Pilasin työhönpääsymahdollisuuteni. Haastattelija: "Kerro lempisitaattisi."
Jäädyin kokonaan. Ei tullut mitään fiksua mieleen, lähinnä pyöri Matti Nykäset ja Tony Halmen lohkomat mauttomuudet mielessä. En saanut vastattua melkeinpä mitään, mumisin ja hihitin vain tyhmänä.
Mitäpä olisitte itse vastanneet? O_O
Kommentit (348)
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia ;). Vai onko tuo edes sitaatti... Olisin vastannut, etten käytä sitaatteja tai sitten yrittänyt keksiä jotain hauskaa. Tsemppiä, ei haittaa... jäätyminen on ihan inhimillistä ja kaunis hymy pelastaa päivän ;)
Tee toisille, niinkuin haluaisit itsellesi tehtävän
Vitun klisee ja yleensä ihmiset käyttävät vaan hyväkseen tällaisia ihmisiä, mutta uskon kohtalon karsivan itsekkäät ihmiset vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran eräässä työhaastattelussa, joka oli ryhmähaastattelu. Paikalla oli viitisen hakijaa ja ainakin saman verran haastattelijoita. Heillä oli valmis lista kysymyksiä, ja yhtäkkiä (täysin haettavan työn toimenkuvaan liittymättä) sieltä tuli: "Miten keität teetä?"
Onnekseni olin lukenut juuri edellisviikolla lehdestä vinkin työhaastattelijoille, että nimenomaan tällä kysymyksellä voi testata, meneekö haastateltava sekaisin oudosta kysymyksestä. Näkökulma lehtijutussa oli se, että näin tunnistat, esittääkö introvertti ihminen ekstroverttia työhaastattelussa. Jos koittaa vaan esittää, outo odottamaton kysymys heittää haastateltavan raiteiltaan, eikä se enää osaakaan välttis esittää reippaampaa kuin onkaan. Itsehän olen superintrovertti, mutta kun tiesin tuon kysymymsen tarkoituksen, osasin vastata rennosti.
Sain työn.
Voin vain kuvitella tuollaisia kysymyksiä työssä, jossa moisella taidolla ei oikeasti ole mitään tarvetta. Minusta työ haastattelut on suoraan sanottuna työnantajien leikkikenttä, varsinkin jos hakee töihin missä moisilla ei oikeasti ole mitään tekemistä asian kanssa. Varsinkin jos töitä sinne ollaan menossa tekemään, ei kahvikupposten ääreen juttelemaan kokopäivää.
Vierailija kirjoitti:
Työnhaussa arvostetaan ihan liikaa luonnetta ja persoonaa. Kykyjen ja osaamisen pitäisi ratkaista, ei sen että millaista teatteria osaa vetää ja miten hienon cv:n runoilla. Ihan naurettavaa. Kyllä siinä haastattelussa tulee ilmi, saako se työnhakija sanaa suustaan ja vähän millainen tyyppi on.
Hakijan luonteella ja persoonalla on yllättävän paljon merkitystä. Toki kyvyt ja osaaminen on tärkeintä, mutta ei ole mielekästä palkata ihmistä työtehtävään, joka ei lainkaan sovi hänen luonteelleen. Yksi työskentelee mieluiten yksin omassa rauhassaan, jolloin hänelle sopii esimerkiksi etätyö oikein hyvin. Toinen taas työskentelee mieluiten työyhteisössä, jossa saa nopeasti ja vaivattomasti myös kollegan mielipiteen jollekin asialle. Yksi on elementissään erilaisissa edustustehtävissä, toinen taas kokee kaiken esillä olemisen kiusalliseksi ja vaivaannuttavaksi. Lisäksi pitää aina miettiä, miten hakija sopii jo olemassa olevaan työporukkaan.
For of all sad words of tongue or pen,
The saddest are these: "It might have been!"
John Greenleaf Whittier. 1807–1892
Sorry jos olen fiksu.
We were never bored 'cause we were never being boring - Pet Shop Boys
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä pää lyönyt tyhjää. Työnhausta on tullut naurettavaa teatteria.
Tämä. Pitäisi tehdä laki että työhaastattelussa saa kysyä vain sellaisia kysymyksiä jotka on tarpeellisia työn kannalta eikä mitään tollasia liirumlaarumeita
'Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree it will live its whole life believing that it is stupid.'
Albert Einstein
Vierailija kirjoitti:
Jäädyin kokonaan. Ei tullut mitään fiksua mieleen, lähinnä pyöri Matti Nykäset ja Tony Halmen lohkomat mauttomuudet mielessä. En saanut vastattua melkeinpä mitään, mumisin ja hihitin vain tyhmänä.
Mitäpä olisitte itse vastanneet? O_O
Elämä on ihmisen parasta aikaa
Olisin sanonut, että käytän tamponia, joten ei ole lempisitaattia.
No jos tuon takia meni haastattelu pilale niin kyllä oli niin vit*n typerä työpaikkakin että en ainakaan itse olisi kiinnostunut työskentelemään sellaisessa. Vai että oikein lempisitaatti. Oi että kun onkin relevanttia työskentelyn kannalta. Itse en ainakaan jaksaisi olla hommissa missään paskafirmoissa, joissa työntekijät valitaan tälläisten humpuukitestien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Capre diem!
Tartu mattoon. Ota mattopiiska mukaan. (Suom. huom fizgerald)
Sinkkumies
"I don't want to be buried in a pet sematary"
Mun kaikkien aikojen lempikirjoja on Stephen Kingin Uinu, uinu lemmikkini ja samaa mieltä oli vissiin Ramones kun tekivät kirjasta inspiraation saaneen biisin. Sitä en sitten tiedä antaisiko tuo sitaatti kauhean täysjärkistä mielikuvaa... ;D
Työnhaku on mennyt ihan työnhakijoiden vedätyksesksi. Olin ihan virallisessa instanssissa työhaastattelussa, ja minulle sanottiin että arvaappa miten tämä homma hoidetaan. Me ei nyt kerrota ihan kaikkea sinulle tässä vaiheessa ja muuta höpönlöpöä. Tekisi mieli sanoa vielä mikä paikka oli kyseessä ja se tekee tuosta pelleilystä vieläkin ikävämpää...
Haitteko kirjastonhoitajaksi, kirjallisuuden opettajaksi, vai mitä ovat sellaiset työtehtävät, joissa lempisitaatilla on jotain merkitystä?
Itse olisin varmaan sanonut vaan ihan rauhallisesti, että ei nyt tule mieleen mitään erityistä lempisitaattia.
Olisin varmaan vastannut "Pitäkää tunkkinne" :D
Onko tämä sitaatti vai sananlasku > tyhmästä päästä kärsii koko ruumis?
Minä juon nyt kahvia. Harri Holkeri