Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen raskaana ja mies täräytti "kun oot päivät kotona vauvan kanssa, ehdit hyvin siivoonkin"

Vierailija
09.02.2017 |

Olen siis raskaana ja eilen tuli miehen kanssa puheeksi, että hänen on sitten autettava mua kun vauva syntyy. Minä teen meillä kaikki kotityöt ja mies vaan sotkee sitä mukaa kun saan siivottua.

Mies siihen sitten tokaisi, että kun olet päivät kotona niin pystyt siivoomaankin. Viittasi siis äitiyslomaan. Vitsit miten vihaiseksi mä tulin. Ja mua alkoi kaduttaa koko lapsenteko. En tule todennäköisesti saamaan mieheltäni mitään apua. En tiedä oikein miten pitäisi toimia.

Ja inhottava huomata, että mies ei myöskään vauvan myötä aio ottaa mitään vastuuta. Eikä näytä edes arvostavan sitä, että hoidan meidän kodissa kaiken. Mitäs nyt?

Kommentit (351)

Vierailija
81/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika köykäisissä töissä on ihmiset, jos niitä voi suoraan verrata kotitöihin :-D

Töissäkin tauolla voi joutua lämmittämään eväänsä itse ja tiskaamaan kipon. Silti se on tauko, ei työtä.

Jos on kotielämä niin uuvuttavaa niin hankkikaa edes pakastin, mihin voi tehdä ruokia valmiiksi.

Vierailija
82/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis raskaana ja eilen tuli miehen kanssa puheeksi, että hänen on sitten autettava mua kun vauva syntyy. Minä teen meillä kaikki kotityöt ja mies vaan sotkee sitä mukaa kun saan siivottua.

Mies siihen sitten tokaisi, että kun olet päivät kotona niin pystyt siivoomaankin. Viittasi siis äitiyslomaan. Vitsit miten vihaiseksi mä tulin. Ja mua alkoi kaduttaa koko lapsenteko. En tule todennäköisesti saamaan mieheltäni mitään apua. En tiedä oikein miten pitäisi toimia.

Ja inhottava huomata, että mies ei myöskään vauvan myötä aio ottaa mitään vastuuta. Eikä näytä edes arvostavan sitä, että hoidan meidän kodissa kaiken. Mitäs nyt?

Naisen tehtävänä on pitää koti kunnossa. Mitä kummallista siinä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hyvin paljon vauvasta, miten kotitöiden kanssa sujuu. Voi olla kaksi ihan päinvastaista lasta:

Extravaativa vauva, jolla on esim. koliikki, eikä viihdy tippaakaan itsekseen sitterissä tai leikkimatolla, nukkuu kaikenlisäksi päiväunetkin vain vaikkapa vaunulenkeillä tai pienissä pätkissä. Voi nukkua yönsäkin huonosti, joten äiti saattaa olla siitäkin syystä päivisin väsynyt, eikä kykene kotitöihin. Yksi vaihtoehto olisi tehdä kotitöitä kantoliinan kanssa, mutta tuohan vauvan samanaikainen kantaminen pikkaisen siihenkin haastetta.

Tämän vastakohta on sitten varmaankin sellainen tapaus, joka nukkuu yöt hyvin, sekä lisäksi kolmen tunnin yhtämittaiset päiväunet. On tyytyväinen, eikä paljoa itkeskele. Viihtyy myös sitterissä hyvin vaikka sen ajan kun äiti ripustaa pyykkejä tai laittaa ruokaa. Äiti saa levättyä hyvin, sekä yöllä että päivisin, joten totta kai hänellä on paremmin tarmoa tehdä asioita.

Toki vauva voi olla mistä tahansa tältä väliltäkin, joten eipä sitä välttämättä etukäteen tiedä, miten vauvanhoidon lomassa kotityöt sujuvat.

Vierailija
84/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten tosi hölmö oletus.

Jos toinen on töissä 8h, eli tekee töitä käytännössä 6-7h (tauot)

Jos toinen on kotona vauvan kanssa ja hoitaa vielä kaikki kotityöt, ei MILLÄÄN riitä 6-7h töiden tekoa. Jo pelkkä ruuanlaitto vie helposti 1,5h.

Eihän tuo nyt ole olleenkaan reilu jako!

Noniin sullahan onkin sitten viiden ruokalajin illalliset katettuna joka ilta. Joka päivä ilmeisesti myös siivoat koko talon, pyykkäät ja tiskaat astioita?

Ihan totaalista paskapuhetta. Jos sulla on se ruoka uunissa muutaman tunnin niin sä tuskin seisot siinä edessä koko aikaa. Tai no tarkemmin ajatellen, jos tuollaista shaibaa suoltaa nettiin niin ehkä sä tosiaan katsot siitä uunin lasin läpi koko sen ajan kun ruoka kypsyy uunissa. Voin suositella sulle että teet saman seuraavan kerran kun laitat pyykit koneeseen, katsele kun ne pyörii siellä ja kuvittele olevas huvipuistossa. Youtubesta löytyy myös videoita joissa voit katsella kuinka maali kuivuu.

Vierailija
85/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen on kotona vauvan kanssa ja hoitaa vielä kaikki kotityöt, ei MILLÄÄN riitä 6-7h töiden tekoa. Jo pelkkä ruuanlaitto vie helposti 1,5h.

Se on oma henkilökohtainen valinta tehdä ruokaa, jonka tekemiseen menee 1,5h. Eli siellä kotona voi tehdä valintoja mitä tekee tai jättää tekemättä. Kotitöitä voi myös ulkoistaa. 

Ja sen kodin voi organisoida mahdollisemman vähätöiseksi. 

Vierailija
86/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö! Nainen on kotona vauvan kanssa. Mies tulee töistä ja siivoaa kodin ja laittaa ruoan jotta nainen pääsee lepäämään.. Ilman vauvaa!!!! Mies hoitaa vauvaa illan ja hoitaa kotihommat, jotta nainen saa kerättyä voimia seuraavaan päivään.

T. Tasa- arvovaltuutettu.

Unhodit, että mies hoitaa myös ne yöheräämiset.

Mun miehellä siihenkin on muka tekosyy. Hänen pitää muka jaksaa herätä aamulla kuudelta ja jaksaa olla töissä pirteänä. Itsekeskeisiä sikoja noi miehet.

Mun huumori loppui, ku sanoin miestäni siaksi ja karjuksi, niin hän sanoi minua emakoksi. Oli avioero lähellä.

Mun mielestä on törkeä tekosyy miehelle, että mukamas pitää herätä aamulla töihin kuudelta pirteänä. Ihan hyvin pystyy tekemään tarkkuutta vaativaa työtä tai hymyillen myyntityötä, vaikka onkin yöllä antanut korviketta 2-3 tunnin pätkissä. Nainen on levonsa ansainnut. Hänelle on kuitenkin vaativat hiekkalaatikkoleikit edessä kello 11 aikoihin, kunhan nyt aamukaffeelle on herätty 10 aikoihin. 

Miten monta vastasyntynyttä sinä olet hoitanut täysipäiväisesti? Vastasyntyneet nyt ei leiki hiekkalaatikolla. Siinä vaiheessa kun lapsi on hiekkalaatikkoiässä, ei hän juo korviketta monta kertaa yössä. Yrittäisit nyt edes hieman noissa provoissasi.

Vierailija
87/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, voihan sitä pitää vaikka karjalanpaistiakin 4 tuntia uunissa, ja väittää tehneensä 5 tuntia ruokaa.

Kokkaat joka päivä ruokaa vähintään 1,5 tuntia? Palstamammat , jotka eivät osaa edes kananmunia keittää?

Vierailija
88/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2017 , kun koneet hoitavat miltei kaikki työt, on naurettavaa että palstamammat jaksavat vinkua kotitöistä ja siitä kuinka raskasta se on. Miten se mies ehtii jatkuvasti ja niin paljon sotkemaan, jos on töissä ja sen jälkeen "makaa sohvalla"? Jännä logiikka. Aloittajalla menee puolet päivästä av-palstalla, eikö niin?

Ja miehet vinkuvat miesten töistä vuonna 2017. Mitä ne on? Auton tankkaaminen ja pissapoikaan nesteen lisääminen. Auton renkaat vaihdatetaan ja auto huolletaan huoltoliikkeessä. Omakotiasujilla on robottiruohonleikkurit ja lumilingot, ehkä jotain pientä joutuu kolalla tekemään. Suurin saavutus on lamppujen vaihtaminen, kerrassaan upeaa. On se miehen elämä raskasta.

Minun mieheni lähti töihin tuossa neljän aikaa aamusta ja tulee siinä yhdetoista aikaa. Voisit tulla hänen kanssa keskutelemaan, kuinka miehen elämä on helppoa.

Vierailija
89/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika köykäisissä töissä on ihmiset, jos niitä voi suoraan verrata kotitöihin :-D

Töissäkin tauolla voi joutua lämmittämään eväänsä itse ja tiskaamaan kipon. Silti se on tauko, ei työtä.

Jos on kotielämä niin uuvuttavaa niin hankkikaa edes pakastin, mihin voi tehdä ruokia valmiiksi.

Omassa työpaikassa miehet eivät saa omia likaisia astoita koneeseen eikä puhtaita astioita kaappiin. Kummasti ne naiset aina joutuvat nekin hommat tekemään. Kun asiasta sanoo, vastaukseksi tulee vain ömmömmöö-mutinaa.

Vierailija
90/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2017 , kun koneet hoitavat miltei kaikki työt, on naurettavaa että palstamammat jaksavat vinkua kotitöistä ja siitä kuinka raskasta se on. Miten se mies ehtii jatkuvasti ja niin paljon sotkemaan, jos on töissä ja sen jälkeen "makaa sohvalla"? Jännä logiikka. Aloittajalla menee puolet päivästä av-palstalla, eikö niin?

Ja miehet vinkuvat miesten töistä vuonna 2017. Mitä ne on? Auton tankkaaminen ja pissapoikaan nesteen lisääminen. Auton renkaat vaihdatetaan ja auto huolletaan huoltoliikkeessä. Omakotiasujilla on robottiruohonleikkurit ja lumilingot, ehkä jotain pientä joutuu kolalla tekemään. Suurin saavutus on lamppujen vaihtaminen, kerrassaan upeaa. On se miehen elämä raskasta.

Olen sinkkumies, jonka asunto on siistimpi kuin yhdenkään palstamamman, ja teen itse vielä ruokanikin.

Nyt oli kyse tähän aloitukseen liittyvästä vinkumisesta, jossa nainen oleilee kotona päivät pitkät, ja kokee sen kovin raskaaksi. Räksytyksesi on yhtä tyhjän kanssa. Miksi muuten et ole jo tekemässä niitä kotitöitä, joilla jaksat uhriutua?

Vierailija
91/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä miten kuvitellaan, että kaikki tekee töistä toimistossa(naisten mielestä kaikki miehet toimistotöissä), jossa voi pitää taukonsa ja lämmittää eväitä. :D

Vierailija
92/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinä teen vuorotyötä miehen hoitaessa lapsia kotona.

Toisina päivinä on siistiä ja ruoka valmiina tullessani, silloin olen kiitollinen. Toisena päivänä on sotkua ja tartun imuriin ja teen ruuan.

Koska minulla on rinnat, hoidan imetyksen öisin. Olen nyt heräillyt joka yö n. 2 vuotta, ja silti käyn töissä, kaupassa, siivoan ja laitan ruokaa. Lataan miehelle aamuisin lähtiessäni kahvinkeittimen, jonka hän napsauttaa päälle herätessään.

Minä tiedän, kuinka hemmetin uuvuttavaa monotoninen kotonaoleminen sosiaaliselld ihmiselle on. En ole itsekään mikään kodinhengetär tai äitimammanen, joka saa tyydytystä kiillotetusta tiskialtaasta tai pyykkien lajittelusta.

Jokainen, joka vertaa aikaan ennen laitteita, voisi myös muistaa, että silloin oli myös naapurin äiti kotona, jolta sai apua ja tukea. Oli piikoja, lapsenlikkoja ja apulaisia. Mummut olivat auttamassa. Nyt ei kukaan auta, jos puolisokin luistaa.

Vierailija
93/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni lähti töihin tuossa neljän aikaa aamusta ja tulee siinä yhdetoista aikaa. Voisit tulla hänen kanssa keskutelemaan, kuinka miehen elämä on helppoa.

On siis kokonaiset 7 tuntia pois. Ammatinvalintakysymys. On siellä leipomossa naisiakin töissä, taitaa olla suurin osa.

Vierailija
94/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö! Nainen on kotona vauvan kanssa. Mies tulee töistä ja siivoaa kodin ja laittaa ruoan jotta nainen pääsee lepäämään.. Ilman vauvaa!!!! Mies hoitaa vauvaa illan ja hoitaa kotihommat, jotta nainen saa kerättyä voimia seuraavaan päivään.

T. Tasa- arvovaltuutettu.

Unhodit, että mies hoitaa myös ne yöheräämiset.

Mun miehellä siihenkin on muka tekosyy. Hänen pitää muka jaksaa herätä aamulla kuudelta ja jaksaa olla töissä pirteänä. Itsekeskeisiä sikoja noi miehet.

Mun huumori loppui, ku sanoin miestäni siaksi ja karjuksi, niin hän sanoi minua emakoksi. Oli avioero lähellä.

Mun mielestä on törkeä tekosyy miehelle, että mukamas pitää herätä aamulla töihin kuudelta pirteänä. Ihan hyvin pystyy tekemään tarkkuutta vaativaa työtä tai hymyillen myyntityötä, vaikka onkin yöllä antanut korviketta 2-3 tunnin pätkissä. Nainen on levonsa ansainnut. Hänelle on kuitenkin vaativat hiekkalaatikkoleikit edessä kello 11 aikoihin, kunhan nyt aamukaffeelle on herätty 10 aikoihin. 

Näin juuri. Niin törkeetä miehiltä. Mun miehellä työ, jossa täytyy keskittyä,ettei tapaturmia tule. TEKOSYY

Vierailija
95/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hyvin paljon vauvasta, miten kotitöiden kanssa sujuu. Voi olla kaksi ihan päinvastaista lasta:

Extravaativa vauva, jolla on esim. koliikki, eikä viihdy tippaakaan itsekseen sitterissä tai leikkimatolla, nukkuu kaikenlisäksi päiväunetkin vain vaikkapa vaunulenkeillä tai pienissä pätkissä. Voi nukkua yönsäkin huonosti, joten äiti saattaa olla siitäkin syystä päivisin väsynyt, eikä kykene kotitöihin. Yksi vaihtoehto olisi tehdä kotitöitä kantoliinan kanssa, mutta tuohan vauvan samanaikainen kantaminen pikkaisen siihenkin haastetta.

Tämän vastakohta on sitten varmaankin sellainen tapaus, joka nukkuu yöt hyvin, sekä lisäksi kolmen tunnin yhtämittaiset päiväunet. On tyytyväinen, eikä paljoa itkeskele. Viihtyy myös sitterissä hyvin vaikka sen ajan kun äiti ripustaa pyykkejä tai laittaa ruokaa. Äiti saa levättyä hyvin, sekä yöllä että päivisin, joten totta kai hänellä on paremmin tarmoa tehdä asioita.

Toki vauva voi olla mistä tahansa tältä väliltäkin, joten eipä sitä välttämättä etukäteen tiedä, miten vauvanhoidon lomassa kotityöt sujuvat.

Jos vauvalla sattuu olemaan koliikki, niin palstamamma saa heittääntyä täysin tekemättömäksi? Niinkö?

Vierailija
96/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole tämän näköinen. Vaihtakaa osia. Mies saa kotona hömpsötellä vauvan kanssa. Sinä menet töihin ja teet normi 8 tunnin päivän ja siihen päälle ylityöt, kun kotona on vähän tiukkaa toisen vanhemman ollessa poissa töistä. Sitten siivoatte yhdessä viikonloppuna, kun sinulla on vähän aikaa hengähtää vapaa-aikana. Sitten kaikki on juuri niin kuin olet ajatellut??

Tädääää! Just näin  :)

Vierailija
97/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

barbamama2003 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin sullahan onkin sitten viiden ruokalajin illalliset katettuna joka ilta. Joka päivä ilmeisesti myös siivoat koko talon, pyykkäät ja tiskaat astioita?

Ihan totaalista paskapuhetta. Jos sulla on se ruoka uunissa muutaman tunnin niin sä tuskin seisot siinä edessä koko aikaa. Tai no tarkemmin ajatellen, jos tuollaista shaibaa suoltaa nettiin niin ehkä sä tosiaan katsot siitä uunin lasin läpi koko sen ajan kun ruoka kypsyy uunissa. Voin suositella sulle että teet saman seuraavan kerran kun laitat pyykit koneeseen, katsele kun ne pyörii siellä ja kuvittele olevas huvipuistossa. Youtubesta löytyy myös videoita joissa voit katsella kuinka maali kuivuu.

