Tuo prisman kyyneliin nöyryytys...
Valaiskaa nyt, oon yrittänyt nyt lukea missä se nöyryytys tapahtui? Asiakas halusi ostaa kengät, henkilökunnalla oli väärä ohjeistus että yli ei saa mennä ja tyyppi itkee (ymmärtääkseni harmista ja pettymyksestä).
Mutta mikä hiton nöyryytys on tapahtunut, josta nyt joka paikassa lukee?
Eihän siellä alattu kiljuun mitään negatiivista maksutavasta tai muustakaan, vai huudeltiinko kun nyt niin nöyryytys on tapahtunut?
Vai sekö oli nöyryyttävää että ei saanutkaan paljon odottamaansa tavaraa? Sellaista tapahtuu varmasti kaupassa harva se päivä ja ei niistä itkuista tehdä uutista.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelman ydin oli se, että mies olisi maksanut maksusitoumuksen yli menevän summan (4,5 e) rahalla, mihin ei Prismassa suostuttu. Äärettömän typerää ja pikkumaista.
Yleensä kaupasta saa rahalla tavaraa. Aika ihmeellistä pitää asiakasta kuin jonain rikollisena, kun yrittää vain ostaa itselleen kengät.
Ongelma on siinä kun kone ei anna pilkkoa yhtä ostosta mitenkään osiin, jotta sen ylimenevän osuuden voisi maksaa erikseen.
En tiedä miten prismoissa on, mutta aikoinani ollessani töissä k-kaupassa niin onnistui hyvin kaksi eri maksutapaa yhdellekin ostokselle. Prisman haastateltu päällikkö sanoi että myyjille oli annettu virheellinen ohjeistus eli jätetty kertomatta että maksusitoumuksen ylittävissä tavaroissa asiakas voi maksaa itse ylimenevän osan.
Aikoinaan ei ollut maksusitoumuksia, jos ei ollut kenkiä, niin piti lainata veljeltä tai pysyä kotona. Tunnen vanhan ihmisen, joka kävi talvisin koulua vuorotellen veljien kanssa, koska huushollissa oli vain yhdet lasten kengät, nekin kumisaappaat. Pitäisi nämä nöyryytykset jollakin lailla suhteuttaa esim. globaaliin todellisuuteen. Afrikassa on vielä paljon tyttölapsia jotka eivät voi käydä koulua, koska ei ole vessoja ja puskapissillä joku hyökkää kimppuun.
Nyt kyllä vähän huvittaa, kun tuo pyörätuolimiesparka on varmasti Suomen etsityin mies, eiköhän jo viikonloppuun saada haastattelu iltalehtiin ja sitten voidaan tästä maailman hurjimmasta nöyryytysdraamasta vielä vedettyä lisää lööppejä.
pulutossu kirjoitti:
Olisiko se ollut vartijoiden kutsumisesta paikalle?
Mitä muuta voi tehdä jos toinen ei suostu poistumaan? Pitäisikö siinä koko päivä selvitellä asiaa, jolle ei voi tehdä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan väsynyt omaan tilanteeseensa ja köyhänä olemiseensa. Osti maksusitoomuksella jonka myöntämistä odottanut kauan ( jutussa luki että jalassa vain aamutossut). Nöyryyttävä tilanne ja vielä nöyryytetään lisää. Kaikki joutuu anomaan että edes jotain saa...
Ihan itse on tilanteensa aiheuttanut, koska jokaisella suomalaisilla on varaa kenkiin ellei tuhlaa rahojaan turhuuksiin. Turha selittää mistään terveyskuluista, koska toimeentulotukea jos saat, niin myös lääkärikulusi maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaupalla on vastuu oikeasta ohjeistamisesta työntekijöille.
Kauppa on tehnyt virheen ja myöntää sen itse.
Kaikkialla muuallakin maksusitoumuksen voi ylittää jos itse maksaa loput joten on ihan mielenkiintoista miten prisma ei ole tuota selville saanut ohjeistuksiinsa?
Ehkä oli joku sijainen kyseessä eikä kai maksusitoumuksiakaan kai joka päivä tule vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelman ydin oli se, että mies olisi maksanut maksusitoumuksen yli menevän summan (4,5 e) rahalla, mihin ei Prismassa suostuttu. Äärettömän typerää ja pikkumaista.
Yleensä kaupasta saa rahalla tavaraa. Aika ihmeellistä pitää asiakasta kuin jonain rikollisena, kun yrittää vain ostaa itselleen kengät.
Ongelma on siinä kun kone ei anna pilkkoa yhtä ostosta mitenkään osiin, jotta sen ylimenevän osuuden voisi maksaa erikseen.
Eli pikku Britannian tyyliin: Computer says no!!!
Oikeasti, olisihan tuon maksusitoumuksen ja rahan voinut aivan hyvin laittaa sinne kassalootaan. Olisivat vaikka selvitelleet keskenään, miten tilittävät summan. Se ei ole todellakaan asiakkaan ongelma, jolla on käypää valuuttaa maksaa tuote.
Mietin myös ensin, että miksi myyjä ei vain pistänyt sitä 4,50€ syrjään ja seuraava asiakas, kiitos. Jälkeenpäin olisi selvittänyt miten summan saa lyötyä kassaan.
Itse olen töissä pienessä myymälässä ja meillä kassajärjestelmässä on ns. "yleiskoodi", jonne voi hätätapauksessa lyödä tuotteita syystä tai toisesta epäselvissä tapauksissa. Tosin tämä aiheuttaa joka kerta ylemmältä taholta selvityspyyntöjä, että mikä tämä summa täällä on ja miksi ja jälkeenpäin tuote pyritään saamaan omalle koodilleen että kirjanpito pysyy kunnossa ja varastosaldot oikein. Prisman tapaisissa isoissa ketjumyymälöissä en koskaan ole ollut töissä, mutta voin kuvitella, että järjestelmät ja käytännöt siellä on (täytyy olla) jäykempiä, myyjillä ei ehkä oikeasti ole mahdollisuutta tuollaiselle sooloilulle?
Olisivat antaneet 10% alennuksen perusteena vaikka repsottava lanka. Sillä siitä olisi selvitty.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se maksusitoumuksen ostaminen on jo ihan riittävän nöyryyttävää, saati sitten että tulee ongelmia ja myyjä kailottaa niin että koko jono kuulee että maksusitoumuksella sitä ollaan ostamassa.
Olen joskus joutunut ostamaan maksusitoumuslapulla ruokaa ja jotain ongelmia siinä sitten oli. Myyjä huusi viereiselle kassalle että täällä olis tämmönen maksusitoumus että miten toimitaan. Häpesin silmät päästä enkä enää ikinä moisella lapulla käynyt kaupassa vaikka sellaiseen olin oikeutettu.
Samaa kuullut muiltakin.
Että menkääpä ostamaan jotain ensin sillä maksusitoumuksella ja tulkaa sitten kertomaan oliko noloa.
Pakkohan asia on selvittää. Aika hankala sitä on tuossa tilanteessa muutenkaan selvittää kuin ääneen puhumalla.
Eipä tarvii elatuslappuja tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas tiesi mihin oli oikeutettu. Myyjää ei tiennyt.
On tuo tilanne nöyryyttävää asiakkaalle. Jono seisoo vain ja ainoastaan siksi kun ei saanut kenkiä rahalla ja maksusitoumuksella.
Ja onkohan prismalla ajateltu tilanteen olevan tarpeeksi nöyryyttävä joten ei sinne enään halua mennä setvimään tätä asia?
Ihan sama, vaikka myyjä tietäisikin olevansa väärässä, mutta jos ohjeet sanovat vastaan, niin silloin hän ei voi toimia oikein. Mies olisi voinut ottaa kengät ja kokeilla toiselta kassalta tai mennä infotiskille, jossa asia oltaisiin selvitetty ja menty sitten infotiskihenkilökunnan kanssa kassalle, jossa asia oltaisiin selvitetty.
En voi ymmärtää näitä, jotka jäävät väittelemään. Jos henkilö ei tiedä miten toimia, niin sitten hän ei toimi mitenkään ihan sama kuinka paljon selität. Työntekijä ei voi alkaa kuuntelemaan asiakkaan neuvoja, vaikka ne olisivatkin oikeita jos kyse on tällaisesta asiasta. Samat tyypit varmaan huutavat kelassa siitä, että eivät saa jotain tukea, vaikka siihen on ihan selvät perustelut laissa. Luullaan, että työntekijä ihan piruuttaan ei vain halua myöntää tukea. Ei ymmärretä, että työntekijä ei mitenkään voi toimia määräysten vastaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupalla on vastuu oikeasta ohjeistamisesta työntekijöille.
