Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epärelevantit maininnat potilastiedoissa - mihin yhteys?

kyllästynyt
01.02.2017 |

Miten voi estää lääkäriä/sairaanhoitajaa kirjoittamasta asiaan liittymättömiä asioita jokaisen käynnin yhteyteen?

Tämä on esimerkki. Jos käyn mihin tahansa liittyen terveyskeskuksessa, kirjataan potilastietoihin "asiakas on on 25-vuotias nainen jolta puuttuu käsi". Eli menen sitten flunssaan tai varpaan murtumaan liittyvässä asiassa paikalle, alkaa potilaskertomus maininnalla siitä että minulta puuttuu toinen käsi. Miksi ja miten tämän voi estää? Voiko vastaanotolla sanoa että voisitko olla kirjaamatta tätä tietoa JOKA käynnin yhteydessä.

Vaatiiko jonkun hirveän ponnistuksen jotta saisi terveyskeskukseen perille tuon, ettei asiaan/sairauteen liittymättömiä mainintoja kirjata joka yhteyteen?

Katson että minua hoitaneet henkilöt ovat kyllä ammattitaitoisia, tuntuu vain että kiusallaan kirjoittavat tuon lähinnä ulkonäköön vaikuttavan asian aina käynnin kuvaukseen. :/

Kommentit (226)

Vierailija
1/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miksi ikä mainitaan usein jokaisessa potilastekstissä?

...ainakin minulla . kyllä sen näkee muualtakin mutta aina se lukee siellä!

Vierailija
2/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiantuntija mut eikö sairaalan henkilökunnalla ole jokin malli jonka mukaan sinne tietoihin ei kirjata mitään asiaan kuulumatonta? Jos ei ole niin ehkä pitäs olla. Itsellä ei toistaiseksi ole lukenut mitään ns turhia tietoja, mitä nyt tuo sukupuoli+ikä lukee joka tekstissä ensimmäisenä. Kai ne ovat heille oleellisia tietoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ottaa yhteys siihen tahoon joka tiedot on kirjannut (terveyskeskus?)

Sitä en tiedä että poistavatko mitään tietoja jos potilas pyytää...

Vai onko jonkun toisen tahon päätös tuokin =D

Vierailija
4/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itte ainakin kirjotan aina iän ja perussairaudet alkuun, kuuluu siis kirjottaa esitiedot potilaasta liittyivät ne kys. käynnin vaivaan vai ei.. miksi ihmeessä tuo sua häiritsee? Väännän siis vielä rautalangasta, tuota EI siis kirjoiteta siksi että haluttais sun ulkonäköä kommentoida vaan koska se nyt vaan on aika oleellinen tieto.

Vierailija
5/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules kyllä tuollainen iso ruumiin vamma on aina kirjattava potilastietoihin. Ei ole vaan ulkonäöllinen seikka se että puuttuu raaja.

Tuntuu että sun prosessi tämän asian hyväksymiseen on vielä kesken. Parempi että lähdet käsittelmään tätä tunnelukkoa vaikka ulkopuolisen avun kautta, nyt selvästi projektoit negatiivisia tunteita täysin ulkopuoliseen ja epärelevanttiin asiaan (potilaskertomus). Voimahali.

Vierailija
6/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua se ikämaininta haittaa koska se ei liity ulkonäkööni, joten se voi lukea siellä jos siitä on jotain apua jollekin. Puuttuvan käden maininta sen sijaan häiritsee koska se ei vaikuta siihen onko minulla yskä vai ei. -ap-

Vierailija
7/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuuko sinulta käsi? Vai tarkoitatko tällä että aina mainitaan joku mielenterveydellinen ongelma joka sinulla on?

Vierailija
8/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itte ainakin kirjotan aina iän ja perussairaudet alkuun, kuuluu siis kirjottaa esitiedot potilaasta liittyivät ne kys. käynnin vaivaan vai ei.. miksi ihmeessä tuo sua häiritsee? Väännän siis vielä rautalangasta, tuota EI siis kirjoiteta siksi että haluttais sun ulkonäköä kommentoida vaan koska se nyt vaan on aika oleellinen tieto.

Miten se on oleellinen tieto jos tulen ihan eri asiasta vastaanotolle? Hyväksyn sen oleellisena jos tulen sen takia että olkapään nivel on kipeä. Sen sijaan joku flunssa, yskä, vatsatauti ei liity siihen mitenkään joten minusta sen maininnan voisi jättää pois tuossa yhteydessä. -ap-

Vierailija
9/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules kyllä tuollainen iso ruumiin vamma on aina kirjattava potilastietoihin. Ei ole vaan ulkonäöllinen seikka se että puuttuu raaja.

Tuntuu että sun prosessi tämän asian hyväksymiseen on vielä kesken. Parempi että lähdet käsittelmään tätä tunnelukkoa vaikka ulkopuolisen avun kautta, nyt selvästi projektoit negatiivisia tunteita täysin ulkopuoliseen ja epärelevanttiin asiaan (potilaskertomus). Voimahali.

