Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt rytisee, asuntovelalliset liemessä

Vierailija
01.02.2017 |

Korkojen painuminen historiallisen mataliksi ja asuntojen kallistuminen historiallisen kalliiksi on houkutellut kotitaloudet ottamaan vastuulleen nyt jo suuremman velkataakan kuin milloinkaan ennen. Erityisen railakkaasti ovat velkaantuneet suuria asuntoluottoja kontolleen ottaneet nuorten aikuisten taloudet. http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005068674…

Kommentit (198)

Vierailija
141/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen pahoillani kaikkien teidän puolesta. Onneksi itse olen aina ollut vuokralla ja pidän vuokralla olemista ideaalina nykyihmisen tapana asua.

Vain rikkailla ja asumisensa muilla maksattavilla pummeilla on varaa asua vuokralla, kumpaan ryhmään sinä kuulut?

En nyt tiedä miksi me keskustelemme tässä ketjussa tuollaisesta? Minulla on hyvin rikkaat vanhemmat ja tykkään matkustella enkä viihdy samalla paikkakunnalla hirveän pitkään. Joten vuokra on parempi vaihtoehto. Omakoti on tavallaan vanhanaikaista.

Jos on vanha eikä enää innovoi mitään niin on varmasti vaikea tajuta miten järkevä ja nykyaikainen tapa asua vuokra on.

Voit olla vuokralla vaikka missä Euroopan maassa. Ajattele sitä. Kuten isäni sanoo niin ihmisen elämä on liian lyhyt ison kartanon maksamiseen. Mikset asuisi mieluummin kartanossa viikon ja maksat siitä vuokraa siltä ajalta?

Tämä myös piristää taloutta. Oma asunto on kuin kommunismia.

Haluatko sinä kertoa itsestäsi jotain?

Miksi halusit kuulla minun näkökulman?

Kun perin vanhempieni asuntoja tai heidän asunnon niin pistän myyntiin suurimman osan vuokralle en pistä.

Vierailija
142/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä taloustilanne on siinä ettei suurimmalla osalla omakotiltalovelallisilla ole varaa siihen elämään joka heillä on.

Olisi oikeasti hyvä jos olisi, mutta ei Suomessa sellaiseen ole varaa kuin pienellä prosentilla kansalaisista. Loppujen pitäisi ymmärtää että vuokra on se asumismuoto täällä pohjoisessa ei asuntojen omistus. Suomalaiset ovat niin köyhää kansaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen pahoillani kaikkien teidän puolesta. Onneksi itse olen aina ollut vuokralla ja pidän vuokralla olemista ideaalina nykyihmisen tapana asua.

Minäkin olen pahoillani. Todella moni tuttu on ottanut velkaa ja makselee kotiaan. Tuskin koskaan saavat maksettua ja lopulta joutuvat pihallekin.

Jos ei osaa nähdä omaa tasoaan niin voi kuvitella että kykenee maksamaan.

Kamalia ihmiskohtaloita tullaan näkemään lähitulevaisuudessa kun kupla puhkeaa tässä asuntotilanteessa. Toisaalta vuokranvälittäjät ovat sitten kärkkymässä kuin hait merenhätään joutunutta.

Vierailija
144/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa tuo väite, että kehä ykkösen ulkopuolella kaikkien asuntojen hinnat laskeneet.

Just juttelin Turun keskustassa asuvan ystävän kanssa ja kiinteistövälittäjän mukaan heidän asuntonsa arvo on neljässä vuodessa noussut 100 000 €.

Meillä on kiikarissa perheasunto Turun keskustasta, mutta emme ole olleet tarpeeksi nopeita -asunnot myydään jopa viikossa. Ja tasan tarkkaan hinnat nousee tasaisesti.

Tampereen keskustan arvokiinteistöjen hinnat ovat myös nousseet. Jokunen vuosi sitten kolmion sai kakkosella alkavalla summalla, nyt hintapyynnöt reippaasti yli 300 000 €.

Kartanonkoskella Vantaalla rivitaloasuntojen hinnat ovat myös nousseet. Jokunen vuosi sitten hintapyynnöt alle 300 000 €, nyt viimeksi katsoessa neliöstä pyydettiin 360 000 € ja se meni suht nopeasti kaupaksi.

Me asumme pk-seudun kehyskunnassa ja maksoimme 5 vuotta sitten asunnostamme reilu 150 000 €. Naapuri myi samanlaisen asunnon viime vuonna parissa viikossa ja hintapyyntö oli reilu 170 000 €. Eli kyllä hinnat ovat nousseet, vaikkei kyseessä ole mikään top-alue.

Tässä nyt muutama esimerkki oikotie.fi-addiktilta. ;)

Meklari kirjoitti:

Sijoitusalalla työskentelevänä artikkeli pitää paikkansa. Jos ajatellaan naiivisti, että asunnon voi aina myydä, niin samalla tavalla ajattelee moni muukin velkaantunut. Ja sitten kun tarjontaa on paljon, niin joutuu oman asunnon myyntihinnasta tinkimään. Kierre on valmis. Ei tarvitse taloudessa olla montaa muutosta, kun korttitalo romahtaa. Jos asuntojen hintakehitystä katsoo, niin ainakin Hki keskustaa lukuunottamatta kaikki Kehä 1 ulkopuolella olevien asuntojen hinnat ovat laskeneet ja laskee edelleen. Lisäksi myyntiajat ovat pidentyneet. Ainoa mikä menee vielä kaupaksi on sijoitusasunnot, eli keskustan yksiöt ja pienet kaksiot.

90-luvun lamassa kotitalouksien velkaantumisaste oli n. 88%. Tänä päivänä luku on 128%, eli ihmisillä on enemmän lainaa, kuin mitä he pystyvät sitä maksamaan. Käytännössä ovat jo velkakierteessä. Sitten kun se kupla puhkeaa, niin se on todennäköisesti rajumpi, kuin viime lamassa.

En pysty kurantteja lähteitä tänne linkittää, mutta linkeistä näkee samat suuntaviivat. http://findikaattori.fi/fi/28 ja http://findikaattori.fi/fi/92

Vierailija
145/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen pahoillani. Todella moni tuttu on ottanut velkaa ja makselee kotiaan. Tuskin koskaan saavat maksettua ja lopulta joutuvat pihallekin.

Jos ei osaa nähdä omaa tasoaan niin voi kuvitella että kykenee maksamaan.

Kamalia ihmiskohtaloita tullaan näkemään lähitulevaisuudessa kun kupla puhkeaa tässä asuntotilanteessa. Toisaalta vuokranvälittäjät ovat sitten kärkkymässä kuin hait merenhätään joutunutta.

Kylläpä sinulla on huomattavan yksityiskohtaista tietoa tuttujesi taloudellisista tilanteista.

Vierailija
146/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö se nousu vasta alkamalla alkaa? Jos on kovin varma noususta, niin kannattaa toki ottaa vielä lisää nollakorkoista lainaa ja ostella osakkeita ja asuntoja. Suomessa ei tämän nousun jälkeen taida olla kuin miljonäärejä.

Vierailija
147/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei AV:n jengi pysty tuollaiseen keskusteluun. Toivotaan asunnonomistajille paskaa, puhutaan jostain italian valtionlainojen koroista, sanotaan että nousukautta ei ole vaikka bkt on tukevasti kasvupolulla, ei uskota työllisyyslukuihin... Alternative facts ja silleen.

Puhutaan sitten kun kasvu on 3 %:a ja yli.

Ja sinä ja minä makselemme Italiaa. 

Olli Rehn : "Euron olemassaolo oli muutaman tunnin tai päivän kysymys" 

Vierailija
148/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tästä alhaisesta korkotasosta saatu nauttia jo kymmenen vuotta! Fiksut ovat sinä aikana maksaneet lainaa vauhdilla pois. Kohta ei enää korkojen nousu hetkauta, kun on velaton talo mitä asua. Sitten voi hommata sen uuden auton pihaan ym.

Fiksut ovat hidastaneet asuntolainan lyhentymistä ja käyttäneet näin vapautuneita varoja sijoitustoimintaan. Fiksu olisi voinut vaurastua matalien korojen aikana sijoittamalla asuntolainankorkoihin suunnitellut varat.

Olen vaurastunut kyllä tämän talon arvon verran, ja laina-ajan lyhentymisen johdosta säästän hurjasti korkomenoissa, vallankin jos ne korot nousee! En halua tehdä riskisijoituksia, vaan turvata varani ja eloni jos/kun korot nousevat. :)

Vierailija
149/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap asuu vuokralla.

Vierailija
150/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääs itse mitä se mainostettu "kasvu" on. Tuossa Eu maiden alijäämä per BKT. 

http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&plugin=1&language=e…

Vierailija
151/198 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin asuntojen hinnat romahtavat hyvillä alueilla kasvukeskuksissa muuta kuin poikkeuksellisen kriisin seurauksena, mikä tulisi lähinnä idästä päin. Mutta siinä vaiheessa on sitten monta muutakin asiaa huonosti.

Moni hyvä alue on muuttunut melkoisen lyhyessä ajassa (muutamassa vuodessa) huonoksi. Kaupunkisuunnittelulla onnistutaan joskus pilaamaan alue jopa muutamassa viikossa esim. perustamalla alueelle vaikkapa narkkareiden kuntoutuskeskus tai muu sosiaalisesti negatiiviseksi mielletty laitos, joka johtaa alueen maineen välittömään heikkenemiseen.

Jollet nyt sitten tarkoita "hyvillä alueilla" todellisia arvoalueita kuten Helsingin Kaivopuistoa tai Kruununhakaa tms., joilla kaksiosta saa maksaa vähintään 400000, eli sieltä asuntoja ostavat ovat jo valmiiksi rikkaita.

Vierailija
152/198 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

blaa blaa blaa

Palkkasummakin on enemmän kuin koskaan ennen.

Se on täysin normaalia että suunnilleen vuosittain lyödään vanhat ennätykset sekä palkoissa että velan määrässä ja muissa rahaan liittyvissä summissa. Se on ihan tavallista inflaatiota.

Nyt on nousukausi ja harvemmin talous romahtaa nousukauden aikana.

Talouden alkaessa kasvaa, alkaa nousevien korkojen kausi.

Mitä sitten? Korko voi olla kolmen vuoden päästä 3%, se on täysin normaalia ja ihan varmasti jokainen on mitoittanu velkansa johonkin muuhun kuin miinusprosentteihin. Ihanaa jos tulisi vähän inglaatiota ja saisi piiitäkästä aikaa vähän palkankorotuksiakin. Nythän inflaatio ei ole pahemmin jelppinyt velallista.

Inflaatio ja palkankorotukset eivät aina kulje käsi kädessä. Jotta palkkoja korotetaan, pitää olla syy maksaa enemmän. Inflaation autuuden harhan synnyttäneellä 70-luvulla oli ihan painava syy korottaa palkkoja - lakkoilevat neuvostoliiton tukemat ammattiliitot ja kommunismin pelko. 

Mikä olisi mielestäsi syy tänä päivänä korottaa yleisesti palkkoja? Itse en näe kuin joidenkin harvojen alojen tarjontaa suuremman kysynnän erikoisosaajista. Tavan pulliainen ei melko varmasti hyödy inflaatiosta mitään, kun palkka ei nouse samaan tahtiin kuin hinnat ellei joku ala rupea ihmeellisesti tarvitsemaan suurta määrää tavan pulliaisia, mitä epäilen suuresti. Pulliaiselta jäisi pakollisten kulujen jälkeen vähemmän rahaa, josta maksaa velkaansa, jonka korot nousisivat inflaation mukana ellei satu olemaan harvinainen kiinteäkorkoinen laina - inflaatio ei söisi lainaa, kuten kultaisella 70-luvulla. Asunnon nimellisarvo (euromääräinen arvo) toki saattaa nousta, mutta se ei vaikuta lainasummaan. Korkeintaan siihen miten suostuvainen pankki on lyhennysvapaisiin tai lisälainoihin, mutta sellaisten korot tuppaavat nousemaan inflaation kiihtyessä...

Nykypäivänä kaikki eivät todellakaan ole samassa veneessä tai edes muutamassa veneessä vaan paikallinen sopiminen, monialaisuus ja globaali kaupankäynti keinuttaa suurta määrää pieniä veneitä, joista osa voi keikahtaa nurin hyvin nopeastikin.

Onneksi oma asunto on velaton.

Vierailija
153/198 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

blaa blaa blaa

Palkkasummakin on enemmän kuin koskaan ennen.

Nyt on nousukausi ja harvemmin talous romahtaa nousukauden aikana.

Nyt on lama ja yt-buumi. Mistä tulevaisuuden työttömien armeija saa rahaa maksaakseen kuplahintaisista asunnoista niin paljon, että omistajat saisi purkukuntoisista asunnoistaan vielä voittoa?

Nytkin työttömyyden hoito on vain tilastokikkailua

Nyt on ihan virallisesti jo nousukausi menossa.

Muistan lukeneeni tutkimuksen, jonka mukaan 1990-laman jälkeinen nousu vaikutti työllisyyteen parin vuoden viiveellä.

Vierailija
154/198 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät kitisee. Kyllä me asuntovelalliset ja omistusasunnon omistajat pärjätään.

Asukaa vuokralla vaan ja itkekää.

Ja asunnon voi aina myydä.

Minä taas täällä odottelen kun te joudutte myymään asuntonne pilkkahintaan ja ostan sen sitten pois. :) Siihen asti asun edullisesti ja säästeliäästi.

Ilman lainaa.

Se parhaiten nauraa kuka viimeisenä nauraa. :))

Vierailija
155/198 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä1057 kirjoitti:

[

Muistan lukeneeni tutkimuksen, jonka mukaan 1990-laman jälkeinen nousu vaikutti työllisyyteen parin vuoden viiveellä.

Nokia oli se Suomen pelastus silloin. Toivottavasti tämän rytäkän jälkeen syntyy Nokiaa vastaava. Se vaan että olen pirun pessimistinen, kun katson Arkadiamäen tolvanoita - ihan niitä kaikkia. 

Vierailija
156/198 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät kitisee. Kyllä me asuntovelalliset ja omistusasunnon omistajat pärjätään.

Asun vuokralla, mutta en itke, päinvastoin. Myin äskettäin  velattoman asuntoni verrattain hyvältä paikalta ja muutin vuokralle. Olo on mukavaa, kun vastuuta ei ole juuri lainkaan. Nyt etsin sijoituskohteita.

Vierailija
157/198 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

gu kirjoitti:

Käyttäjä1057 kirjoitti:

[

Nokia oli se Suomen pelastus silloin. Toivottavasti tämän rytäkän jälkeen syntyy Nokiaa vastaava. Se vaan että olen pirun pessimistinen, kun katson Arkadiamäen tolvanoita - ihan niitä kaikkia. 

Ai Arkadianmäelläkö niitä yrityksiä perustetaankin...?

Vierailija
158/198 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minn kirjoitti:

Nyt ei todellakaan ole nousukausi. Fact checking, please!

Kun BKT:n kasvukäyrät osoittavat plussan puolella edes loivasti koilliseen, on kyseessä nousukausi. Siinä tilanteessa me olemme nyt.

Vierailija
159/198 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

gu kirjoitti:

Miettikääs itse mitä se mainostettu "kasvu" on. Tuossa Eu maiden alijäämä per BKT. 

http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&plugin=1&language=e…

Avaatko vähän, miten valtion yli varojen kuluttaminen tarkoittaa, ettei bkt:n kasvu olekaan talouskasvua?

Vierailija
160/198 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asunnon voi aina myydä.

Aika mielenenkiintoinen heitto, "voi aina myydä", valheellista tietoa, voi myydä vain, jos joku ostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi