Olen raskaana ja mies täräytti "kun oot päivät kotona vauvan kanssa, ehdit hyvin siivoonkin"
Olen siis raskaana ja eilen tuli miehen kanssa puheeksi, että hänen on sitten autettava mua kun vauva syntyy. Minä teen meillä kaikki kotityöt ja mies vaan sotkee sitä mukaa kun saan siivottua.
Mies siihen sitten tokaisi, että kun olet päivät kotona niin pystyt siivoomaankin. Viittasi siis äitiyslomaan. Vitsit miten vihaiseksi mä tulin. Ja mua alkoi kaduttaa koko lapsenteko. En tule todennäköisesti saamaan mieheltäni mitään apua. En tiedä oikein miten pitäisi toimia.
Ja inhottava huomata, että mies ei myöskään vauvan myötä aio ottaa mitään vastuuta. Eikä näytä edes arvostavan sitä, että hoidan meidän kodissa kaiken. Mitäs nyt?
Kommentit (351)
Jätä kotityöt tekemättä. Toimi meillä :D
Tuo ei ole kiva, että tähän asti ette ole jakaneet kotitöitä aika tasan, jos molemmat olleet työelämässä.
Tuosta kotihoitoajasta niin meillä meni suurin piirtein näin. Minä kun olin kotona ni huolehdin kotitöistä ja lapsesta ja mies tuli töistä aikavälillä 17-18. Alkuillasta kotityöt oli hoidettu ja ansiotyöt oli hoidettu. Sitten mies kävi joskus salilla/juoksemassa ja taas jonain päivänä minä kävin jumpassa ja hän oli vauvan kanssa, mutta usein hoidin liikunnan ihan vaunulenkkeinä päivällä. Illat meni koko perhe yhdessä usein kotona. Siis ajateltiin, että toisen työpäivä on kotona ja toisen kodin ulkopuolella ja illalla sitä rentoutumista molemmilla. Viikonloppuisin jaettiin kotitöitä ja puuhailtiin ja liikuttiin yhdessä perheenä sekä mahdollistettiin toiselle omakin liikunta, jos teki mieli mennä jumppaan tai salille. Siis suurin piirtein näin.
Tämä sama toistui myös, kun mies oli välillä lapsen kanssa kotona, me jaoimme vapaita niin, että hänelle tuli pieni pätkä kotonaoloa myöskin. Tällöin hän siis hoiti kodin ja lapsen ja minä olin töissä ja kun mun työpäivä loppui klo 16 ni koti oli sitten hoidettu myöskin ja oli yhteistä rentoa aikaa.
Suurin piirtein näin se meni, vaikka toki poikkeuksiakin oli. Molemmilla vaativa vastuullinen työ, joten molemmat ymmärätä myös sen ansiotyön kuorman ja halusi hoitaa sitten omalla vuorollaan kodin.
Kxllä sä ehditkin ja loistavasti kerkiätkin jos on vain se yksi vauva! Jätät vain miehen heittelemät likaiset sukat ja vaatteet ym paikalleen tai jos ne ärsyttää niin kerää niistä hieno keko vaikka miehen vaatekaapin eteen.
Ehdit hyvin imuroida, tiskata, käydä kaupassa ja pestä vessaa.
T. 4 lapsen äiti av-mamma (yksi lapsista on vauva) ja jonka mies on päivät töissä ja mamma ehtii siivota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2017 , kun koneet hoitavat miltei kaikki työt, on naurettavaa että palstamammat jaksavat vinkua kotitöistä ja siitä kuinka raskasta se on. Miten se mies ehtii jatkuvasti ja niin paljon sotkemaan, jos on töissä ja sen jälkeen "makaa sohvalla"? Jännä logiikka. Aloittajalla menee puolet päivästä av-palstalla, eikö niin?
Ja miehet vinkuvat miesten töistä vuonna 2017. Mitä ne on? Auton tankkaaminen ja pissapoikaan nesteen lisääminen. Auton renkaat vaihdatetaan ja auto huolletaan huoltoliikkeessä. Omakotiasujilla on robottiruohonleikkurit ja lumilingot, ehkä jotain pientä joutuu kolalla tekemään. Suurin saavutus on lamppujen vaihtaminen, kerrassaan upeaa. On se miehen elämä raskasta.
Olen sinkkumies, jonka asunto on siistimpi kuin yhdenkään palstamamman, ja teen itse vielä ruokanikin.
Nyt oli kyse tähän aloitukseen liittyvästä vinkumisesta, jossa nainen oleilee kotona päivät pitkät, ja kokee sen kovin raskaaksi. Räksytyksesi on yhtä tyhjän kanssa. Miksi muuten et ole jo tekemässä niitä kotitöitä, joilla jaksat uhriutua?
No voi hyvänen. Ihan sinkku ja jaksaa siivota omat jälkensä, ruuankin osaa laittaa. Sinkuilla kotitöitä on minimaallisen vähän. Sellaisella, joka ei laita tavaroita käytön jälkeen paikalleen, on sitten siivottavaa enemmän, mutta sehän on oma moka.
Jos sinulla olisi sotkuinen puoliso, jonka jäljet joutuisit aina siivoamaan, niin tuskin niitäkään tekisit vuosikausia ihan tyytyväisenä. Kahden ihmisen huushollissa kotitöitä on kyllä vähän. Sotkua tulee, jos toinen ei siivoa omia jälkiään eikä toinenkaan siivoa kuin omansa.
Tule tänne sitten keulimaan, kun olet hoitanut vastasyntynyttä ensimmäiset kuukaudet vuorokauden ympäri. Helpon ja hyväunisen vauvan kanssa aika voi käydä pitkäksi, mutta vaativan ja huonounisen vauvan kanssa todellakaan ei.
Räksytät täysin ohi aiheen. Muuta en kyllä palstamammoilta ole koskaan osannut odottaakaan.
Menepäs nyt sinne keittiöön tai hinkkaamaan sitä kristallikruunua, jonka puolisosi on sotkenut.
Lapsen tekeminen on ihan oma valintasi , jolla on seurauksensa, tuliko tämä naislapselle yllätyksenä?
Lapsuuden nukkeleikit ei toistuneetkaan?
Ai täällä on taas nämä katkerat yksinäiset miehet purkamassa pahaa oloaan haukkumalla naisia.
PLAAH, ei voi muuta sanoa. Jokainen huonotasoinen ketju päätyy aina samaan paljastukseen. Siellä ne samat possut häärää nimettöminä.
Joo, ei tätä paskaa jaksa lukea, lähden ulos.
Miten sulla jää aikaa ulkoiluun, kun ne raskaat kotityöt vie sinulta useita tunteja päivässä?
Älä pese miehen pyykkiä. Kyllä se sitten tajuaa, ku tonkii likapyykkikorista vaatteita, jossa alimmat ovat jo puhtaat.
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantoliina on kätevä koliikkilapsen kanssa.
Mulle tuli koliikkinen vauva neljäntenä, eikä kukaan tullut mulle päivisin mitään valmiiksi tekemään, ei voinut vaan mennä sen taakse piiloon vaan hommat piti hoitaa. Hengissä ollaan selvitty..Kätevä ja kätevä... samalla tapaa se vauva siinä raivos, bonuksena molemmille tuli tuskasen kuuma ja hiki, vauva raivostui vielä enemmän..
Lapset ja kotityöt on siinä mielessä eri asia että lapset joo on pakko hoitaa vaikka meinaisit kuolla uupumukseen. Kotityöt voi jättää hoitamatta. Ja yleensä kuitenkin jos on jo neljä kakaraa, niin viimisen tullessa ne muut vanhemmasta päästä käy koulussa/päikyssä/kerhossa/puistossa tai ainakin niille voi siinä kohtaa paikkaa hakea kun vauva valvottaa yöt ja roikkuu käsivarressa päivät.
Kaikenlaisesta sitä äitinä selviää, mutta ei se aina tervettä ole jos itsensä ihan piippuun vetää. Ei siinä voi lapsetkaan hyvin enää.
Ei niin, mutta ruokaa oli tenavien pakko saada, puhdasta päälle ja ulkoilla. Joo ja ei olleet missään ja selvittiin se pari kuukautta pitkällä pinnalla ja hyvällä hengellä. Ei se loputtomiin kestä.
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2017 , kun koneet hoitavat miltei kaikki työt, on naurettavaa että palstamammat jaksavat vinkua kotitöistä ja siitä kuinka raskasta se on. Miten se mies ehtii jatkuvasti ja niin paljon sotkemaan, jos on töissä ja sen jälkeen "makaa sohvalla"? Jännä logiikka. Aloittajalla menee puolet päivästä av-palstalla, eikö niin?
Ja miehet vinkuvat miesten töistä vuonna 2017. Mitä ne on? Auton tankkaaminen ja pissapoikaan nesteen lisääminen. Auton renkaat vaihdatetaan ja auto huolletaan huoltoliikkeessä. Omakotiasujilla on robottiruohonleikkurit ja lumilingot, ehkä jotain pientä joutuu kolalla tekemään. Suurin saavutus on lamppujen vaihtaminen, kerrassaan upeaa. On se miehen elämä raskasta.
Olen sinkkumies, jonka asunto on siistimpi kuin yhdenkään palstamamman, ja teen itse vielä ruokanikin.
Nyt oli kyse tähän aloitukseen liittyvästä vinkumisesta, jossa nainen oleilee kotona päivät pitkät, ja kokee sen kovin raskaaksi. Räksytyksesi on yhtä tyhjän kanssa. Miksi muuten et ole jo tekemässä niitä kotitöitä, joilla jaksat uhriutua?
AHAHHHAAAAHAAA!!!!! Huutonaurua. Siis oikein sinkku ja vielä MIES ja tekee itte pöperönsä. Voi hellanlettas mitaleja nyt tänne naiset. Minäpeilit kehiin, sinkkumies tarttee! Luin tän ääneen omalle miehelle ja sekin nauro räkäsesti.
Klassinen av-palstaa "miehelleen" ääneen lukeva uuvatti. Jepjep.
Etkö ole jo niitä kotitöitä vielä tekemässä? Kun ne on niin raskaita ja aikaa vieviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen. Ihan sinkku ja jaksaa siivota omat jälkensä, ruuankin osaa laittaa. Sinkuilla kotitöitä on minimaallisen vähän. Sellaisella, joka ei laita tavaroita käytön jälkeen paikalleen, on sitten siivottavaa enemmän, mutta sehän on oma moka.
Jos sinulla olisi sotkuinen puoliso, jonka jäljet joutuisit aina siivoamaan, niin tuskin niitäkään tekisit vuosikausia ihan tyytyväisenä. Kahden ihmisen huushollissa kotitöitä on kyllä vähän. Sotkua tulee, jos toinen ei siivoa omia jälkiään eikä toinenkaan siivoa kuin omansa.
Tule tänne sitten keulimaan, kun olet hoitanut vastasyntynyttä ensimmäiset kuukaudet vuorokauden ympäri. Helpon ja hyväunisen vauvan kanssa aika voi käydä pitkäksi, mutta vaativan ja huonounisen vauvan kanssa todellakaan ei.
Räksytät täysin ohi aiheen. Muuta en kyllä palstamammoilta ole koskaan osannut odottaakaan.
Menepäs nyt sinne keittiöön tai hinkkaamaan sitä kristallikruunua, jonka puolisosi on sotkenut.
Lapsen tekeminen on ihan oma valintasi , jolla on seurauksensa, tuliko tämä naislapselle yllätyksenä?
Kuule, ihan tässä keittiön pöydän ääressä palstailen. Minulla on nyt sinua enemmän kokemuspohjaa, kun olen elänyt sinkkuna, kahdestaan miehen kanssa, sitten yhden ja kahden lapsen kanssa ja nyt taas kahdestaan miehen kanssa.
Sinä nyt sinkkuelämäsi perusteella luulet olevasi oikea asiantuntija, mutta sori vaan, et tiedä mistään mitään. Kehuskelusi ei tee muuta kuin naurattaa.
Ota mallia rouva Selänteestä! Ei ole Teemu kovinkaan ahkerasti luuttuun tarttunut, luulen mä.
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AHAHHHAAAAHAAA!!!!! Huutonaurua. Siis oikein sinkku ja vielä MIES ja tekee itte pöperönsä. Voi hellanlettas mitaleja nyt tänne naiset. Minäpeilit kehiin, sinkkumies tarttee! Luin tän ääneen omalle miehelle ja sekin nauro räkäsesti.
ota peili käteen ja katso kuka siellä räksyttää. enemmän se suhteessa vaivaa vaatii ruuat yhdelle tehdä kuin kahdelle kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Tethtoril kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Kotityöt on jopa raskaampia kuin jonkun palkkatyö.
Annahan yksikin esimerkki työstä, joka ei ole raskaampaa kuin kotityöt? Sellaista ei ole. Vai tarkoitatko nyt fyysistä raskautta? Toki toimistotyöt eivät ole fyysisesti raskaita, mutta yleensä ne ovat kokonaiskuormitukseltaan silti niitä kaikista raskaimpia töitä. Mutta nämä on näitä itsekeskeisiä ihmisiä, jotka tällaista sontaa kirjoittaa.
En todellakaan tuhlaa aikaani sinuun. Siellä on valloittava auringonpaiste ulkona josta nauttia vs. täällä kinata kaltaistesi katkerien, pahaa oloa ulospäin levittävien kakkamöykkyjen kanssa. Ciao!
Toivottavasti miehesi ymmärtää töistä palauttuuan hieroa heti sinun jalkojasi, jotka ovat ylirasittuneet kilometrin vaunujen työntämisurakan jälkeen. Se on kuitenkin äärimmäisen raskasta työtä, kun aurinkokin häikäisee. Muista nostaa jalat ylös sohvalle kävelyn jälkeen ja pyydä miestäsi heti tekemään sinulle ruokaa, kun hän palaa virkistäytyneenä töistään. Odota kuitenkin sen verran, että hän ehtii käydä pissalla, jos hän on vaikka bussikuski. Siinä ei ehdi 10-tunnin työvuoron aikana välttämättä kerkeä käydä wc:ssä kuin pari kertaa. Ruuan jälkeen mies luonnollisesti korjaa astiat tiskikoneseen, siivoaa keittiön jäljet ja leikkii vauvan kanssa, jotta sinä voit välillä levätä. Imetäthän rinnoistasi pulloon maitoa. Onhan sinulla sähköpumppu, ettet liikaa rasitu. Miehesi voi sitten yöllä imettää tuttipullalla maitoa vauvaa yöllä ja lehteä sen jälkeen ajamaan aamuvuoroa kello 5.
Kyllä minäkin sanoisin että pääasiassa yhden lapsen kanssa saa kotityöt kyllä tehtyä. Toki tulee välillä kausia kun päivän aikana kerkeää olla vain vauva tissillä ja osa (pienehkö osa) vauvoista on suuritarpeisia, mutta kuitenkin pääasiassa. Enkä nyt tarkoita, että miehen sotkuja pitäisi siivota, mutta tiskit ja pyykit yms. on kyllä helpohko suorittaa.
Meillä on taapero ja vauva, taapero auttaa kotitöissä ja vauva nukkuu vielä niin paljon että uniaikoina ehtii vaikka mitä. Kantoreppu tai -liina on myös hyvä, jos vauva haluaa olla paljon sylissä, siinä samalla sitten touhuaa. Omasta mielestäni ainakin pelkkä sylittely on pitkäveteistä, kun samalla voi tehdä muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, ihan tässä keittiön pöydän ääressä palstailen. Minulla on nyt sinua enemmän kokemuspohjaa, kun olen elänyt sinkkuna, kahdestaan miehen kanssa, sitten yhden ja kahden lapsen kanssa ja nyt taas kahdestaan miehen kanssa.
Sinä nyt sinkkuelämäsi perusteella luulet olevasi oikea asiantuntija, mutta sori vaan, et tiedä mistään mitään. Kehuskelusi ei tee muuta kuin naurattaa.
Edelleenkin, räksytät täysin ohi varsinaisen aiheen ja sen, mitä jo ensimmäisessä viestissäni kirjoitin.
Marttyyrinviitta ja äitimyyttipinssi on jo postissa.
Vierailija kirjoitti:
Älä pese miehen pyykkiä. Kyllä se sitten tajuaa, ku tonkii likapyykkikorista vaatteita, jossa alimmat ovat jo puhtaat.
Testasin nuoruudessa exän kanssa. Se leikkas pitkistä kalsareista puntit pois, kun kalsarit loppu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika köykäisissä töissä on ihmiset, jos niitä voi suoraan verrata kotitöihin :-D
Töissäkin tauolla voi joutua lämmittämään eväänsä itse ja tiskaamaan kipon. Silti se on tauko, ei työtä.
Jos on kotielämä niin uuvuttavaa niin hankkikaa edes pakastin, mihin voi tehdä ruokia valmiiksi.
Aika jännä miten kuvitellaan, että kaikki tekee töistä toimistossa(naisten mielestä kaikki miehet toimistotöissä), jossa voi pitää taukonsa ja lämmittää eväitä. :D
Tarkoitin sitä, että täällä rinnastetaan työt ja kotityöt. Että se ruuan teko/lämmitys siellä kotona on niin raskasta että ihan työksi lasketaan.
1. Kotityöt on aika paljon muutakin kuin ruuanlaittoa
2. Kotityöt on jopa raskaampia kuin jonkun palkkatyö.
:-D Voi hyvänen aika! Melkoisissa kartanoissa mahdatte asua, kun niitä kotitöitä kertyy viikon jokaiselle päivälle niin mahdottoman paljon.
Meillä on vanha omakotitalo, lapsia ja eläimiäkin ja silti äitiysloma tuntuu ihan lomalta. Imurointi muutaman kerran viikossa, ruokaa kerralla isompi määrä, kaupassa pari-kolme kertaa viikossa...ja minulla on 9 tuntia joka arkipäivä enemmän käyttää näihin tosi vaativiin "töihin". Tykkään myös ns. miesten töistä. Siistiä meillä on ja arki sujuu mukavasti.
Kun päivällä teen kaiken valmiiksi, meillä on koko ilta perheen yhteistä vapaa-aikaa. Se on kivaa.
Eikö nykyihmiset vaan ole tottuneet tekemään mitään ennen vauvan tuloa, niin vaikeaksi monet tekevät pikkuasiat?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö! Nainen on kotona vauvan kanssa. Mies tulee töistä ja siivoaa kodin ja laittaa ruoan jotta nainen pääsee lepäämään.. Ilman vauvaa!!!! Mies hoitaa vauvaa illan ja hoitaa kotihommat, jotta nainen saa kerättyä voimia seuraavaan päivään.
T. Tasa- arvovaltuutettu.
Tämä toimii meillä. Vai miten luulit, että täällä vauvapalstalla kerkeeää olemaan? Ainut vain, että mies valittaa, kuinka työlästä hänellä on. Oppisi olemaan ruikuttamatta. Ei jaksa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset olivat 6 kk ja 1,5 vuotta ja miehen kaveri ääneensä ihmetteli, mitä teen kaiket päivät!
Aikalailla ketutti:(
Tulit raskaaksi kun eka lapsi oli 3kk? Eikös toi oo vaarallista?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä vauvan hoidossa oikein on ettei ehdi ees kotitöitä tekee? Pyykit koneeseen, kone hoitaa. Pieni vauva ei sotke, aikuiset osaa siivota omat jälkensä. Vauvat nukkuu paljon, siinä ehtii laittaa ruokaa. Vauvan kanssa voi tehdä vaunulenkkejä ja samalla kipasta kaupassa.
Minulle äitini yritti opettaa kuinka tuo kaikki tapahtuu. Tuli ihan meille että voi näyttää miten homma hoituu.
Oli sitten ihmeissään kun ei hoitunutkaan. Selitti sitten tohkeissaan kuinka ei ehdikään tekemään mitään. Niin, ei ehdi ei. Kun pitää hoitaa sitä vauvaa.
Äitini ei itse hoitanut omia lapsiaan. Asuttiin mummolassa ja mummo hoiti lapset ja osan kotitöistä. Ja äitini valitti hänelle kun ei siivonnut tarpeeksi. No ei siivonnut kun hoiti lapsia.
Kun se siivoaminen ja kodinhoito nyt muutenkin kuuluu yksinomaan naiselle.
En pysty ymmärtämään miksi tästä itsestäänselvyydestä edes väännetään ja keskustellaan, ilmeisesti siksi että muutamat neidit jotka kuvittelevat olevansa "miehiä" ovat alistuneet cuckoldeiksi ja nyt kaikki ämmät luulevat että miesten kuuluisi osallistua jollain tavalla heidän töihinsä.
Kyllä naisena häpeäisin jos olisin naimisissa tuollaisen lassukka-eunukin kanssa.