Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epärelevantit maininnat potilastiedoissa - mihin yhteys?

kyllästynyt
01.02.2017 |

Miten voi estää lääkäriä/sairaanhoitajaa kirjoittamasta asiaan liittymättömiä asioita jokaisen käynnin yhteyteen?

Tämä on esimerkki. Jos käyn mihin tahansa liittyen terveyskeskuksessa, kirjataan potilastietoihin "asiakas on on 25-vuotias nainen jolta puuttuu käsi". Eli menen sitten flunssaan tai varpaan murtumaan liittyvässä asiassa paikalle, alkaa potilaskertomus maininnalla siitä että minulta puuttuu toinen käsi. Miksi ja miten tämän voi estää? Voiko vastaanotolla sanoa että voisitko olla kirjaamatta tätä tietoa JOKA käynnin yhteydessä.

Vaatiiko jonkun hirveän ponnistuksen jotta saisi terveyskeskukseen perille tuon, ettei asiaan/sairauteen liittymättömiä mainintoja kirjata joka yhteyteen?

Katson että minua hoitaneet henkilöt ovat kyllä ammattitaitoisia, tuntuu vain että kiusallaan kirjoittavat tuon lähinnä ulkonäköön vaikuttavan asian aina käynnin kuvaukseen. :/

Kommentit (226)

Vierailija
221/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä, miksi useimmissa teksteissä mainitaan ensimmäisenä, että olen 38-vuotias neitsyt. Gynekologin kohdalla ymmärrän vielä asian jotenkin, muuten se tuntuu kettuilulta.

Vierailija
222/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli merkitty että hoikkarakenteinen vaikka olen bmi mukaan ylipainon puolella. Lieneekö joku lääkärien koodikieli että plösö mutta ei häiritsevästi :D

Mulle kirjataan aina, oli käyntisyy mikä tahansa: puhelias ja siisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap tietää, ettei hänen vammansa, on se nyt  mikä on, vaikuta mihinkään ikinä?

Hän mainitsi, että kyseessä on harmiltaan luokkaa luomi oleva asia. Mutta jotenkin häpeällinen kuitenkin hänen omasta mielestään. Luomiakin on kovin montaa sorttia, eivätkä ne aina ole harmittomia ollenkaan. Potilaan häpeämä asia voi vaikuttaa hänen immuunivasteeseensa, näytteenottotapaan tai laboratoriokokeisiin tavoilla, joita potilas itse ei välttämättä laisinkaan ymmärrä.

Mutta joo, huvikseen sinne ei kirjata sitä sun tätä. Yritetään tehdä parhaamme, joskin kiireessä tulee tehtyä välillä mitä sattuu, koska potilaita on niin helkutisti, aikaa niukasti ja kaikki pitää kirjata ja rekisteröidä ja tilastoida moneen eri järjestelmään (kirjaus, laskutus, varaukset, blaa blaa). Kun vielä ihmiset opiskelevat omakantaansa miettien ja pyöritellen että miksi se lääkäri kirjoitti minulle tällaisen kirjeen tänne omakantaan, miksi oi miksi ja mitä se lääkäri ajatteli... ja osa kuvittelee että se mikä lukee omakannassa lukee myös Hymyssä ja Hesarissa, niin eipä ihme, ettei alalle ole enää tunkua. Itsekin yritän kiireesti alalta pois... 

Vierailija
224/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli merkitty että hoikkarakenteinen vaikka olen bmi mukaan ylipainon puolella. Lieneekö joku lääkärien koodikieli että plösö mutta ei häiritsevästi :D

Mulla lukee joka mutkassa obesitas. Kävin ortopedillä , luki lievästi obesitas. Olin käynyt edellisenä päivänä värjäyttämässä tukan , miksei siitä ollut mitään mainintaa. Harkitsen yhteydenottoa valviraan.

Vierailija
225/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukee joka mutkassa obesitas. Kävin ortopedillä , luki lievästi obesitas. Olin käynyt edellisenä päivänä värjäyttämässä tukan , miksei siitä ollut mitään mainintaa. Harkitsen yhteydenottoa valviraan.

Ylipaino vaikuttaa: immunologiaan, tuki- ja liikuntaelimiin, suolistoon, aineenvaihduntaan, hormonitoimintaan, verenkiertoelimistöön, hengityselimiin, noin muutamia asioita mainitakseni. Lisäksi se toki kertoo jotakin ihmisen elintavoistakin. Ortopedi nyt ilman muuta kirjaa tuon asian, sehän vaikuttaa kaikkeen mitä ortopedi arvioi.

Vierailija
226/226 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus tietää mitä hänestä on terveydenhoidossa kirjoitettu koska täysin virheellinen tieto siirtyy aina uudelle lääkärille.Minun erikoislääkärin tutkimuksilla todettu elimellinen sairaus on väärennetty ei elimellinen, ja sen mukaan en saa aikaisemmin käytössä ollutta erittäin tärkeää lääkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi