Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kätilön kommentti vauvan sukupuolesta pilasi synnytykseni

Vierailija
19.02.2017 |

Minulla on ennestään kolme poikaa. Neljäs vauva syntyi pari kk sitten. Toki odotimme vaihteeksi tyttöä mutta arvelimme pojan tulevan kun raskaus oli niin samanlainen kuin entiset.

Synnytys meni Ok ja kun vauva oli ulkona, kätilö sanoi: "se sieltä tuli, mikä pitikin". Ilahduimme miehen kanssa suunnattomasti! Ihanaa, vihdoinkin tyttö!

Sitten kätilö nosti vauvan syliini ja mies huomasi, että sehän on poika! Tyrmistyimme täysin, kätilö ei sanonut mitään vaan jatkoi toimenpiteitään alapäässäni. Emme mekään kehdanneet sanoa mitään siinä tilanteessa.

Nyt on siis aikaa jo kulunut, mutta olemme edelleen ihan rikki. Aivan kuin meidät olisi petetty. Poika on ihana, kiltti vauva mutta jotenkin tuo ensi ajatus tytöstä ja sitten maton vetäminen jalkojen alta vaivaa yhä.

Tiedän olevani pinnallinen paska mutta tunnen jotenkin itsekin pettäneeni mieheni, vanhempani ja koko suvun, koska tyttöjä ei lähisuvussa ole.

Kätilöt, miettikää sanojanne!

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi että äidin osuus sukupuolen suhteen on yhtä suuri tai jopa suurempi kuin miehen. Miehen siittiö toki määrää hedelmöittyvän munasolusn sukupuolen mutta äidin elimistö määrää sen mitkä alkiot saa kiinnittyä ja jatkaa. Puolet alkioista abortoituu spontaanisti (ilman että nainen edes tietää olleensa raskaana).

Esim. alipainoiset äidit saavat enemmän tyttöjä (koska poikasikiö rasittaisi enemmän elimistöä ja toisaalta tytöt ovat tarpeellisempia "nälänhätätilanteissa" eli ihan evolutiivinen juttu).

Nyt oli kyllä niin täyttä paskaa toi sun spekulaatios että huh huh. Naisen kehohan ei tiedä moneen viikkoon kumpaa sukupuolta tuleva alkio on, sillä sukupuoli ei ole vielä lähtenyt muodostumaan. Ei erityisesti siinä kiinnittymisvaiheessa jossa alkio on erillinen solu eikä lainkaan yhteydessä naisen kehoon.

Vierailija
62/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi että äidin osuus sukupuolen suhteen on yhtä suuri tai jopa suurempi kuin miehen. Miehen siittiö toki määrää hedelmöittyvän munasolusn sukupuolen mutta äidin elimistö määrää sen mitkä alkiot saa kiinnittyä ja jatkaa. Puolet alkioista abortoituu spontaanisti (ilman että nainen edes tietää olleensa raskaana).

Esim. alipainoiset äidit saavat enemmän tyttöjä (koska poikasikiö rasittaisi enemmän elimistöä ja toisaalta tytöt ovat tarpeellisempia "nälänhätätilanteissa" eli ihan evolutiivinen juttu).

"Evolutiivinen" :D Keksitkö ihan itse uuden sivistyssanan, neiti Kaikkitietävä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltähän tuli mitä pitikin, eli vauva. Oli hyvä ja osuva kommentti!

Olisi ollut tyttö tai poika niin tuli mitä pitikin - sukupuoli on määrittynyt jo ajat sitten, kätilö ei sitä syntymähetkellä määritä.

Vierailija
64/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että kätilö tarkoitti vauvan sukupuolta, vai vaan sitä että terve lapsi tuli?

No entä jos lapsella olis ollut joku vika, ja kätilö olis lohkaissut "ei tullutkaan mitä piti, sorry siitä"? 

Jotenkin vähän kyllä epäilyttää, että kätilö olisi mennyt sanomaan mitään tuollaista kuin ap:n viestissä.  Ennemmin tuo sopisi anopin kommentiksi. Toisaalta, on kyllä itselläkin kokemus kolmesta hienosta ja yhdestä mulkerosta kätilöstä, joten ehkä tuo saattaa olla mahdollista. 

Vierailija
65/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole muita kätilöitä ollutkaan kun mulkeroita. Ei Ap.

Vierailija
66/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sieltä tuli mikä pitikin - eli terve vauva jolla päällisin puolin kaikki kunnossa, oikea määrä sormia ja varpaita ja kaikki osat niin sanotusti paikallaan. Mä olin itse kätilölle sanonut ennen synnytystä että ihan sama kumpi tulee kunhan syntyisi terveenä ja kaikki menisi synnytyksessä ja sen jälkeen hyvin. Kätilö tokaisi että se sieltä tuli mikä pitikin ja jatkoi sanomalla että terveen oloinen pieni tyttö. 

Ymmärrätkö, että tämä ap ei ollut sanonut ja sinä tulet oikein puukottamaan häntä nyt tytölläsi samassa tilanteessa, kun ap sai 4. pojan. Etkö osaa myötäelää yhtään, vai oliko tyttösi sinulle yhdentekevä?

Vierailija
67/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kyllä niin täyttä paskaa toi sun spekulaatios että huh huh. Naisen kehohan ei tiedä moneen viikkoon kumpaa sukupuolta tuleva alkio on, sillä sukupuoli ei ole vielä lähtenyt muodostumaan. Ei erityisesti siinä kiinnittymisvaiheessa jossa alkio on erillinen solu eikä lainkaan yhteydessä naisen kehoon.

Ei kai sen sitä tarvitsekaan tietää, silti on täysin mahdollista, että sukupuolen määrää jokin naisen ominaisuus. Esim. naisen hormonit, ph, jokin munasolussa oleva signaalijärjestelmä, you name it, kun monilla painottuu toiseen sukupuoleen.

Vierailija
68/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on edelleen epäselvää miksi sen ap:n lapsen olisi pitänyt olla tyttö?  Mitä väliä sukupuolella on? Eihän missään ole säädetty tai määrätty että jokaisella olisi oikeus saada lapsia yleensä, saati että voisi tilata etukäteen mitä laatua tuote on?

Mihin tuollainen ajattelu yleensä perustuu?

Vierailija
69/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sieltä tuli mikä pitikin - eli terve vauva jolla päällisin puolin kaikki kunnossa, oikea määrä sormia ja varpaita ja kaikki osat niin sanotusti paikallaan. Mä olin itse kätilölle sanonut ennen synnytystä että ihan sama kumpi tulee kunhan syntyisi terveenä ja kaikki menisi synnytyksessä ja sen jälkeen hyvin. Kätilö tokaisi että se sieltä tuli mikä pitikin ja jatkoi sanomalla että terveen oloinen pieni tyttö. 

Ymmärrätkö, että tämä ap ei ollut sanonut ja sinä tulet oikein puukottamaan häntä nyt tytölläsi samassa tilanteessa, kun ap sai 4. pojan. Etkö osaa myötäelää yhtään, vai oliko tyttösi sinulle yhdentekevä?

No täytyy kyllä sanoa, että ei, en todellakaan osaa myötäelää tilannetta jossa aikuinen ihminen lähtee vapaaehtoisesti hankkimaan lasta, jonka haluaa vain siinä tapauksessa että se on tiettyä sukupuolta. Siinä tilanteessa pitää jättää lisälapset tekemättä.

Vierailija
70/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sen sitä tarvitsekaan tietää, silti on täysin mahdollista, että sukupuolen määrää jokin naisen ominaisuus. Esim. naisen hormonit, ph, jokin munasolussa oleva signaalijärjestelmä, you name it, kun monilla painottuu toiseen sukupuoleen.

Mites selität erisukupuolta olevat erimunaiset kaksoset? Eli täysin samat olosuhteet raskauden alussa ja aikana. Toi sun teoriasi ei nyt oikeen vakuuta.

Vierailija
71/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä te ihmiset olette niin herkkähipiäisiä. Jokanen lause otetaan itteensä. Semmosta "minäminäminä" -maailmassa elämistä. Säälin teitä todella paljon. Varmasti menee elämässä paljon aikaa muiden sanomisien/tekemisien murehtimiseen. Otan osaa.

