Mitä keskiluokkaisia statussymboleita et ole koskaan ymmärtänyt?
Sellaisia, jotka ovat mielestäsi järjettömiä tai muuten vain tyhjänpäiväisiä/turhia.
Kommentit (415)
Valkoinen Lecaharkko"kivi"talo. Sisällä tolppia ettei katto putoa niskaan. Supernolo versio tästä on av-mamma ja valkoinen maalitörppö. Valkoisella suditaan lattiasta kattoon, valkoinen sohva olkkariin ja avot.
Vierailija kirjoitti:
Naisten sössöttävä puhetapa, teennäisen sössöttävä. Kuulee jo kaukaa ettei puhetapa ole normaali. Ei nyt ehkä ole statussymboli mut muuten. Eikä nyt voi sanoa ettenkö ymmärtäisi, ymmärrän hyvin jos ei kerran ole opetettu tai oppinut muuten. Joku merkkikello, muotimerkkikello MK/TH/DW yms., mikä tietämättäänsä on sisältä muovia tms. ns.lelu. GANTin vaatteet, voi luoja ei siis mitään käsitystä millaisia vaatteita oikeasti keskiluokkaisuuteen tai ylempään, kuuluu tai käytetään. Onhan noita. No, LV-laukut, ei muuten mut ovat vaan niiiin rumia.
Joo ei Omega ja Rolex ole turhan takia hinnoiteltu kalliiksi.
En juurikaan tunnista mitään the merkkejä etenkään vaatteissa. En edes tiedä mitään vaatemerkkejä näin yhtä äkkiä jonkun adidaksen ja niken lisäksi.
Elektroniikasta perillä hiukan paremmin. Siinäkään en ymmärrä tuota apple-hössötystä alkuunkaan. B-luokan romua myydään hifin hinnalla ja porukka ostaa pää märkänä jopa velkarahalla. Mutta kun sen täytyy olla omppu:)
Autoista en tajua mitään ja minulle riittää, kunhan autoni toimii.
Omakotitalo olisi unelmani, mutta en halua ottaa liikaa velkaa. Mutta jossakin vaiheessa sen vielä ostan tai rakennan itse.
Haluan liikkua luonnossa, uida ja kävellä metsissä. Se tekee minut onnelliseksi. Rahaa olisi kyllä ostella sitä sun tätä, mutta kun en tarvitse mitään.
Valtavankokoiset silikonitissit ja botoxin laittaminen naamaan
Keskiluokan statussymbolit, jotka tulee ihan ekana mieleen, ja joita en ymmärrä jos niitä pitää olla vain "koska pitää olla":
- omakotitalo ja se asuntolaina
- remonttilaina
- Marimekko, Vallila, Iittala, Arabia
- Michael Kors
- auto ja autolaina
- Moccamaster
- iPhone ja omppuläppäri
- Ikea-sisustus: valkoinen korkeakiilto, harmaa tai valkoinen divaanisohva/kulmasohva
- ylipäänsä se, että hankitaan asioita, joita kaikilla muillakin on ihan vain siksi, "kun kaikilla muillakin on".
En tarkoita, että pitäisi väkisin pyrkiä erottautumaan massasta, mutta mitä järkeä on elämässä jos kaikki valinnat perustuu siihen "mitä muutkin normaalit tekevät".
Vierailija kirjoitti:
Voi mikä kateus-ketju! Muka myötähäpeää, joo-joo.
Kommentit, joista näkyy, että ihmisillä menee hyvin ja on varaa elää mukavasti, saavat huimasti alapeukkuja, kun taas niitä ihmettelevät/paheksuvat kommentit huimasti yläpeukkuja.
Kadehtikaas nyt sitten oikein sydämenne kyllyydestä:
Pelaan golfia, olen lasketellut, enää en voi. Käyn taidenäyttelyissä. Meillä on aitoja itämaisia mattoja ja design-huonekaluja. Hyviä autoja useampia. Kallista taidetta seinillä ja taide-esineitä. Syödään sushia sushiravintoloissa. Matkustellaan ulkomailla. On omakotitalo, ei ole kultaista noutajaa. Hieno lomanviettopaikka. On kymmeniä hyllymetrejä kirjoja, joita myös luetaan ahkerasti. Pari merkkilaukkuakin löytyy, vaikka en niitä harrasta. Miehellä kallis kello ja kynä, itse en välitä. Meillä on uima-allas ja poreallas pihalla (paljuun en suostuisi menemään), jotka pidetään puhtaana kemikaaleilla. Uima-allas myös loma-asunnolla. Meillä on baari ja elokuvateatteri.Mitähän vielä? Varmaan paljon muutakin, mitä joku pitää statussymbolina ja kadehtii, meille ne ovat normaalia arkipäivää. Jos kerran on rahaa riittävästi, miksi pitäisi asua vuokrakaksiossa okt:n sijaan ja ajaa Ladalla Mersun sijaan? Tai hankkia tori.fi:stä Muumimukeja, kun voi ostaa Toikan lasilintuja kaupasta? Tai hankkia astiat Ikeasta, kun voi ostaa Villeroy&Bochia tai Royal Copenhagenia ja Riedelin viinilaseja?
Kateus on suomalaisten perisynti ja on ihanaa asua pois sieltä, kun naapurit eivät kadehdi vaan iloitsevat yhdessä jokaisen hyvistä saavutuksista.
Niin, eipä noissa luettelemissasi ollut mitään ihmeellistä - voisi olla mun kirjoittama. Golfia tosin inhoan kuten täällä aiemminkin sanoin. Meillä vaan poreamme (tupla-) on sisällä ja uima-allas ulkona. Baari on mun mielestä vähän wt (meillä ei ole sitä) mutta kotiteatteri löytyy. Tosin ko huonetta käytetään muuhunkin tarkoitukseen.
Itseasiassa meillä on V&B astiat nykyään arkikäytössä kun Ikean Skyen on niin kaunista ja hyvälaatuista posliinia! Sellaista ei "kotimaisista" löydy ollenkaan! RC on perintöastioita anopin suvulta mutta ei oikein sovi sisustukseen, käytetään joskus kun syödään ulkona terassilla.
Kesäasunnosta luovuttiin jo vuosia sitten kun kuitenkin ollaan lomat ulkomailla. Autot on hankittu enemmän käytännöllisyyttä ajatellen. Harrasteautosta luovuttiin muutama vuosi sitten, kiva lelu aikansa. Design-huonekaluista emme saa kiksejä, aitoja mattoja on pari maailmalta hankittua. Aitoa taidetta löytyy niin seiniltä kuin vitriinistäkin.
Joillekin kaikki tuo on statusta siksi ettei itsellä sitä ole. Mutta ei ne meitä paremmiksi ihmisiksi silti tee:) Se on vain materiaa....
Kyllä se on hieno auto. Toki jos rahaa on, eikä auton hinta merkitse mitään, mikäs siinä. Mutta onhan tavalliselle keskiluokkaiselle älytön sijoitus, jos ei aja ympäri Suomea työmatkoja.
Auto, siis että ostetaan lainarahalla kallis auto ja vaihdetaan uuteen 3-4 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Valtava omakotitalo ja huikea velka jo nuorena.
Isäni luki talouselämää jo 90 luvun laman aikana, tiesi devalvaatiosta ennen kuin se julistettiin.
Vuonna 95 olin ensimmäisessä ns vakituisessa työsuhteessa, jonne myös jäin ja isäni heti suositteli asunnon ostamista, olin ottanut myös opintolainaa jotta sain aspin säästettyä.
Vuoden välein ostin 5 asuntoa, joihin ensimmäisiin tuli vanhempien takaus ja viimeisessä riitti jo muiden asuntojen takaus.
Kaikki asunnot ovat olleet käytännössä koko ajan vuokrattuna, ensimmäisessä asunnossa asuin kunnes aspin tuki loppui, tämän jälkeen asuin kaikissa 2 v ja taas vuokralle.
Perheen kodin olen ostanut mieheni kanssa kaksin, puoliksi.
Mieheni jäi 1,5 v sitten työttömäksi, minulta loppuu tänä vuonna työt, firma on myyty ja toiminta loppuu Suomessa. Emme saa enää töitä.
Joten laitamme ensimmäisen asunnon myyntiin, saan siitä luultavasti n 10 x enemmän mitä maksoin.
Kaikki sijoitusasunnot olen ostanut edullisesti, vuokra on ollut markkinakorko, Helsingissä ei ole vaikeuksia saada vuokralaista.
Kun myymme yhden asunnon pois, saamme sen verran rahaa, että pärjäämme lopun ikämme ja muut asunnot jäävät lapsille perinnöksi
Martina Aitolehden some tiivistää mun mielestä loistavasti kaikenlaiset keskiluokkaiset statussymbolit yhteen paikkaan. Ja huom! PIDÄN hänestä ihmisenä ja tuottamastaan sisällöstä, en seuraa haukkuakseni ja arvostellakseni. Mutta siis...
- Hieronnoissa, vartalohoidoissa, kampaajalla jne. ravaaminen useita kertoja viikossa, ja näihin liittyvien kuvien julkaiseminen
- Kalliiden lisäravinteiden käyttäminen (hän tosin on urheilija eli tässä oikea tarkoitus, mutta monesti näitä käyttävät tosi epäaktiiviset ihmiset vain, jotta voisi hehkuttaa)
- Lapsilla päällä kallista ja merkki tärkein
- Hirveästi harrastuksia ja kaikki vapaa-aika vietetään jossain maksullisen tekemisen parissa, ei juuri koskaan rauhassa kotona
- Yletön matkusteleminen ja tässäkin asian päivittäminen nettiin
- Arkisten asioiden teetättäminen muilla, siis kaikki kynsien viilaamisesta kodin siivoamiseen hoitaa joku muu, koska se vain on ylellistä
jne
Olen niin nuori, etten tiedä paljoakaan ''aikuisten'' statussymboleista, mutta nykypäivän teineillä keskiluokkaisuutta tuodaan esiin ainakin kalliissa kahviloissa käymisellä (usein!), kalliilla erityisruokavalioilla (joihin ei lääketieteellistä syytä), meikit ja muut kosmetiikkatuotteet ostetaan erikoisliikkeistä (ei marketeista), puhelimena iphone 6s/7, päällä merkkikengät ja -takit. Sen sijaan tavallisten vaatteiden merkillä ei niin väliä, ketjuliikkeet käy useimmille.
Aika-ajoin tulee yhtäkkisiä ja lyhytkestoisia buumeja johonkin tuotteeseen/merkkiin, viimevuosina näitä olleet mm. Hollister, Victoria's secret, Starbucks, Nike, Timberland, Calvin Klein jne. Tulee ihan suoraan Amerikasta ja leviää kulovalkean tavoin kaiken nuorison kesken, tai siis heidän, keillä on varaa maksaa. Ihan oikeasti, moni piti vielä vuosi sitten Starbucksin käytettyä kertakayttömukia hyllykössään Victoria's secret-paperikassin vierellä. Onneksi tämä vaihe hiipumassa jo.
402: rahalla saa - tavaraa.