Äsytyävät aikuisopiskelijat! Arghhh
Onko muilla kokemusta ärsyttävistä aikuisopiskelijoista? Siis näistä keski-ikäisistä alanvaihtajista tai jatkokouluttautujista, jotka luennoilla keskeyttää luennoitsijan kertoakseen milloin minkäkin "aiheeseen liittyvän" oman kokemuksen tai muuten vaan päteäkseen, aloittaen sanoin "kyllähän se niin on, että...".
Näiden kanssa ryhmätöiden tekeminen on ihan mahdotonta, lähteiden käyttöä ja merkintää eivät osaa, eivätkä kirjoittaa selkeää, analysoivaa tekstiä.
Omia puutteita ei siis tunnisteta, tai sivuutetaan tyyliin "mä en ole ikinä ollut mikään kirjatoukkajoka joka piipertää yksityiskohtien kanssa, paljon tärkeämpää on käytäntö Ja sen mä osaan kun on tätä ELÄMÄNKOKEMUSTA!!!" Tämäkin siis muita ikäänkuin halventaen.
Ja sitten korostetaan lisää sitä elämänkokemusta joka välissä. "Kun mulla on tätä ELÄMÄNKOKEMUSTA niin tiedän kyllä että..." tai vähyksytään nuorempia tyyliin "kyllä tässä työssä vaan on parempi työntekijä jos on sitä ELÄMÄNKOKEMUSTA.." jne.
Esim. pedagogiikan opinnoissa yksi täti kailotti kuinka ei pitäisi päästä päiväkotiin töihin, jos ei ole omia lapsia, sillä silloin ei voi olla pätevä.
Ja ei, en ole itse mikään 20v, ja opiskelemani ala ei ole kasvatustiede, vaikka pedagogiikan opintoja siihen liittyykin.
Onko muilla kokemuksia, että aikuisopiskelijat (päälle 40v.) olisivat jotenkin erityisen rasittavia opiskelutovereita? Vai onko se vaan minä ?
Kommentit (163)
Omassa opiskeluryhmässäni oli aikanaan n.40-45v. nainen, josta tuli todella rasittavat vibat :D Just tällainen tyyppi, joka kommentoi kaikkea ja hölötti omia kokemuksiaan ja elämäntarinoitaan. Ärsyttävintä oli se, että jostain syystä sillä naisella oli puheessaan ns. pissiskorostus, joka teki kuuntelemisesta niin helvetin tuskallista. (Kyseessä ei ollut mikään peruspuhevika, vaan sellanen opittu teinimäinen korostus) "Ziiz mähän oon ollu ziel nii ja nii monta vuotta töiz ja zit menin zinne ja heh mä nyt vaa oon tämmönen et kaikki niinku kiinnoztaa mua ja mähän oon itseasias ollu Suomen paraz täz ja voitte kotona googlettaa mun nimel ni löytyy kyl" :D
Kerran ennen tunnin alkua ihmiset odottivat opettajaa ja aika moni selaili aikansa kuluksi puhelintaan. Tää nainen saapui paikalle ja alkoi paasaamaan: "Ziiz mitä me ollaan tehty aikaa ennen älypuhelimii!???! Ziiz kaikki vaa näprää täälläki kännykkää!! Ziiz junazzaki aina kaikki vaa näprää!!" Juttu jatkui tietenkin sillä, kuinka hän itse ei tämmöistä _näpräämistä_ harrasta.
Muutenkin jokaseen mahdolliseen opetuksen aiheena olevaan juttuun minä minä minä, minun työkokemukset, minä muuten sitä ja tätä, minä olen ollut kiinnostunut tästä ja tästä, minä muuten aikanaan tein näin ja olin siinä hyvä, minä olen kokenut kaikenlaista, minä ja minun mielipiteet, tästä tulikin muuten mieleen kuinka minä, minä minä minä ja MINÄ :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan omasta nuoruudesta miten ärsyttäviä aikuisopiskelijat olivat ja sitten myöhemmin kolmekymppisenä aloin saarnaamaan nuorille parikymppisille lapsille samaa elämänkokemuksesta yms.
Uskokaa että elämänkoulu ja sen tuoma kokemus on totta. Ei ne opettajatkaan ole syyttä vanhempia kuin te. Heillä on kokemusta.
Nyt täällä jo verrataan näitä kaikentietäjiä opettajiin. Opettaja ei opeta jonkun mystisen elämänkokemuksensa pohjalta.
Opettajat ovat OPISKELLEET ensin itse, jonka kautta ovat saaneet ammattitaitoa ja kokemusta TYÖSTÄ johon liittyviä asioita opettavat.
Se on vähän eri asia kuin se, että on opiskelija ja saarnaa muille elämänkokemuksesta tai keskeyttää kokoajan opetuksen omien mielipiteiden /kokemusten vuoksi.
Miksi opiskella jos kerran se kokemus on sama asia kuin opettajan ammattitaito aiheesta? Miksei siirry suoraan siihen opettajan pallille? Tai töihin?Juu unohdin mainita että olen myös kolmannelta ammatilta lukion opettaja...
Kyllä teidän nuorten pitäisi enemmän olla nöyrempiä ja tiedostaa se että vanhemmat ihmiset ovat oikeassa. Se on ärsyttävää mutta kasvattaa teitä elämään ja etenkin kasvattaa teille oikean asenteen. Menette muuten todella helposti rikki.
Elämä on todella kovaa.
Ai että vanhemmat ihmiset vaan on oikeassa? Ihan noin yleisesti? Ja kaikki vanhempien opiskelijoiden kertomukset on hyviä? :D
Ei opettajan muutaman vuoden koulutuskaan miksikään jumalaksi tee. Ihan hyvin elämän- ja työkokemuksen kautta voi saada samat tiedot, kuin mitä opettaja on siellä koulunpenkillä saanut.
Ei se ole niin vaarallista, jos puhuu luennolla. Ärsyttäisikö sinua yhtä paljon, jos äänessä olisi joku ikäisesi?
(sivullinen kommentoija)
Ärsyttäisi, mikäli kerrotaan vain omia värittyneitä kokemuksia ja alennetaan muita, kuten ap:n aloituksessa. Tyyliin "minulla on kolme lasta ja kyllä tällä kokemuksella voin sanoa ettei päiväkotiin pitäisi päästää töihin jos ei ole omia lapsia!!". Ja koko luento tuota. Tästähän ap:kin puhui.
Olen itseasiassa kuullut tuon saman kommentin luennolla. Opiskelen kasvatustieteitä.
-eri
Hmm? En ole huomannut. Meillä opiskelee 3-5-kymppisiä naisia ja miehiä, tosi fiksuja ja mukavia. Nuoretkin fiksuja. Tosin, opiskelen yliopistossa alalla jonne on vaikea päästä, se ehkä karsii toheloimpia huutelijoita. Viimeisimpiä somevillityksiä ei tarvitse osata.
Toisella, humanistisella alalla opiskellessani ennen lähinnä joskus kyllästytti tietyt nuoret name-droppaaja miehet kommentteineen, piti päästä luennolla pätemään, että "minäkin olen lukenut nuo kirjat joista puhutaan, oletko huomannut että sodanjälkeinen tuotanto oli tietyiltä osin erilaista" jne.
Vierailija kirjoitti:
No oisko sillä marmatuksella yhteys pikemminkin luonteeseen kuin ikään, ja luonteella taas yhteys siihen, miksi opiskelee jotain alaa puolet nuorempien kanssa? Yleensähän kai aikuisopiskelijat osallistuvat lähinnä räätälöityyn opetukseen.
27-vuotiaana ap. on muuten itsekin jo aikuisopiskelija, ei oikein voi enää puhua nuoresta aikuisestakaan.
Ne opettajat lienevät myös keski-ikäisiä, joten kyllähän aloituksessa haiskahtaa tietynlainen ikärasismi.
Ei tässä puhuttu kaikista vanhemmista opiskelijoista vaan tietystä tyypistä.
Lisäksi koko ketju on täynnä "nuoret pennut ja teinit ei tajua mitään, kuuntelis viisaampiaan" selitystä. Sekö ei ole ikärasismia?
Aloitus on saanut melkein 300 yläpeukkua, taitaa olla aika yleisiä siis nämä kokemukset.
Minua aikuisopiskelijana (sh) ahdistaa omituinen opetus ja tyhjänpäiväiset tuntisisällöt niillä vähillä lähitunneilla. Joten huomaan taantuvani luokassa pahasti sellaiseksi hällä väliä-ihmiseksi. Olen välillä äänessä ja kyseenalaistan opettajan tarjoamia latteuksia vain siksi kun minulla on tylsää. Ihan samalla lailla ne nuoret aikuisopiskelijat meidän luokassa on äänessä ja puhuvat minäminäminä-tyyliin. Nuoret ovat myös kilpailuhenkisiä jopa niin pitkälle, että ryhmätyön tekeminen on vaikeaa. Vanhat ovat minun kokemukseni mukaan ryhmätöissä enemmän halki poikki pinoon-tyyyppisiä, nuoret säätävät ja jumittavat kun eivät aina erota mikä on olennaista ja mikä ei. Eipä sillä taida olla työelämässä merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Omassa opiskeluryhmässäni oli aikanaan n.40-45v. nainen, josta tuli todella rasittavat vibat :D Just tällainen tyyppi, joka kommentoi kaikkea ja hölötti omia kokemuksiaan ja elämäntarinoitaan. Ärsyttävintä oli se, että jostain syystä sillä naisella oli puheessaan ns. pissiskorostus, joka teki kuuntelemisesta niin helvetin tuskallista. (Kyseessä ei ollut mikään peruspuhevika, vaan sellanen opittu teinimäinen korostus) "Ziiz mähän oon ollu ziel nii ja nii monta vuotta töiz ja zit menin zinne ja heh mä nyt vaa oon tämmönen et kaikki niinku kiinnoztaa mua ja mähän oon itseasias ollu Suomen paraz täz ja voitte kotona googlettaa mun nimel ni löytyy kyl" :D
Kerran ennen tunnin alkua ihmiset odottivat opettajaa ja aika moni selaili aikansa kuluksi puhelintaan. Tää nainen saapui paikalle ja alkoi paasaamaan: "Ziiz mitä me ollaan tehty aikaa ennen älypuhelimii!???! Ziiz kaikki vaa näprää täälläki kännykkää!! Ziiz junazzaki aina kaikki vaa näprää!!" Juttu jatkui tietenkin sillä, kuinka hän itse ei tämmöistä _näpräämistä_ harrasta.
Muutenkin jokaseen mahdolliseen opetuksen aiheena olevaan juttuun minä minä minä, minun työkokemukset, minä muuten sitä ja tätä, minä olen ollut kiinnostunut tästä ja tästä, minä muuten aikanaan tein näin ja olin siinä hyvä, minä olen kokenut kaikenlaista, minä ja minun mielipiteet, tästä tulikin muuten mieleen kuinka minä, minä minä minä ja MINÄ :D
Tohon voi kommentoida vaan sen, että nykyään ei tarvi sitten missään avata suuta, kun voi seurustella sen älypuhelimen kanssa. Kertokaa nyt ysärillä syntyneet, pärjäisittekö ilman? Itsellä eläkeikä lähenee vuosi kerrallaan, mutta on se nykyään helppoa, kun voi kaivaa aina sen puhelimen, eikä tarvi kaivaa nenää tai keksiä muuta noloa oheistoimintaa.
Ei ole paljoa kokemusta aikuisopiskelijoista, mutta ärsyttää ylipäätään ap:n mainitsema tapa, että keskeytetään opettaja ja heitetään jotain omia kommentteja väliin tai halutaan kertoa joku oma kokemus aiheeseen. Ensinnäkin todella törkeää keskeyttää opettaja, ja toisekseen: _ketään_ ei nyt v*ttu kiinnosta sun mielipide tähän asiaan. Huonoimmassa tapauksessa opettaja tarttuu kommenttiin ja sitten puhutaankin puolet tunnista ohi aiheen. Raivostuttaa eniten silloin kun haluaisi itse oikeasti oppiakin jotain siellä kurssilla.
Mulle suurin ongelma aikuisopiskelijoiden kanssa (45+) on ollut se ettei osata käyttää tietokonetta ja edes edes näitä perusohjelmia. Tämä ei ole mikään pikkuongelma. Mitä teet kun pitäisi tehdä ryhmätyötä ja hommat jaetaan jokaiselle ja yksi ilmoittaa ettei osaa tehdä mitään tietokoneella? Pitäiskö se vain ronskisti potkia ulos ryhmästä? Nykyään ei pahemmin voi ryhmätöitä tehdä ilman tietokonetta.
Kuitenkin jo ammattikorkeakouluissakin lähdetään siitä että jokainen oppilas osaa käyttää windowsia, Officen ohjelmia, pilvipalveluita ja muita perusjuttuja.
Minä olen 47v aikuisopiskelija ja teen kaikki tietokonehommat ja visuaaliset jutut ryhmätöissä.
Mulle sattui kerran työpariksi sellainen amisemäntä ja se yritti säätää kaiken nenänedestä ensimmäisena" tämä tehdään näin ja näin"... aargh !!! Otin lopulta syrjään ja sanoin että annappa toisillekin tilaa. Hän näytti todella hämmästyneelstä:)!
Vierailija kirjoitti:
Mulle suurin ongelma aikuisopiskelijoiden kanssa (45+) on ollut se ettei osata käyttää tietokonetta ja edes edes näitä perusohjelmia. Tämä ei ole mikään pikkuongelma. Mitä teet kun pitäisi tehdä ryhmätyötä ja hommat jaetaan jokaiselle ja yksi ilmoittaa ettei osaa tehdä mitään tietokoneella? Pitäiskö se vain ronskisti potkia ulos ryhmästä? Nykyään ei pahemmin voi ryhmätöitä tehdä ilman tietokonetta.
Kuitenkin jo ammattikorkeakouluissakin lähdetään siitä että jokainen oppilas osaa käyttää windowsia, Officen ohjelmia, pilvipalveluita ja muita perusjuttuja.
No tuo on jo paha. Eihän niistä hommista silloin mitään tule. Eiks niitä voi lähettää jonnekin peruskursseille, jos eivät yhtään osaa? Mitä ovat mahtaneet tehdä viimeiset 20 vuotta, jos ovat noin ulalla? Älä nyt hyvä opettaja pois kuitenkaan potki muuten kenties fiksua ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laps' parka, kun ei vielä ole elämänkokemusta eikä työelämän kokemustakaan, niin pitää tulla tänne nillittämään. Jos fiksu olisit, niin kuuntelisit tarkkaan, mitä nämä todennäköisesti kaksi kertaa vanhemmat ihmiset kertovat. Niistä voi olla sinullekin hyötyä, jos ei nyt heti, niin jonkin ajan päästä. Ja onko se nyt niin kamalaa, jos joku ei ole tottunut kynänkäyttäjä ja tekee virheitä. Etpä tuota näytä itsekään osaavan oikolukuohjelmaa käyttää. Äläkä syytä ennakoivaa tekstinsyöttöä, mikäli jollain älylaitteella kirjoitat. Tarkkaavaisuutta se vain vaatii, olipa sitten parikymppinen nuori kuten sinä, tai lähes seitsenkymppinen kuten minä.
Hahaa, ap todisti juuri pointtinsa! Kuules mummo, tytöttely ei kuulu tähän päivään.
Jossain yliopiston teoreettisissa opinnoissa ei kuule Marja-Leenan 49v kokemukset ketään hyödytä.
Mua aina naurattaa näiden nuorten trollien asenteet. Eivät ymmärrä yhtään että 50-vuotiaat eivät ole sama sukupolvi kuin 70-vuotiaat. Esim. alle 50-vuotiailla Marja-Leena on harvinainen nimi, Marja-Leenat taitavat keskimäärin olla 1940-50-luvuilla syntyneitä, eivät enää 1960-luvulla. Sari, Johanna tai Maarit olisi ollut osuvampi nimi.
Ja huvitti myös jonkun nuoren itkeminen siitä, ettei keski-ikäiset osaa käyttää tietokoneita. Etkö todella tiedä, että Suomessa tietokoneet alkoivat tulla jo 1960-luvulla käyttöön yliopistoissa, teollisuudessa, suuryrityksissä ja valtionhallinnossa. Eli niiden kanssa ovat työuransa aikana puuhailleet monet jo nykyisin eläkkeellä olevat.
Mutta tuota elämänkokemuksen puute tuottaa: koskaan ei ole niin omasta mielestään kaiken tietävä kuin parikymppisenä -- jolloin ei oikeasti vielä tiedä paljon mitään. Siihen ongelmaan ei google auta, koska jos ei osaa tulkita ja soveltaa tietoa, siitä ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Minua aikuisopiskelijana (sh) ahdistaa omituinen opetus ja tyhjänpäiväiset tuntisisällöt niillä vähillä lähitunneilla. Joten huomaan taantuvani luokassa pahasti sellaiseksi hällä väliä-ihmiseksi. Olen välillä äänessä ja kyseenalaistan opettajan tarjoamia latteuksia vain siksi kun minulla on tylsää. Ihan samalla lailla ne nuoret aikuisopiskelijat meidän luokassa on äänessä ja puhuvat minäminäminä-tyyliin. Nuoret ovat myös kilpailuhenkisiä jopa niin pitkälle, että ryhmätyön tekeminen on vaikeaa. Vanhat ovat minun kokemukseni mukaan ryhmätöissä enemmän halki poikki pinoon-tyyyppisiä, nuoret säätävät ja jumittavat kun eivät aina erota mikä on olennaista ja mikä ei. Eipä sillä taida olla työelämässä merkitystä.
Se on turhauttavaa, koska aikuisena ei ole oikeasti aikaa mihinkään turhaan lässytykseen. Aika on rahaa ja tukikuukaudet loppuvat käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan omasta nuoruudesta miten ärsyttäviä aikuisopiskelijat olivat ja sitten myöhemmin kolmekymppisenä aloin saarnaamaan nuorille parikymppisille lapsille samaa elämänkokemuksesta yms.
Uskokaa että elämänkoulu ja sen tuoma kokemus on totta. Ei ne opettajatkaan ole syyttä vanhempia kuin te. Heillä on kokemusta.
Nyt täällä jo verrataan näitä kaikentietäjiä opettajiin. Opettaja ei opeta jonkun mystisen elämänkokemuksensa pohjalta.
Opettajat ovat OPISKELLEET ensin itse, jonka kautta ovat saaneet ammattitaitoa ja kokemusta TYÖSTÄ johon liittyviä asioita opettavat.
Se on vähän eri asia kuin se, että on opiskelija ja saarnaa muille elämänkokemuksesta tai keskeyttää kokoajan opetuksen omien mielipiteiden /kokemusten vuoksi.
Miksi opiskella jos kerran se kokemus on sama asia kuin opettajan ammattitaito aiheesta? Miksei siirry suoraan siihen opettajan pallille? Tai töihin?Juu unohdin mainita että olen myös kolmannelta ammatilta lukion opettaja...
Kyllä teidän nuorten pitäisi enemmän olla nöyrempiä ja tiedostaa se että vanhemmat ihmiset ovat oikeassa. Se on ärsyttävää mutta kasvattaa teitä elämään ja etenkin kasvattaa teille oikean asenteen. Menette muuten todella helposti rikki.
Elämä on todella kovaa.
Ihan sikapätevältä vaikutatkin. Toivottavasti et opeta. Ei nimittäin ole ammattia lukionopettaja. Sitä kutsutaan aineenopettajaksi.
T. Ope. Se joka opettaa myös niitä vanhempia kaikkitietäviä, mutta osaa alansa. Siksi minä siellä luokan edessä seisonkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, väittäisin, että ainakin noin viisikymppiset aikuisopiskelijat saattaa osata käyttää tietokonetta jopa nuoria paremmin. On joudutta antamaan komentoja komentorivillä, ja konfiguroimaan milloin mitäkin. Nykyään ohjelmat ovat niin käyttäjäystävällisiä, että ne eivät paljon älliä välttämättä vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo on jo paha. Eihän niistä hommista silloin mitään tule. Eiks niitä voi lähettää jonnekin peruskursseille, jos eivät yhtään osaa? Mitä ovat mahtaneet tehdä viimeiset 20 vuotta, jos ovat noin ulalla? Älä nyt hyvä opettaja pois kuitenkaan potki muuten kenties fiksua ihmistä.
En ole siis opettaja vaan oppilas. Tarkoitin että kun määrätyn ryhmätyöryhmän sisällä jaetaan tehtäviä, niin yksi ei tee mitään koska ei osaa käyttää konetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, väittäisin, että ainakin noin viisikymppiset aikuisopiskelijat saattaa osata käyttää tietokonetta jopa nuoria paremmin. On joudutta antamaan komentoja komentorivillä, ja konfiguroimaan milloin mitäkin. Nykyään ohjelmat ovat niin käyttäjäystävällisiä, että ne eivät paljon älliä välttämättä vaadi.
Valitettavasti mun kokemus on ihan toisenlainen. Samaan ongelmaan olen törmännyt sekä toisella että kolmannella asteella. Toisella asteella vielä jotenkin ymmärrän, mutta osaamattomuus oli tosiaankin sitä leveliä että opettaja käski avata Wordin tai Excelin ja yksi sanoo ettei tiedä mikä se on, ei ole koskaan kuullutkaan ja mistä tämä kone käynnistetään. Ja kyllä, tämä oli 2010-luvulla.
Ammattikorkeassa taas loppuu kyllä ymmärrys kun vedotaan siihe ettei osata käyttää Wordia, Exceliä, PowerPointtia, pilvipalveluita, koulun sähköpostia ja muita järjestelmiä. Siellä vaan pitää sitten itse tajuta lisäkouluttaa itseään niin että edes pärjää jotenkuten mukana.
Kyllä se riippuu ihan ihmisestä, ei iästä. Ja yleensä joka luennolla on ainakin se yksi besserwisser, joka rakastaa omaa ääntään. Ei voi mitään, elämä on täynnä ärsyttäviä ihmisiä mitä yllättävimmissä paikoissa. Turhauttaahan se, kun he tuhlaavat kaikkien aikaa puhumalla epäolennaisuuksia luennolla, mutta oikeastaan se on luennoitsijan tehtävä pitää nämä löpisijät kurissa. Tosin taustatukea voisi joku joskus antaa huomauttamalla että voitaisiinko palata aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laps' parka, kun ei vielä ole elämänkokemusta eikä työelämän kokemustakaan, niin pitää tulla tänne nillittämään. Jos fiksu olisit, niin kuuntelisit tarkkaan, mitä nämä todennäköisesti kaksi kertaa vanhemmat ihmiset kertovat. Niistä voi olla sinullekin hyötyä, jos ei nyt heti, niin jonkin ajan päästä. Ja onko se nyt niin kamalaa, jos joku ei ole tottunut kynänkäyttäjä ja tekee virheitä. Etpä tuota näytä itsekään osaavan oikolukuohjelmaa käyttää. Äläkä syytä ennakoivaa tekstinsyöttöä, mikäli jollain älylaitteella kirjoitat. Tarkkaavaisuutta se vain vaatii, olipa sitten parikymppinen nuori kuten sinä, tai lähes seitsenkymppinen kuten minä.
Hahaa, ap todisti juuri pointtinsa! Kuules mummo, tytöttely ei kuulu tähän päivään.
Jossain yliopiston teoreettisissa opinnoissa ei kuule Marja-Leenan 49v kokemukset ketään hyödytä.Mua aina naurattaa näiden nuorten trollien asenteet. Eivät ymmärrä yhtään että 50-vuotiaat eivät ole sama sukupolvi kuin 70-vuotiaat. Esim. alle 50-vuotiailla Marja-Leena on harvinainen nimi, Marja-Leenat taitavat keskimäärin olla 1940-50-luvuilla syntyneitä, eivät enää 1960-luvulla. Sari, Johanna tai Maarit olisi ollut osuvampi nimi.
Ja huvitti myös jonkun nuoren itkeminen siitä, ettei keski-ikäiset osaa käyttää tietokoneita. Etkö todella tiedä, että Suomessa tietokoneet alkoivat tulla jo 1960-luvulla käyttöön yliopistoissa, teollisuudessa, suuryrityksissä ja valtionhallinnossa. Eli niiden kanssa ovat työuransa aikana puuhailleet monet jo nykyisin eläkkeellä olevat.
Mutta tuota elämänkokemuksen puute tuottaa: koskaan ei ole niin omasta mielestään kaiken tietävä kuin parikymppisenä -- jolloin ei oikeasti vielä tiedä paljon mitään. Siihen ongelmaan ei google auta, koska jos ei osaa tulkita ja soveltaa tietoa, siitä ei ole mitään hyötyä.
Olisin voinut kirjoittaa tämän. Eikö joku aika sitten ollut tutkimusta tehny näistä diginatiiveista, että heidän tietokoneen käyttötaitonsa ovatkin olemattomat suhteessa siihen mitä kuvittelisi olevan. Ei osata lähettää edes sähköpostia, kun se ei ole sama kuin whatsapp tai insta.
Heh, sähän olet ihan lapsi. Kuuntelisit niitä viisaampiasi, eli aikuisopiskelijoita. Voisit oppiakin jotain.
Joskus sinäkin tajuat, miten vähän tuossa iässä tiesit.