Nyt rytisee, asuntovelalliset liemessä
Korkojen painuminen historiallisen mataliksi ja asuntojen kallistuminen historiallisen kalliiksi on houkutellut kotitaloudet ottamaan vastuulleen nyt jo suuremman velkataakan kuin milloinkaan ennen. Erityisen railakkaasti ovat velkaantuneet suuria asuntoluottoja kontolleen ottaneet nuorten aikuisten taloudet. http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005068674…
Kommentit (198)
En ainakaan minä. Ostin asunnon Helsingistä 2010 asunnon. Silloin jo hoettiin että ei kannata kohta hinnat romahtaa. Nyt asuntolaina lähes maksettu enää muutama hassu tonni jäljellä ja asunto myynnissä 70 000€ kalliimmalla kun ostin. Uuden osto edessä kun tämä myyty. Eli ainakaan minä en joudu vaikeuksiin vaikka korot nousisi miten paljon ja kaikkien varoittelusta huolimatta todellakin kannatti 😊
Et välttämättä sinä, mutta kaikki suomalaiset eivät ole yhtä hyvässä tilanteessa kuin sinä. Kyllä se kova velkaantuneisuus ja epävarmuus työpaikasta on monelle nykyään todellisuutta. Onnea kuitenkin sinulle, kun olet pärjännyt ja hoitanut asiasi hyvin.
gu kirjoitti:
Italia kävi reippaassa 6 %.ssa ennenkuin EKP lähti tukiostoihin. Kuinka moni teistä pystyy maksamaan silloin 7-8 %:n korkoa?
Ja kuinkakohan monella asuntolainan viitekorkona on Italian valtionlainan korko, kysyn vaan?
Vierailija kirjoitti:
gu kirjoitti:
Italia kävi reippaassa 6 %.ssa ennenkuin EKP lähti tukiostoihin. Kuinka moni teistä pystyy maksamaan silloin 7-8 %:n korkoa?
Ja kuinkakohan monella asuntolainan viitekorkona on Italian valtionlainan korko, kysyn vaan?
Kysy Euroopan Keskuspankilta Ja EU:n komissiolta. Siinä se orkesterin johto. Viitaan nyt ihan suoraan 90-luvun lamaan ja kaksinumeroisiin korkolukuihin.
Korot voivat nousta sääntöken mukaan Max. 0,5% vuodessa, joten sinne yli 5% korkoihin ehtii lainapääomanne lyhentyä merkittävästi, jos siis maksusunnitelmassa on mitään järkeä ja laina lyhenee.
Muistakaa myös, että raju korkojen nousu myös edellyttää/seuraa inflaatiota, jonka asuntovellalisen kannalta positiiviset vaikutukset paikkaavat sitä.
Tämä keskusteluketju on muutenkin lähinnä vain sitä, että vuokranmaksajiksi tuomitut onanoivat ajatuksella omistusasujien ongelmista.
Jos ihmisillä jää asunnot maksamatta ja rakennustuotanto sitä myöden romahtaa, kuinka käy vuokratason? Onko kysyntää enemmän vai vähemmän?
Helibor 18 % ja kämppä alta. Ei kiitos uudestaan.
Mulla on muutenkin asuntolainassa korko yli 2%.
Vierailija kirjoitti:
Korot voivat nousta sääntöken mukaan Max. 0,5% vuodessa, joten sinne yli 5% korkoihin ehtii lainapääomanne lyhentyä merkittävästi, jos siis maksusunnitelmassa on mitään järkeä ja laina lyhenee.
Muistakaa myös, että raju korkojen nousu myös edellyttää/seuraa inflaatiota, jonka asuntovellalisen kannalta positiiviset vaikutukset paikkaavat sitä.
Tämä keskusteluketju on muutenkin lähinnä vain sitä, että vuokranmaksajiksi tuomitut onanoivat ajatuksella omistusasujien ongelmista.
Jos ihmisillä jää asunnot maksamatta ja rakennustuotanto sitä myöden romahtaa, kuinka käy vuokratason? Onko kysyntää enemmän vai vähemmän?
Mitä tarkoitat että sääntöjen mukaan korot voivat nousta max puoli prosenttia vuodessa? Minkä sääntöjen?
Tuo on totta, että ilman inflaatiota korot eivät nouse, ja nythän öljyn hinnan arvellaan taas laskevan, joka toteutuessaan laskee inflaatiota joka taas tekee korkojen nousun mahdottomaksi. Muutama kuukausi sitten euroalueella oli vielä deflaatio, nopea korkotason nousu tarkoittaisi melkoista talouden ylikuumenemista, mitä ei kyllä ole näkyvissä.
Ai niin, Kreikalta on taas rahat loppu ja se tarvitsee uuden lainapaketin 20.2. mennessä, jonka jälkeen Euroopassa alkaa toukokuulle jatkuva vaalikevät. Jos Kreikan tilannetta ei ratkaista nyt, toukokuussa maa on oikeasti konkurssissa. Lisää turbulenssia siis tiedossa euroalueelle. Lähde: Bloomberg
Tasaerälaina. Maksan saman summan joka kuukausi. Viime aikoina 0% korkoa ja 100% lyhennystä, lyhentynyt kivasti. Nyt jos korot nousee niin maksetaan enemmän korkoa.
Aika vähän jäljellä, luultavasti selvitään mutta töitä olis kiva saada. Työttömyys, se vasta on iso riski normi palkansaajalle. Edes hyvä työntekijä ja ahkera hakija ei voi luottaa mihinkään tässä maassa.
Kyllä Trumppi pitää huolen talouden epävakauden jatkuvuudesta vielä pitkään. En olisi huolissaan korkojen noususta, mutta itse lainaa ottaessa laskin lainan koroksi 4%, joten siihenkin on vielä matkaa. Tällä hetkellä korko reilusti alle 1%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
blaa blaa blaa
Palkkasummakin on enemmän kuin koskaan ennen.
Nyt on nousukausi ja harvemmin talous romahtaa nousukauden aikana.
Nyt on lama ja yt-buumi. Mistä tulevaisuuden työttömien armeija saa rahaa maksaakseen kuplahintaisista asunnoista niin paljon, että omistajat saisi purkukuntoisista asunnoistaan vielä voittoa?
Nytkin työttömyyden hoito on vain tilastokikkailua
Nyt on ihan virallisesti jo nousukausi menossa.
Täyttä roskaa. Työttömyys pahenee, Suomen valtio velkaantuu ennätystahtia ja Eurooppa on joutumassa taloussotaan Yhdysvaltojen kanssa. Samaan aikaan tässä maassa on rakennusten korvausvelka ennätyksessä, tiestön korjausvelka ennätyksessä, järjetön eläkekriisi ja armeijan määrärahoja pitäisi tuplata kun Yhdysvallat ei enää ole euroopan suojelusenkeli.
Jauhat paskaa.
Joukuun työttömyysaste oli 7,9%. Vuosi sitten se oli 9,2%. Suunta on selvä.
Ovatko syntyneet työpaikat oikeita töitä, joilla itsensä elättää, vaiko työkokeiluja tai 2 h viikossa duunia tilastojen siistimiseksi?
Mistä viusta minä sen tietäisin? Onko sinulla joku perusteltu syy epäillä työpaikkojen aitoutta?
Varmaan se ettei hän itse kelpaa oikeisiin palkkatöihin, kuvittelee siis kaikkien muidenkin olevan tukityöllistettyjä, vai mitä ne päivähoitopaikat nyt ovatkaan nimeltään.
Nyt ei todellakaan ole nousukausi. Fact checking, please!
Vierailija kirjoitti:
Muutama skenaario tulee mieleen. Sanokaa jos keksitte lisää.
1) Huikea korkojen nousu. Mahdollinen käytännössä vain pienellä valuutta-alueella. Esimerkkinä Suomen markka, jota vastaan sitten pelailtiinkin oikein huolella aikoinaan
2) Massatyöttömyys. Tuskin tapahtuu talouskasvun oloissa, eikä ole syytä odottaa, että maailmantalouden piristyessä Suomi jostain syystä romahtaisi aivan täysin. Nyt ei ole katoavaa Neuvostoliiton kauppaa tai Nokia-riippuvuutta tms
3) Jokin systeeminen kriisi. Käytännössä pankkisektorin romahdus, mikä nykyisen sääntelyn oloissa on epätodennäköistä - finanssikriisistä viisastuttiin kuitenkin
4) Muu aivan odottamaton kriisi. Esimerkiksi sota. Tällaisen sattuessa on isompiakin ongelmia, joten en suosittele tekemään ostopäätöksiä tällaisten asioiden mukaan
Ei AV:n jengi pysty tuollaiseen keskusteluun. Toivotaan asunnonomistajille paskaa, puhutaan jostain italian valtionlainojen koroista, sanotaan että nousukautta ei ole vaikka bkt on tukevasti kasvupolulla, ei uskota työllisyyslukuihin... Alternative facts ja silleen.
Minn kirjoitti:
Nyt ei todellakaan ole nousukausi. Fact checking, please!
Kaikki mittarit näyttää orastavaa kasvua, mihin tässä varmaankin on viitattu. En tiedä, mikä sinun määritelmäsi nousukaudelle on, mutta alla sinulle fact checkingiä.
BKT:n muutos selvästi positiivinen: http://www.findikaattori.fi/fi/3
Kuluttajaluottamusindikaattorit kohti koillista: http://www.findikaattori.fi/fi/104
Työllisyysaste y-o-y kasvu 1,5 %-yks: http://www.findikaattori.fi/fi/41
Kertokaa nyt joku minkä säännön mukaan EKP nostaa korkoja enintään puoli prosenttiyksikköä vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Trumppi pitää huolen talouden epävakauden jatkuvuudesta vielä pitkään. En olisi huolissaan korkojen noususta, mutta itse lainaa ottaessa laskin lainan koroksi 4%, joten siihenkin on vielä matkaa. Tällä hetkellä korko reilusti alle 1%.
Trumpin kaavailema protektionismi lupaa hyvää matalista koroista pitäville.
olen pahoillani kaikkien teidän puolesta. Onneksi itse olen aina ollut vuokralla ja pidän vuokralla olemista ideaalina nykyihmisen tapana asua.
Vierailija kirjoitti:
olen pahoillani kaikkien teidän puolesta. Onneksi itse olen aina ollut vuokralla ja pidän vuokralla olemista ideaalina nykyihmisen tapana asua.
Vain rikkailla ja asumisensa muilla maksattavilla pummeilla on varaa asua vuokralla, kumpaan ryhmään sinä kuulut?
Kannattaa myös kiinnittää huomiota myyntivolyymeihin. Surullista, että yksi ylihintaan myyty homeinen murju perähikiällä määrää paikallisen hintatason... Myyntiajat pitenee ja volyymi pienenee eli ei ne asunnot mene kuumille kiville enää.