Äsytyävät aikuisopiskelijat! Arghhh
Onko muilla kokemusta ärsyttävistä aikuisopiskelijoista? Siis näistä keski-ikäisistä alanvaihtajista tai jatkokouluttautujista, jotka luennoilla keskeyttää luennoitsijan kertoakseen milloin minkäkin "aiheeseen liittyvän" oman kokemuksen tai muuten vaan päteäkseen, aloittaen sanoin "kyllähän se niin on, että...".
Näiden kanssa ryhmätöiden tekeminen on ihan mahdotonta, lähteiden käyttöä ja merkintää eivät osaa, eivätkä kirjoittaa selkeää, analysoivaa tekstiä.
Omia puutteita ei siis tunnisteta, tai sivuutetaan tyyliin "mä en ole ikinä ollut mikään kirjatoukkajoka joka piipertää yksityiskohtien kanssa, paljon tärkeämpää on käytäntö Ja sen mä osaan kun on tätä ELÄMÄNKOKEMUSTA!!!" Tämäkin siis muita ikäänkuin halventaen.
Ja sitten korostetaan lisää sitä elämänkokemusta joka välissä. "Kun mulla on tätä ELÄMÄNKOKEMUSTA niin tiedän kyllä että..." tai vähyksytään nuorempia tyyliin "kyllä tässä työssä vaan on parempi työntekijä jos on sitä ELÄMÄNKOKEMUSTA.." jne.
Esim. pedagogiikan opinnoissa yksi täti kailotti kuinka ei pitäisi päästä päiväkotiin töihin, jos ei ole omia lapsia, sillä silloin ei voi olla pätevä.
Ja ei, en ole itse mikään 20v, ja opiskelemani ala ei ole kasvatustiede, vaikka pedagogiikan opintoja siihen liittyykin.
Onko muilla kokemuksia, että aikuisopiskelijat (päälle 40v.) olisivat jotenkin erityisen rasittavia opiskelutovereita? Vai onko se vaan minä ?
Kommentit (163)
Kyllähän aikuisopiskelijat tuntuvat osallistuvan luennolla enemmän juuri esim. kommentoimalla, mutta itseäni se ei ole koskaan haitannut, pikemminkin oudoksuttaa se kulttuuri että kaikki on aina vain hiljaa luennolla eikä kukaan kysy tai kommentoi mitään.
No joskus on joillakin tapauksilla saattanut mennä siitä omasta elämänkokemuksesta sepustaminen yli, mutta pääsääntöisesti ovat olleet reipasta ja mukavaa sakkia, ja ainakin omiin ryhmätöihin osuneet pikemminkin haluavat saada nopeasti ja tehokkaasti valmista. Joillakin tosin vaikuttaa olevan akateemisen kirjoittamisen taidot vähän unohtuneet.
Aina kun joku (kuten täällä) kommentoi, että opettajaksi voisi ruveta oikeastaan kuka vaan ja elämän- sekä työkokemus riittää, tyhmentää itsensä välittömästi. Ei ole selkeästi pienintäkään käsitystä meidän opettajienkoulutussysteemistä ja vaatimuksista. Ei todellakaan ole mikään toisella kädellä iizy biizy pala kakkua, vaan kovan luokan ammattitaitoa harjoitteluineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laps' parka, kun ei vielä ole elämänkokemusta eikä työelämän kokemustakaan, niin pitää tulla tänne nillittämään. Jos fiksu olisit, niin kuuntelisit tarkkaan, mitä nämä todennäköisesti kaksi kertaa vanhemmat ihmiset kertovat. Niistä voi olla sinullekin hyötyä, jos ei nyt heti, niin jonkin ajan päästä. Ja onko se nyt niin kamalaa, jos joku ei ole tottunut kynänkäyttäjä ja tekee virheitä. Etpä tuota näytä itsekään osaavan oikolukuohjelmaa käyttää. Äläkä syytä ennakoivaa tekstinsyöttöä, mikäli jollain älylaitteella kirjoitat. Tarkkaavaisuutta se vain vaatii, olipa sitten parikymppinen nuori kuten sinä, tai lähes seitsenkymppinen kuten minä.
Hahaa, ap todisti juuri pointtinsa! Kuules mummo, tytöttely ei kuulu tähän päivään.
Jossain yliopiston teoreettisissa opinnoissa ei kuule Marja-Leenan 49v kokemukset ketään hyödytä.Mua aina naurattaa näiden nuorten trollien asenteet. Eivät ymmärrä yhtään että 50-vuotiaat eivät ole sama sukupolvi kuin 70-vuotiaat. Esim. alle 50-vuotiailla Marja-Leena on harvinainen nimi, Marja-Leenat taitavat keskimäärin olla 1940-50-luvuilla syntyneitä, eivät enää 1960-luvulla. Sari, Johanna tai Maarit olisi ollut osuvampi nimi.
Ja huvitti myös jonkun nuoren itkeminen siitä, ettei keski-ikäiset osaa käyttää tietokoneita. Etkö todella tiedä, että Suomessa tietokoneet alkoivat tulla jo 1960-luvulla käyttöön yliopistoissa, teollisuudessa, suuryrityksissä ja valtionhallinnossa. Eli niiden kanssa ovat työuransa aikana puuhailleet monet jo nykyisin eläkkeellä olevat.
Mutta tuota elämänkokemuksen puute tuottaa: koskaan ei ole niin omasta mielestään kaiken tietävä kuin parikymppisenä -- jolloin ei oikeasti vielä tiedä paljon mitään. Siihen ongelmaan ei google auta, koska jos ei osaa tulkita ja soveltaa tietoa, siitä ei ole mitään hyötyä.
No tätä olen itsekin ihmetellyt, että kun tietokoneita on Suomessa ollut jo monta vuosikymmentä työpaikoilla käytössä, niin miten on mahdollista, että monille keski-ikäisille joidenkin ohjelmien, sosiaalisen median tai vaikkapa älypuhelimen käyttö on ihan ylivoimaisen vaikea asia? Varsinkin jos pitää opetella jokin uusi tietotekninen asia. Esim. molemmille vanhemmilleni Facebookin profiilikuvan vaihtaminen oli ihan kamalan hankalaa. Äitini myös valittaa jatkuvasti, että ei hän voi puhelinta vaihtaa androidiin, kun ei osaa sitten enää käyttää sitä!
Ongelmana on ilmeisesti nimenomaan uusien ohjelmien ja sovellusten käytön opettelu, joka taas nuorilta sujuu vaivattomasti. Usein olen keski-ikäisiä ja vanhoja ihmisiä joutunut opastamaan jossain tietokoneongelmissa, jotka olisivat selvinneet kahden sekunnin googlauksella, että vissiin kannattaisi se googlaus opetella myös siihen "tiedon tulkitsemisen ja soveltamisen" rinnalle. Muutenkin rasittava tuo kommenttisi loppuosa - ihan kuin parikymppiset ihmiset olisivat niin typeriä, että eivät osaa soveltaa oppimaansa tietoa ja kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken?
Päivän naurukuolema. Koulutuksena lukionopettaja. :D Onkohan kirjoittaja koskaan edes astunut yliopiston ovista sisään?
Mieluummin liuta aktiivisia aikuisopiskelijoita kuin niitä takarivin "onks tukka hyvin, uskallanko puhuu aiheesta kun on noloo"-pissiksiä.
Monilla opettajilla se työkokemus itse aiheesta voi olla jotain 2-3 v, verrattuna Marja-Leenan 20 vuoteen.
Kokemus on valttia.
Androidissa on kieltämättä ongelmansa, kuten jatkuva päivitys tietoturvatason ylläpitämiseksi, joten äitisi on tavallaan oikeassa. Kavereideni Android-puhelimissa on jatkuvasti jotakin pientä vikaa, puhelut tai tekstarit eivät mene perille jne. Eivätkä kaikki nuoret halua olla somessa, koska se on aika haavoittuvainen järjestelmä ja hyvä vakoilupohja myös tavikselle. Mitä enemmän itsestään jakaa nettiin, sitä alttiimmaksi myös läheisten elämän saattaa tietämättään altistaa.
Elämänkoululaiset jaksavat puolustella suurta osaamistaan ikävuosilla. Siksi noita eri aloja opiskellaan, että ne osaisi. Oppiminen jatkuu työelämässä. Ei se Marja-Leena ole pätevä hoitsu sillä kun on käynyt pari leikkausta läpi ja verinäytteitäkin on otettu vaikka kuinka monta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mikseivät aikuiset naiset osaa käyttäytyä! Helvetti meidän luokalla meno oli yhtä pahaa kuin yläasteella. Opettaja joutui karjumaan kun Sirkkaliisa, Pirkkoanneli ja Raijakaija kikattivat ja ottivat ryhmäselfieitä tunnilla. Pakko nostaa vielä yksi facepalm-tapaus: kerran tunnilla opettaja jakoi meidät ryhmiin ja yksi noista mammoista alkoi heti inistä että "mun pitää päästä Sirkkaliisan kans samaan ryhmään tai muuten en suostu tekemään tehtävää!" V-ttu! Mua 25-30 vuotta vanhempi ihminen!!!
Mun serkku ja paras ystävä ovat vastikään opiskelleet myös aikuispuolella ja meno on ollut ihan samanlaista sielläkin.
Minkään ikäiset naiset ei osaa käyttäytyä. Tai ehkä 2 prosenttia osaa.
Pakko sanoa tähän väliin, että tämä on oikeasti todella mielenkiintoinen (ja asiallinen) keskustelu! Ainakin minulle on tullut jo monta sellaista kantaa, joita en olisi itse osannut ajatella.
Aina tätä vauvapalstaa purnataan, mutta näyttää asiallinenkin keskustelu sujuvan. :D
Vierailija kirjoitti:
Ja tottakai tein heti otsikossa kirjoitusvirheen, joten kivittäkää vaan ja muistuttakaa, että minähän se tässä idiootti olen kun en osaa edes vauvapalstalle kirjoittaa.
Ap
lollotiloo.. joo, vaikutat vähän sillee ärsyttävältä - joten tässä sulle iso röykkiö kiviä *tähtäilee* :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laps' parka, kun ei vielä ole elämänkokemusta eikä työelämän kokemustakaan, niin pitää tulla tänne nillittämään. Jos fiksu olisit, niin kuuntelisit tarkkaan, mitä nämä todennäköisesti kaksi kertaa vanhemmat ihmiset kertovat. Niistä voi olla sinullekin hyötyä, jos ei nyt heti, niin jonkin ajan päästä. Ja onko se nyt niin kamalaa, jos joku ei ole tottunut kynänkäyttäjä ja tekee virheitä. Etpä tuota näytä itsekään osaavan oikolukuohjelmaa käyttää. Äläkä syytä ennakoivaa tekstinsyöttöä, mikäli jollain älylaitteella kirjoitat. Tarkkaavaisuutta se vain vaatii, olipa sitten parikymppinen nuori kuten sinä, tai lähes seitsenkymppinen kuten minä.
Hahaa, ap todisti juuri pointtinsa! Kuules mummo, tytöttely ei kuulu tähän päivään.
Jossain yliopiston teoreettisissa opinnoissa ei kuule Marja-Leenan 49v kokemukset ketään hyödytä.Mua aina naurattaa näiden nuorten trollien asenteet. Eivät ymmärrä yhtään että 50-vuotiaat eivät ole sama sukupolvi kuin 70-vuotiaat. Esim. alle 50-vuotiailla Marja-Leena on harvinainen nimi, Marja-Leenat taitavat keskimäärin olla 1940-50-luvuilla syntyneitä, eivät enää 1960-luvulla. Sari, Johanna tai Maarit olisi ollut osuvampi nimi.
Ja huvitti myös jonkun nuoren itkeminen siitä, ettei keski-ikäiset osaa käyttää tietokoneita. Etkö todella tiedä, että Suomessa tietokoneet alkoivat tulla jo 1960-luvulla käyttöön yliopistoissa, teollisuudessa, suuryrityksissä ja valtionhallinnossa. Eli niiden kanssa ovat työuransa aikana puuhailleet monet jo nykyisin eläkkeellä olevat.
Mutta tuota elämänkokemuksen puute tuottaa: koskaan ei ole niin omasta mielestään kaiken tietävä kuin parikymppisenä -- jolloin ei oikeasti vielä tiedä paljon mitään. Siihen ongelmaan ei google auta, koska jos ei osaa tulkita ja soveltaa tietoa, siitä ei ole mitään hyötyä.
Ja itse tiedät kaikkien ikäluokkien muotinimet?
Kyllä nyt on tartuttu lillukan-lallukan varsiin niin että huhhuh.
Tätä se on kun aikansa eläneiden pitää halveksia nuoria joka asiassa.
Kun ei enää mitään muuta annettavaa ole, aletaan puhua "elämänkokemuksesta". Ihan kuin mun anoppi.
M33
Vierailija kirjoitti:
Androidissa on kieltämättä ongelmansa, kuten jatkuva päivitys tietoturvatason ylläpitämiseksi, joten äitisi on tavallaan oikeassa. Kavereideni Android-puhelimissa on jatkuvasti jotakin pientä vikaa, puhelut tai tekstarit eivät mene perille jne. Eivätkä kaikki nuoret halua olla somessa, koska se on aika haavoittuvainen järjestelmä ja hyvä vakoilupohja myös tavikselle. Mitä enemmän itsestään jakaa nettiin, sitä alttiimmaksi myös läheisten elämän saattaa tietämättään altistaa.
Noh, äidilläni on nyt käytössä Windows-puhelin, joka ei sekään mikään kovin mainio vehje vaikuta olevan. :D Sen tietoturvasta en kyllä tiedä mitään.
Tuossa nuorten kaikkitietävyydessä ja kuolemattomuuden tunteesta on myös joskus hyötyä. Uskaltavat kyseenalaistaa vanhat systeemit ja asiat. Iän myötä muuttuu yleensä varovaisemmaksi. Ensimmäiset tekstit nuorison huonosta käytöksestä löytyvät jo pyramidien sisäseiniltä. Sitten se uusi sukupolvi aina rauhoittuu ja perustaa ehkä perheen. On hyvä paheksua uusia nuoria. Tavallaan ikiliikkuja tämä kehityskaari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, äidilläni on nyt käytössä Windows-puhelin, joka ei sekään mikään kovin mainio vehje vaikuta olevan. :D Sen tietoturvasta en kyllä tiedä mitään.
Onko esim. F-Secure? Virussuojat pitää aina olla. Andoidin kanssa menee säätämiseksi ja niiden ohjelmistoja kohtaan tehdään enemmän hyökkäyksiä, kun ovat haavoittuvaisempia. Hakkereiden a night out -viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja itse tiedät kaikkien ikäluokkien muotinimet?
Kyllä nyt on tartuttu lillukan-lallukan varsiin niin että huhhuh.
Tätä se on kun aikansa eläneiden pitää halveksia nuoria joka asiassa.
Kun ei enää mitään muuta annettavaa ole, aletaan puhua "elämänkokemuksesta". Ihan kuin mun anoppi.
M33
Muakin huvitti vähän tuo "50-vuotiaat eivät voi olla Marja-Leenoja". Itse olen parikymppinen jolla on 90-vuotiaan nimi. Jokaisesta ikäluokasta löytyy ihmisiä, joilla on eri ikäluokan nimi, joten esimerkkihenkilön nimestä kitiseminen on juurikin lillukanvarsiin takertumista.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun joku (kuten täällä) kommentoi, että opettajaksi voisi ruveta oikeastaan kuka vaan ja elämän- sekä työkokemus riittää, tyhmentää itsensä välittömästi. Ei ole selkeästi pienintäkään käsitystä meidän opettajienkoulutussysteemistä ja vaatimuksista. Ei todellakaan ole mikään toisella kädellä iizy biizy pala kakkua, vaan kovan luokan ammattitaitoa harjoitteluineen.
Ainakaan pari vuotta sitten vielä yliopiston opettajilta ei vaadittu pedagogista pätevyyttä, joten moni on ruvennutkin. Tällä viikolla muuten Hesarista luin, että vain n. 20% luokanopettajiksi opiskelevista kykenee tunnistamaan lauseesta subjektin. Selkeästi huippuvaatimukset opettajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle suurin ongelma aikuisopiskelijoiden kanssa (45+) on ollut se ettei osata käyttää tietokonetta ja edes edes näitä perusohjelmia. Tämä ei ole mikään pikkuongelma. Mitä teet kun pitäisi tehdä ryhmätyötä ja hommat jaetaan jokaiselle ja yksi ilmoittaa ettei osaa tehdä mitään tietokoneella? Pitäiskö se vain ronskisti potkia ulos ryhmästä? Nykyään ei pahemmin voi ryhmätöitä tehdä ilman tietokonetta.
