Mistä näitä hysteerikkoäitejä' oikein sikiää??
Ei uskalleta jättää 5v yksin leikkimään pihalle missään olosuhteissa, ei uskalleta jättää 4v yksin autoon odottamaan sillä aikaa kun käy itse kaupassa hakemassa maitoa, ei uskalleta jättää sisälle yksin sillä aikaa kun hakee postin ja kusettaa koiran, ei uskalleta antaa katsoa mitään muutakuin pikkukakkosta ettei vaan saa traumoja, ei uskalleta antaa laskea yksin pulkkamäkeä, ettei vaan laske puuhun, joka on 100 päässä ja 50 metriä sivumpana, ei uskalleta päästää uimaan 10v kavereidensa kanssa, ettei vaan huku... jne jne jne...
Kommentit (98)
Toki lapsia tarvitsee valvoa, mutta liika on liikaa.
Eikä lapsia altisteta turhaan erilaisille vaaroille.
Voi jestas sentään, nykyisin ei uskalleta edes antaa 6 vuotiaalle maitorahaa, että kipaisee 500m päässä kaupassa!!? Sehän voidaan vaikka siepata, jos ei satu jäämään auton alle?
Lapsi aloittaa kolulun 7 vuotiaana ja on tosiaan aika onnetonta jos ei ole 6 ikävuoteen mennessä opetellut tekemään mitään itsenäisesti/ olemaan yksin. Luonnollisesti silloin niitä vahinkoja just sattuukin.
Ja mitä siihen tulipaloon tulee, mihinkä se 5v poika kuoli. Poika ei sitä paloa sytyttänyt. Yhtä hyvin tulipalo olis voinut syttyä yöllä, jolloin koko perhe olis voinut kuolla.
ap
lapsina yhtä paljon? Oletteko masentuneita/traumatisoituneita/ kuolleita ette myöskään taida olla...?;) On eri asia valvoa lasten tekemisiä, kun juosta 24/7 heidän perässään... Myös kasvupaikka vaikuttaa, ymmärrän että kaupungissa esim. auton alle jäämisen vaara on suurempi, mitä hiljaisella pihatiellä, mutta RAJANSA kaikella...!!! Ennen lapset juoksivat pihalla ja leikkivät keskenään. Toisten perään katsottiin ja ihan hyvin elettiin ja onnellisia oltiin...!:) Jos haluaa nähdä piruja kaikkialla, tulee hulluksi... Lapsi voi kuristua hyppynaruunsa, kaatua vesilätäkköön ja hukkua, saada käärmeen pureman mustikka reissulla, jne jne. Joka hetki EI VOI OLLA LAPSENSA SELÄN TAKANA VALVOMASSA... Ja entä sitten kun lapsi " itsenäistyy" ? Miten pumpulilla vuoratussa pullossa kasvanut, voi pärjätä yksinään tuossa vaarojen maailmassa, jos ei ole koskaan mitään kolhuja tai naarmuja saanut...?
Mutta kyse ei nyt ole siitä, vaan siitä, että hysteerikkovanhempi näkee vaaroja ja uhkia joka paikassa, ei vain ulkosalla.
Samaa mieltä kuin tuo edellinen vastaaja; pullossa kasvaneet lapset eivät menesty koskaan kunnolla elämässään (jopa vanhempina heidän on vaikeuksia tehdä itsenäisiä päätöksiä)
Ja on olemassa hei joku kultainen keskitiekin. Se että annan 4v leikkiä pihalla ilman jatkuvaa valvontaa, jätän autoon joskus odottamaan kun käyn kaupassa, annan leikkiä itsenäisesti huoneessaan ennenkuin herään itse, ei tee minusta mitään välinpitämätöntä heitteillejättäjää.
ap
Ennemmin elossa ja vähän varovaisempia kuin kuolleita.
Ja tuurillahan ne lapset ennenkin hengissä on säilyneet!
Ei se niin ole, että ei koskaan sattuisi mitään jos jättää valvomatta, vaan TAKUULLA sattuu, ei vain kaikille. Minun lapseni eivät tuurilla kasva, vaan he saavat olla lapsia ilman __turhaa__ vastuunottoa.
Meillä harjoitellaan vastuunottoa pienin askelin, ei juuri oteta riskejä.
Eli hysteerikkovanhempi ja kovin kovin kovin ylpeä siitä.
valvoa leikki-ikäistä ja koululaista. Ei alta kouluikäistä tule yksin juoksuttaa pihalla- se ei ole ylihysteriaa- VAAN VÄLITTÄMISTÄ. Miksi 3-5 vuotiaan tulisi olla jo niin itsenäinen että olisi yksin ulkona- saati isompien lasten kanssa? On niin vietävissä vielä että tiedä mitä ne isommat keksii pienen pään menoksi: Täällä päin ne pistää niitä juoksemaan autojen eteen..fiksua. Ja niitä ei hysteerisiä äitejä tai isiä ei näy mailla halmeilla. Että mielummin välitän ja vahdin, kun annan naapurin kakaroiden kasvattaa lapseni. Se on kasvattamista jos ap ei ole kuullut.
Kyllä sitä ennenkin lapsia vahdittiin, vanhempana vasta yksin ainakin me oltiin. Ei leikki-ikäisinä. Että turha vedota siihen. On tutkittu että nykyaikana lapsia pidetään aiemmin ja aiemmin yksin ulkona, mihin ei tuollainen pieni ole vielä valmis. Ja se luo juuri tätä nykyaikan niin yleistä häiriökäytöstä. Kyllä vanhempien tehtävä on kantaa oma vastuunsa ja valvoa lastensa tekemisiä- vielä kun voi. Eikä katua ja itkeä myöhemmin, että miksi lapsesta tuli narkkari tms. No ehkä kärjistetty, mutta silti. Välittäminen=vastuunkantamistsa=rakastamista.
Vierailija:
Ei uskalleta jättää 5v yksin leikkimään pihalle missään olosuhteissa, ei uskalleta jättää 4v yksin autoon odottamaan sillä aikaa kun käy itse kaupassa hakemassa maitoa, ei uskalleta jättää sisälle yksin sillä aikaa kun hakee postin ja kusettaa koiran, ei uskalleta antaa katsoa mitään muutakuin pikkukakkosta ettei vaan saa traumoja, ei uskalleta antaa laskea yksin pulkkamäkeä, ettei vaan laske puuhun, joka on 100 päässä ja 50 metriä sivumpana, ei uskalleta päästää uimaan 10v kavereidensa kanssa, ettei vaan huku... jne jne jne...
Ja kuka päästää 4-5v lapsen 10-v kanssa uimaan??????? Tai lähtee kusettamaan koiraa??Tai antaa katsoa sellaisia ohjelmia jotka ei tarkoitettu näin pienen katsottavaksi---kun vaikka kuinka itse tahdot- traumoja niistä tulee. Ei pysty pieni käsittelemään asioita niinkuin aikuinen.
Tunnut olevan aika vastuuton vanhempi- juuri näitä jotka sysää tenavansa pihalle, ja sitten niitä vahtii muiden lasten vanhemmat. Ja yleensä nämä lapset juuri roikkuu sitten niissä muissa vanhemmissa- koska tuon ikäinen kaipaa tukea ja turvaa. Ei se kasvata nössöksi, vaan vahvaksi.
Se että mainitsin noita muutamia esimerkkejä ei tarkoita sitä, että jättäisin lapseni kokonaan ilman valvontaa ja antaisin niiden tehdä mitä tahansa. Teillä tuntuu olevan oikein ominaisuutena tuo asioden suurentelu?
ap
[/quote]
Ja kuitenkin tuo ylläoleva teksti on sun kirjoittamaa? eli et tee näin itse, mutta ihmettelet miksi muut ovat hysteerisiä kun eivät myöskään tee..........hmm.........................mielenkiintoinen teoria.
Vierailija:
Vierailija:
Ei uskalleta jättää 5v yksin leikkimään pihalle missään olosuhteissa, ei uskalleta jättää 4v yksin autoon odottamaan sillä aikaa kun käy itse kaupassa hakemassa maitoa, ei uskalleta jättää sisälle yksin sillä aikaa kun hakee postin ja kusettaa koiran, ei uskalleta antaa katsoa mitään muutakuin pikkukakkosta ettei vaan saa traumoja, ei uskalleta antaa laskea yksin pulkkamäkeä, ettei vaan laske puuhun, joka on 100 päässä ja 50 metriä sivumpana, ei uskalleta päästää uimaan 10v kavereidensa kanssa, ettei vaan huku... jne jne jne...Ja kuka päästää 4-5v lapsen 10-v kanssa uimaan??????? Tai lähtee kusettamaan koiraa??Tai antaa katsoa sellaisia ohjelmia jotka ei tarkoitettu näin pienen katsottavaksi---kun vaikka kuinka itse tahdot- traumoja niistä tulee. Ei pysty pieni käsittelemään asioita niinkuin aikuinen.
Tunnut olevan aika vastuuton vanhempi- juuri näitä jotka sysää tenavansa pihalle, ja sitten niitä vahtii muiden lasten vanhemmat. Ja yleensä nämä lapset juuri roikkuu sitten niissä muissa vanhemmissa- koska tuon ikäinen kaipaa tukea ja turvaa. Ei se kasvata nössöksi, vaan vahvaksi.
nämä hysteerikkoäidit tekevät myös pojistaan ylihysteerisiä kämättäviä ämmiä...
Vierailija:
Ja kuitenkin tuo ylläoleva teksti on sun kirjoittamaa? eli et tee näin itse, mutta ihmettelet miksi muut ovat hysteerisiä kun eivät myöskään tee..........hmm.........................mielenkiintoinen teoria.
Kulkea lapsen perässä kuin henkivartija tai jättää hänet täysin heitteille? niinkö?
ap
tuossa tekstissähän suoraan ihmeteltiin miksi ei uskalleta antaa lapsen katsoa mitä tahansa telkkarista---miksi muuten sitä telkkaria pitää katsoa? Toki saa, mutta miksi pitää. Miksi pitäisi laskea yksin jos vanhempi viitsii laskea mukana--miksi pistää uimaan 10-v myös vielä lapsen kanssa?
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Yksi kavereistani on ns. hysteerikkoäiti ja lapsi on arka ja pelkää kaikkea uutta. Äiti on ihan mielettömän suojelevainen, laittaa mm. kellon soimaan joka aamu kuudelta, että varmasti ehtii herätä ennen lasta. vajaa 3 vuotiashan voi tehdä vaikka mitä yksikseen...
Hän ei myöskään uskalla jättää lasta yksin sisälle sillävälin kun hakee postin laatikosta, joka on muutaman kymmenen metrin päässä vaan pukee ipanan ja ottaa laatikolle mukaan... ym ym. ÄLYTÖNTÄ!!
Eipä tulisi mieleenkään jättää tuon ikäistä kotiin vaiveilla yksin sillä aikaa kun postia hakisin.
me ollaan aina kävelty kouluun,mutta omasta lapsestani en sitten tiedä. uskaltaako sitä laittaa koulumatkalle yksin
on näköjään leviämässä suomeenkin.
- Pihalla kyllä leikimme kavereiden kanssa ehkä 5-vuotiaana, mutta en usko, että nuorempana annettiin. Siskoni oli lähtenyt 2-vuotiaana pihalta karkuun sillä välin, kun äiti haki vauvaa sisältä ja ehkä tämänkin takia äiti oli varuillaan.
- Muistan omasta lapsuudestani, kuinka isäni jätti minut usein autoon odottamaan ja kuinka avuttomaksi tunsin tuolloin itseni, aikuisen " hetkinen" kun tuntuu lapsen mielestä ikuisuudelta. Siksi en jätä koskaan lapsiani autoon odottamaan.
- Yksin kotona olin vasta kouluiässä. Jos vanhemmat eivät olleet kotona, oli joku vanhimmista sisaruksistani kotona (vanhin veljeni on 9 vuotta minua vanhempi, äitini oli kotiäiti)
- Yksin uimaan minä pääsin vasta, kun olin suorittanut uimakandin joskus 10-vuotiaana
Näin 40 vuotta sitten!
mulle lapset ovat ainakin arvokkaita enkä heidän takia riskeeraa.
yks moka on takana, kun hoitolapsi (9kk) jäi pinnasänkyyn, kun menin hakemaan ulkoa toisen lapsen kanssa isommalle lapselle nukenrattaita, ovi loksahtikin lukkoon, avaimet jäi eteisen pöydälle. vauvaan sai ikkunan kautta näköyhteyden, vauvalla nälkä ja nousi seisomaan pinnasängyn reunalle ja reuna hankasi vauvan kaulaa. olin niin hysteerinen, että menin ihan paniikkiin. rikoin ikkunan, satutin käden lasinsiruihin. se oli niin opettavainen juttu aikoinaan, että päätin kyllä olla omien lasten kanssa tulevaisuudessa huolellisempi. tuolle vauvalle ei kai jäänyt mitään traumoja, naureskelee aina kun tuon hänelle kerron minkalainen hoitotäti hänelle olin.
ehkä olen hysteerikkoäiti, mutta ylpeä siitä. :D