Mistä näitä hysteerikkoäitejä' oikein sikiää??
Ei uskalleta jättää 5v yksin leikkimään pihalle missään olosuhteissa, ei uskalleta jättää 4v yksin autoon odottamaan sillä aikaa kun käy itse kaupassa hakemassa maitoa, ei uskalleta jättää sisälle yksin sillä aikaa kun hakee postin ja kusettaa koiran, ei uskalleta antaa katsoa mitään muutakuin pikkukakkosta ettei vaan saa traumoja, ei uskalleta antaa laskea yksin pulkkamäkeä, ettei vaan laske puuhun, joka on 100 päässä ja 50 metriä sivumpana, ei uskalleta päästää uimaan 10v kavereidensa kanssa, ettei vaan huku... jne jne jne...
Kommentit (98)
Oletteko miettineet mistä johtuu lisääntyneet ongelmat kouluissa yms. Tuntuu että nuorten ongelmat sen kuin lisääntyvät ja kuitenkin lapsia ilmeisesti vahditaan enemmän kuin ennen. Ehkä syynä on se liika paapominen. Koulussa voi sitten haukkua opettajaa kun ei äiti ole näkemässä, kun on jotain tehtävä kun ei kestä sitä että on aina valvonnan alaisena.
Ihanko oikeasti ette jätä vaikka 7-vuotiasta edes puoleksi tunniksi-tunniksi yksin kotiin?
Hyvin olen pärjännyt, mutta sinä taidatkin olla heikko, sellaiset eivät yleensä tässä maailmassa pärjää.
Vierailija:
Pelkäsin tulla koulusta kotiin ja koin, että joudun ottamaan liian suuren vastuun. Olen nyt vanhempana pelokas ja arka, koska jouduin olemaan iltaisin 1,5 tuntia yksin ennen kuin äiti tuli töistä. Itse en halua lapselleni samaa kohtaloa vaan irtisanouduin vakituisesta työpaikasta lapsen täytettyä 3 vuotta. Lapsi on ainutlaatuinen lahja, itsekkyys ja rahanhimo ei saa pilata lapsen elämää.
kun eivät osaa käydä yksin edes vessassa. Eräskin tyttö löytyi tien varresta itkemässä hysteerisenä kuset housuissa, koska ei uskaltanut kävellä yksin kotiin, vaikka oli pissahätä. Äiti oli hakenut tytön aina koulusta, mutta nyt oli rengas mennyt puhki. Tyttö seisoi tien vieressä ja pissasi housuun kun ei osannut tehdä päätöstä, mitä tekee. Kotiin oli matkaa 500 metriä. Siis kuvitelkaa, koti oli melkein näkyetäisyydellä. Tie olisi pitänyt ylittää ja siinä oli liikennevalot. Mutta niin vain ei tyttö siihen pystynyt. Noukin tyttären autooni ja vein kotiin.
Joku tolkku tuossa hoivaamisessakin.
Äitisi oli selkeästi ollut liian kauan kotona paapomassa sinua. Ei ihme, jos kasvaa ihan lapaseksi, jos on äidin helmoissa noin kauan lymyillyt. Jos äitisi olisi kasvattanut sinua itsenäiseksi ja osoittanut pienillä poissaoloillaan, että pärjäät ilman äitiä, niin et olisi tuollainen lapanen.
on lapsia, jotka ovat arempia ja heitä ei esim. mielellään jätetä yksin toiset taas jäävät ylpeinä yksinään kotiin.
mutta autoon en kyllä jätä ikinä lapsia yksin, se on aika vaarallista. ei sentään tyhmä tarvii olla ja väkisin altistaa lasta onnettomuuksille
Kyllähän lapsi saa olla itsenäinen, mutta ei sitä itsenäistymistä tarvitse aloittaa leikki-iässä! Sellainen lapsi joka kasvaa vanhempien kanssa, heidän kasvattamanaan, ovat yleensä vahva itsetuntoisia. Välittäminen kun kasvattaa oman arvon tunnetta.
Ja joku tuolla kirjoitti, että nykyajan ongelmat johtuu vanhempien paapomisesta...no, tällä hetkellä tuolla jylläävät ne vapaan kanan munat, eli juuri ne, jotka ovat kasvaneet itsenäisesti...ja heitä on ymmärretty..ja he ovat saaneet sen mitä haluavat..ei ne joita on huolenpidolla hoidettu. Kuria pitää olla, ja sitä kuria ei voi sysätä muiden niskaan. Vanhemman tehtävä on olla lapsensa vierellä, ei taluttajana, vaan tukijana.
Että mitä asenteita. Toivottavasti teillä ei ole lapsia........
ja noista tapaturmista. Tottahan kai jokainen tapaturma on vältettävissä. Mutta kun ihminen on erehtyväinen: Vaikka antaisit kaiken suojan minkä voit, voi vahinko sattua. Mutta parempi katsoa kuin katua eikös? Nytkin tämä pienen tytön jääminen auton alle. Kyllä se on ollut täysi vahinko, enkä usko että äiti on ollut huolimaton. Ehkä ajattelmaton. Mutta ei mulla olisi pokkaa häntä alkaa syyttelemään. Lähinnä tunnen empatiaa ja surua hänen puolestaan. Mutta minä olenkin kasvanut vanhempieni kanssa.
vanhempien päihdeongelmat, mielenterveyden ongelmat ja vanhempien väkivaltaisuus on lisääntynyt. Löytyisikö syy jostain näistä?
Vierailija:
Oletteko miettineet mistä johtuu lisääntyneet ongelmat kouluissa yms. Tuntuu että nuorten ongelmat sen kuin lisääntyvät ja kuitenkin lapsia ilmeisesti vahditaan enemmän kuin ennen. Ehkä syynä on se liika paapominen. Koulussa voi sitten haukkua opettajaa kun ei äiti ole näkemässä, kun on jotain tehtävä kun ei kestä sitä että on aina valvonnan alaisena.
tarkoitetaan aikaa, jolloin lapsi on 3-6-vuotias, 9-vuotias ei enää ole leikkiäikäinen. Ei leikki-käistä tosiaan vielä voi itsenäistää, mutta jos vielä itkee, että äiti lähti töihin, kun itse oli 9-vuotias ja on nyt aikuisena arka, niin jotain on itsenäistämisprosessissa mennyt pahasti pieleen.
muksu tippui sohvalta, rappusista ym. Luottaa muihin niin paljon, ettei
ota itse mitään vastuuta. Sohvalla hyppii ja pyörii miten sattuu. " Kyllä
isi tai äiti mut kiinni ottaa" . Nykyään poistun paikalta ja lapsi ottaa
iisimmin. Tajuaa ettei ole kukaan ottamassa koppia...Sama muissa
tilanteissa.
Tarkoittaen kai myös sitä, että juuri nämä lapset ovat niitä, joita ei valvota, vaan he itsenäistyvät liian varhain.
Vierailija:
vanhempien päihdeongelmat, mielenterveyden ongelmat ja vanhempien väkivaltaisuus on lisääntynyt. Löytyisikö syy jostain näistä?Vierailija:
Tämä ei tarkoita sitä, että laitan lapsen ulos ja toivon parasta ettei mitään pahaa tapahdu. Muutaman minuutin välein tarkastan, että kaikki on hyvin. Ja lapseni kaverin äiti tekee samoin. Onneksi asumme alueella missä ei ole liikennettä, junanrataa, järveä tai merta lähettyvillä.
En ole pakottanut lastani yksin ulos, vaan hän itse haluaa mennä pihaan kaverinsa kanssa leikkimään.
Kun puhutaan hyvistä perheistä käyttäen lainausmerkkejä, tarkoitetaan yleensä keskiluokkaisia tai rikkaita perheitä, joissa voi olla ongelmia esimerkiksi alkoholin tai jatkuvan vanhempien poissaolon takia.
Vierailija:
Nykyään vaan kovasti lisääntyy " hyvien" ...
Vierailija:
Vierailija:
olisipahan sitten vähemmän huolehdittavia. Tai sitten he eivät vielä itse ole sinut oman vanhemmuudensa ja vastuun kanssa - he kuvittelevat, että lasten turvallisuudella leikkiminen on sama asia kuin vastuun antaminen ja " reiluna" äitinä oleminen.Mun kokemuksen mukaan pienet lapset, jotka ottavat vastuuta itsestään turvallisuutensa kustannuksella, joutuvat stressaamaan vähän liikaa. Ympäristössäni ne lapset ovat selvästi huonommin menestyviä, aggressiivisempia ja tasapainottomampia kuin he, joista on huolehdittu sopivalla tavalla - ei kuitenkaan tukahduttamalla/ylihuolehtimalla.
Toivovat että lapselle tapahtuu jotain??! Jos kuule tässä vieressä istuisit, niin turpaan vetäisin sen enempää lupia kyselemättä!!
On tossa totuuden siemen, ainakin meillä. Olen itse uskovainen ja toivoisin lateni pääsevän mahdollisimman turvallisesti perille taivaaseen. Nuorena kuollut on varmasti perillä, kuka isoksi kasvavasta tietää onko hänellä enää uskoa ja jumalallista elämää?
Vahdin kyllä lapsiani, mutta vaan siksi ettei kukaan pääsis mua syyttämään sitten kun jotain sattuu. Mutta annan myös vastuuttoman isän ja mmummon hoitaa niin kuin lystäävät. Katsokoot he itse eteensä...
ja minun velvollisuuteni on kantaa vastuuni riittävästä hoivasta! Mieheni ja lasten isovanhemmat ovat meillä onneksi arvostelukykyisiä.
Mieheni oli viisivuotiaasta asti yksin kotona, jos vuorotyötä tekevän isän ja äitipuolen vuorot osuivat samaan aikaan. Siis yölläkin. Säälin näitä ihmisiä.
Vierailija:
Hyvistä perheistä... joissa vanhemmilla ei ole aikaa lapsille.
Samaa olen ihmetellyt. Tällä menolla lapsista kasvaa onnettomia nössyköitä, jotka eivät saatana osaa voidella edes itse leipää 7 vuotiaana...
Alle 12 vuotiasta kuuluu valvoa niin että on aina joku vanhempi läsnä tai heti tavoitettavissa. Ei lasten kuulu olla omillaan, ne on lapsia.
Mää oon ainakin kotosi tuolta pohojanmaalta.
Oikeasti, itse tiedostan usein olevani ylihysteerinen, mutta kyllä sille on syynsä. Haluan huolehtia omista lapsistani niin hyvin kuin mahdollista. Joskus sekään ei vaan riitä. 5-vuotias on mielestäni liian pieni olemaan ilman aikuisen valvontaa.
Pelkäsin tulla koulusta kotiin ja koin, että joudun ottamaan liian suuren vastuun. Olen nyt vanhempana pelokas ja arka, koska jouduin olemaan iltaisin 1,5 tuntia yksin ennen kuin äiti tuli töistä. Itse en halua lapselleni samaa kohtaloa vaan irtisanouduin vakituisesta työpaikasta lapsen täytettyä 3 vuotta. Lapsi on ainutlaatuinen lahja, itsekkyys ja rahanhimo ei saa pilata lapsen elämää.