Kuitenkin jo ammattikorkeakouluissakin lähdetään siitä että jokainen oppilas osaa käyttää windowsia, Officen ohjelmia, pilvipalveluita ja muita perusjuttuja.
Tuota, väittäisin, että ainakin noin viisikymppiset aikuisopiskelijat saattaa osata käyttää tietokonetta jopa nuoria paremmin. On joudutta antamaan komentoja komentorivillä, ja konfiguroimaan milloin mitäkin. Nykyään ohjelmat ovat niin käyttäjäystävällisiä, että ne eivät paljon älliä välttämättä vaadi.
En tiedä, millaisia opiskelukavereita teillä on, mutta ainakin omissa yliopisto-opinnoissa itse ja pari muuta aikuisopiskelijaa heitti tietokonejutut nopeiten, olimme nopeimpia kirjoittajia, nopeimpia tekemään erinäisiä esityksiä, julkaisuja jne. Ne nuoret oli ihan tumppaheikkejä koneen kanssa meihin verrattuna. Iät oli vuonna 2012 opintojen alkaessa meillä kolmella naisella 39, 42 ja 45. Yliopistotutkinto takana jo ennestään ja vuosia tehty joka päivä 8h töitä tietokoneella suoltaen kaikenlaista dokumenttia, esitystä, taulukkoa, käyttäen erinäisiä työkaluja jne. Ja sitten joku nuori opiskelija tosissaan pyytää apua, miten käyttää vaikka Moodlea. Eihän siinä mitään opettelua ole. Samalla tavalla se toimii kuin kaikki muukin. Sinne vaan katsomaan ja siinähän sen näkee, miten sen kanssa toimitaan, kun sen avaa.
Joskus työhaastattelussa haastattelija kysyi tosissaan multa, että osaanko käyttää Wilmaa. Sanoin, etten ole koskaan käyttänyt, josta sitten miettikin, että tää on vähän ongelma, kun tää Wilma on niin tärkeä. Millaisena rakettitieteenä ne pitää Wilman käyttöä? Avaa sen ja siinähän sitä osaa suoraan käyttää. Helpompi se on kuin monet muut ohjelmistot.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei.
Tyyliin luento jostain öööm vaikka kansainvälistymisstrategioista. Todella teoreettista, ehkä muutama case-esimerkki.
Sitten joku Pirkko the toimistotyöntekijä jostain ei tunnetusta firmasta aloittaa 10 selotustuksen jostain jooo siiiiiis meidän firmassa kerran myytiin Ruotsin ruuveja jäpä jäpä jäpä. Ei nyt unohdeta Jaanaa, joka liittyy keskusteluun jakamaan oman tarinan siitä, miten venäläisten kanssa oli haastavaa, mutta samalla mielenkiintoista työskennellä. 😣
Huoh!
No, en se minäkään aikoinaan osannut käyttää Windowsia (kunnolla) ja ainoastaan Windowsille saatavia ohjelmistoja. Syy: käytin kotona Linuxia ja siten gpl ohjelmistoja. Koulun koneet oli ja edelleen ovat omiin asetuksiin, toimintoihin ja ohjelmistoihin tottuneelle täysi helvetti. Onneksi nykyään on läppäri ja lupa käyttää sitä. Ketään ei kiinnosta millä softalla hommat tekee, kunhan tulee valmista.
Ehkä ne 45+ tädit eivät käytä kotona tietokonetta tai edes omista sellaista. Jos ei ole ikinä käyttänyt, niin on aika vaikea olla tietoinen ohjelmistoistakaan.
On niitä tietokoneita huonosti käyttäviä nuoremmissakin, sanotaan vaikka esimerkkinä oma pikkusisko. Sitä kiinnostaa vaan ratsastaa, tietokonetta se ei osaa käyttää yhtään. Ihan normaali tiedostojen siirto älypuhelimesta tietokoneelle vaati minun apuani. Sisko on tätä uutta "diginatiivia" ikäpolvea (=15).
Mulla on vain hyviä kokemuksia, meillä ovat kyllä sellaisia että ala liippaa ihan läheltä, joten tunnilla osaavat kysyä kysymyksiä, joita en itse ole vielä ehtinyt edes ajatella.