Ex vaimo vei elatusmaksut perintään.
Olen hoitanut lasten elatusmaksut kunnes auto hajosi ja työn puolesta sen korjaaminen on pakollista. Jäi elatusmaksut maksamatta 3kuukaudelta koska ei ollut varaa auton laskujen takia.
Ex vaimo antoi minulle viikon aikaa maksaa ja sanoi vievänsä ulosottoon jos ei mitään tule.
Suostuin tähän kuvitellen että se vie maksut kelaan jolloin kela perii ne minulta.
Tulikin suoraan ulosotosta lasku koko summa kerralla korkojen kera.
Eikö kelan kautta kuulu periä elatukset?
Ulosotto ottaa nyt palkastani tietyt summat näihin velkoihin.
Eikös nämä velat vanhene 5vuoden päästä viimeistään jos niitä on silloin vielä jäljellä?
Kommentit (121)
Mä laitoin kerran ulosottohakemuksen entisestä vuokralaisesta, jätti siis vuokrat maksamatta.
Kyllä ap ne rahat sulta viedään ihan helposti, vaikka se autosi menee myyntiin, jos ei muuten irtoa elareihin rahaa. Vain täysin pa ihmisiltä ei saada mitään perittyä kuin vuosien päästä. Eli ulosottomies arvioi sun omaisuutesi ja myy kaiken mikä irtoaa, ellei tilillä tai rahana ole mitään.
Eli semmoinen ei ole vaihtoehto, että vaan jättää laskujaan maksamatta ja velkojaan hoitamatta.
Toinen asia sitten, että onko elatusmaksut liian isoja sun tuloihisi nähden. Voit varata ajan lastenvalvojalle ja ottaa kaikki todisteet rahatilanteestasi, ja sitten jos näyttää, ettei sulla ole mahdollisuutta maksaa niin paljon, niin masua kohtuullistetaan.
Oma mieheni on myös elatusvelvollinen ja olen huomannut, että hän on joutunut välillä ottamaan pikavippejä, kun yrittäjänä ei ole ollut joka kk ollenkaan palkkatuloa. Säälittää, mutta hän on niin ylpeä, ettei kehtaa kertoa exälleen, että ei ole rahaa. Eli ex-puolisoidenkin kannattaa muistaa näissä asioissa, että ei isilläkään aina ole pohjattomia varoja, ja taloudelliset tilanteet voivat muuttua paljonkin eron jälkeen.
Kaikissa maksuongelmissa pitäisi vaan kohdata asiat kasvoista kasvoihin, vaikka nolottaisikin. Se on parempi kuin pakoilla laskuja ja sitten joutua paljon pahempiin vaikeuksiin. Ota nyt samalla yhteys vaikka kuntasi tai seurakuntasi velkaneuvontaan, joka voi auttaa sua selvittämään talousvaikeuksia ja käyttämään rahaa tulevaisuudessa niin, ettei tule vastaavia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos ydinperheessä tai lähivanhemmalla tapahtuu yllättäviä rahaa vaativia asioita, voidaan hyvin olla käyttämättä lapsiin rahaa (syömisiin riittää lapsilisät). Etävanhemman on maksettava aina.
Elareissa ei ole laskettu ainoastaan syöminen vaan myös asumiskustannukset. Täytyyhän niillä lapsilla olla katto pään päällä.
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Aika sydämetöntä exältä, jos hänelle tilanteesi selitit. Tätä varten se mgtow oikeasti on. Kun ryhdyt parisuhteeseen ja tekemään lapsia, sinun lompakostasi tulee tärkein osa sinua. Sinun tunteesi ja ongelmasi taas eivät kiinnosta ketään, ei varsinkaan avioeron jälkeen. Ketään ei kiinnosta miten mies voi, vaan kaikki haluaa antaa sinulle vain raippaa.
Tältä se kyllä tuntuukin. Töitä teen maksujen takia. Työtä varten tarvitsen auton.
Ainoa minkä olisin voinut tehdä toisin on tilanteet kertominen rehellisesti.
Ei ole helppoa sanoa ettei rahaa ole. Oli helpompi olla vastaamatta kyselyihin.
Tämän takia välit ovat todella huonot joten minultakin loppuu mielenkiinto minkään asian hoitamiseen.
Lapsia kyllä rakastan enemmän kuin mitään muuta.
Paskahousu!
Vierailija kirjoitti:
Myönnän itse virheeni puhumattomuuden suhteen.
Olisi pitänyt kertoa mutta se on vain liian iso häpeä minulle.
Lisäkuluja on tullut ulosoton myötä.
Teen liikkuvaa työtä asiakkaiden luona joten auto on oleellinen asia jotta työkalut kulkevat mukana. Ilman niitä en saa työtäni tehtyä.
Remppa ei ollut pieni mutta halvempi kuin uusi auto. Jostain on tingittävä.
Ex vaimo ei vienyt kelaan perittäviä vaan suoraan ulosottoon.
Miksi suoraan ulosottoon? Tämä on se mikä minua ärsyttää.
Lisämaksua tulee valtavasti lisää.
Olisin kyllä maksanut velkani mutta niin isoa summaa en saa hetkessä kasaan. Kyseessä yli 1000 euroa.Ap
Ongelma siinä miten toimit on mm. siinä. Että jos ex-vaimosi on mitoittanut taloudenhoidon tarkkaan sinulta tulevan maksun varaan, etkä varoita etukäteen ongelmasta... hänelle voi seurata todella suuria maksuvaikeuksia.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Hei nyt rajaa taas akat. Oletatte suoraan, että siellä on äiti joka ei käy itse töissä lainkaan. Ja jos ei käy.. niin ehkä lapset ovat väärällä henkilöllä ylipäätään.
Asiat pitää priorisoida niin, että on joku huominen jolle rakentaa. Jos töihin menoon tarvitsee auton, niin pitäähän se auto korjata.
Mutta pitäähän asioista myös keskustella, eikä vain olla hiljaa maksamatta.
Jos töissäkäyvällä ihmisellä ei ole varaa autoremonttiin ilman että jättää elarit maksamatta niin on kyllä elämänhallinta aika vitusti hakusessa.
Autoremonttia varten olisi voinut ottaa ihan pankista lainaa. Useimmat autoremontit on itse asiassa niin halpoja että sen voi maksaa vaikka luottokortillaan jos ei satu säästössä olemaan tarpeeksi -vaikka ihmettelen kyllä millaisella ihmisellä EI ole säästöjä sen vertaa. Ei meidän autossa ainakaan ole yksikään remppa maksanut paria tonnia enempää.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän itse virheeni puhumattomuuden suhteen.
Olisi pitänyt kertoa mutta se on vain liian iso häpeä minulle.
Lisäkuluja on tullut ulosoton myötä.
Teen liikkuvaa työtä asiakkaiden luona joten auto on oleellinen asia jotta työkalut kulkevat mukana. Ilman niitä en saa työtäni tehtyä.
Remppa ei ollut pieni mutta halvempi kuin uusi auto. Jostain on tingittävä.
Ex vaimo ei vienyt kelaan perittäviä vaan suoraan ulosottoon.
Olisin kyllä maksanut velkani mutta niin isoa summaa en saa hetkessä kasaan. Kyseessä yli 1000 euroa.Ap
Ei kai nyt työssä käyvän ihmisen tarvitse jotain toistatonnin laskua roikottaa ulosotossa vuosikausia? Joku tuossa jutussasi ei nyt täsmää.
Ja sitten itket, että tulee lisämaksuja... laske ne oppirahoiksi. Seuraavalla kerralla osaat toimia fiksummin.
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Hei nyt rajaa taas akat. Oletatte suoraan, että siellä on äiti joka ei käy itse töissä lainkaan. Ja jos ei käy.. niin ehkä lapset ovat väärällä henkilöllä ylipäätään.
Asiat pitää priorisoida niin, että on joku huominen jolle rakentaa. Jos töihin menoon tarvitsee auton, niin pitäähän se auto korjata.
Mutta pitäähän asioista myös keskustella, eikä vain olla hiljaa maksamatta.
Jos töissäkäyvällä ihmisellä ei ole varaa autoremonttiin ilman että jättää elarit maksamatta niin on kyllä elämänhallinta aika vitusti hakusessa.
Autoremonttia varten olisi voinut ottaa ihan pankista lainaa. Useimmat autoremontit on itse asiassa niin halpoja että sen voi maksaa vaikka luottokortillaan jos ei satu säästössä olemaan tarpeeksi -vaikka ihmettelen kyllä millaisella ihmisellä EI ole säästöjä sen vertaa. Ei meidän autossa ainakaan ole yksikään remppa maksanut paria tonnia enempää.
On paljon töitä, joista ei säästetä yhtään ylimääräistä rahaa mihinkään, varsinkin jos on sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan ulosottoon koska olet mulkku etkä hoida asioitasi.
Millaisissa töissä täytyy olla että tonni on noin iso raha? Minulla ei edes opiskeluaikoina ollut tilannetta jossa ei olisi ollut tonnia tilillä ihan käteisenä. Ja jos raha-asiat on kunnossa, autoremppaan saa ihan pankista lainaa, ei tarvitse pikavippeihin turvautua.
Laitata nyt ap ihmeessä piuhat poikki ettet kiimapäissäsi tee lisää mukuloita joista et kykene vastaamaan. Ne ovat myös sinun lapsiasi, you know. Ihan vapaasta tahdosta olet ne siittänyt. Voisit joutua elättämään ne ihan kokonaan jos lasten äiti vaikka kuolisi. Miten sitten suu pantaisiin, mr. Tonni-On-Iso-Raha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan ulosottoon koska olet mulkku etkä hoida asioitasi.
Millaisissa töissä täytyy olla että tonni on noin iso raha? Minulla ei edes opiskeluaikoina ollut tilannetta jossa ei olisi ollut tonnia tilillä ihan käteisenä. Ja jos raha-asiat on kunnossa, autoremppaan saa ihan pankista lainaa, ei tarvitse pikavippeihin turvautua.
Laitata nyt ap ihmeessä piuhat poikki ettet kiimapäissäsi tee lisää mukuloita joista et kykene vastaamaan. Ne ovat myös sinun lapsiasi, you know. Ihan vapaasta tahdosta olet ne siittänyt. Voisit joutua elättämään ne ihan kokonaan jos lasten äiti vaikka kuolisi. Miten sitten suu pantaisiin, mr. Tonni-On-Iso-Raha?
Siinä on taas esimerkki ihmisestä, joka ei ole koskaan kohdannut vastoinkäymisiä. On niin helppo huudella!
Minulla ei ole luottokorttia koska olin pitkään luottotiedoton ja nyt taas (kiitos ex).
Ei minulla ole säästöjä tai palkasta yli jäävää rahaa liiaksi.
Pitää minunkin maksaa ruoka ja asuminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole luottokorttia koska olin pitkään luottotiedoton ja nyt taas (kiitos ex).
Ei minulla ole säästöjä tai palkasta yli jäävää rahaa liiaksi.
Pitää minunkin maksaa ruoka ja asuminen.Ap
Olet luottotiedoton, koska et ole huolehtinut sitoumuksistasi. Kiitä itseäsi, älä eksääsi.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Aika sydämetöntä exältä, jos hänelle tilanteesi selitit. Tätä varten se mgtow oikeasti on. Kun ryhdyt parisuhteeseen ja tekemään lapsia, sinun lompakostasi tulee tärkein osa sinua. Sinun tunteesi ja ongelmasi taas eivät kiinnosta ketään, ei varsinkaan avioeron jälkeen. Ketään ei kiinnosta miten mies voi, vaan kaikki haluaa antaa sinulle vain raippaa.
Tältä se kyllä tuntuukin. Töitä teen maksujen takia. Työtä varten tarvitsen auton.
Ainoa minkä olisin voinut tehdä toisin on tilanteet kertominen rehellisesti.
Ei ole helppoa sanoa ettei rahaa ole. Oli helpompi olla vastaamatta kyselyihin.
Tämän takia välit ovat todella huonot joten minultakin loppuu mielenkiinto minkään asian hoitamiseen.
Lapsia kyllä rakastan enemmän kuin mitään muuta.No ehdottomasti olisi pitänyt kertoa rahatilanteesta, vaikka onhan se vähän väärin, että pitää pitää tiliä vieraalle ihmiselle omista raha-asioistaan. Naisetkin voisivat vähän panostaa siihen kommunikointiin, eikä vain polkea jalkaa lattiaan, että "raha heti tänne".
Mielestäni pitäisi siirtyä siihen, että valtio toimii välikätenä näissä. Niin ei pääse välit tulehtumaan enemmän kuin ne ovat.
Paljonko olisit aiakkaana valmis maksamaan tällaisen ex-pariskunnan keskinäisiä välejä hoitavan virkailijan palveluista? Ja paljonko olisit veronmaksajana valmis maksamaan siitä, että valtio palkkaisi tällaisia virkailijoita avustamaan niitä, jotka osaavat lisääntyä, mutta eivät kantaa vastuuta tekemisistään?
Todennäköisesti exäsi ei olisi vienyt asiaa suoraan ulosottoon vaan Kelaan, jos olisit heti selittänyt ongelmasi ja olisitte voineet sopia asian hoitamisen. Nyt sinä olit kolme kuukautta hiljaa etkä vastannut exän tiedusteluihin. Mitä muutakaan hän silloin ajattelee kuin että on varminta viedä asia ulosottoon heti, kun sinulla on vielä työpaikka, josta maksut voidaan periä. Kyllä sinä saat syyttää tästä sopasta täysin itseäsi.
Jos ap olisi toiminut vastuullisesti, hän olisi heti kertonut eksälle maksuvaikeuksistaan ja olisi ehdottanut esim. maksavansa vain osan, ja rästit sitten kun pystyy. Miten yksi autoremppa voi edes viedä maksukyvyn 3 kuukaudelta? Kolme kuukauttako sä sitä autoa korjasit, vai otitko lainaa jota maksat takaisin tuon 3kk? Valaise nyt hiukan tätä kuviota.
Ja jos sun talous menee sekaisin yllättävästä menoerästä, niin miksi kuvittele ettei eksäsi talous mene? Hänhän on nyt yhtä suurta summaa köyhempi kuin sinä.
Olen eronnut yh-äiti, keskituloinen. Lapset on minun luonani 340 päivää vuodessa. Elatumaksut tulee pääsääntöisesti ajoissa. Silti jostain syystä en nyt ihan suoralta kädeltä tuomitse kaikkia miehiä tässä elariasiassa. Elämässä sattuu ja tapahtuu, ja äidilläkin on jonkunlainen elatusvelvollisuus, joten jos isän auto hajoaa ja se on kunnostettava, on äidinkin tultava vastaan. Ne lapset on yhdessä tehty, joten molempien on niistä myös huolehdittava, eikä olisi pahitteeksi joskus vähän ymmärtää sitä toistakin osapuolta, ihan kummankin.
Minua ärsyttää aivan suunnattomasti useimmissa eroissa isän asema. Isä on maksuautomaatti, jolla on vain velvollisuuksia ja kaikki asiat pitää mennä ädin pilliin mukaan, koska ÄITI. Suomi tuntuu olevan täynnä sirpaselänteitä, joille isän arvo on vain rahassa.
