Epärelevantit maininnat potilastiedoissa - mihin yhteys?
Miten voi estää lääkäriä/sairaanhoitajaa kirjoittamasta asiaan liittymättömiä asioita jokaisen käynnin yhteyteen?
Tämä on esimerkki. Jos käyn mihin tahansa liittyen terveyskeskuksessa, kirjataan potilastietoihin "asiakas on on 25-vuotias nainen jolta puuttuu käsi". Eli menen sitten flunssaan tai varpaan murtumaan liittyvässä asiassa paikalle, alkaa potilaskertomus maininnalla siitä että minulta puuttuu toinen käsi. Miksi ja miten tämän voi estää? Voiko vastaanotolla sanoa että voisitko olla kirjaamatta tätä tietoa JOKA käynnin yhteydessä.
Vaatiiko jonkun hirveän ponnistuksen jotta saisi terveyskeskukseen perille tuon, ettei asiaan/sairauteen liittymättömiä mainintoja kirjata joka yhteyteen?
Katson että minua hoitaneet henkilöt ovat kyllä ammattitaitoisia, tuntuu vain että kiusallaan kirjoittavat tuon lähinnä ulkonäköön vaikuttavan asian aina käynnin kuvaukseen. :/
Kommentit (226)
Mitä väliä, eikö ole pääasia, että tiedot on oikein? Siitä olisin enemmän huolissani, että tulee jotain virheitä. Se on vaan sellainen tapa kertoa potilaan tietoja ja historiaa, perussairaudet jne.
Itse kävin työterveyshuollossa uusituttamassa reseptejäni ja lääkäri oli kirjoittanut käynnin jälkeen ihan omiaan, en tiedä mistä se repäisi ne, ei vaikuttanut edes mitenkään kiireiseltä, vaan odotteli ovi auki huoneessaan ja pääsin etuajassa vastaanotolle. En ole jaksanut oikaista asiaa, ehkä mainitsen ensi käynnillä, että seuraavaan merkintään voisi mainita, että se ja se ei pidä paikkaansa siinä edellisellä käynnillä.
Voi kun tietäisitte mitä kaikkea lääkäreille opetetaan. Esimerkiksi se, että lääkärin pitää arvioida myös potilaan ulkonäköä. Ei siis todellakaan mitään panisin listausta, vaan esimerkiksi ryhtiä, vaatteiden puhtausta, hiusten siisteyttä, katsetta. Ne kun saattaa ihan oikeasti kertoa jotain lääketieteellisesti tärke, vaikka maallikko ei sitä aina ymmärräkään.
Ne asiat pitää sinne kirjata, mutta lääkäreille opetetaan myös miten ne kirjataan ei-tuomitsevasti. Yksi esimerkki koulussa oli kun potilas oli suuttunut siitä, että lääkäri oli kirjottanut hänen polttavansa paljon tupakkaa. Paljon sanaa voi joidenkin mielestä pitää tuomitsevana, joten parempi on kirjoittaa 40 tupakkaa päivässä. Muut lääkärit kyllä ymmärtää siitä, että se on paljon, mutta se on neutraali merkintä.
En minäkään ymmärrrä saati sitten hyväksy sitä. Minulla potilaskertomukset alkavat poikkeuksetta maininnalla: Obesiteetti potilas. Minut ikäänkuin leimataan ylipainoni vuoksi heti ja luodaan tietty mielikuva jo etukäteen, ennenkuin on tutkittu edes nykyistä vaivaani. Muutoinkin epikriiseissä lukee välillä ihan puutaheinää, esim. sairaalakäynnilläni lääkäri oli kirjoittanut suositelleensa minulle uutta verenpainelääkettä, mutta POTILAS EI HALUA VAIHTAA. Totuus tässä asiassa oli, että lääkäri kysyi minulta, onko lääkettä vielä paljon jäljellä ja sanoi, että vaihdetaan sitten kun olet käyttänyt entiset. Omalääkäri taas kirjoitti epikriisiini, ettei minun ja hänen TAVOITTEET hoidossa KOHTAA! (Mitä ihmettä, mitkä tavoitteet?!) Eräs polveni leikannut lääkäri sanoo taas leikkauskertomuksessaan: "Potilas VÄITTÄÄ olevansa allerginen Panacodille!" Siis jo tekstin sävystä saa mielikuvan, ettei potilaan kertoma ole totta, vaikka tämä uskottelee niin. Niin käden puuttuminen kuin ylipaino antaa potilaasta sen kuvan kuin tämä seikka olisi hallitsevana ongelmana kaikessa. Meille painotettiin aikanaan koulutuksessa, että täytyy olla tosi varovainen, mitä asiakkaasta/potilaasta kirjoitetaan, koska pahimmassa tapauksessa se leimaa tämän ihmisen loppuiäkseen. Miksi tätä varovaisuutta ei sitten käytännössä noudateta, vaikka lääkärin näkemys näyttää eroavan usein totuudestakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi ikä mainitaan usein jokaisessa potilastekstissä?
...ainakin minulla . kyllä sen näkee muualtakin mutta aina se lukee siellä!
Ei minua se ikämaininta haittaa koska se ei liity ulkonäkööni, joten se voi lukea siellä jos siitä on jotain apua jollekin. Puuttuvan käden maininta sen sijaan häiritsee koska se ei vaikuta siihen onko minulla yskä vai ei. -ap-
Eihän sun ole pakko niitä tekstejä edes lukea jos ne häiritsee.
Lähinnähän ne on tarkoitettu henkilökunnan käyttöön.
Pöliäkö nä oot? Potilaslain mukaan potilasasiakirjoihin saadaan merkitä vain potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot. Tätä kutsutaan tarpeellisuusvaatimukseksi.
Jokaisella on oikeus tulla arvioiduksi virheettömien ja tarpeellisten eikä virheellisten ja epäolennaisten tietojen perusteella.
s**tana mitä ääliöitä täällä taas on. Luuletteko että työntekijät pitävät sitä jonain juorupalstana? Julkisessa terveydenhuollossa työntekijöillä on LAKISÄÄTEINEN VELVOLLISUUS tehdä ne merkinnät. Joka kirjoitettu rivi on poissa itse potilastyöstä, jota useimmat pitävät ensisijaisena työtehtävänään. Näin ollen sinne ei laverrella turhia. Paljon on kyse siitä, että jokin tieto voi myöhemmin olla hyödyksi hoidossa, siksi se kirjataan. Esim. Jos löydyt tajuttomana sairaalan wc:stä ilman passia, voi olla hyvä tietää, että juuri sinä olet se kädetön henkilö. Menkää ennustaja sibyllalle hoidattamaan itseänne, jos kirjaaminen ärsyttää.
Ennen kuin opetat lakia kannattaa itse opetella mitä laki sanoo.
Lakisääteinen velvollisuus koskee potilaan oikeutta tietää terveydentilastaan. Kirjaaminen Kantaan ei ole sitä, vaan potilaalle voi kertoa asian. Sitä ei tarvitse kirjata, jonka suhteen ei ole tehty ratkaisua. Viranomaisen velvollisuus on kirjata kaikki ratkaisunsa, mutta lääkärillä tai hoitajalla ei ole velvollisuutta kuvata potilasta yhtään enemäpää kuin mitä ratkaisu koskee tai ratkaisunteko edellyttää.
kirjaaminen - nykyään kantaan - todellakin on lakisääteistä terveydenhuollon ammattihenkilölle potilassuhteessa. Pyydä seuraavalla lääkärikäynnillä itsellesi aivot.
Luepa itse vielä toiseen kertaan mihin vastasin. Lakia on noudatettava, vaikka kuinka luulet sitä aivottomaksi, potilaalla on myös oikeuksia henkilörekisterilain ja laki potilaan oikeuksista. Kantaan kirjataan perustiedot käynnistä, eli ihan kuten aikaisemminkin on säädetty ja mitä viranomainen on joka tapauksessa velvollinen kirjaamaan.
Terveydenhuolto on viranomainen, jonka kuuluu noudattaa lakia ja erityisesti siitä kirjatun lain mukaan tulee kunnioittaa potilasta ja hänen itsemääräämisoikeuttaan. Kanta ei mene sen edelle. Lääkärillä on edelleen ehdoton salassapitovelvollisuus, joka on koeteltu oikeudessakin. Lääkärillä on tietyt laissa erikseen säädetyt velvollisuudet asioiden julkituomiseksi, mutta salassapitovelvollisuutta ei olla ohitettu yleisillä ohjeilla kirjata viranomaisena käynnin tietoja kantaan, sen ohittaminen ajokortti tai aselupakysymyksissäkään ei ole onnistunut ilman tarkkaan salassapidon huomioivaa lainsäädäntöä.