Vierailija
72/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taitaa olla vähän pihalla asioista.

Luulisi aikuiselle ihmiselle olevan päivänselvä asia, että lapsi voi olla kumpaa sukupuolta tahansa. Ja lastentekoon ei kannata ryhtyä, mikäli ei kestä pettymyksiä lapsen sukupuolen suhteen.

Olisitte hyvänen aika adoptoineet tyttölapsen jostain kehitysmaasta. Jos se lapsen sukupuoli kerran on se tärkein ominaisuus lapsessa.

Nyt AP sinun pitää päästä irti pettymyksestä ja lakata syyttämästä kätilöä asiasta jossa hänellä ei ole osaa tai arpaa. Olet rajusti väärin tulkinnut hänen sanomisensa ja sitten kohdistat pettymyksen tunteet häneen.

Ole onnellinen että sinulla on lapsia ja iloitse heistä.

Vierailija
73/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei vain voi myöntää että on pettynyt kun saikin pojan ja syyttää pettymyksen tunteesta kätilöä.

Älä ole typerys AP.

Miksi edes olet hankkinut lapsia?

Vierailija
74/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täytyy kyllä sanoa, että ei, en todellakaan osaa myötäelää tilannetta jossa aikuinen ihminen lähtee vapaaehtoisesti hankkimaan lasta, jonka haluaa vain siinä tapauksessa että se on tiettyä sukupuolta. Siinä tilanteessa pitää jättää lisälapset tekemättä.

Siis et ymmärrä pettymystä siitä, ettei tullut tyttöä? Pikkaisen rajallinen ajattelukyky sulla. Aivan tavallinen ilmiö. Eikä tarkoita sitä, etteikö lastaan rakastaisi silti.

Vierailija
75/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites selität erisukupuolta olevat erimunaiset kaksoset? Eli täysin samat olosuhteet raskauden alussa ja aikana. Toi sun teoriasi ei nyt oikeen vakuuta.

Munan signaalijärjestelmällä.

Vierailija
76/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis et ymmärrä pettymystä siitä, ettei tullut tyttöä? Pikkaisen rajallinen ajattelukyky sulla. Aivan tavallinen ilmiö. Eikä tarkoita sitä, etteikö lastaan rakastaisi silti.

Vaikeaa ymmärtää, että täysin tietoisesti tehdään lapsia ja sitten petytään rankasti kun ei tullutkaan sitä mistä on haaveillut.

Ei lapset ole mitään tilaustuotteita, joihin voi pettyä ja sitten reklamoida.

Vierailija
77/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen tuon lausahduksen toteamuksena, että juuri se pieni ihminen sieltä teille syntyi, kuin jonka oli tarkoituskin. En sukupuoleen viittaavana. Ainakin itse, kun sain vauvani rinnalleni, minut valtasi voimakas tunne, että tässä se nyt on - juuri se vauva, joka meille oli tarkoitettu syntyvän, ja kaikki on täsmälleen niin kuin olla pitää. Vaikka vauva oli erinäköinen, ja eri sukupuoltakin kun olin kuvitellut.

Voi olla tietenkin, että kätilö on kuullut teidän tyttötoiveet, ja yritti vain tällä lausahduksella keskittää huomionne olennaiseen - tässä on juuri se ihana vauva, joka teille oli tarkoitus syntyä, ja se on ainoa asia millä on merkitystä.

Olette siis saattaneet tulkita väärin kätilön sanat, jos kovasti odotitte tyttöä. Ymmärrän kyllä harmistuksen, jos kätilö todella olisi tarkoittanut sanansa sukupuoleen viittaaviksi. 

Vierailija
78/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me kun toista vuotta yritetään vauvaa ylipäänsä, koeputkihoidot alkamassa. Ei paljon sukupuolella väliä tässä vaiheessa. Älä mussuta.

Vierailija
79/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen ihmisen pitäisi älytä, ettei aina saa mitä haluaa.

Ja lapsen sukupuoleen et voi haaveilemalla vaikuttaa.

Vierailija
80/139 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla kunnon prinsessa-asenne. Minä minä minä ja minun tunteet!!!

Yhyy.

Anna poika adoptioon, olisi varmasti paljon ottajia.