Kyllä, hoidan kaikki ruuat meillä aamupalasta iltapalaan ja kaiken siltä väliltä. Meillä on ilmeisesti hyvin erilainen arki ja kotityömäärä, jos kuvittelet että tarvitsisi keksiä oheistoimintaa päiviin jotta saisi 6h raavittua kotitöitä/lasten hoitoa kasaan. Kaikki meistä eivät asu kerrostaloyksiössä, siinä sulle vinkki.

Vierailija
98/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekä mies että minä TYKÄTÄÄN tehdä jotain. Kyllä töiden jälkeen jaksetaan tehdä ne ruuat ja siivoukset, lumityöt, talon kunnostustyöt ja muu tarpeellinen. Lapsetkin tullut hoidettua ja toisiammekin kovasti rakastetaan edelleen.

Valintakysymyksiä.

Vierailija
99/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitinä teen vuorotyötä miehen hoitaessa lapsia kotona.

Toisina päivinä on siistiä ja ruoka valmiina tullessani, silloin olen kiitollinen. Toisena päivänä on sotkua ja tartun imuriin ja teen ruuan.

Koska minulla on rinnat, hoidan imetyksen öisin. Olen nyt heräillyt joka yö n. 2 vuotta, ja silti käyn töissä, kaupassa, siivoan ja laitan ruokaa. Lataan miehelle aamuisin lähtiessäni kahvinkeittimen, jonka hän napsauttaa päälle herätessään.

Minä tiedän, kuinka hemmetin uuvuttavaa monotoninen kotonaoleminen sosiaaliselld ihmiselle on. En ole itsekään mikään kodinhengetär tai äitimammanen, joka saa tyydytystä kiillotetusta tiskialtaasta tai pyykkien lajittelusta.

Jokainen, joka vertaa aikaan ennen laitteita, voisi myös muistaa, että silloin oli myös naapurin äiti kotona, jolta sai apua ja tukea. Oli piikoja, lapsenlikkoja ja apulaisia. Mummut olivat auttamassa. Nyt ei kukaan auta, jos puolisokin luistaa.

Näin naisena olen täysin samaa mieltä. Olen molempia kokeillut ja kyllä se kotona oleminen vaan on raskaampaa, erityisesti jos joutuu hoitamaan aivan kaiken ja mies tulee töistä vain makoillakseen loppuillan sohvalla.

Tuon jakson jälkeen maistui kokopäivätyö aivan uskomattoman hienosti. :)

Vierailija
100/351 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkkumies, jonka asunto on siistimpi kuin yhdenkään palstamamman, ja teen itse vielä ruokanikin.

Nyt oli kyse tähän aloitukseen liittyvästä vinkumisesta, jossa nainen oleilee kotona päivät pitkät, ja kokee sen kovin raskaaksi. Räksytyksesi on yhtä tyhjän kanssa. Miksi muuten et ole jo tekemässä niitä kotitöitä, joilla jaksat uhriutua?

No voi hyvänen. Ihan sinkku ja jaksaa siivota omat jälkensä, ruuankin osaa laittaa. Sinkuilla kotitöitä on minimaallisen vähän. Sellaisella, joka ei laita tavaroita käytön jälkeen paikalleen, on sitten siivottavaa enemmän, mutta sehän on oma moka.

Jos sinulla olisi sotkuinen puoliso, jonka jäljet joutuisit aina siivoamaan, niin tuskin niitäkään tekisit vuosikausia ihan tyytyväisenä. Kahden ihmisen huushollissa kotitöitä on kyllä vähän. Sotkua tulee, jos toinen ei siivoa omia jälkiään eikä toinenkaan siivoa kuin omansa.

Tule tänne sitten keulimaan, kun olet hoitanut vastasyntynyttä ensimmäiset kuukaudet vuorokauden ympäri. Helpon ja hyväunisen vauvan kanssa aika voi käydä pitkäksi, mutta vaativan ja huonounisen vauvan kanssa todellakaan ei.