Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus, hoitoon pääsy

Vierailija
01.02.2017 |

Yritin tässä käydä terveyskeskuksessa lääkärin pakeilla unettomuuden hoitoon. Tilanne on akuutti, pelottaa joka aamu ja päivä ajella autolla töihin/kotiin kun univelkaa on hirveästi ja väsy painaa. Mutta lääkäriin ei pääse, pitäs soitella kuulemma parin viikon päästä uudestaan jos sitte ois jotain aikoja, maaliskuun lopulla tai huhtikuun alussa. Pitääkö tässä kolari ajaa ennen kuin ottavat todesta.
Lapsen syntymän jälkeen alkoi tämä ihana unettomuus, viikossa nukun 1-2 yötä 8 tunnin verran mutta sitte muut yöt menee 1-4h unilla. Päiväunia ei passaa nukkua, seuraavan yön unet katoaa kokonaan. Unihygieniaohjeita oon noudattanu taas pilkulleen kolmatta kuukautta. Melatoniinilla oon entistä syvemmin väsyny ympäri vuorokauden, unilääkkeitä oon saanu joskus pari kertaa 20 tabletin laatikon (ja ne nyt sen aikaa on aina auttanu mitä niitä on riittäny). Oon kokoajan kauheen ärtyny ja kiukkune eikä mikkää huvita, kun aina vaa väsyttää.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi raasua! Mulla on ollut sama ongelma pitkään mutta sain avun pitkäkestoisesta, reseptillä määrättävästä melatoniinista. Oletko kokeillut sitä valmiiksi vaan sitä reseptivapaata? Mulla toimii tosi hyvin.

Jos toikaan ei sulle käy niin löytyyhän niitä vaihtoehtoja paljon muitakin kuin nuo unilääkkeet. Esim. Ketipinor pieninä annoksina toimii monella, onko sulla kokeiltu sitä? Jos ei lääkäri tajua määrätä niin tuota voisi suoraan kysyäkin, mun ystävä löysi siitä avun omiin uniongelmiinsa. Niitä tais saada kerralla 100 kpl laatikon ja jo puolikkaalla yössä saa avun.

Kovasti tsemiä ja älä luovuta ennen kuin löydät avun! <3

Vierailija
2/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle, sieltä nyt ainakin saat jotain. Raha on varmasti pikkutekijä tuossa tilanteessa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, älä tahallasi aja kolaria. Itse olin aikoinaan samassa tilanteessa, uni ei tullut, ei mitenkään. Hain nukahtamislääkkeitä yksityiseltä yleislääkäriltä, suosittelen samaa. Sairauslomakinolisi paikallaan, saisit levätä kunnolla. 

Vierailija
4/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Circadin on siis se pitkäkestoinen melatoniini joka tepsi mulla, unohtui äskeisestä...

Vierailija
5/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen, älä tahallasi aja kolaria. Itse olin aikoinaan samassa tilanteessa, uni ei tullut, ei mitenkään. Hain nukahtamislääkkeitä yksityiseltä yleislääkäriltä, suosittelen samaa. Sairauslomakinolisi paikallaan, saisit levätä kunnolla. 

Mitä lääkettä sait? Itse kärsinyt unettomuudesta vuosikymmeniä, mutta lääkäri kehottaa tekemään hengitysharjoituksia ja määrää melatoniinia.. No eipä paljoa auta. En voi käyttää neuroleptejä. Pää sekoaa tähän unettomuuteen.

Vierailija
6/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on todella paljon univelkaa, niin päiväunia nimenomaan kannattaa nukkua! Eli aina kun sulla on mahdollisuus nukkua, niin nuku, että saat edes jonkin verran tasoitettua univelkaa! Unirytmistä voi sitten huolehtia myöhemminkin, mutta pää menee nopeasti sekaisin, jos alat kerryttää univelkaa päikkäreiden välttämisen takia. Päikkäreiden välttäminen on järkevää vain silloin, jos unettomuus ei ole päässyt noin pahaksi. Eli on vain tullut valvottua normaalista poikkeavasti ja haluaa unirytmin käännettyä takaisin. Sinuna en kyllä ajelisi autoa. Itse nukuin n. puolta tuntia tai tuntia vuorokaudessa tai en lainkaan, ja se jatkuva univelka vetää kyllä siihen kuntoon, että autoon ei saisi mennä. Toivottavasti pääset pian lääkärille! Itse menin epätoivoissani Uniklinikalle ensi hätään, ja se kyllä kirpaisi hintansa puolesta.

Vierailija
7/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkettä sait? Itse kärsinyt unettomuudesta vuosikymmeniä, mutta lääkäri kehottaa tekemään hengitysharjoituksia ja määrää melatoniinia.. No eipä paljoa auta. En voi käyttää neuroleptejä. Pää sekoaa tähän unettomuuteen.

Hei, menin kesken työpäivän Terveystaloon lääkärille. Ajan sain heti, nykyisin helposti verkon kautta.

Sain Tenox mg, auttoi nukahtamaan. http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1655&i=ORION+PHARMA_TENOX

Vierailija
8/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa:

Siis olen syönyt melatoniinia, mutta ihan lääkärin määräämäki vaikutti niin että paras teho illalla hyvissä ajoin otetusta napista tuntu olevan seuraavana aamuna klo 8? Ajattelin sen olleen jotain alkukankeutta joten söin sitä sitte 2kk ajan mutta ei muuttunu mihinkään. En siis jaksa enää ottaa melatoniinia edes kokeiluun. En siis uskalla tän takia edes haaveilla siitä pitkävaikutteisesti, millonhan se tehoaisi?

Kuten joku tuossa sanoki tuosta mirtazapiinista, määki aattelin että vois sitä ehkä seuraavaksi kokeilla. Luin kokemuksia vaa siitäki että aika monella tullu siitä myös se 24h väsymistila. Toki kokeillahan aina vois.

Ajattelin soittaa vielä huomenna tuohon omaan terveyskeskukseen, jos saisi toisen sairaanhoitajan varaamaan ajan jollekki muulle kuin omalle lääkärille...

Vierailija
9/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenox ei ole hyvä ratkaisu pitkäaikaiseen unettomuuteen ja heikentää unen laatua. Olin aivan sekaisin kun otin yhden ja lähdin aamulla ajamaan.

Unettomuuteen nykyään suositellaan terapiaa ensisijaisesti, ja kannattaa miettiä mikä elämässä edesauttaa unettomuutta. On se sitten elämäntilanne tai joku psykologinen tekijä jonka vois ehkä ratkaista ja hoitaa. Mulla se oli liian aikaiset aamuvuorot ja kaksivuorotyö ja se että iltasin pyöritin mielessä kaikkea omia ahdistuksia.

Käytän nykyään Mirtatsapiinia 7,5 mg johon olen oikein tyytyväine ja nukun kuin tukki.

Vierailija
10/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia, että unettomuuden noidankehä katkeaa. Tenox auttoi itseäni, eikä sitä ollut vaikea lopettaa. Luulisi että pitkäaikainen unettomuus otettaisiin vakavammin. Ap, toivon, että saat avun.

Vierailija
11/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole varovainen noiden unipillerien kanssa. Tuovat ehkä aluksi unen, mutta helposti myös riippuvuuden ja uusia ongelmia.

Kyllä minä itse miettisin sairaslomaa tai miettisin mitä muutoksia elämään tehdä ettei unettomuus vaivaisi jos nukkuisin pari tuntia yössä, ennemmin kuin ottaisin paketin nukahtamislääkkeitä ja yrittäisin niillä jaksaa esim liian kuormittavaa työtä ja arkea. Osalla unettomuus johtuu liian suuresta stressistä.

Vierailija
12/12 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli Mirtatsapiinista aluks väsymystä, mutta se poistui parissa viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi