Mitä keskiluokkaisia statussymboleita et ole koskaan ymmärtänyt?
Sellaisia, jotka ovat mielestäsi järjettömiä tai muuten vain tyhjänpäiväisiä/turhia.
Kommentit (415)
Koko keskustelu on mun mieletä täysin typerä.
Itse voisin luokitella itseni nk. keskiluokkaan.
Asun okt:ssä, minulla on keskihintainen auto, ja vakituinen työpaikka... jne sitä tavallista rataa.
Mä en tiedä missä mun sitten pitäs asua, olla töissä tai mitä pitäs tehdä ettei olis mielensäpahoittajille joku perinteinen klisee? Asun okt. ssä kun meillä on siihen varaa, en isompaan ja kalliimpaan muuta, kun siihen taas ei ole varaa. Ajan keskihintaisella autolla, miksi ostaa jatkuvasti pajalla käytettävää rotiskoa, ja taas ökyautossa ei ole mitään järkeä.
Loppuen lopuksi me ihmiset ollaan kaikki täysin keskinkertaisia, ja tehdään samoja asioita mitä muutkin tekee.
Joten ihan oikeesti, mikä tän jutun pointti edes on?
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkainen lienen, mutta, mutta ... Ei ole Artekkia, ei Lokkia, ei Aalto-maljaa, ei nahkasohvaa ja lasipöytää, ei lehmännahkaa lattialla, ei Citymaasturia, ei ulkomaanmatkoja, ei brunsseja, ei viinejä, ei kotiteatteria ... On lasivitriini, jossa perittyjä ja keräilyharrastuksen kautta tulleita puristelasiesineitä, kaikki käyttöön kelpaavia, on Mariskooleja, niitä pienempiä kiva pieni värilajitelma, on parikin isoa kirjahyllyä täynnä ammatti- ja kaunokirjallisuutta. Ei ole blogisisustusta, siis valkoista silmiä häikäisevää maalaisromanttisuutta, vaikka vanhoja (ei navetalle haisevia) perintökalusteita onkin, ikkunoissa on verhot, lattialla matot ja ryijy seinällä. Ei ole Ranta-Rolexia, mutta kylläkin feikki-crocsit sekä kotona että loma-asunnolla. Merkkivaatteet rajoittuvat Adidaksen verkkareihin ja collegepaitaan. Repikää siitä!
Kuvailit juuri ihan tavallisen keskiluokkaisen suomalaisen. Revi siitä.
Mitä ihmeen pahaa on olla keskiluokkainen, ja tehdä niitä asioita mitä itse haluaa?
Miten ihmeessä sitä pitäs elää, ettei toista omalla elämällää loukkaa tai häiritse? Pitääkö jättää ostamatta se auto, koira, aktiivisuusranneke, ja olla harrastamatta mitään esim sitä laskettelemista, ettei vaan ole se kauhea keskiluokkainen ihminen? (<-- nuo edellä mainitut asiat ovat esimerkkejä, kun ne ovat täällä huudettu)
Kyttäättekö oikeasti noin kovasti mitä muut tekee?
Vierailija kirjoitti:
Mc kassit naisilla. Tai Luisvittonit. Mieluummin hieno auto.
Kassit naisella on kyllä kamalat, oli sitte mc-kassit tai tavalliset kivespussit.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Keskiluokka on aika laaja käsite, johon mahtuu kaikenlaista sakkia hyvinkin varakkaasta ihan kädestä suuhun kitkutteleviin.
Henkilö jonka vuositulot ylittää 100 000€ (keskiluokan tunnistettu tuloraja) ei todellakaan kitkuttele kädestä suuhun, ainakaan Suomessa. Ehkä Sveitsissä sittenkin:D
Vierailija kirjoitti:
Vaatteilla hienostelu!
Usein tuo mannekkiini leikki sopii tuohon lukemis pelleilyyn. Ollaan tieto viisaita ja uskotaan kaikki vale median roska!
Suomessa urpot leikkivät keskiluokkaa alle 100 000 € vuosituloilla. Säälittävää! : )
Ainoa mitä tulee nopeasti mieleen, on moneen kertaan jo mainitut citymaasturit. Hyvässä farmarissa on saman verran tilaa.