Meinasin juuri tulla kirjoittamaan, että lähes poikkeuksetta näissä tapauksissa, kun itketään, että kirjataan epäoleellisia asioita, ei sillä valittajalla vain yksinkertaisesti riitä aivotoiminta ymmärtämään mikä on oleellista ja mikä ei......kuten tässäkin ap:n tapauksessa.

Vierailija
10/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua se ikämaininta haittaa koska se ei liity ulkonäkööni, joten se voi lukea siellä jos siitä on jotain apua jollekin. Puuttuvan käden maininta sen sijaan häiritsee koska se ei vaikuta siihen onko minulla yskä vai ei. -ap-

Eihän sun ole pakko niitä tekstejä edes lukea jos ne häiritsee.

Lähinnähän ne on tarkoitettu henkilökunnan käyttöön.

Vierailija
11/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskimpia on lähetteet vaikkapa polven röntgeniin, kun ne alkavat esim. "potilaalla masennustausta..." tai "pitkäaikaista alkoholin liikakäyttöä" tai vaikka "tupakoitsija, jolla todettu tuberkuloosi vuonna 2005". Parasta on kuitenkin se, että tämä masentunut voi olla aivan reipas ja hyväntuulinen, juoppo taas harvinaisen skarppi ja miellyttävä, ja se "tuberkuloottinen tupakoitsija" huippu-urheilijan näköinen fitness-mies.

Vierailija
12/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuttuuko sinulta käsi? Vai tarkoitatko tällä että aina mainitaan joku mielenterveydellinen ongelma joka sinulla on?

Tuo käsi oli esimerkki, ei ole myöskään mielenterveyteen liittyvä sairaus. Asia on minulle nolo joten toivoisin ettei sitä tarvitsisi mainita joka paikassa kun se ei asiaan millään tapaa liity. -ap-

Vierailija
13/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskimpia on lähetteet vaikkapa polven röntgeniin, kun ne alkavat esim. "potilaalla masennustausta..." tai "pitkäaikaista alkoholin liikakäyttöä" tai vaikka "tupakoitsija, jolla todettu tuberkuloosi vuonna 2005". Parasta on kuitenkin se, että tämä masentunut voi olla aivan reipas ja hyväntuulinen, juoppo taas harvinaisen skarppi ja miellyttävä, ja se "tuberkuloottinen tupakoitsija" huippu-urheilijan näköinen fitness-mies.

Älä lue lähetteen tekstiä, jos tuollaisista häiriinnyt. Vastaanottajalleen, eli tässä tapauksessa röntgenin henkilökunnalle, ne on tarkoitettu. 

Vierailija
14/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tieto voi olla sellainen, mikä hoitosi kannalta on pakko välittää teksteissä eteenpäin. Paha sanoa, onko sellaisesta tässä kyse, kun en asiasta sen enempää tiedä.

Vierailija
15/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku nyt sitten selittää ja vääntää rautalangasta, miksi puuttuva käsi on oleellinen mainita tekstissä jos tulen flunssan vuoksi vastaanotolle? Minulla ei aidosti riitä ymmärrys tähän :D kai siihen joku perustelu on olemassa.

Vierailija
16/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku nyt sitten selittää ja vääntää rautalangasta, miksi puuttuva käsi on oleellinen mainita tekstissä jos tulen flunssan vuoksi vastaanotolle? Minulla ei aidosti riitä ymmärrys tähän :D kai siihen joku perustelu on olemassa.

Miksi pitäisi vääntää rautalangasta, kun puuttuva käsi oli vain keksimäsi kuvitteellinen esimerkki?

Kerro mitä potilaskertomuksessasi oikeasti luki ja kysy siitä. Sitten joku toivottavasti avaa asian sulle.

Vierailija
17/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä lue lähetteen tekstiä, jos tuollaisista häiriinnyt. Vastaanottajalleen, eli tässä tapauksessa röntgenin henkilökunnalle, ne on tarkoitettu. 

Siellä röntgenissä näille lähetteille juuri on hymähdelty.

Vierailija
18/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eihän tekstissäsi ole puuttuvaa kättä mainittu, sehän oli sinun keksimäsi juttu!!!

Vierailija
19/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykyttämistähän se on. Varsinkin vanhat mt-ongelmat, jotka eivät mitenkään liity käsillä olevaan ongelmaan, esim. vaikka keuhkokuumeeseen, mainitaan lähinnä kiusallaan.

Vierailija
20/226 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mainittu paniikkihäiriö joka tekstissä ekana. Tauti ei ole minulla oireillut vuosiin kylläkään. Jos ap sulla on joku samankaltainen niin ymmärrän siihen liittyvän häpeän. Mä en kyllä usko että sitä tietoa poistetaan vaikka pyytäisit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän