Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epärelevantit maininnat potilastiedoissa - mihin yhteys?

kyllästynyt
01.02.2017 |

Miten voi estää lääkäriä/sairaanhoitajaa kirjoittamasta asiaan liittymättömiä asioita jokaisen käynnin yhteyteen?

Tämä on esimerkki. Jos käyn mihin tahansa liittyen terveyskeskuksessa, kirjataan potilastietoihin "asiakas on on 25-vuotias nainen jolta puuttuu käsi". Eli menen sitten flunssaan tai varpaan murtumaan liittyvässä asiassa paikalle, alkaa potilaskertomus maininnalla siitä että minulta puuttuu toinen käsi. Miksi ja miten tämän voi estää? Voiko vastaanotolla sanoa että voisitko olla kirjaamatta tätä tietoa JOKA käynnin yhteydessä.

Vaatiiko jonkun hirveän ponnistuksen jotta saisi terveyskeskukseen perille tuon, ettei asiaan/sairauteen liittymättömiä mainintoja kirjata joka yhteyteen?

Katson että minua hoitaneet henkilöt ovat kyllä ammattitaitoisia, tuntuu vain että kiusallaan kirjoittavat tuon lähinnä ulkonäköön vaikuttavan asian aina käynnin kuvaukseen. :/

Kommentit (226)

Vierailija
201/226 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ihmeen sanastolla lääkärit kuvaavat potilaan vartaloa? Saako siinä käyttää ihan mitä tahansa sanastoa, mitä mieleen tulee?

Itsellä esim. täysin saman painoisena ja pituisena eri lääkäreiltä nämä kuvaukset: 1) erittäin hentorakenteinen 2) sopusuhtainen 3) muodikkaan laiha. Ja BMI itsellä täysin normaali, olen ehkä hentoluinen. Yksi muuten hyvä lääkäri katsoi papereitani ja totesi, että sä olet sitten kilon lihonut kymmenessä vuodessa. Kiitosta vaan, tekisipä mieli heittää muutama kommentti näiden lääkäreiden ulkonäöstä ja olemuksesta ihan vaan oman mielenterveyden vuoksi. 

Vierailija
202/226 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin edellistä vielä jatkan. Tuon depression piikkiin menisi pahastumiseni, jos sellaista enemmälti myöhemmin olisin esittänyt. Paranoidisuutta ei vielä ole diagnosoitu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/226 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskimpia on lähetteet vaikkapa polven röntgeniin, kun ne alkavat esim. "potilaalla masennustausta..." tai "pitkäaikaista alkoholin liikakäyttöä" tai vaikka "tupakoitsija, jolla todettu tuberkuloosi vuonna 2005". Parasta on kuitenkin se, että tämä masentunut voi olla aivan reipas ja hyväntuulinen, juoppo taas harvinaisen skarppi ja miellyttävä, ja se "tuberkuloottinen tupakoitsija" huippu-urheilijan näköinen fitness-mies.

Nämä ovat niitä asiaankuulumattomia. Se jos käsi puuttuu on relevanttia jo, koska ei se siihen kasva jossain vaiheessa.

Vierailija
204/226 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaskertomukseni alkoi: 45-vuotias nainen, jolla depressio. Ihmeellinen aloitus, kun miettii, että kävin paksusuolen tähystyksessä. Laitettiin mielestäni sen turvaksi, jos olisin sattunut valittamaan toimenpiteen suorittaneesta lääkäristä tai hoitajasta. Erittäin täykeitä, ei tervehditä, ei kerrota mitään toimenpiteen luonteesta jne. Paikalle kiireellä pyyhkäissyt lääkäri sanaakaan sanomtta työntää letkua peräsuoleen. Kysäisin sitten, että kuka hän mahtaa olla ja hieman arvostelin touhua.

Ei sattunut olemaan OYS:ssa? Minulla on samantapainen kokemus sieltä.

Vierailija
205/226 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni lapsella oli syntyessään tilana kastroskiisi (en ole varma kirjoitinko oikein). Hän joutui synnytyksestä suoraan leikkauspöydälle, onneksi tilanne ratkesi leikkauksella. Kuitenkaan vakuutusta tälle lapselle ei saa, koska KAIKKI sairaudet, oireet ja vaivat ovat liitettävissä tähän lähtötilanteeseen vakuutusyhtiön mukaan. Jos lapsella on nuha, oletetaan aina, että se johtuu tästä kastroskiisistä.

Oletan, että tämäntyylisestä syystä se "puuttuva käsi" mainitaan.

Vierailija
206/226 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikisessä potilaskertomuksessa, mitkä olen omalta osaltani luetuksi pyytänyt, on ollut vähintäänkin kirjoitusvirheitä. Epärelevantiksi katson, jos puhun vaikka tyyliin flunssasta ja sinne kirjataan sisarusten määrä ja vanhempien ammatit, mitkä olen kysyttäessä mainittu. Olen silloin ottanut yhteyttä lääkäriin ja pyytänyt poistamaan nuo tiedot tautiin kuulumattomina, sekä uuden version lausunnosta. Näin on myös sitten käynyt.

Vierailija
207/226 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvola rupesi haukkumaan lastani että on pahasti kehityksessä jäljessä, että 4v on 2v tasolla.yritin kysyä että mitä lapseni ei osaa niin neuvola ei pystynyt kertomaan joten tein heille videon lapseni kehityksestä missä lapsi osaa lukea isoilla kirjaimilla kirjoitetut ja kirjoittaa hyvällä käsialalla mitä mitä pyytää osaa värit,sijainnit,älylaitteita käyttää täydellisesti,laskee plus laskuja

jne... sitten vaadin että korjaavat potilastiedoista virheelliset asiat että lapseni olisi kehityksessä jäljessä niin rupesivat tekemään lastensuojeluilmoituksia ja väittivät että olen käyttäytynyt agressiivisesti mitä en todellakaan ole ollut ja koko tapaus on videoitu mutta eivät silti korjaa tietoja...

Nyt ovat kokoajan yrittäneet kirjoittaa jotain lastani alentavaa kommenttia tai minusta yrittänyt tehdä mahdollisiman huonoa ihmistä,usko menee tohon neuvolan toimintaan....

Vierailija
208/226 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyykyttämistähän se on. Varsinkin vanhat mt-ongelmat, jotka eivät mitenkään liity käsillä olevaan ongelmaan, esim. vaikka keuhkokuumeeseen, mainitaan lähinnä kiusallaan.

Itsellä kokemus ihan viimeaikoina tapahtuneesta keuhkokuumeesta, joka vei Meilahteen makaamaan antibiootti-tipassa neljäksi päiväksi. Olen sairastanut nuoresta asti allergista astmaa (josta minulla oli astmalääkkeet tietenkin mukana osastolla), ja minulla on remissiotilassa oleva masennus. Silti potilasteksteissä ei mainittu sanallakaan astmadiagnoosia, joka on paljon aiheellisempi keuhkokuumeen hoitamisessa, kuin se että sinne kirjotellaan jostain mun masennuksesta, joka on tosiaan helpottanut. :( Tuntu kurjalta.

Vierailija
209/226 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuuko sinulta käsi? Vai tarkoitatko tällä että aina mainitaan joku mielenterveydellinen ongelma joka sinulla on?

Tuo käsi oli esimerkki, ei ole myöskään mielenterveyteen liittyvä sairaus. Asia on minulle nolo joten toivoisin ettei sitä tarvitsisi mainita joka paikassa kun se ei asiaan millään tapaa liity. -ap-

Lääkärit ovat sen verran idiootteja, etteivät he huomaisi sinulta puuttuvan kättä ilman, että se kirjataan epikriisiin.... tiedä vaikka lastoittaisivat sinun proteesisi jos valitat terveen käden ongelmaa :)

Vierailija
210/226 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten neuvola kehtaa kirjoitti:

väittivät että olen käyttäytynyt agressiivisesti

Perus. Toinen on että väitetään käyttäytyneen "uhkaavasti".

Vierailija
211/226 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin päivystyksessä murtuneen ranteen kanssa ja lääkäri kirjasi " masennustaustainen, lääkityksellä oleva tukevako nainen.." Voisiko joku vääntää rautalangasta, miten helvetissä masennukseni ja siihen liittyvä ylipaino kuuluvat ranteen murtumiseen?!

Vierailija
212/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkäri tarkoittaa kun kuvaa yleistilaa.. Esim. Yleistila siisti. Niin mitä se meinaa? Onko potilas silloin ulkoiselta olemukseltaan siisti, puhtaat vaatteet jne??

Vierailija
213/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkäri tarkoittaa kun kuvaa yleistilaa.. Esim. Yleistila siisti. Niin mitä se meinaa? Onko potilas silloin ulkoiselta olemukseltaan siisti, puhtaat vaatteet jne??

Entäs yleistila hyvä. ??

Vierailija
214/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia jätän omat epikriisit lukematta, mutta muiden kyllä jos satun saamaan käsiini, ovat informatiivisia ihan erikannalta kuin mitä itse pystyy havainnoimaan. 

Vierailija
215/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan täällä mitään tietoja ei poisteta näkyviltä, vaikka olisi täysin väärääkin tietoa ja haitallista hoidon kannalta, vaan ne muutetaan harmaiksi, eikä mustiksi.

Terveisin Entinen kirjaamon työntekijä.

PS. Voisit kyllä laittaa kirjallisen pyynnön hoitavalle taholle, ettei tuota tarvitsisi joka asiassa mainita, mihin se ei liity mitenkään. Lääkärit tekevät näitä lähetteitä ja muita tekstejä liukuhihnalta ja käyttävät niissä tuttua kaavaansa, joten periaatteessa mikä vaan teksti voi alkaa aina samoin, vaikkei tarvitsisi.

Vierailija
216/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeton tai asiaton merkintä potilasasiakirjassa voi hyvinkin vaikuttaa hoidon tarpeen arvioon ja määrittelyyn potilaan kannalta negatiivisesti, jos merkinnässä on tietoisesti tuotu esiin tai korostettu jotakin meneillään olevan tilanteen kohdalla epäoleellista asiaa. Toiminta voi olla tarkoitushakuista ja tahallista, samoinkuin myös oleellisen asian kirjaamatta jättäminen. Halutaan antaa potilaasta tietynlainen kuva tai esim. stigmatisoida. Potilasasiakirja on virallinen ja juridinen dokumentti, jonne ei mennä tekemään merkintöjä mielihyvä/mielipaha pohjalta. Sähköisellä allekirjoituksellaan jokainen vastaa teksteistään. Tämä on hyvä sisäistää.

Vierailija
217/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri oli kommentoinut tekstissään työkaveria näin: terve pullukka.

Asiallista? Hyvän hallintotavan mukaista? Ei!

Vierailija
218/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi ikä mainitaan usein jokaisessa potilastekstissä?

...ainakin minulla . kyllä sen näkee muualtakin mutta aina se lukee siellä!

varsinkin jos se on kirjattu väärin... :D

Vierailija
219/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oleellinen, koska hammastulehdus, ientulehdus voi vaikuttaa kaikkiin testituloksiin ja aiheuttaa erilaisia sairauksia.

Vierailija
220/226 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä sinne kirjataan vaikuttaa oleellisesti hoidon priodisointiin, masennustausta, alkoholiongelma y.m.s, ei ole pikkuasioita, et saa kaikkea hoitoa,joudut jonon hännille y.m.s.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi