Äsytyävät aikuisopiskelijat! Arghhh
Onko muilla kokemusta ärsyttävistä aikuisopiskelijoista? Siis näistä keski-ikäisistä alanvaihtajista tai jatkokouluttautujista, jotka luennoilla keskeyttää luennoitsijan kertoakseen milloin minkäkin "aiheeseen liittyvän" oman kokemuksen tai muuten vaan päteäkseen, aloittaen sanoin "kyllähän se niin on, että...".
Näiden kanssa ryhmätöiden tekeminen on ihan mahdotonta, lähteiden käyttöä ja merkintää eivät osaa, eivätkä kirjoittaa selkeää, analysoivaa tekstiä.
Omia puutteita ei siis tunnisteta, tai sivuutetaan tyyliin "mä en ole ikinä ollut mikään kirjatoukkajoka joka piipertää yksityiskohtien kanssa, paljon tärkeämpää on käytäntö Ja sen mä osaan kun on tätä ELÄMÄNKOKEMUSTA!!!" Tämäkin siis muita ikäänkuin halventaen.
Ja sitten korostetaan lisää sitä elämänkokemusta joka välissä. "Kun mulla on tätä ELÄMÄNKOKEMUSTA niin tiedän kyllä että..." tai vähyksytään nuorempia tyyliin "kyllä tässä työssä vaan on parempi työntekijä jos on sitä ELÄMÄNKOKEMUSTA.." jne.
Esim. pedagogiikan opinnoissa yksi täti kailotti kuinka ei pitäisi päästä päiväkotiin töihin, jos ei ole omia lapsia, sillä silloin ei voi olla pätevä.
Ja ei, en ole itse mikään 20v, ja opiskelemani ala ei ole kasvatustiede, vaikka pedagogiikan opintoja siihen liittyykin.
Onko muilla kokemuksia, että aikuisopiskelijat (päälle 40v.) olisivat jotenkin erityisen rasittavia opiskelutovereita? Vai onko se vaan minä ?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on luonne- eikä ikäkysymys. Sulle on sattunut tuommoinen tyyppi (tai useampikin?), ja onhan se varmasti ärsyttävää. Jotkut vaan tahtovat päteä ja noilla tyypeillä ei sitten ilmeisesti ole muuta kehuskelun aihetta kuin elämänkokemus. Itselläni on ihan mukavia kokemuksia vanhemmista opiskelijoista, jotka sulautuvat joukkoon niin kivuttomasti, ettei ikäeroa oikeastaan edes huomaa.
Joo ei varmaankaan ihan KAIKKI aikuisopiskelijat ole tuollaisia, mutta tuntuu olevan yleistä. Itse olen törmännyt näihin jo kahdessa eri opinahjossa. Enkä itsekään ole enää mikään todella nuori vaan 27v.
Ap
Kuule, 27-vuotias nyt vaan on todella nuori. Jos ihmisellä on ikää päälle 40 tai jopa löhes 50 vuotta, niin kyllä sitä elämänkokemusta vaan on yleensä kertynyt jo aika rutkasti siinä vaiheessa verrattuna sinuun. Se on sitten eri asia, oikeuttaako se ikä ja elämänkokemus pätemään ja päällepäsmäröimään joka asiassa...
Olen 33-vuotias alanvaihtaja ja aikuisopiskelija, eikä minulla ole mitään tarvetta alkaa ylenkatsomaan nuorempia opiskelijoita. Ei tulisi mieleenkään. Minäkin olen siellä koulussa oppiakseni, enkä siksi, että pääsisin pätemään ja kertomaan omia tarinoitani. Tietysti esim. luennoilla saa kommentoida aiheeseen liittyviä asioita, mutta se omien kokemusten ja typerien tarinoiden tunkeminen jokaiseen väliin on vain ja ainoastaan itsekästä. Samaten ryhmätöissä minä olen ihan saman arvoinen kuin muutkin ryhmän jäsenet. Ei ole mitään syytä alkaa pomottamaan tai sooloilemaan.
Olen huomannut, että jotkut ikäiseni opiskelijat kuvittelevat olevansa muita parempia ja ihmettelen tällaista asennetta. Tulee pieni myötähäpeä heidän puolestaan. Jos ei osaa opiskella muiden kanssa, hankkikoon yksityisopetusta. Tai jos on valmiiksi jo niin viisas ja kaikkitietävä, mihin sitä opiskelua sitten tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan omasta nuoruudesta miten ärsyttäviä aikuisopiskelijat olivat ja sitten myöhemmin kolmekymppisenä aloin saarnaamaan nuorille parikymppisille lapsille samaa elämänkokemuksesta yms.
Uskokaa että elämänkoulu ja sen tuoma kokemus on totta. Ei ne opettajatkaan ole syyttä vanhempia kuin te. Heillä on kokemusta.
Nyt täällä jo verrataan näitä kaikentietäjiä opettajiin. Opettaja ei opeta jonkun mystisen elämänkokemuksensa pohjalta.
Opettajat ovat OPISKELLEET ensin itse, jonka kautta ovat saaneet ammattitaitoa ja kokemusta TYÖSTÄ johon liittyviä asioita opettavat.
Se on vähän eri asia kuin se, että on opiskelija ja saarnaa muille elämänkokemuksesta tai keskeyttää kokoajan opetuksen omien mielipiteiden /kokemusten vuoksi.
Miksi opiskella jos kerran se kokemus on sama asia kuin opettajan ammattitaito aiheesta? Miksei siirry suoraan siihen opettajan pallille? Tai töihin?
Juu unohdin mainita että olen myös kolmannelta ammatilta lukion opettaja...
Kyllä teidän nuorten pitäisi enemmän olla nöyrempiä ja tiedostaa se että vanhemmat ihmiset ovat oikeassa. Se on ärsyttävää mutta kasvattaa teitä elämään ja etenkin kasvattaa teille oikean asenteen. Menette muuten todella helposti rikki.
Elämä on todella kovaa.
Ei mun mielestä :D Itseasiassa ihan päinvastoin. Opiskelen sosionomiksi AMK:ssa ja meidän luokalla on paljonkin sekä jatkokouluttautujia (pääasiassa lähihoitajia), että ihan alan vaihtajiakin (laborantista raksamieheen). Musta tuntuu että aikuisopiskelijat ovat nimenomaan mukavimpia opiskelukavereita. Meillä opettajat toivookin keskustelua ja usein heittävätkin meille suoraan kysymyksen "onko kellään kokemusta ko asiasta?" tai "haluaako joku sanoa tähän mitään?".. jne. Lukiosta suoraan tulleita meidän luokalla on vain 2, mutta nyt kun puhun nuorista niin tarkoitan alle 25-vuotiaita (johon ryhmään itsekkin kuulun ikäni puolesta, mutta poikkean käytökseltäni :D kuten toki jokunen muukin "nuori"). He menevät luokassa aina suoraan taakse istumaan ja ovat hiljaa koko tunnin. En ole seurannut kummemmin keskittyvätkö siellä luentoon vai mitä puuhaavat mutta eivät ainakaan osallistu, toki myönnettäköön se että jos ei ole omia lapsia, iäkkäitä sukulaisia, päihdeongelmaisia tuttuja tms. tai suuremmin työkokemusta sosiaalialalta, niin hankalahan se voi ollakkin osallistua.
Luokan etuosassa käydään tosi mielenkiintoisia keskusteluja mutta takaa ei kyllä kuulu koskaan mitään. Ryhmätöitä tehdessä heillä ei ole ollenkaan mielipiteitä, vaan odottavat että joku kertoo heille mitä heidän pitää tehdä. Muutama heistä on vieläpä niitä ketkä venyttävät aina palautuspäiviä, toki näitä löytyy molemmista ikäryhmistä. Kaikki puheenaiheet heidän kanssa rajautuu opiskelijaelämään ja viime lauantain baari-iltaan. Itseäni kun taas ei perheellisenä moiset jutut kosketa.
Vaikka ikäni puolesta kuuluisinkin "nuoriin" niin kyllä mä viihdyn ennemmin luokan "vanhusten" kanssa. :D
Mä koen tuon elämänkokemuksen, mistä aloituksessa mainittiin, vain hyvänä asiana ja on kiva että jakavat sitä. Usein kun esim lait ja säännöt eivät toteudu käytännössä vaan vaikkapa vanhushuollon arki on jotain ihan muuta. Toisaalta myös on kiva kuulla kun joku menee hyvin jossain, että mitä jokin pykälä tai toimintamalli voi käytännössä tarkoittaa :)
Toki tommonen päällepäsmäröinti on ikävää, mutta sitä ei kyllä meillä harrasteta. Kaikkien mielipiteitä ja näkemyksiä kuunnellaan ja kunnioitetaan ihan yhtä paljon :) Opiskelu ei lopu valmistumiseen vaan siitä se vasta alkaa. Käytännöstä oppii niin paljon enemmän kuin luennoilta, ja siksi on kiva saada edes henkäys sitä käytäntöä johonkin väliin jo kouluaikana :)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jo ollut pitkään työelämässä ja takanasi on jo useampikin tutkinto, et oikeasti jaksa istua lampaana missään nuorison leikkikoulussa, vaan vaadit opetukselta jotain laatua.
Aikuiset eivät mene sinne kouluun sen takia, että saisivat siellä erittää sosiaalista liimaa keskenänsä.
Aikuinen haluaa, että opetus on tarkoituksen mukaista ja siitä saa ammattitaidon. Aikuinen tietää ettei todistuslappusella pärjää työelämässä, vaan täytyy myös osata asioita.
Nuori pentu joka ei ole oikean työelämän vaativuutta vielä kohdannut, ei tajua ettei töissä pomolla ja työkavereilla ole resursseja häntä paapoa ja vetää perässä kuin mitäkin riesaa.
Ammattikouluissa on nuorisopuolella monesti järkyttävän huono taso. Opettajia ei kiinnosta saako teinit riittäviä eväitä ja ammattitaidon. Enemmän keskitytään viihtymiseen ja siihen että kaikilla on kivaa.
Onhan se kiva kun on kivaa, ja mukavaa on puuhastella terapeuttisesti ja kevyesti.
Pitäisi kuitenkin tajuta ettei sitten välttämättä ole enää kivaa, kun pitäisi päästä työelämään ja pärjätäkin siellä.
Vastaan, vaikka kommenttisi olikin erittäin alentava ja yleistävä (varsinkin kuin vastapuoli siitä minua syyttelee).
Jos luit aloituksen, puhuin nimenomaan niistä joiden kommentit ja tarinat eivät oikeastaan edes liity opetettavaan asiaan, ja jotka haluavat teparioida omia kokemuksiaan luennoilla, ja jotka suhtautuvat alentuvasti nuorempien koska elämänkokemus. Näistä joiden toiminta nimenomaan alentaa oppimisen tasoa. En puhunut asiallista kyseenalaistamisista.
Voitaisiinko tässä nyt erottaa asiallisten kysymysten esittäjät, ja nämä jaarittelijat, joista oli tarkoitus puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jo ollut pitkään työelämässä ja takanasi on jo useampikin tutkinto, et oikeasti jaksa istua lampaana missään nuorison leikkikoulussa, vaan vaadit opetukselta jotain laatua.
Aikuiset eivät mene sinne kouluun sen takia, että saisivat siellä erittää sosiaalista liimaa keskenänsä.
Aikuinen haluaa, että opetus on tarkoituksen mukaista ja siitä saa ammattitaidon. Aikuinen tietää ettei todistuslappusella pärjää työelämässä, vaan täytyy myös osata asioita.
Nuori pentu joka ei ole oikean työelämän vaativuutta vielä kohdannut, ei tajua ettei töissä pomolla ja työkavereilla ole resursseja häntä paapoa ja vetää perässä kuin mitäkin riesaa.
Ammattikouluissa on nuorisopuolella monesti järkyttävän huono taso. Opettajia ei kiinnosta saako teinit riittäviä eväitä ja ammattitaidon. Enemmän keskitytään viihtymiseen ja siihen että kaikilla on kivaa.
Onhan se kiva kun on kivaa, ja mukavaa on puuhastella terapeuttisesti ja kevyesti.
Pitäisi kuitenkin tajuta ettei sitten välttämättä ole enää kivaa, kun pitäisi päästä työelämään ja pärjätäkin siellä.
Vastaan, vaikka kommenttisi olikin erittäin alentava ja yleistävä (varsinkin kuin vastapuoli siitä minua syyttelee).
Jos luit aloituksen, puhuin nimenomaan niistä joiden kommentit ja tarinat eivät oikeastaan edes liity opetettavaan asiaan, ja jotka haluavat teparioida omia kokemuksiaan luennoilla, ja jotka suhtautuvat alentuvasti nuorempien koska elämänkokemus. Näistä joiden toiminta nimenomaan alentaa oppimisen tasoa. En puhunut asiallista kyseenalaistamisista.Voitaisiinko tässä nyt erottaa asiallisten kysymysten esittäjät, ja nämä jaarittelijat, joista oli tarkoitus puhua.
Olen siis ap.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mikseivät aikuiset naiset osaa käyttäytyä! Helvetti meidän luokalla meno oli yhtä pahaa kuin yläasteella. Opettaja joutui karjumaan kun Sirkkaliisa, Pirkkoanneli ja Raijakaija kikattivat ja ottivat ryhmäselfieitä tunnilla. Pakko nostaa vielä yksi facepalm-tapaus: kerran tunnilla opettaja jakoi meidät ryhmiin ja yksi noista mammoista alkoi heti inistä että "mun pitää päästä Sirkkaliisan kans samaan ryhmään tai muuten en suostu tekemään tehtävää!" V-ttu! Mua 25-30 vuotta vanhempi ihminen!!!
Mun serkku ja paras ystävä ovat vastikään opiskelleet myös aikuispuolella ja meno on ollut ihan samanlaista sielläkin.
Joten kun aikuisuuden mystinen kulissi on nyt levähtänyt eteesi niin voit sinäkin ottaa sen harjan varren sieltä anuksesta pois ja olla rennompi, olla aidompi, olla oikeasti aikuinen nainen.
Nuoret naiset yrittävät aina tehdä vaikutusta olemalla kypsiä ja vetämällä kirjakielimäistä "kypsää" roolia.
Sitten vapaalla ollaan ihan kuin nämä pirkkoannelitkin.
Totuus nyt vain on ettei ihminen kypsy siitä teini-iästä ainakaan käytökseltään pidemmälle. Kaikki muu on vain feikkausta.
T: se 33v komea mies jota nuoriso-oppilaat lähentelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luit aloituksen, puhuin nimenomaan niistä joiden kommentit ja tarinat eivät oikeastaan edes liity opetettavaan asiaan, ja jotka haluavat teparioida omia kokemuksiaan luennoilla, ja jotka suhtautuvat alentuvasti nuorempien koska elämänkokemus. Näistä joiden toiminta nimenomaan alentaa oppimisen tasoa. En puhunut asiallista kyseenalaistamisista.Voitaisiinko tässä nyt erottaa asiallisten kysymysten esittäjät, ja nämä jaarittelijat, joista oli tarkoitus puhua.
Myönnän että minulta oli alentavaa kirjoittaa sana "pentu".
Minusta sinulla ei kuitenkaan ole varaa oikein mennä alentavuudesta ja yleistävyydestä ketään syyttelemään.
Et ymmärtänyt kirjoitukseni pointtia. Jos lukisit sen uudestaan hieman erilaisten okuläärien läpi, voisit ehkä löytää sieltä sen mitä halusin kertoa.
Okuläärit eivät kannata olla sellaiset joissa oletat jonkun äänen sävyn tai asenteen kirjoittajalle.
Miten sellainen teini (ei halventavassa mielessä) joka ei ole ollut työelämässä koskaan, voi tietää että nyt on laadukasta opetusta, ja tästä on tulevaisuudessa hyötyä, kun hän ei kumminkaan mikään ennustaja voi olla?
Eikö sellaisella ihmisellä joka on jo kohdannut työelämän raadollisuuden, ole enemmän kompetenssia mennä arvioimaan, onko opetus hyödyllistä ja tarkoituksenmukaista?
Ei ne opettajat lähes ainakaan ole mitään autuaaksitekeviä jumalhahmoja ja sellaisia auktoriteetteja joita ei saisi ollenkaan kyseenalaistaa.
Parhaimmat ja fiksuimmat opettajat suorastaan vaativat että heidät kyseenalaistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskella jos kerran se kokemus on sama asia kuin opettajan ammattitaito aiheesta? Miksei siirry suoraan siihen opettajan pallille? Tai töihin?
Sehän tässä työllisyystilanteessa onkin hauskinta kun opiskelija saattaa itse olla paljon pätevämpi opettaja mutta töitä ei vaan ole tarjolla kaikille. Meillä on melkoinen reservi työttömiä opettajia tässä maassa. Toivottavasti ei tule teille yllätyksenä ettei niitä työpaikkoja saa sen mukaan miten hyvä ja pätevä olet.
Opiskelu on yksi vaihtoehto tai työttömänä oleskelu.
Opiskelu virkistää vanhoilla päivillä ja mukavahan sitä omaa elämänkokemusta on jakaa nuorille. Voivat sitten myöhemmin vuosikymmenten päästä todeta että helvetti se harppu olikin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis ap.
Niin oletkin. Menehän nyt teparioimaan itseäsi.
No, minä olen 48v aikuisopiskelija.
En koskaan huutele, enkä kommentoi, yritän seurata opetusta.
Mutta on meidän ryhmässä yksi 51v. Hänellä on koko ajan asiaa ja kertoilee elämänkokemuksiaan eri duuneista. Se on todella ärsyttävää.
Mun vieruskaverit on ihania kolmekymppisiä naisia ja monesti he huomaavat kun olen sormi suussa jonkun tehtävän kanssa, he itse tarjoavat apua (tietokoneen käyttöön liittyen ) .
Mulla on todella hyvä mieli meidän ryhmästä, ikäjakauma 20-58v.
Mutta ymmärrän ap:n idean. Aika kärjistettyä kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa arvioida liittykö niiden sinun opiskelutovereidesi kommentit asiaan vai ei.
Sinun tulkintasi mukaan ei. Jonkun muun mielestä voivat liittyäkin.
Jos tunneilla on tarkoitus opettaa vaikka katetrointia, on varmasti häiriöksi jos mystinen aikuisopiskelija alkaa selittämään nielurisoista.
Aika harva taitaa kumminkaan tuollainen pösilö olla.
Ja jos on niin tarvitseeko sellaisista tehdä YLEISTÄVÄÄ aloitusta, jonka voi jokainen päätellä että johtaa vain paskamyrskyyn.
Omissakin opinnoissa tullut vastaan tuota ap:n kuvailemaa käytöstä. Usein aikatauluja muutellaan ja oman osuuden tekemättömyyttä selitellään lapsilla. Pääsääntöisesti nämä vanhemmat henkilöt ovat hyvin mukavia, mutta kyllähän se keskeyttely ja aikataulujen muuttelu harmittaa, kun itsellä kaikki vapaa-aikaa menee töiden tekemiseen. Työaikoja on hankala muutella viime käsissä, mutta yritän ymmärtää heidän erilaista elämäntilannettaan. Tytöttely ja iän puolesta aliarviointi harmittaa toki eniten, kuten myös se, ettei ryhmätöitä voi sopia tietylle päivälle, sillä henkilö ei jaksa/viitsi luentovapaana päivänä tulla paikalle. Ehkäpä sen ikäisillä vain on jo voimat vähissä. En minäkään jaksaisi, kun välillä aikaa vievä opiskelu ja työnteko vievät yöunistakin tunteja, mutta en silti kehtaisi käyttää sitä syynä hidastaa koko projektin etenemistä.
No oisko sillä marmatuksella yhteys pikemminkin luonteeseen kuin ikään, ja luonteella taas yhteys siihen, miksi opiskelee jotain alaa puolet nuorempien kanssa? Yleensähän kai aikuisopiskelijat osallistuvat lähinnä räätälöityyn opetukseen.
27-vuotiaana ap. on muuten itsekin jo aikuisopiskelija, ei oikein voi enää puhua nuoresta aikuisestakaan.
Ne opettajat lienevät myös keski-ikäisiä, joten kyllähän aloituksessa haiskahtaa tietynlainen ikärasismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis ap.
Niin oletkin. Menehän nyt teparioimaan itseäsi.
Sori, en oo läpässy elämäm koulu ja kokemus yli opistoa jossa ikääntyminen tekee täydelliseksi kaiken tietäjäksi ja oikeuttaa luennoilla turhan jaarittelemiseen, kuten sinä ilmeisesti olet.
Varmaan opin tuonkin sanan kirjoittamaan kun valmistun sieltä, ja minusta tulee yhtä ryppyinen ja ärsyttävä pätijä kuin sinä olet.
Mä sanoisin, että ongelma on enemmän siinä, että nuoret vielä kokee kaiken niin kamalan noloksi. "Voi ei, joku avasi suunsa luennolla, omg mä kuolen!" Minusta noloa käytöstä on se, että opettaja kysyy jotain, eikä nuoret pukahdakaan. Se on paljon yleisempää, kuin aikuisopiskelijoiden päteminen. Itse en ainakaan tuollaiseen käytökseen ole törmännyt, vaan iäkkäämmät opiskelijat on kysyneet ihan asiasta tai jos eivät ole ymmärtäneet. Nuoriso taas ei uskalla kysyä, vaikka olisi epäselvääkin. Luulisin, että opettaja mieluummin ottaa nuo kommentoijat, kuin sen zombi-armeijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan omasta nuoruudesta miten ärsyttäviä aikuisopiskelijat olivat ja sitten myöhemmin kolmekymppisenä aloin saarnaamaan nuorille parikymppisille lapsille samaa elämänkokemuksesta yms.
Uskokaa että elämänkoulu ja sen tuoma kokemus on totta. Ei ne opettajatkaan ole syyttä vanhempia kuin te. Heillä on kokemusta.
Nyt täällä jo verrataan näitä kaikentietäjiä opettajiin. Opettaja ei opeta jonkun mystisen elämänkokemuksensa pohjalta.
Opettajat ovat OPISKELLEET ensin itse, jonka kautta ovat saaneet ammattitaitoa ja kokemusta TYÖSTÄ johon liittyviä asioita opettavat.
Se on vähän eri asia kuin se, että on opiskelija ja saarnaa muille elämänkokemuksesta tai keskeyttää kokoajan opetuksen omien mielipiteiden /kokemusten vuoksi.
Miksi opiskella jos kerran se kokemus on sama asia kuin opettajan ammattitaito aiheesta? Miksei siirry suoraan siihen opettajan pallille? Tai töihin?Juu unohdin mainita että olen myös kolmannelta ammatilta lukion opettaja...
Kyllä teidän nuorten pitäisi enemmän olla nöyrempiä ja tiedostaa se että vanhemmat ihmiset ovat oikeassa. Se on ärsyttävää mutta kasvattaa teitä elämään ja etenkin kasvattaa teille oikean asenteen. Menette muuten todella helposti rikki.
Elämä on todella kovaa.
Ai että vanhemmat ihmiset vaan on oikeassa? Ihan noin yleisesti? Ja kaikki vanhempien opiskelijoiden kertomukset on hyviä? :D
Vierailija kirjoitti:
No oisko sillä marmatuksella yhteys pikemminkin luonteeseen kuin ikään, ja luonteella taas yhteys siihen, miksi opiskelee jotain alaa puolet nuorempien kanssa? Yleensähän kai aikuisopiskelijat osallistuvat lähinnä räätälöityyn opetukseen.
27-vuotiaana ap. on muuten itsekin jo aikuisopiskelija, ei oikein voi enää puhua nuoresta aikuisestakaan.
Ne opettajat lienevät myös keski-ikäisiä, joten kyllähän aloituksessa haiskahtaa tietynlainen ikärasismi.
Koittakaa päättää. Toinen sanoo että olen todella, todella nuori, toinen sanoo että aikuisopiskelija itsekin.
Kuten aloituksessa sanoin, en ole itsekään mikään 19v, enkä siis tarkoita kaikkia vanhempia opiskelijoita, vaan nimenomaan näitä tiettyjä.
Ja toi "yli opisto" kommentti ei ollut minun. Jos olisin vastannut, olisin vastannut vähän asiallisemmin, mutta allekirjoitan tuon siinä mielessä, että taisi nyt koira älähtää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskella jos kerran se kokemus on sama asia kuin opettajan ammattitaito aiheesta? Miksei siirry suoraan siihen opettajan pallille? Tai töihin?Juu unohdin mainita että olen myös kolmannelta ammatilta lukion opettaja...
Elämä on todella kovaa.
Ai että vanhemmat ihmiset vaan on oikeassa? Ihan noin yleisesti? Ja kaikki vanhempien opiskelijoiden kertomukset on hyviä? :D
Ei opettajan muutaman vuoden koulutuskaan miksikään jumalaksi tee. Ihan hyvin elämän- ja työkokemuksen kautta voi saada samat tiedot, kuin mitä opettaja on siellä koulunpenkillä saanut.
Ei se ole niin vaarallista, jos puhuu luennolla. Ärsyttäisikö sinua yhtä paljon, jos äänessä olisi joku ikäisesi?
(sivullinen kommentoija)
suurin osa näistä vanhemmista naisista on myös todella kädettömiä kaiken tekniikan kanssa (mikä on todella suuri osa opiskelua nykyään). eivät kaikki tietenkään, mutta suurin osa.
kaikkeen pitää opettaa kädestä pitäen, ei mitään omatoimisuutta. tunneilla ei ehditä käydä läpi asioita mitä pitää, kun marja-riitalle täytyy opettajan koko ajan käydä näyttämässä mistä tietokone menee päälle, miten kirjaudut koneelle sisään, miten word avataan jne.