Kauppa on tehnyt virheen ja myöntää sen itse.
Kaikkialla muuallakin maksusitoumuksen voi ylittää jos itse maksaa loput joten on ihan mielenkiintoista miten prisma ei ole tuota selville saanut ohjeistuksiinsa?Ehkä oli joku sijainen kyseessä eikä kai maksusitoumuksiakaan kai joka päivä tule vastaan?
Ei ollut kyse väärin tulkituista ohjeista. Tämä sääntö, ettei maksusitoumuksen summaa saa ylittää, vaikka maksaisi erotuksen omalla rahalla, on ollut jo KAUAN voimassa Helsingissä S-ketjun kaupoissa.
Ihmiset ovat nielleet 6-0 Prisman selittelyt.
Petrus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Olisiko se ollut vartijoiden kutsumisesta paikalle?
... Henkilö jäänyt ilmeisesti tien tukkeeksi, jonoa kertyy eikä suostu siirtyyn, joten jos se vartijan ilmestyminen on niin nöyryyttävää, miksi jäi tukkimaan kassaväylää? ...
Ap
No nyt mopo keulii ja pahasti. Suomenmaassa ei sellaista päivää olekaan etteikö jonoa kertyisi kymmenen metriä siksi että eläkepappa ostaa lottokuponkia ainoalta kassalta jonka kauppa on jättänyt auki. Sekin tukkii koko kassaväylän ja viluttaa varmasti tusinaa ihmistä mutta ei sekään vartijoiden asia ole.
Mikä ihmeen esimerkki tämä on? Pappa ostaa lottokuponkia, mutta asia tosiaan etenee johonkin, vaikka hän olisikin hidas. Tässä pyörätuolitapauksessa asia ei edennyt mihinkään, koska maksusitoomus ei kelvannut ja mies ei halunnut maksaa muuten. Eli koko päivä siinä oltaisiin oltu jos vartijoita ei oltaisi kutsuttu.
Se, että vartijat ylipäänsä kutsuttiin kertoo aika paljon siitä, että millainen sävy tuossa tilanteessa oli, eikä se ole kovin hyvä asia pyörätuolimiehen kannalta.
Mä vihaan somea tämän ilmiön vuoksi.
ÄLLÖTTÄVÄ kulttuuri joka PITÄÄ lopettaa, ei selväjärkinen oikeasti kestä tätä naurettavaa vouhotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai odottaako lööpit että kassa olis pyöristänyt hintaa alaspäin vai taianomaisesti nostanut sen maksusitoumuksen hintaa ylöspäin? Eihän ne sellaisia asioita voi tehdä!
Eikö jutussa lukenut, että mies olisi ollut valmis maksamaan loput summasta itse, mutta kaupan säännöt eivät sallineet sitäkään.
NII-IN, heillä olo väärä ohjeistus. Eivät he ole nöyryyttäviä toimiessaan ohjeiden mukaan. Olisivat varmastu toimineet kerralla oikein jos ohjeistus olisi ollut alunperinkin oikein.
Mutta edelleen, tilanne oli varmasti nöyryyttävä, mutta ei kauppa toiminut nöyryyttäjänä vain siksi että toimivat annettujen ohjeiden perusteella vai onko taustalla jotain muutakin oikeasti nöyryyttävää toimintaa?
Ap
Analyyttinen pohdiskelu ohjeistuksesta ja sen mukaan toimimisesta on eri asia kun tilanteen kokeminen nöyryyttävänä. Pystytkö asettumaan ollenkaan miehen asemaan? Ei se, että toimii ohjeiden mukaan, aina poista nöyryytystä.
Jos joku kokee tuleneensa nöyryytetyksi vaikka et ole tehnyt mitään nöyryyttääksesi häntä, oletko silti nöyryyttänyt häntä?
En ymmärrä miten näin monilla on ongelmia ymmärtää aloittajan pointtia. Ja kyllä, olen täysin varma, että monilta se jää ymmärtämättä koska muuten kommenteissaan ei olisi mitään järkeä.
Tajua nyt ap, että kauppa ei toiminut annettujen ohjeiden mukaan, vaan kauppa keksi ne ohjeet ihan omasta päästään. Prisman keksimät ohjeet jo sinällään olivat nöyryyttäviä, ja ne on tehty ehkä vain siksi, että kauppa saa maksusitoumuksen summan, vaikka ostos olisi sen alle. Harvoin esim. kengät maksavat tasan maksusitoumuksen summan verran.
Kassa sen sijaan toimi annettujen ohjeiden mukaan ja vielä nouti esimiehensä paikalle, vaikka tässä ketjussa monta kertaa on toisin väitetty.
Vierailija kirjoitti:
Tajua nyt ap, että kauppa ei toiminut annettujen ohjeiden mukaan, vaan kauppa keksi ne ohjeet ihan omasta päästään. Prisman keksimät ohjeet jo sinällään olivat nöyryyttäviä, ja ne on tehty ehkä vain siksi, että kauppa saa maksusitoumuksen summan, vaikka ostos olisi sen alle. Harvoin esim. kengät maksavat tasan maksusitoumuksen summan verran.
Kassa sen sijaan toimi annettujen ohjeiden mukaan ja vielä nouti esimiehensä paikalle, vaikka tässä ketjussa monta kertaa on toisin väitetty.
Miten sinäkin täällä kehtaat levittää väärää tietoa muka totena kun et selvästi asiasta mitään tiedä?
Eikö yhtään hävetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan väsynyt omaan tilanteeseensa ja köyhänä olemiseensa. Osti maksusitoomuksella jonka myöntämistä odottanut kauan ( jutussa luki että jalassa vain aamutossut). Nöyryyttävä tilanne ja vielä nöyryytetään lisää. Kaikki joutuu anomaan että edes jotain saa...
Ihan itse on tilanteensa aiheuttanut, koska jokaisella suomalaisilla on varaa kenkiin ellei tuhlaa rahojaan turhuuksiin. Turha selittää mistään terveyskuluista, koska toimeentulotukea jos saat, niin myös lääkärikulusi maksetaan.
Ei saisi toivoa kellekään pahaa, mutta kyllä käy mielessä, että toivottavasti tämän kirjoittaja vielä saa joskus kokeilla, miten hyvin se toimeentulotuki oikein riittää. Voithan joskus kokeilla elää sillä summalla edes puolen vuoden ajan, vaikka sekään ei vielä vastaisi todellista tilannetta.
Miksi tuollaisia maksusitoumuksia edes on olemassa? Eikö ihmisille voisi laittaa saman rahan tilille tai antaa jonkin lahjakortin? Onko taustalla se, ettei luoteta ihmiseen? Luulisi, että jos puuttuu kengät, niin varmasti haluaa juuri ne kengät ostaa.
Olen jo 16-vuotiaana kesätyöntekijänä tajunnut (kaupan kassalla siis) että tällaisessa tilanteessa kutsutaan esimies paikalle (jonka kassa tekikin) ja esimiehet, myös minä sittemmin esimiehenä erilaisissa tilanteissa ovat aina tajunneet, ettei tuollaista asiaa jäädä setvimään siihen kaikkien eteen kassalle kailottamaan.
Kassaesimies olis voinut ottaa kengät ja pyörätuolimiehen matkaan ja lampsia siihen infoon ja soittaa vaikka sille helvetin johtaja mikälie moonika vähä-sola-samuelssonille ja kysyä, että mites nyt tehdään. En usko, että tällaisia keissejä on ihan joka päivä ja kun johtajakin oli oikein pahoillaan ja meinasi auttajan ja miehen "yhteisten tuttujen" kautta nyt tavoitella tätä miestä että voisi antaa "lohdutuslahjan", niin tuskin olisi pahastunut kesken tärkeiden ja kiirreellisten askareiden.
En helvetissä keksi, miten Prismallinen porukkaa ei ole keksinyt minkäänlaista ratkaisua siihen, että 70 € maksaa Kela ja 4,50 € maksaa asiakas. Enkä ihmettele, että asiakas on tuntenut olonsa nöyryytetyksi.
Jatkan vielä: Ja tällä kenkiä maksusitoumuksella ostavalla on ihan sama oikeus jonottaa siinä kassalla kuin vaikka sinulla. Tuossa on taas tyyppiesimerkki siitä kuinka vähäosaista ei oikein pidetä edes ihmisenäkään.