taudit ja raskaudet, -kaipa sitä ottaa riskin aina. Ihan perusehkäisyllä olen kuitenkin välttynyt niiltä tähänkin asti, kierukka-kondomi riittänee siis tästä eteenkin päin.

Satiaisia voi saada vaikka hotellin lakanoista. Inhottavaa, mutta hoidettavissa. Kuten suurin osa muistakin tartunnoista.

Jotenkin surullista miten likaisena asiana moni seksiä pitää. ...Tietysti hyvä että on ehkäisyoppi mennyt perille peruskoulussa.

Ap

HIViin ja HPV:hen ei ole olemassa kuratiivisia hoitoja. HIV:n komplikaatioista ja vaikutuksista elämään en lähde edes luennoimaan. HIV on melko harvinainen suomessa, mutta sitä ei koskaan tiedä milloin sattuu kohdalle jos paljaalla vetelee. 

Mitä taas HPV:hen tulee. Niin sehän aiheuttaa  miltei kaikki kohdunkaulan syövät, peräaukon alueen ja peniksen syöpiä, ja noin kolmanneksen pään ja kaulan alueen syövistä. HPV:ta kantavat miltei kaikki aikuiset ihmiset jossain elämän vaiheessa. Ja se on siitä jännä virus, että se harvoin näkyy päällepäin, eikä kondomi suojaa siltä.Siis mitä useampi kumppani, sitä useammalle serotyypille altistut, ja keräilet itseesi sekä visvasyyliä että pahanlaatuisia muutoksia aiheuttavia serotyyppejä. Luonnollisesti jaat nämä terveiset satunnaisilta panoiltasi myös vakituisen kumppanin kanssa. Se jos mikä on todellista sielunkumppanuutta!

Tämmöiset pikku valistusterveiset täältä!

Vierailija
117/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottamuksen menettäminen.

Minulle parisuhde tarkoittaa rakkautta, luottamusta, himoa, uskollisuutta, välittämistä ja kunnioitusta omaa puolisoa kohtaan.

Mutta miksi juuri seksi on näiden asioiden mittari?

Vierailija
118/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan sovittu, että jos rupee vieras himottamaan niin siitä kerrotaan toiselle. Voin hyväksyä vieraissa käynnin, mutta haluan tietää missä suhteessa mennään. Oliso todella törkeää ja epäkunnioittavaa mieheltä mennä selkäni takana paneksimaan muita ja pahimmassa tapauksessa salailla asiaa. Olen loppujen lopuksi aika avoin avioliiton ulkopuoliselle seksille, mutta toi selän takana vehtaaminen syö sen luottamuksen ja arvostuksen toista kohtaan. En voisi mitenkään jakaa elämääni ihmisen kanssa, jota en arvosta ja kunnioita.

Lisään vielä, että pettämisen seurauksena olisin hyvin pettynyt itseeni ja suhteesemme. Mulle hyvä suhde tarkoittaa, että kaikista asioista voidaan puhua ja keskustella tuomitsematta toista. Jos kumppani salailisi panoseikkailujaan, niin suhde olisi ollut vain pintaa, eikä lainkaan sellainen suhde jossa olin kuvitellut eläväni.

Vierailija
119/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä jaksanut lukea, mutta kait siinä pahinta on eron mahdollisuus.

Sekä tietty tuliaiset ja lehtolapset.

Sinkkumies

Vierailija
120/168 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

117

Sukupuolitaudin voi saada suojaamattoman seksin seurauksena, ihan riippumatta siitä miten reilua tai moraalista se seksi on. Taudit eivät mitenkään erityisesti valikoi "horoja" tai pettäjiä. Se että uskaltaako ollenkaan harrastaa suojattuakaan seksiä kenenkään kanssa ennen testitulosten saamista, on oma keakustelunsa.