Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä näitä hysteerikkoäitejä' oikein sikiää??

Vierailija
17.03.2006 |

Ei uskalleta jättää 5v yksin leikkimään pihalle missään olosuhteissa, ei uskalleta jättää 4v yksin autoon odottamaan sillä aikaa kun käy itse kaupassa hakemassa maitoa, ei uskalleta jättää sisälle yksin sillä aikaa kun hakee postin ja kusettaa koiran, ei uskalleta antaa katsoa mitään muutakuin pikkukakkosta ettei vaan saa traumoja, ei uskalleta antaa laskea yksin pulkkamäkeä, ettei vaan laske puuhun, joka on 100 päässä ja 50 metriä sivumpana, ei uskalleta päästää uimaan 10v kavereidensa kanssa, ettei vaan huku... jne jne jne...

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 40 vuotta sitten olit 10.

Vierailija
62/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis pienet pakotetaan liian isoiksi!! Pitäisi olla niin reipasta ja isoa että..

Mielestäni en ole ns. ylihysteerikkoäiti. Esim. esikoispojalleni oli syntynyt käsitys hieman isompien kavereidensa vuoksi, että sitten kun hän on täyttänyt 5-vuotta, niin hän saisi olla ihan yksin pihalla.

Toppuuttelin tuota hieman että meneeköhän noinkaan ihan, nuori mies uhosi pärjäävänsä yms., loppujen lopuksi sanoin suoraan ettei hänellä ole mitään syytä oleilla yksikseen pihalla, minulla kyllä tulee olemaan päivittäin asiaa pihalle ihan kahden nuoremmankin lapsen vuoksi...poikani HUOJENTUI selvästi, hänellä olikin ollut kuulemma huoli siitä, että JOUTUU yksin pihalle kun olisi sitten jo niin iso poika muidenkin mielestä.

Elikkä mukaan pihalle läksin aina, yleensä en heti välittömästi mutta hetken päästä kylläkin....olin vaan siinä niinkuin taustalla, tukena jos jotain sattuu.

Poika ei ole vielä 6-vuotta täyttänyt, nykyään uskallan laskea pihalle ilman omaa läsnäoloanikin....mutta jos häviää näkyvistä liian pitkäksi aikaa niin käyn tekemässä tarkistuskierroksen " postinhakureissulla/roskiksenviennillä" .

Kannattaa " kuunnella" lasta...kyllä munkin poika haluaa ja kuvittelee osaavansa vaikka mitä, mutta kun tarkemmin keskustelee asioista, niin huomaa kuinka pieni hän onkin...lapsella on turvallista kun on aikuinen tukena ja turvana. Kyllä se itsenäistyminen varmasti tapahtuu " nopeastikin" , ei tarvitse alkaa treenaamaan jo siitä 2-3 vuotiaasta..mitä nyt olen joskus täältä lukenut...siis että joidenkin 3-vuotiaat on yksin pihalla yms.???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitä, kun pääsin yksin uimaan

Vierailija
64/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä olen lähipiiriäni seurannut niin nämä lapset jotka eivät juuri ole mitään saaneet tehdä yksin ja ovat olleet valvottuja, niin juuri nämä lapset ovat aloittaneet armottoman kapinoinnin teini-iässä. Juopottelua, vanhemmille huutamista yms.

Kohtuus kaikessa, mikään ei ole kamalampaa kuin täydellinen kielto kaikkeen. Ei lapsi opi koskaan pärjäämään jos ei mitään saa tehdä yksin ja kokea että vanhemmat luottavat häneen.

Vierailija
65/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa pari talvea sitten kuoli poika kun oli laskemassa Tampereella hyppyrimäen sivusta pulkalla ja kolautti pään semmoseen puomiin joka kertoo että hyppyrimäki on suljettu..

Tänä talvena lähti kaks pikku poikaa ikää alle 5 vee jokeen ja uppos kun äiti meni äkkiä vaihtaan vaipat nuorimmaiselle..

Oliko tätä viikkoa kun äiti anto lapsen leikkiä auton ulkopuolella ja lapsi kuoli liiskaannettuaan..

Näitä surullisia tarinoita on vaikka kuinka ja paljon. Luotetaan liikaa lapseen ja tilanteeseen.

Mää en hysterisoi lapsen perään. On puolitoista vuotta vanha ja osaa tehä kuperkeikkoja, syö haarukasta, kävelee kaupungilla, juo pillistä..

Mää kehotan lasta uusiin juttuihin ja poika on rohkea. Tänään suuttui kun ei osannut nousta kiipeilytelineeseen..

En todellakaan kasvata pumpulissa, mutta minusta ei ole lasten paikka olla ilman valvontaa uimassa jos ei osaa uida 250 metriä pötköön, alle 10- vuotiaitten kanssa voi mennä rannalle, mutta matkassa pitää olla YKSI aikuinen.

Jos joku nyt pitää mua outona niin antaa pitää. Mutta minusta on outoa jos ei ota 5- vuotiasta kauppaan mukaan ostaan maitoa vaan tarttee jättää yksin autoon. -Eikös kesäsin oo Suomessakin kuollu lapsia kuumentuneeseen autoon?

Vierailija
66/98 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista se on kaverin 2 lasta jotka ovat tulleet omillaan toimeen jo taaperosta. Nyt 10-vuotiaana ollaan jo poliisiin kanssa tekemisissä..

Kyllä se hoitaminen ja huolehtiminen ja yhdessä ajan viettäminen on sitä oikealla tavalla välittämistä! Se joka muuta väittää tuntee huonoa omaatuntoa ja taatusti syystä, piste.

Vierailija
67/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Ei uskalleta jättää 5v yksin leikkimään pihalle missään olosuhteissa, ei uskalleta jättää 4v yksin autoon odottamaan sillä aikaa kun käy itse kaupassa hakemassa maitoa, ei uskalleta jättää sisälle yksin sillä aikaa kun hakee postin ja kusettaa koiran, ei uskalleta antaa katsoa mitään muutakuin pikkukakkosta ettei vaan saa traumoja, ei uskalleta antaa laskea yksin pulkkamäkeä, ettei vaan laske puuhun, joka on 100 päässä ja 50 metriä sivumpana, ei uskalleta päästää uimaan 10v kavereidensa kanssa, ettei vaan huku... jne jne jne...

Ja kuka päästää 4-5v lapsen 10-v kanssa uimaan??????? Tai lähtee kusettamaan koiraa??Tai antaa katsoa sellaisia ohjelmia jotka ei tarkoitettu näin pienen katsottavaksi---kun vaikka kuinka itse tahdot- traumoja niistä tulee. Ei pysty pieni käsittelemään asioita niinkuin aikuinen.

Tunnut olevan aika vastuuton vanhempi- juuri näitä jotka sysää tenavansa pihalle, ja sitten niitä vahtii muiden lasten vanhemmat. Ja yleensä nämä lapset juuri roikkuu sitten niissä muissa vanhemmissa- koska tuon ikäinen kaipaa tukea ja turvaa. Ei se kasvata nössöksi, vaan vahvaksi.

Vierailija
68/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan edellinen kirjoittaja, mutta tuo viimeinen lauseesi paljasti sinut hysteerikkoäidiksi!

Vierailija
69/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vanhempien läsnäollessakin. Ei tarvitse sitä varten tuupata yksin pihalle.

Kouluaikoina tunsin veljekset, jotka oli jätetty hetkeksi keskenään autoon, kun äiti kävi äkkiä jossain. Pahasti paloivat, mutta henkiin jäivät. En mä pidä itseäni mitenkään hysteerisenä, jos en halua " kokeilla onneani" omien lasteni suhteen, että osuuko kohdalle pirun arvonnan päävoitto ja onnettomuus sattuu juuri meille ja minun lapsilleni. Kyllä sen kauppareissun voi tehdä lasten kerakin ja mitä vittua minä sisällä nysvään, kun voin mennä ulos raittiiseen ilmaan lasten kanssa? Kotihommat voi sovittaa niin, ettei tarvi ruuanlaiton takia

vaarantaa lastensa turvallisuutta.

Ai niin mut sehän onkin hysterisointia, jos haluaa pitää huolta.

Vierailija
70/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen kanssa tavallinen, kolmas mennä liihottelee, ja varmaan on muiden vanhempien riesana...

Ihan kuin melkein koko ketju olisi yhden lapsen vanhempia.

Vierailija
71/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi mainitsemasi asiat kyllä suurimmaksi osaksi pätee meillä. En todellakaan jätä lastani/lapsiani autoon odottamaan maitoa hakiessani kaupasta.....

Minä suojelen naarasleijonan tavoin lapsiani.

Vierailija
72/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa eiks oo kauheeta =DD

Vierailija
73/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(joo niin tapahtuukin, mutta ette te aina ja ikuisesti voi kulkea lastenne perässä ja sattuu niitä vaikka kuinka vahtisitte) tai sitten he vetoavat siihen, että ovat kuin naarasleijonia jotka taistelevat lastensa puolesta, hehhehh!

Vierailija
74/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen muistan, että veljeni oppi ajamaan pyörällään ilman apupyöriä 3-vuotiaana ja ajelikin sitten itsekseen pitkin poikin taloyhtiömme mantuja. Yhtään autoteiden ylitystä ei reiteille osunut, mutta alue on laaja eikä hän todellakaan ollut vanhempien valvovien silmien alla koko ajan. Minä kävin 5- tai 6-vuotiaana ekan kerran yksin lähikaupassa ja hoidin n. 12-vuotiaana naapurin 5-vuotiasta ja toden totta pyöräilimme monena päivänä yhdessä kolmen kilometrin matkan ulkouima-altaalle polskuttelemaan. Tiesin, että vastuu oli suuri, eikä mitään koskaan sattunut, koska olin tosi tarkkana. Vanhempani eivät todellakaan olleet mitään boheemeja hunsvotteja, mutta osasivat mielestäni antaa vastuuta sopivasti - kyllä aika pienikin tajuaa, milloin pitää keskittyä ja olla varovasti, jos siis saa mahdollisuuden näyttää, että osaa. Sen sijaan lapset, joilta kielletään kaikki ja joita vahditaan koko ajan eivät tällaista kykyä opi ja käyttäytyvätkin sitten ihan päättömästi jos joskus pääsevät vanhempien silmien alta pois.

Vierailija
75/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tottakai niitä vahinkoja sattuu, vaikka vahtiikin, eikä aina voi olla vieressä kyttäämässä.

No viksu junteromamma tekeekin asiat viksummin kuin muut eli ottaa rennosti lasten vahtimiset ja jättää herran ja sattuman haltuun!

Vierailija
76/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siis tottakai niitä vahinkoja sattuu, vaikka vahtiikin, eikä aina voi olla vieressä kyttäämässä.

No viksu junteromamma tekeekin asiat viksummin kuin muut eli ottaa rennosti lasten vahtimiset ja jättää herran ja sattuman haltuun!

ja toinen niistä on heitteillejättö! Oi voi ja lämminleipä! Mistään heitteillejätöstä ei tässä ole missään vaiheessa ole ollut kysymys! Paitsi tietenkin jos jonkun älypään mielestä maksimissaan 10 minuutin postilaatikkoreissu yhdistettynä koirankusetukseen samalla kun 4v jää kotiin, on sellainen...

ap

Vierailija
77/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pian kuin mahdollista. Kun tuo vanhemmuus tuppaa olemaan niin tylsän työlästä. Lapsia kohdellaan kuin pieniä aikuisia -heille annetaan periksi, ei huomioida jos ei jakseta, annetaan heidän itse huolehtia tv:n katselusta/nukkuma-ajoista/vapaa-ajasta....kun ei vaan jaksa olla vanhempi ja ottaa ohjaksia ja sanoa missä mennään. Rakkaudella ja rajoilla ne täyspäiset lapset kasvatetaan, ei riskirajoja hipoen. Sääli niitä lapsia, joiden vanhemmat eivät vaivaudu hoitamaan duuniansa: päävastuu on aina vanhemman, kunnes lapsi täyttää 18. Pumpulia? Ei, lakia, järkeä ja aikuisuutta.

Vierailija
78/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennään nukkumaan ajoissa, syödään säännöllisesti, ei mussuteta karkkia kuin karkkipäivänä eikä katsota tuntitolkulla videoita. Mitä se millään tavalla liittyy siihen, että kritisoin mainitsemiani hysteerikkoja (jotka nyt eivät edes anna esim. 6v lapsen kävellä lähelle kaverinsa luo, tuskin mitään moottoritietä kukaan laittaisikaan)? Vai kirjoitanko jotenkin sekavasti?

ap

Vierailija
79/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ilmeisesti " hysteerikkovanhempi" , koska olen melkoisen tarkkaan katsonut lapsieni perään. Vapauksia on tullut iän myötä, sitten kun ne on " ansaittu" (ts. kun lapsi on osoittanut käytöksellään olevansa valmis vapauden seuraavalle askelmalle, on annettu lisää löysää). Meillä on tiettyjä asioita, joissa ei jousteta lainkaan (esim. liikkuminen alueilla, joissa liikkuu autoja, oli se sitten vilkas katu, mökkitie tai marketin parkkipaikka), joissakin asioissa taas joustetaan paljonkin.

Esikoisemme on 8-vuotiaasta kulkenut itsenäisesti harrastuksiinsa (kiireisimpinä päivinä ensin yhteen paikkaan yhdellä kulkuvälineellä, sieltä toiseen paikkaan toiselle puolelle keskustaa kahdella kulkuvälineellä ja sitten kahdella kulkuvälineellä kotiin). Reipas ja itsenäinen 10-vuotias tuo tuntuu olevan, lisäksi hyväkäytöksinen ja huomaavainen. Ei ole ollut ongelmia rahan tuhlauksesta (säästänyt viikkorahoistaan jo toistasataa euroa), kännykän käytöstä (20 euron prepaid-maksu riittää moneksi kuukaudeksi) tai käytösongelmista. Viikon harrastusleirilläkään ei ole tullut koti-ikävä.

Minusta lapsen turvallisuudesta huolehtiminen luo lapselle sellaista perusturvallisuutta, että hänen on myös helppo itsenäistyä siinä vaiheessa, kun hän kokee ajan olevan siihen kypsä. Hän voi aina luottaa siihen, että vanhemmat eivät anna sellaisia vapauksia, joita hän ei pysty hallitsemaan.

Hössöttäminen on tietysti eri asia. Perusturvallisuudesta huolehtiminen on kuitenkin ihan toista kuin lapsen pumpuliin kääriminen.

Vierailija
80/98 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö se eritemäärä syövytä sen postilaatikon varren katki?

Minkärotuinen koira on? Onko makean perään?