Kaikki citymaasturilla ajavat, jotka tunnen on joko paskantärkeitä tai selkä-/polvivammaisia, joille onkin varmaan helpompi käyttää korkeampaa autoa.
Valkoinen sisustus.
Pakko käyttäytyä sivistyneesti vaikka haluaisi kikattaa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mitä tulee nopeasti mieleen, on moneen kertaan jo mainitut citymaasturit. Hyvässä farmarissa on saman verran tilaa.
Kaikki citymaasturilla ajavat, jotka tunnen on joko paskantärkeitä tai selkä-/polvivammaisia, joille onkin varmaan helpompi käyttää korkeampaa autoa.
ööö.. tota.. meillä ei kyllä citymaasturia ole, mutta olis hitokseen hyvä, kun asutaan okt.ssä, ja tässä on jatkuvasti kaikenlaista roudaamista kun remppaillaan jatkuvasti. Samoin pääsis ton mökkitien aikalailla helpommalla keväisin ja talvisin, aina ei tarttis jännätä, joudutaanko jättää auto kauemmaksi mökkiä ja rämpimään loppumatka, jos isolla farkulla ei pääse.
Meinaatko tosissas, että vain statuksen takia ihmiset ostavat maasteita? Ja että takana ei vois olla mitään järkitarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Koko keskustelu on mun mieletä täysin typerä.
Itse voisin luokitella itseni nk. keskiluokkaan.
Asun okt:ssä, minulla on keskihintainen auto, ja vakituinen työpaikka... jne sitä tavallista rataa.
Mä en tiedä missä mun sitten pitäs asua, olla töissä tai mitä pitäs tehdä ettei olis mielensäpahoittajille joku perinteinen klisee? Asun okt. ssä kun meillä on siihen varaa, en isompaan ja kalliimpaan muuta, kun siihen taas ei ole varaa. Ajan keskihintaisella autolla, miksi ostaa jatkuvasti pajalla käytettävää rotiskoa, ja taas ökyautossa ei ole mitään järkeä.
Loppuen lopuksi me ihmiset ollaan kaikki täysin keskinkertaisia, ja tehdään samoja asioita mitä muutkin tekee.
Joten ihan oikeesti, mikä tän jutun pointti edes on?
Jep. Ei jäänyt keskiluokkaisuudesta tässä myllyssä paljon jäljelle.
Mariskoolit ja Vallila. Helvetin rumia.
Kaikki mitä tehdään/hankitaan statuksen takia. Jos taas on oikeasti kiinnostunut, oikeasti tarvitsee, tai ihan oikeasti vaan tykkää, niin mitä väliä?
Citymarket. Prisma ei käy kun siellä käy juntteja :D
Voi vittu, olenkin ilmeisesti ottanut tuon koiran esiintyäkseni keskiluokkaisena. Monikohan on nyt mennyt vipuun kun sen kanssa tuolla tallustelen?
-köyhä opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Citymarket. Prisma ei käy kun siellä käy juntteja :D
Toisin päin
Sitä, että jotkut lukevat lapset statussymboliksi.
Mitä vikaa citymaastureissa on?? Pk seudulla on välillä hurjasti lunta ja katuja ei pystytä pitämään kunnossa. Sinne pitäisi tehdä taskuparkkeja vallin yli kinokseen päivittäin. On silloin neliveto ja vähän maavaraa paikallaan. T. Volvo xc60
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että jotkut lukevat lapset statussymboliksi.
Paitsi että esim neljän lapsen kasvattaminen keskiluokkaisin harrastuksin ja elämäntyyliin on PALJON kalliimpaa kuin joku citymaasturi.
Mä en vissiin pyöri sellaisissa piireissä, joissa aktiivisuusranneke olisi minkäänlainen statussymboli. Oma mieskin sellaista 149e kelloa pitää, koska urheilee paljon ja on kiinnostunut terveydestään. On tällä hetkellä työtön...
Itse en ymmärrä oikeastaan mitään merkkituotteiden esittelyä. Itse arvostan merkin sijasta hinta-laatusuhdetta. En halua esim. kosmetiikassa maksaa mainonnasta, pakkauksesta ja imagosta, vaan raaka-aineista ja laadusta.