Välillä en yhtään ihmettele miksi Suomessa erotaan niin paljon.
Autoon meni rahat joilla olisi pitänyt hoitaa asunto ja muut laskut.
Selvittelin maksusuunnitelmia niiden suhteen joten tilanteeni normalisoitumiseen taloudellisesti meni 3kk.
Seuraavan elatuksen maksoin suoraan exälle mutta se menikin jo rästissä oleviin.
Oli siis ilmoittanut ulosottoon tuosta suorituksesta.
Vielä on jäljellä maksuja ja ne menevät suoraan palkasta. ehdotin ulosoton poistamista jotta voidaan maksaa ilman välikäsiä kun saan velat nollille mutta ei suostu.
Haluaa pitää maksut ulosotossa.
Vierailija kirjoitti:
Autoon meni rahat joilla olisi pitänyt hoitaa asunto ja muut laskut.
Selvittelin maksusuunnitelmia niiden suhteen joten tilanteeni normalisoitumiseen taloudellisesti meni 3kk.
Seuraavan elatuksen maksoin suoraan exälle mutta se menikin jo rästissä oleviin.
Oli siis ilmoittanut ulosottoon tuosta suorituksesta.
Vielä on jäljellä maksuja ja ne menevät suoraan palkasta. ehdotin ulosoton poistamista jotta voidaan maksaa ilman välikäsiä kun saan velat nollille mutta ei suostu.
Haluaa pitää maksut ulosotossa.
Ehkä exäsi ei luota siihen, että hoitaisit maksut. Ulosottomiehelle ne on pakko hoitaa. Oikeasti ap, olosuhteesi on nyt ihan itsesi luomat. Luotat siihen, että exäsi hoitaa lapset tuli mikä tilanne tahansa. Olet ollut hyvin epäreilu häntä kohtaan, mutta ennenkaikkea lapsiasi kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen eronnut yh-äiti, keskituloinen. Lapset on minun luonani 340 päivää vuodessa. Elatumaksut tulee pääsääntöisesti ajoissa. Silti jostain syystä en nyt ihan suoralta kädeltä tuomitse kaikkia miehiä tässä elariasiassa. Elämässä sattuu ja tapahtuu, ja äidilläkin on jonkunlainen elatusvelvollisuus, joten jos isän auto hajoaa ja se on kunnostettava, on äidinkin tultava vastaan. Ne lapset on yhdessä tehty, joten molempien on niistä myös huolehdittava, eikä olisi pahitteeksi joskus vähän ymmärtää sitä toistakin osapuolta, ihan kummankin.
Minua ärsyttää aivan suunnattomasti useimmissa eroissa isän asema. Isä on maksuautomaatti, jolla on vain velvollisuuksia ja kaikki asiat pitää mennä ädin pilliin mukaan, koska ÄITI. Suomi tuntuu olevan täynnä sirpaselänteitä, joille isän arvo on vain rahassa.Välillä en yhtään ihmettele miksi Suomessa erotaan niin paljon.
Yhtälailla se auton olisi voinut mennä rikki siltä äidiltä. Olisiko tämä isä silloin tullut vastaan ja maksanut enemmän elareita? Kyllä normaalit vanhemmat huolehtivat ensisijaisesti lastensa toimeentulosta ja sitähän ne elarit ovat. Nyt Ap siirsi vastuun huonosta taloudenhoidostaan ex-vaimolleen, jolle se ei vähimmässäkään määrin kuulu.
MGTOW olisi ehkäissyt tämänkin tilanteen.
No on elämänhallinta heikoilla, jos valtion tarvitsee apuun perhesuhteidenkin hoidossa... Virkamies huolehtimaan siitä, ettei ihmisten yksityiselämässä vain pääse tulemaan paha mieli... Ziisus!