Onko nää kaikki sanat tosiaan Lapin murretta?
http://yle.fi/uutiset/3-9456591
Tunnistatko nämä Lapin murresanat?
(p)ruukata = olla tapana *
häätyä = täytyä
hunteerata = miettiä
kläppi = lapsi
kahveli = haarukka *
siutti = ohi
vasiten = varta vasten, juuri sitä varten
havil(l)inen = joutava/sopiva johonkin tiettyyn tarkoitukseen
(p)raatata = puhella
hööli = antelias, runsaskätinen, vieraanvarainen
nuupahtaa = väsähtää, laskeutua levolle *
keritä = ehtiä, joutua *
kisuta = leikkiä, kisailla
sinni = sisu
sortti = laji *
kehata = viitsiä
falskata = vuotaa *
viskutella = kuiskutella
visto = ruma, vastenmielinen, ällöttävä, kauhea, pelottava
häävi = ei juuri minkään arvoinen *
viruttaa = huuhtoa *
luppoaika = joutoaika *
visuta = olla visu, säästää
perso = ahnas, herkkusuu, nautiskelija *
(k)ranttu = valikoiva *
äkätä = huomata, tajuta *
Noi missä tähti perässä, on ihan täällä Porissakin käytössä.
Kommentit (78)
Vaikuttaisi hieman, että osa noista sanoista on enemmäm torniojokilaakson ja sen ympäristön ns. meän kieltä. Tornoojokilaakson voi kai jo kehä kolmosen sisäpuolelta katsoen mieltää lapiksi. (lääni rajat toki on mitä on).
Tosi moni sana on mulle tuttu ja käytössä, olen Satakunnasta kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaan liittyen, minun piti elää 30-vuotiaaksi ennen kuin opin, että sana jota olen aina käyttänyt, on murretta eikä sitä ymmärretä muualla. Sana on omapitäväinen. Mielestäni jo sana itsessään kertoo mitä se tarkoittaa ja hämmennyin, kun minua ei ymmärretty. Googletin sanan ja se olikin murretta. Jaa.
Eli mitä siis tarkoittaa?
Ettei anna tai jaa jotain omastaan muille, itsekkään lievempi muoto. Yleensä lapsia sanotaan omapitäväisiksi, jos eivät anna muiden leikkiä leluillaan.
Melkein kaikki noista on mulle tuttuja, ikäni oon asunut pk-seudulla mutta suku on Etelä-Pohjanmaalta ja Lapista.
12 on itsellä käytössä noista. Asun Oulun seudulla (ja olen asunut lähes koko elämäni - en koskaan Lapissa).
Vierailija kirjoitti:
Missä on pahki?
Oulussa.
Länsi-Lapin murretta, useimmat noista sanoista on käytössä myös muualla Lapin ja Perä-Pohjolan alueella. Yhtenäistä Lapin murretta ei ole olemassakaan.
Kyseessä on pohjoisen Lapin murre, katso artikkelilinkki. Satakunnan Lapissa ja Raumalla on voimakas ja erikoinen oma murteensa, jossa sanat voivat olla osittain samaa juurta, mutta muodoltaan ne ovat erilaisia. Esim. pruukat, falskat, kerit, prohtat. "Kehdata" tai "kehata" on "viitsiä" muissa murteissa kuin lännessa ja lounaassa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistatko nämä Lapin murresanat?(p)ruukata = olla tapana *
häätyä = täytyä
hunteerata = miettiä
kläppi = lapsi
kahveli = haarukka *
siutti = ohi
vasiten = varta vasten, juuri sitä varten
havil(l)inen = joutava/sopiva johonkin tiettyyn tarkoitukseen
(p)raatata = puhella
hööli = antelias, runsaskätinen, vieraanvarainen
nuupahtaa = väsähtää, laskeutua levolle *
keritä = ehtiä, joutua *
kisuta = leikkiä, kisailla
sinni = sisu
sortti = laji *
kehata = viitsiä
falskata = vuotaa *
viskutella = kuiskutella
visto = ruma, vastenmielinen, ällöttävä, kauhea, pelottava
häävi = ei juuri minkään arvoinen *
viruttaa = huuhtoa *
luppoaika = joutoaika *
visuta = olla visu, säästää
perso = ahnas, herkkusuu, nautiskelija *
(k)ranttu = valikoiva *
äkätä = huomata, tajuta *Noi missä tähti perässä, on ihan täällä Porissakin käytössä.
En tiedä mitä ap tarkoittaa Lapin murteella, Rovaniemen seudulla puhuttua vai meän kieltä vai mitä. Pitää kai kuitenkin olla kiitollinen siitä, ettei hän tarkoittanut "Lapin murteella" saamen kieltä.
Monet noista ovat ruotsiin/ muihin germaanisiin kieliin perustuvia murresanoja, joita käytetään vähän eri muodoissa kaikkialla Suomessa.
pruukata = bruka (göra ngt)
hunteerata = fundera
kahveli = gaffel
praatata = prata
viskutella = viska (kuiskata)
hööli = hövlig (kohtelias, muut huomioon ottava)
sortti = sort
falskata = falsk = epäluotettava, katala
Keh(d)ata on monella seudulla uskaltaa, tohtia, mutta sekä Lappeernrannan seudulla että ilmeisesti Lapissa viitsiä.
Ihan oikeasti, eikö kouluissa opeteta enää mitään muuta kuin koodausta ja jotain vapaavalintaista, painotettua harrastusta?!
Vierailija kirjoitti:
Tunnistatko nämä Lapin murresanat?(p)ruukata = olla tapana * Suoraan eteläpohjanmaanmurretta.
häätyä = täytyä Olen kuullut mutta ei omaa murrettani.
hunteerata = miettiä Eikö tämä ole ihan Turkua myöden että fundeerata tai funteerata?
kläppi = lapsi Tuonkin olen jostain kuullut, mutta meillä on kloppi joka tarkoittaa poikaa.
kahveli = haarukka * Joo, tiedän kyllä sanan ja varmaan eteläpohjanmaallakin käytössä.
siutti = ohi En ole koskaan kuullut, joten varmaan on sitten sitä lappia.
vasiten = varta vasten, juuri sitä varten Mun mielestä kuulostaa lähes normipuhekieleltä, mutta kaipa eteläpohjanmaata sitten kun mulla se on käytössä.
havil(l)inen = joutava/sopiva johonkin tiettyyn tarkoitukseen En ole koskaan kuullut, joten varmaan lappia.
(p)raatata = puhella Joo, ihan suoraan eteläpohjanmaata praattaaminen.
hööli = antelias, runsaskätinen, vieraanvarainen Minä käytän sanaa höveli, tuo hööli kuulostaa oudolta.
nuupahtaa = väsähtää, laskeutua levolle * Eikö tämä sana ole ihan normisuomea, kukat nuupahtaa...?
keritä = ehtiä, joutua * Ihan eteläpohjanmaata, meillä vaan keriitähän tai jopa kerjetähän.
kisuta = leikkiä, kisailla En ole koskaan kuullut.
sinni = sisu Jossain mediassa kuullut, ole ajatellut että joku normaali muotisana että sinnillä mennään, urheilussa ym.
sortti = laji * Eikö tämäkin ole normaalia kieltä; pöydässä oli tarjolla sen seitsemää sorttia...?
kehata = viitsiä Kun hävettää niin ei kehtaa, eikö itäsuomessa ole juuri tuo että elä kehtoo..?
falskata = vuotaa * Lähes normaalia puhekieltä, mutta vähintäänkin eteläpohjanmaata.
viskutella = kuiskutella En ole koskaan kuullutkaan, meilläpäin sipaatahan, mitä se ny sipajaa?
visto = ruma, vastenmielinen, ällöttävä, kauhea, pelottava En ole koskaan kuullut käytössä.
häävi = ei juuri minkään arvoinen * Eikö häävi sana ole ihan normiperuskieltä?
viruttaa = huuhtoa * Joo, eteläpohjanmaata.
luppoaika = joutoaika * Taas ihan normipuhekieltä.
visuta = olla visu, säästää En ole koskaan kuullut.
perso = ahnas, herkkusuu, nautiskelija * Ja taas normaalia puhekieltä, kaikkihan sanoo että perso makealle.
(k)ranttu = valikoiva * Ehkä ollut pohjanmaanmurretta, mutta eikö tuokin ole jo ihan yleiskieltä?
äkätä = huomata, tajuta * Ehkä ollut pohjanmaanmurretta, mutta eikö tuokin ole jo ihan yleiskieltä?Noi missä tähti perässä, on ihan täällä Porissakin käytössä.
Tornionjokilaaksossa ja meän kielen murrealueella nuo ainakin ovat kaikki käytössä ja täysin tuttuja väylänvartisille. Lappi on iso alue myös murteellisesti, käytännössä puoli Suomea. Sinne mahtuu erilaisia murteita, jopa se kuuluisa h laitethan eri puolilla eri paikkoihin. Voihan nämä samat sanat olla käytössä muuallakin Suomessa. Ei ne sentään eri kieltä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kisuta, visuta, havillinen, siutti ja kahveli oli vieraita minulle, vaikka Lapissa asun.
Minulle nuot kaikki sanat ovat tuttuja, mutta mie olenki asun täälä jo puolensattaa vuotta. Taitaa olla Nuuskakairan perältä enempi kun Itä-Lapista.
Kisuamisen mie kyllä ymmärrän, mutta visuta vaikuttaa ouolta. Visu on tuttu sana, mie olen ittekki vähän semmonen.
Kahveli on sitä sammaa ruottalaisperästä sanastoa niinku killata, hantuuki ja nästyyki, ja venäjästä on akkuna.
Mistä kuiten sie tuommoset sanat löysit?
Vierailija kirjoitti:
Tornionjokilaaksossa ja meän kielen murrealueella nuo ainakin ovat kaikki käytössä ja täysin tuttuja väylänvartisille. Lappi on iso alue myös murteellisesti, käytännössä puoli Suomea. Sinne mahtuu erilaisia murteita, jopa se kuuluisa h laitethan eri puolilla eri paikkoihin. Voihan nämä samat sanat olla käytössä muuallakin Suomessa. Ei ne sentään eri kieltä ole.
No näinpä. Ei ole Lapissa mithän yhtenäistä murretta. Ei tarvii mennä ko naapuri kylhän niin puhuthan jo eri lailla. Kaikki sanat oli tuttuja mutta ei meän kylässä niinkhän puhheessa. Enempi jokiväylän puhheessa.
Tämmönen joka on asunut koko elämänsä pohjois-pohjanmaalla kirjoitti:
En tietänyt ku ehkä puolet
Taidat olla aika nuori, joka ei ole kuunnellu vanhempien lappilaisten puhetta.
Ei kukhan mithän uusia sanoja ole tähän löytäny tai viittiny laittaa näköhjän.
Hundeerata? Fundeeerata, sitä.käytti Hämäläinen isoisäni.
Tuskin on pienen alueen murretta. Monet noista sanoista on minulle tuttuja ja käytössä. En asu lähellä Lapinlääniä tai Lappi-paikkakuntaa.
Länsi-Lapin murretta. Tutulta kuulostaa, vaikka olen asunut 20 vuotta ulkomailla. Ainoa vieraampi sana oli tuo kisuta.