Mistä näitä hysteerikkoäitejä' oikein sikiää??
Ei uskalleta jättää 5v yksin leikkimään pihalle missään olosuhteissa, ei uskalleta jättää 4v yksin autoon odottamaan sillä aikaa kun käy itse kaupassa hakemassa maitoa, ei uskalleta jättää sisälle yksin sillä aikaa kun hakee postin ja kusettaa koiran, ei uskalleta antaa katsoa mitään muutakuin pikkukakkosta ettei vaan saa traumoja, ei uskalleta antaa laskea yksin pulkkamäkeä, ettei vaan laske puuhun, joka on 100 päässä ja 50 metriä sivumpana, ei uskalleta päästää uimaan 10v kavereidensa kanssa, ettei vaan huku... jne jne jne...
Kommentit (98)
Et ainakaan voi sitä sanoa, että aina täytyy olla jotain tekemässä!!!
Vierailija:
niin eikö se eritemäärä syövytä sen postilaatikon varren katki?
Minkärotuinen koira on? Onko makean perään?
sanoa noille jotka paasaavat suomalaisten pakottavan lapsensa itsenäistymään liian varhain, että kulttuureissa on eroja...
Ja tällä tarkoitan mm. sitä, kuinka suuri " perhe" lapsella on ympärillään. Meilläkin on ennen asuneet mummot, sedät, serkut ymv. samassa perhepiirissä/kylässä. Tällöin lapsella on enemmän " hoitajia" ja kaikki vastuu ei kaadu omien vanhempien (yleensä kai äidin...) harteille.
Ja mm. etelä-euroopassa lapset otetaan aivan eri lailla mukaan. Illalla kylän ravintolassa,(musiikin, hälinän ja tupakan savun keskellä) on pieniä lapsia, osa juoksentelee, osa nukkuu jonkun perheen jäsenen sylissä jne. Hysteerikko äideiltä tämä tuskin onnistuisi!
Isommissa kaupungeissa asiat ovat toki kaikkialla " länsimaistuneet" , mutta pienemissä kaupungeissa/kylissä, lähes kaikkialla euroopassa, (pohjoismaita ja saksaa lukuun ottamatta, sveitsi&itävalta kokonaan kokematta...) samassa talossa asuu muitakin sukulaisia, kun vain ydinperhe. Usein myös vain isä käy töissä, joten lapsilla on paljon turvallisempi kasvuymäristö. Minä syytän lasten liian varhaisesta itsenäistämisestä suomen päiväkoti järjestelmää ymv! Varratkaapa lasta, joka saa olla kotonaan sisarusten ja äidin kanssa. Tätä lasta ei väkisin revitä sängystä ylös joka aamu, hänen ei tarvitse osata pukeutua mahdollisimman nuorena itse, hän pääsee samassa talossa asuvan mummon syliin aina kun tahtoo, jne.
Ja monissa maissa on vielä jäljellä sitä " aikaa ennen tietokoneita ja plekkaria" tunnelmaa. Siellä lapset saattvat iltamyöhään olla pelaamassa jalkapalloa tmv. ja vanhempien ei tarvitse murehta jälkikasvunsa perään. Minusta nykymaailman meno on ihan älytöntä! Olenkin vakavasti harkinnut, että omat lapseni haluan kasvattaa jossakin muualla kun Suomessa... Onneksi minun ja mieheni työt ovat sellaisia, että niiden tekeminen onnistuu muuallakin kun Suomessa. Tai toinen vaihtoehto on muuttaminen johonkin pieneen pohjoisen kylään, jossa toimii vielä tämä " koko kylä kasvattaa" -periaate, ja lapset saavat olla rauhassa lapsia niin kauan kun tahtovat... Ja ennen kaikkea, paikassa ei tarvitse koko ajan olla hysteerisena milloin minkäkin uhan vuoksi... Palamaan syttyvistä autoista alkaen, päässtyen puskissa vaaniviin pedofiileihin...
Olin tässä taannoin lasten psykiatrin juttusilla..
No, keskieuroopassa ei lapset, alle 12-15 v ole ilman aikuisen valvontaa ikinä missään,
Perhe pitää kiinni lapsesta ja se on hyvä!
Minä en ainakaan voisi päästää alle 14- v:tä mihinään jos en VARMASTI tiedä missä on, joko minun tai muun aikuisen valvonnan alla!
LAPSI ON VIELÄ alle 15-v!!!!!!!!!!!
Se että perhe tietää KAIKEN lapsen touhun ja menon on hyväksi.
Mikä teitä riivaa? Lapsi on LAPSI ainakin tuonne 15-16 asti!
TE olette vanhempia joilla ON VASTUU!
Vierailija:
Olin tässä taannoin lasten psykiatrin juttusilla..No, keskieuroopassa ei lapset, alle 12-15 v ole ilman aikuisen valvontaa ikinä missään,
Perhe pitää kiinni lapsesta ja se on hyvä!
Minä en ainakaan voisi päästää alle 14- v:tä mihinään jos en VARMASTI tiedä missä on, joko minun tai muun aikuisen valvonnan alla!
LAPSI ON VIELÄ alle 15-v!!!!!!!!!!!Se että perhe tietää KAIKEN lapsen touhun ja menon on hyväksi.
Mikä teitä riivaa? Lapsi on LAPSI ainakin tuonne 15-16 asti!
TE olette vanhempia joilla ON VASTUU!
eli rohkaistuu ja itsenäistyy, pelastuu olemasta mammanpoika.
olisipahan sitten vähemmän huolehdittavia. Tai sitten he eivät vielä itse ole sinut oman vanhemmuudensa ja vastuun kanssa - he kuvittelevat, että lasten turvallisuudella leikkiminen on sama asia kuin vastuun antaminen ja " reiluna" äitinä oleminen.
Mun kokemuksen mukaan pienet lapset, jotka ottavat vastuuta itsestään turvallisuutensa kustannuksella, joutuvat stressaamaan vähän liikaa. Ympäristössäni ne lapset ovat selvästi huonommin menestyviä, aggressiivisempia ja tasapainottomampia kuin he, joista on huolehdittu sopivalla tavalla - ei kuitenkaan tukahduttamalla/ylihuolehtimalla.
Vierailija:
olisipahan sitten vähemmän huolehdittavia. Tai sitten he eivät vielä itse ole sinut oman vanhemmuudensa ja vastuun kanssa - he kuvittelevat, että lasten turvallisuudella leikkiminen on sama asia kuin vastuun antaminen ja " reiluna" äitinä oleminen.Mun kokemuksen mukaan pienet lapset, jotka ottavat vastuuta itsestään turvallisuutensa kustannuksella, joutuvat stressaamaan vähän liikaa. Ympäristössäni ne lapset ovat selvästi huonommin menestyviä, aggressiivisempia ja tasapainottomampia kuin he, joista on huolehdittu sopivalla tavalla - ei kuitenkaan tukahduttamalla/ylihuolehtimalla.
Toivovat että lapselle tapahtuu jotain??! Jos kuule tässä vieressä istuisit, niin turpaan vetäisin sen enempää lupia kyselemättä!!
Kyllä mä vien roskat ja haen postin 100m päästä, vaikka lapset on kotona, jo, kun olivat pieniä. Heijasin vauvaa ulkona, kun reilu vuoden vanha esikoinen oli sisällä-mitä muuta olisin voinut?
Kaikkea tällästä normaalia " jättöä" olen tehnyt, mutta edelleen lasten ollessa 6 ja 5 pelkään ja vahdin esim. pulkkamäessä ja HUUDAN ku hullu ku alkaa näyttää liian pahalta. Pieniä ovat, mutta totta on, että jo pieni lapsi nauttii ja osaa käyttäytyä hyvin ja toivotulla lailla jos siihen luotetaann. MUtta vaaralliset tilanteet sitten erikseen.
Niin vielä, lahjoin silloin 1,5v kaatsomaan telkkaria ja syömään karkkia puoleksi tunniksi, että sain itse nukkua kun vauva nukku, olin niin poikki.
Sinähän itse tiedät, luotatko lapsesi " suojelusenkelin" käsiin, vai pystytkö itse takaamaan, että lapsi ottaa vain sen verran vastuuta, mihin pystyy. Jos sinun mielestäsi kohtalo on sopiva ratkaisemaan, malttaako lapsi pysyä pihalla, vai juokseeko hän vaikkapa auton alle (näin esimerkkinä) - niin luulenpa, että takana on joku alitajuinen toive. Jopa.
joo, se tarkoittikin MINUUTIKSI YKSIN! Kannattaako asiasta edes keskustella?
Ai että väsyttää lukea/kuulla teistä äideistä jotka kynsin hampain pitää kiinni lapsistaan KOSKA äidin on vaikea luopua vauvastaan ja hyväksyä että lapsi osaa ja pystyy tekemään asioita itsenäisestikin!!!!
Siis miehen käteen vetämistä. Ei mitään virkkaamista!
itsepä olin 7v kun yksin kavereiden kanssa alettiin käydä uimassa ilman aikuisen valvontaa ja ihan keskisuuressa kaupungissa olen asunut lapsuuteni.
ajatus voi vesittyä ja tuloksena voi olla pikemminkin turvaton ja sisäisesti hyvin riippuvainen lapsi.
käydessäsi postilaatikolla. Miten sinulla onnistuu wc:ssä käynti? Miten hoidat päivittäiset arkiaskareet, vai onko lapsesi koko ajan sinun valvonnan alla?
Ja sitten tälle äidille kysymys, joka ei päästä alle 16-vuotiasta yksin mihinkään: Onko Porvoossa jo keväistä?
Kuinka helkkarissa teidän lapset pärjää koulumatkoillaan? Niin, ja älkää hyvät äidit vain kuolko nuorena, kuka teidän lapsien perään sitten katsoo? Kuolevat varmaankin ressukat.....
Vierailija:
Voi hyvänenaika, onko täällä oikeasti NÄIN TYHMIÄ ihmisiä?? Mulla on kuule jalat, joilla kävelen tien toiselle puolelle pellolle/ metsikköön ja haen tullessani postin ja tähän kaikkeen menee aikaa se 10 minuuttia maksimissaan (riippuen siitä vääntääkö koira torttunsa heti vai 5 minuutin päästä).
Uskomaton nuija!