Ymmärrän, että nuo esitiedot kuuluvat kertomukseen, ja että ne on nopein aina kopioida siitä edellisestä, jos lisättävää ei ole. Mutta entä jos tosiaan olisi taustalla vaikka se 90-luvulla hoidettu masennus? Tai mikä muu tahansa sairaus, joka on hoidettu ja josta ei ole jäänyt mitään pysyviä muutoksia. Kulkeeko se tosiaan vuosikymmenestä toiseen esitietona, vaikka sen jälkeen ei mitään oireita olisi ollut? Eikös jossain vaiheessa tuo esitieto muutu harhaanjohtavaksi sille hoitohenkilökunnallekin, jos se ei vastaa nykytilannetta?
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tietäisitte mitä kaikkea lääkäreille opetetaan. Esimerkiksi se, että lääkärin pitää arvioida myös potilaan ulkonäköä. Ei siis todellakaan mitään panisin listausta, vaan esimerkiksi ryhtiä, vaatteiden puhtausta, hiusten siisteyttä, katsetta. Ne kun saattaa ihan oikeasti kertoa jotain lääketieteellisesti tärke, vaikka maallikko ei sitä aina ymmärräkään.
Ne asiat pitää sinne kirjata, mutta lääkäreille opetetaan myös miten ne kirjataan ei-tuomitsevasti. Yksi esimerkki koulussa oli kun potilas oli suuttunut siitä, että lääkäri oli kirjottanut hänen polttavansa paljon tupakkaa. Paljon sanaa voi joidenkin mielestä pitää tuomitsevana, joten parempi on kirjoittaa 40 tupakkaa päivässä. Muut lääkärit kyllä ymmärtää siitä, että se on paljon, mutta se on neutraali merkintä.
Aika vaikea olla muuta kuin erimieltä kanssasi, kun kirjoitat yleisesti "Ne asiat pitää sinne kirjata". Mitään tiettyjä asioita ei laki käske kirjaamaan, vaan olennaiset tiedot, joiden vuoksi potilaalle määrätään tutkimuksia tai joiden vuoksi hänet lähetetään erikoissairaanhoitoon. Lihavuus voi olla sellainen, jos sen oletetaan vaikuttavan olennaisesti tulehdussairaan potilaan tulehdustilaan. Mikään ei edellytä kirjaamaan kuitenkaan jokaista yksittäistä riskitekijää. Esimerkiksi tupakoitsijoiden riskit on monia muita suurempi, mutta niitä ei kirjata kuin harvoin. Alkoholismiakaan ei juurikaan näy lähetteiden kirjauksissa, vaikka se on ilmeinen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua se ikämaininta haittaa koska se ei liity ulkonäkööni, joten se voi lukea siellä jos siitä on jotain apua jollekin. Puuttuvan käden maininta sen sijaan häiritsee koska se ei vaikuta siihen onko minulla yskä vai ei. -ap-
Pöliäkö nä oot? Potilaslain mukaan potilasasiakirjoihin saadaan merkitä vain potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot. Tätä kutsutaan tarpeellisuusvaatimukseksi.
Jokaisella on oikeus tulla arvioiduksi virheettömien ja tarpeellisten eikä virheellisten ja epäolennaisten tietojen perusteella.
s**tana mitä ääliöitä täällä taas on. Luuletteko että työntekijät pitävät sitä jonain juorupalstana? Julkisessa terveydenhuollossa työntekijöillä on LAKISÄÄTEINEN VELVOLLISUUS tehdä ne merkinnät. Joka kirjoitettu rivi on poissa itse potilastyöstä, jota useimmat pitävät ensisijaisena työtehtävänään. Näin ollen sinne ei laverrella turhia. Paljon on kyse siitä, että jokin tieto voi myöhemmin olla hyödyksi hoidossa, siksi se kirjataan. Esim. Jos löydyt tajuttomana sairaalan wc:stä ilman passia, voi olla hyvä tietää, että juuri sinä olet se kädetön henkilö. Menkää ennustaja sibyllalle hoidattamaan itseänne, jos kirjaaminen ärsyttää.
Lakisääteinen velvollisuus koskee potilaan oikeutta tietää terveydentilastaan. Kirjaaminen Kantaan ei ole sitä, vaan potilaalle voi kertoa asian. Sitä ei tarvitse kirjata, jonka suhteen ei ole tehty ratkaisua. Viranomaisen velvollisuus on kirjata kaikki ratkaisunsa, mutta lääkärillä tai hoitajalla ei ole velvollisuutta kuvata potilasta yhtään enemäpää kuin mitä ratkaisu koskee tai ratkaisunteko edellyttää.
kirjaaminen - nykyään kantaan - todellakin on lakisääteistä terveydenhuollon ammattihenkilölle potilassuhteessa. Pyydä seuraavalla lääkärikäynnillä itsellesi aivot.
Luepa itse vielä toiseen kertaan mihin vastasin. Lakia on noudatettava, vaikka kuinka luulet sitä aivottomaksi, potilaalla on myös oikeuksia henkilörekisterilain ja laki potilaan oikeuksista. Kantaan kirjataan perustiedot käynnistä, eli ihan kuten aikaisemminkin on säädetty ja mitä viranomainen on joka tapauksessa velvollinen kirjaamaan.
Terveydenhuolto on viranomainen, jonka kuuluu noudattaa lakia ja erityisesti siitä kirjatun lain mukaan tulee kunnioittaa potilasta ja hänen itsemääräämisoikeuttaan. Kanta ei mene sen edelle. Lääkärillä on edelleen ehdoton salassapitovelvollisuus, joka on koeteltu oikeudessakin. Lääkärillä on tietyt laissa erikseen säädetyt velvollisuudet asioiden julkituomiseksi, mutta salassapitovelvollisuutta ei olla ohitettu yleisillä ohjeilla kirjata viranomaisena käynnin tietoja kantaan, sen ohittaminen ajokortti tai aselupakysymyksissäkään ei ole onnistunut ilman tarkkaan salassapidon huomioivaa lainsäädäntöä.
Kantaan ei kirjata yhtään mitään. Lääkärit, hoitajat ja muu terveydenhuollon henkilökunta kirjaa tiedot siihen potilastietojärjestelmään, joka kussakin terveydenhuollon yksikössä on käytössä. Osa tiedoista siirtyy ohjelmallisesti Kantaan. Vain potilas itse pystyy kirjaamaan Kantaan.
Läski nyt ainakin vaikuttaa kaikkeen sairastamiseen ja immunologiaan, tuki- ja liikuntaelimistöön ja hormonitoimintaan. Läski on läski.
Jos ap:n kirjauksissa mainitaan sukupuoli? Ja hän haluaisi unohtaa olevansa mies, tai että on tehty sukupuolenkorjausleikkaus?
Kyl se vaikuttaa. On aika merkittäväkin asia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikestikko te jotkut saatte kamalaa ahdistusta jostain mainitusta ylipainosta tai huonoista hampaista omissa potilastiedoissanne? Tulevaisuudessa saadaan sitten kuulla vielä enemmän tarinoita, kuinka lääkäriin ei pääse ja hoitajat istuu koko työajan kansliassa naputtelemassa potilastietoja, kun pitää kokoajan pitää mielessä, ettei vaan nyt kukaan pääse loukkantumaan. Ja virkamiehet laatii yhtenään muuttuvaa ohjeistusta millä nimellä niitä peräpukamia nyt vois kutsua, ettei vaan loukkaannuta.
T: Jonkunikäinen naisoletettu, joka on omasta mielestään normaalipainoinen
Jos ei juurikaan joudu asioimaan terveydenhuollossa, ei kai se tieto siellä juuri liikutakaan. Kun on kerran sairastanut vaikka syövän, alkaa tutkimuksia ja kirjauksia olla jo paljon. Ne terveydenhuollon henkilöt joiden luona asioi muodostuu tutuiksi. Ihan sama tilanne on erilaisia perinnöllisiä tai kehittyneitä sairauksia, kuten lukemattomat autoimmuunisairaudet.
Kyllä monelle on merkitystä mitä itsestä on kirjattu. Minä ainakin toivoisin, että siellä käsiteltäisiin asiallisesti juuri sen hetken tilannetta eikä vuosien takaisia vaivoja.
Mikään ei edellytä, että lääkärit toistavat jo kirjattuja tietoja. Jos kirjataan sen vuoksi, kun joku saattaa jättää lukematta vanhempia tietoja, se ei ole kannan tarkoitus. Jos joku myöhemmin jättää vanhempia tietoja lukematta se on sen lääkärin harkinta ja käsitys, että kykenee hoitaa ilman liian pitkää historiatietoa. Ylimääräiset toistuvat kirjaukset yleislääketieteen lomakkeella vain vähentävät niiden luettavuutta, kun potilaan kokonaiskuvaa yritetään muodostaa. Usein ne vaativammat selvitykset eivät selviä niillä ilmeisimmillä toistuvilla kirjauksilla, vaan joskus ovat vain yksittäisiä pieniä terveydentilaan hetkellisesti vaikuttaneita huomioita. Helpompaa sitä tietoa on hakea, jos uudet oireet tuodaan esille ja vanhan toistoa on vähemmän.
Ollaan muuten sukupuolisen suuntautumisen, etnisyyden ja poliittisen kannan takia kirjaajina ristipaineessa. Niitä ei saa kirjata, mutta jos asia hoidossa vaikkapa oman bi-seksuaalisuuden hyväksyminen, mitä ihmettä kirjata.
Ot:nä, mutta oikea ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:n kirjauksissa mainitaan sukupuoli? Ja hän haluaisi unohtaa olevansa mies, tai että on tehty sukupuolenkorjausleikkaus?
Kyl se vaikuttaa. On aika merkittäväkin asia.
No eikä todellakaan ole. Sillä luokitellaan vain ihmisiä heteronormien mukaisesti. Ainoa merkitys sillä on, kun lääkäri harkitsee tekeekö lähetteen urologille vai gynekologille.
Nykyään kun potilas voi itse lukea Kanta- järjestelmästä kirjaukset, niin se vaikuttaa myös niin että tietää kenen lääkärin vastaanotolle ei enää hakeudu.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan muuten sukupuolisen suuntautumisen, etnisyyden ja poliittisen kannan takia kirjaajina ristipaineessa. Niitä ei saa kirjata, mutta jos asia hoidossa vaikkapa oman bi-seksuaalisuuden hyväksyminen, mitä ihmettä kirjata.
Ot:nä, mutta oikea ongelma.
Jos suhtautuu myötämielisesti Yhdysvaltain vallalla olevaan politiikkaan joutuu hullujen huoneelle? Vai kävikö niin jos olikin Putiniin päin kallellaan? Eiköhän ole helpompi vaan katsoa, että siirretään liputuspäivinä Suomen lippu terapiakeskusten salkoon ja jätetään tk moniarvoiseksi?
Tämä nyt ei taida vastata kysymykseesi mutta itselleni oli yllätys kun kuulin että potilaskirjaukset ovat kuulemma hoitolaitoksen oma asia ja omaisuutta eikä niiden tarvitse olla tilivelvollisia omista kirjauksistaan kenellekään.
No lääkärit sanelevat, ainakin ennen vanhaan sanelivat, mitä sattuu.
Kyseessä 30-vuotias mies jolla kivekset vaikkei naista. Tulee nyt x:n lääkäriasemalle pahan yskän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantaan ei kirjata yhtään mitään. Lääkärit, hoitajat ja muu terveydenhuollon henkilökunta kirjaa tiedot siihen potilastietojärjestelmään, joka kussakin terveydenhuollon yksikössä on käytössä. Osa tiedoista siirtyy ohjelmallisesti Kantaan. Vain potilas itse pystyy kirjaamaan Kantaan.
No tuo nyt oli hiustenhalkomista! Pistäköön ne tiedot sinne Kantaan vaikka haamu, mutta siellä ne vain lukevat kaikkine diagnooseineen. Ainakin minun Kannassani. Toistaiseksi en ole itse pystynyt kirjaamaan sinne mitään eikä lääkkeiden uusiminenkaan onnistu sieltä meidän kunnassamme. Ihan vanhanaikaisesti vaan pitää soittaa omahoitajalle...
Vierailija kirjoitti:
Läski nyt ainakin vaikuttaa kaikkeen sairastamiseen ja immunologiaan, tuki- ja liikuntaelimistöön ja hormonitoimintaan. Läski on läski.
Tupakka ja alkoholi ei vaikuta mihinkään, mutta läski se on aikapommi ja läskit ihmiset kuolevat varmasti lopulta. Sen takia lihavuutta pitää toistaa joka asiakirjassa, sillä eihän ihmiset muuten ymmärrä olevansa lihavia.
Kaikki yllä mainitsemasi seikat kuuluvat esitietoihin. Nykytilaan tulee lääkärin tekemä status.
Kerro nyt hyväjumala AP, mikä se on se, mitä sinne on kirjattu, jos se on sieltä pakonomaista saada pois. Tämmöinen tällä hetkellä kuuden sivun vatvominen aiheesta on ihan käsittämätöntä.. Ja kyllä nro79, kallistun samaan mielipiteeseen.