Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Treenaanko löysästi vai riittävästi

Vierailija
11.03.2026 |

En tiedä mitä treeniä harjoitteluni vastaa, onko se Kevyt, Kohtalainen vai Raskas.

Tuloksia on tullut 1,5 kk jälkeen. Olen joka kerta valuvan hikinen. 

Syön 1400-1500 kcal per päivä. Riesana on nälkä. Syönkö liian vähän.

Treenaan kotona. Otan Instan treenivideoilta mallia.
Ei ole rahaa kuntosaliin tai ammattilais pt:n apuun.

Minä: nainen 37v, 63 kg, 167 cm.

Treeni 3 kertaa viikossa ma, ke, pe. 

Koko ajan 1kg nilkkapainot. 

Käsipainoliikkeissä 2,50 kg muovipainot. 

Kokonaiskesto 1h30min.

Lämmittely (tanssi ja keppijumppa) 5 min.

En tiedä millä nimellä liikkeitä kutsutaan, joten sori oudot kuvailut.

Teen tätä sarjaa 3 kierrosta per treenipäivä:

Käsipainojen (2,50 kg kpl) nostelu seisaaltaan vaakatasoon, käsivarret suorina x 20

Askel polvelle puolia vaihtaen (niiaus, semmoiseen kosinta-asentoon), painoilla hauisnosto, 15 kpl per jalka eli yht x 30.

Sumokyykkäys, painot sivuille tarjoilijaotteella x 20

Perus kyykystä ylös, kantapäät maassa, painot pään yläpuolelle kohottaen x 20.

Selkälihasliike perinteinen, tuolin yli tyhjän päällä vaaka-tasossa (mies pitää jaloista kiinni) x 20

Jumppamatolla :

Koira-asennosta takareiden taakse kohotus ja pito, käsillä punnerrusmaisesti eteen niiaten, sitten jalan vapautus ja polvellqma tökkäys sivulle. 

Tämä liike on hemmetin raskas, opin sen jostain pilatesvideoilta. Sitä on vaikeaa kuvailla. x15 per jalka = 30

Perinteinen lankku 45 sek. x 1

Sitten selälleen. Jalkojen nosto vatsalihakset tiukkana, alaselkä lattiassa, liike taisi olla "linkkuveitsi" x 20

Vatsarutistukset vino x 20
Vatsarutistukset suora x 15

Lantion nosto peffa irti maasta 2,5 kg painolla x 25

Kylkilankku-nosto x 10 per puoli = 20

Seisaaltaan:
Käsipainot (2,5 kg/kpl) sivuille vaaka-tyyliin ja pyöritys eteen x20, taakse x20

Lopuksi "perämoottorin käynnistys"-liike eli 2,5kg käsipainolla hieman etunojasta ylös tempaisut 25 x per puoli = yht 50 kpl

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään painoja katsomalla. Treenaat liian kevyesti.

Vierailija
2/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen monesti ihan hiestä märkä kun nukun. Nukkuminen on siis hyvää treeniä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olen sitten ihan hiessä treenin jälkeen, huohotan sarjojen välillä ja myöhemmin hiton nälkäinen.  

Ei mulla nyt ole rahaa isompiin painoihin, pitää odottaa ensi kuuhun. 

Tuloksia siis on näillä sarjamäärillä ja painoilla , oon kiinteytynyt selvästi.  

Mietin onko tää kevyttä, normaalia vai raskasta treeniä = jotta voisin arvioida --> kalorien kulutusta sivustoilla joissa on laskureita.  

Vierailija
4/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää syödä kunnolla niin treeni puree paljon paremmin.

Vierailija
5/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen monesti ihan hiestä märkä kun nukun. Nukkuminen on siis hyvää treeniä?

Kyllä. Siksi  kaikki vaihdevuotiset ovat kireässä kisakunnossa itsestään.

Vierailija
6/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis pitäny laittaa mun tavoitteet aloitukseen. 

Mulla ei ole tavoitteena tulla salikissan näköiseksi, vaan kiinteytyä jonkin verran ja tiputtaa ehkä 4-5 kiloa. 

Kun lihakset alkoi kehittyä (varsinkin olkapäät on näkyvimmät ja jalat on jäntevämmät) paino nousi ehkä siksi vähän. Oon epävarma. 

Syön terveellisesti. En käytä alkoholia. En syö yhtään sipsejä, karkkia, vältän limuja. Lasken kaloreita.

Vierailija
7/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin tulee tuloksia, niin silloinhan treeni ajaa tehtävänsä. Jos taas koet, että ruokaa on liian vähän, niin lisää muutama sata kaloria ja katso miten se vaikuttaa painon kehitykseen. Millään kitudieetillä ei kannata väkisin pusertaa, kun lopettamisen todennäköisyys kasvaa melkoisesti, jos yrität pitää yllä elämäntapaa, joka on "kurjuutta" aamusta iltaan. 

Vierailija
8/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin tulee tuloksia, niin silloinhan treeni ajaa tehtävänsä. Jos taas koet, että ruokaa on liian vähän, niin lisää muutama sata kaloria ja katso miten se vaikuttaa painon kehitykseen. Millään kitudieetillä ei kannata väkisin pusertaa, kun lopettamisen todennäköisyys kasvaa melkoisesti, jos yrität pitää yllä elämäntapaa, joka on "kurjuutta" aamusta iltaan. 

Kulutusta on hirveen vaikeaa arvioida kun kaikki kalorilaskurit käskee määrittelemään, onko harjoittelu kevyt, kohtalainen vai raskas. 

Lisäksi mistään laskurista ei löydy tämmöistä painoharjoittelu-pilates komboa.  

Vierailija
9/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siis teen tuon 1h 30 min treenin 3x viikossa. Enempää en vaan jaksa. Välipäivinä joko lepään tai käyn tekemässä aerobista liikuntaa tai kävelen 6000-9000 askelta. 

Yksi treenikerta sisältää 3 sarjaa aloituksessa listattuja liikkeitä.  Teen pitkiä sarjoja matalalla painolla. Tuntuu maitohapot ja korvennus. Huohotan hikoilen itseni pesukuntoon. 

Mulla on treenissä koko ajan 1 kg nilkkapainot (kilo per nilkka) ja nostettavat käsipainot on 2,50 kg kpl. 

Meillä oli joskus 5 kg käsipainot, mutta myin ne hiiteen.  Ne oli vierivää pyöreää mallia, ruman ripulin väriset. Vyöryivät varpaille siivotessa.

Odotan että voisin ostaa mieluisammat lisäpainot.  Ovat hirveän kalliita... 

Ja siihen kuntosaliin/pt:hen ei ole varaa. En edes tahtoisi koska tykkään omasta rauhasta.

Vierailija
10/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet tosi pitkän treenin jos ei pitkiä taukoja välissä. Varmasti parantaa aerobista kuntoa. Voisit tosiaan kokeilla isompiakin painoja ja silloin paljon vähemmän toistoja ja vaikka ehkä kahvakuulaakin (8 kg alkuun). Kunto sulla varmasti kasvaa tälläkin hyvin ja lihaskunto pysyy yllä  ja kasvaakin alkuun riippuen alkutasosta:). Puolikin tuntia lihaskuntotreeniä isommilla painoilla olisi tehokasta ja vaikka siihen kylkeen tuota aerobista( juoksua, tanssia, soutua, crosstraimeriä) puoli tuntia ja loppuvenyttelyt. Kaikki liikunta tekee hyvää ei mene hukkaan sun treeni.

Vierailija
11/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain podcastissa kaisa sali sanoi ettei  tavallisen peruskuntoilijan tarvitse treenejään huomioida syömisissä. Että sen verran vähän vaikuttaa energiankulutukseen.

Vierailija
12/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä siis teen tuon 1h 30 min treenin 3x viikossa. Enempää en vaan jaksa. Välipäivinä joko lepään tai käyn tekemässä aerobista liikuntaa tai kävelen 6000-9000 askelta. 

Yksi treenikerta sisältää 3 sarjaa aloituksessa listattuja liikkeitä.  Teen pitkiä sarjoja matalalla painolla. Tuntuu maitohapot ja korvennus. Huohotan hikoilen itseni pesukuntoon. 

Mulla on treenissä koko ajan 1 kg nilkkapainot (kilo per nilkka) ja nostettavat käsipainot on 2,50 kg kpl. 

Meillä oli joskus 5 kg käsipainot, mutta myin ne hiiteen.  Ne oli vierivää pyöreää mallia, ruman ripulin väriset. Vyöryivät varpaille siivotessa.

Ja siihen kuntosaliin/pt:hen ei ole varaa. En edes tahtoisi koska tykkään omasta rauhasta.

Niillä kuminauhoillakin saa aika halvalla lisää vastusta. Muistaakseni biltemassa maksoi jotain kympin kappale. 

Vierailija
13/13 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä kuminauhoillakin saa aika halvalla lisää vastusta. Muistaakseni biltemassa maksoi jotain kympin kappale. 

Kiitos, pitää käydä katsomassa tarjontaa kun saan rahaa. 

Noihin treenin tavoitteihin piti listata kans Kivuttomuus ja vaivattomuus. 

Se että pitkällä kävelyllä ei ala pistää kylkeen, ryhti paranee ja että jaksaa nousta mäkiä ulkoillessa.  

Mä en oo ikinä ollu kiinnostunut "paljonko nousee penkistä". 

Sit kun tää kauhee liukas kurakoiranpaska-keli loppuu, pääsee paremmin luontoon ja pyöräilemäänkin. Mun ulkoliikunta alkaa kun tiet ja tantereet vähän kuivahtaa. Tiiän kyllä että osa painaa siellä talvellakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi