Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tohtori tylynä opiskelijoista: "Haluavat maksattaa muilla"

Vierailija
28.01.2017 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701282200061462_uu.shtml

Onko tuossa joku pahasti pieleen mennyt kauneusleikkaus?

Kommentit (332)

Vierailija
121/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mattila kertoo opiskelijasta, jolle tarjottiin kolme tenttipäivävaihtoehtoa. Yksikään ei käynyt.

- Yhtenä päivänä oli kaverin häät, toisena matka vanhempien kanssa Mauritiukselle ja kolmantena työvuoro, Mattila havainnollistaa."

Nonni. Työvuoro! Miten voi edes samassa kappaleessa ensin dissata, kun joku skippaa tentin välistä työvuoron takia ja sitten seuraavaksi vaatii opiskelijoita töihin. Logiikka?? Taisi vähän puhua itsensä pussiin...

Ja mitä tämäkin kertoo Mattilan omasta pikku eliittikuplasta, jossa hän ja oppilaansa elävät. Opiskelija reissaa Mauritiukselle?! Siis luuleeko Mattila tosissaan, että kaikilla muilla suomalaisopiskelijoilla 500e/kk tuella on varaa vain lähteä kesken lukukauden Mauritiukselle?? Ja kyllä: minä itsekin olen reissanut eri puolilla maailmaa, mutta se oli aikana ennen yliopistoa, kun kävin duunissa ja tienasin rahaa. Nyt minä en ole moneen vuoteen reissannut yhtään. Joko tuo Mauritiuksen matkaaja käy hyväpalkkaisessa duunissa tienaten itse matkarahansa TAI sitten sen rikkaat porukat maksaa elämisen opintojen ajan, jolloin ylimääräistä jää tuollaisiin luksushupimatkoihin. Mattilan tulisi tajuta, että kaikilla opiskelijoilla EI ole rikkaita vanhempia kustantamassa mitään ylimääräistä.

Näin on.

Lisäksi luulisi ettei proffan kuulu levitellä opiskelijoidensa yksityisasoista julkisuudessa! Tuostahan voi Aalto-yossa jopa tunnistaa kenestä kyse.

Täysin asiatonta on tämän "proffan" toiminta, en arvosta yhtään.

Vierailija
122/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun mä opiskelin yliopistossa, niin tuo oli totta. Mä valmistuin viidessä vuodessa ja siinä ajassa tein kolme vuotta osa-aikatöitä, vuoden seikkailin maailmalla ja ehdin vielä örveltää haalareissakin. En tiedä mitä nykymeno on, aikanaan toi piti hyvin paikkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professor of practice ei ole professori alkuunkaan.

"Professoriliiton puheenjohtaja Kaarle Hämerin mukaan tilanne on sekava ja vaatisi selkeämpää ohjeistusta. Etenkin työelämäprofessorit (Professor of Practice) pitäisi nimetä uudella tavalla, koska kaikilla ei ole edes tohtorintutkintoa saati tieteellisiä julkaisuja.

Ongelma syntyy nimenomaan siitä, että käytännössä usein tuo "of Practice" jää pois ja henkilö tulkitaan erheellisesti täysprofessoriksi.

Heidät on usein kiinnitetty yliopistoon vain pienellä työpanoksella osa-aikaisina ja professori-nimike ehkä houkuttelee enemmän kuin pelkkä asiantuntija."

Vierailija
124/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika suora ja ruma hyökkäys aikuisopiskelua kohtaan. Halutaanko me todella olla yhden mahdollisuuden yhteiskunta? Jos nuorena jäit kelkasta, niin toista kertaa et saa yrittää. Jäät sossurotaksi, minimitoimeentulolla ja tästä seuraavalla minimieläkkeellä.

Mutta tämä varmaan lohduttaa hieman professoria: aikuiskoulutustukea leikattiin juuri, sekä määrällisesti että kestoltaan. Entinen tukiaika 19kk on nyt 15kk.

Vierailija
125/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Mistään et enää edes soluhuonetta tuolla hinnalla. Helsingissä soluhuone on noin 500€.

Opintotuen määrä riippuu myös koulutuksen asteesta. Toisen asteen tuet on jotain 400€ luokkaa ja korkeakouluissa sitten vähän enemmän. Tosin kaikkihan tulee menemään syksyllä ihan uusiksi. Itse tuskin saan mitään tukia, sillä asun huonotuloisen töissäkäyvän poikaystäväni kanssa.[/quote]

Onkohan hoasilla yhtään tuon hintaista soluhuonetta? Viimeisestä hoasin kämpästä maksoin vuokraa 490e/kk ja se oli 30m2 yksiö. Tämä oli vuonna 2014[/quote]

Itse asuin HOAS:in soluasunnossa 2010-2012 ja maksoin vuokraa 230 € / kk. Kyseessä oli peruskorjaamaTON kolmen hengen asunto Itä-Helsingissä. Nykyisin ilmeisesti suuri osa asunnoista rempattu eli olettaisin vuokrien lähtevän ehkä vähän vajaasta kolmestasadasta.

Vierailija
126/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tumblari kirjoitti:

Mistään et enää edes soluhuonetta tuolla hinnalla. Helsingissä soluhuone on noin 500€.

Opintotuen määrä riippuu myös koulutuksen asteesta. Toisen asteen tuet on jotain 400€ luokkaa ja korkeakouluissa sitten vähän enemmän. Tosin kaikkihan tulee menemään syksyllä ihan uusiksi. Itse tuskin saan mitään tukia, sillä asun huonotuloisen töissäkäyvän poikaystäväni kanssa.

Onkohan hoasilla yhtään tuon hintaista soluhuonetta? Viimeisestä hoasin kämpästä maksoin vuokraa 490e/kk ja se oli 30m2 yksiö. Tämä oli vuonna 2014

Itse asuin HOAS:in soluasunnossa 2010-2012 ja maksoin vuokraa 230 € / kk. Kyseessä oli peruskorjaamaTON kolmen hengen asunto Itä-Helsingissä. Nykyisin ilmeisesti suuri osa asunnoista rempattu eli olettaisin vuokrien lähtevän ehkä vähän vajaasta kolmestasadasta.

Joo ei ne ihan 500 euron luokkaa ole mutta on vaikea löytää solua joka olis max. opintituen asumislisän enimmäismenojen verran (tänä vuonna asiat tietenki muuttuu ku siirrytään yleiseen asumistukeen). Kaverini maksaa Espoon perukoilla olevasta solusta noin 270 euroa. Se oli ainoa jota Hoas tarjosia vaikka se ei ole lähelläkään opiskelupaikkaa joka on aivan Espoon toisella puolella. Toinen kaveri asuu Itä-Helsingissä yhdellä halvimmista alueista ja hänenkin solunsa vuokra lähenteli 300 euroa. Opintotuen asumislisää kun saa maksimissaan 201,60 niin jäähän tuossa sitä maksettavaa. Opiskelijalle kyse isoista summista.

Vierailija
127/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, mutta toivon ettet maksata uran ja maineen välttelyäsi yhteiskunnalla.

Vierailija
128/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tumblari kirjoitti:

Mistään et enää edes soluhuonetta tuolla hinnalla. Helsingissä soluhuone on noin 500€.

Opintotuen määrä riippuu myös koulutuksen asteesta. Toisen asteen tuet on jotain 400€ luokkaa ja korkeakouluissa sitten vähän enemmän. Tosin kaikkihan tulee menemään syksyllä ihan uusiksi. Itse tuskin saan mitään tukia, sillä asun huonotuloisen töissäkäyvän poikaystäväni kanssa.

Onkohan hoasilla yhtään tuon hintaista soluhuonetta? Viimeisestä hoasin kämpästä maksoin vuokraa 490e/kk ja se oli 30m2 yksiö. Tämä oli vuonna 2014

Okei laskin siis Kelan tuet vuoden 2014 jälkeen opinnot aloittavalle 25-vuotiaalle korkeakouluopiskelijalle, joka asuu Helsingissä lähiössä soluasunnossa jossa vuokra 265 e (olettaen että hän ei halua/saa opintolainaa). Siis maksimituet, jota naimaton opiskelija voi saada. Yhteensä pelkkä opintoraha + asumislisä = 537 e.

Tuosta summasta menee siis matkakulut, vuokra ja puhelinlasku ja joku lasku, jolloin käteen jää enintään 6 euroa päivässä ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan, huvituksiin ynnä muihin kuluihin.

Kenen mielestä 6 e per päivää kaikkiin juokseviin kuluihin on paljon? Minusta se on vähän.

Vierailija
129/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika suora ja ruma hyökkäys aikuisopiskelua kohtaan. Halutaanko me todella olla yhden mahdollisuuden yhteiskunta? Jos nuorena jäit kelkasta, niin toista kertaa et saa yrittää. Jäät sossurotaksi, minimitoimeentulolla ja tästä seuraavalla minimieläkkeellä.

Mutta tämä varmaan lohduttaa hieman professoria: aikuiskoulutustukea leikattiin juuri, sekä määrällisesti että kestoltaan. Entinen tukiaika 19kk on nyt 15kk.

Näin. Hyvä, jos aikuisena täydentää opintojaan. Yleensä näillä, jotka viitsii vielä aikuisena opiskella lisää, on kokemusta työelämästä vaativissa tehtävissä, jolloin tietoa pitää hankkia lisää.

Luulen, että Mattilalle ei sovi opettajan työn sosiaalinen puoli. Hän vain luennoisi. Tentistä sopiminen "alempiarvoisen" kanssa saa hänet noin kiihtymään. Kuppi nurin.

Vierailija
130/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista miten opiskelijoista on tehty uusi hyväksytysti parjattava ihmisryhmä Suomessa.

Itse sain "nauttia" vielä leikkaamattomasta opintotuesta, sillä ehdin valmistua juuri ennen näitä leikkauksia. Vaikka työskentelin kesät, vasta työelämään ja normaaliin elintasoon päästessäni olen tajunnut syvällisesti miten taloudellisesti kurjaa elämä oli opiskeluaikoina. Ei ollut rahaa mihinkään ja jatkuva huoli rahasta vei myös keskittymiskykyä siitä tärkeimmästä, eli opiskelusta. Opiskeluaikana siihen vaan turtui hiljalleen, että jaahas tilillä on loppukuuksi taas jokin mitätön summa, millä pitäisi pärjätä.

Vierailija
131/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulostulo on siinä määrin erikoinen, että veikkaan tämän tyypin yrittävän seuraavissa vaaleissa eduskuntaan.

Vierailija
132/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko käytännön proffan julkaista jotain joskus, siis muuta kuin Gloria-lehdessä?

Täältä voit katsoa, mitä käytännön proffa on julkaissut ihan tutkimuspuolella:

https://people.aalto.fi/index.html?profilepage=isfor#!pekka_mattila

Miten on Sinun julkaisujesi laita, oletko päässyt Gloriaan, tai edes Seiskaan?

On kovin vähän julkaissut. Pääosin esitelmiä. Näemmä turkistuottajillekin jotain puoltavia tuotoksia. Maksettuja?

Miten sinun kanssasi? 

Voi Pekka, että ehdit vauvapalstaakin lukea.

Vierailija
133/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa minulla ainakin ensimmäisenä kävi mielessä kuinka kaamea lähtökohta onkaan ollut. On varmaan sen verran katkera omasta ulkonäöstään ja siitä, että on joutunut itse maksamaan parantamiset, ettei tuo herra ymmärrä kenenkään muun saavan tukea järkeväänkään, kun niin ruman lähtökohdankin parantamisen joutui itse kustantamaan. Kun sitä maksetaan lähes poikkeuksetta parannettuakin näköä paremmat perimät saaneille.

Vierailija
134/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yhteiskunta tekee valtiotieteiden tohtorilla? Varmaankin helpoin tohtorinarvo minkä ihminen voi suorittaa jonkun kirkkoslaavin lisäksi.

Vierailija
135/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai olisiko laukonut väärässä tilanteessa ihan yhtä tyhmiä mielipiteitä ja yrittänyt puolustaa nyrkein, jolloin vähän vahvemman vastapuolen luuvitosen jälkiä on jouduttu korjailemaan?

Vierailija
136/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyn lässyn, opintotuki, kapitalismi...

Ei mutta ihan oikeasti, mikä tuon proffan naamalle on käynyt? Joku sairaus? Näyttää ihan homolta Ken-nukelta. Nuo kulmakarvat ja onko tuolla huulipunaakin?  

Vierailija
137/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Avomies"

eli homo se on, ja itseään täynnä. Leikkauksista en tiedä.

Vierailija
138/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kokoomuslainen kirjoitti:

Lässyn lässyn, opintotuki, kapitalismi...

Ei mutta ihan oikeasti, mikä tuon proffan naamalle on käynyt? Joku sairaus? Näyttää ihan homolta Ken-nukelta. Nuo kulmakarvat ja onko tuolla huulipunaakin?  

Silmiä yritetty suuremmiksi ja huulissa täytettä? Ripsaria myös?

Vierailija
139/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan käsittämätöntä että nykysukupolvi ei arvosta ilmaista koulutusta, vielä pitäisi saada jotain opiskelijoiden elatusrahoja lisää. No luulen että tulevaisuudessa korkeakoulutusta ei ole ilmaiseksi tarjolla, putoavat nuoret sitten elämän realiteetteihin.

Vierailija
140/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai olisiko laukonut väärässä tilanteessa ihan yhtä tyhmiä mielipiteitä ja yrittänyt puolustaa nyrkein, jolloin vähän vahvemman vastapuolen luuvitosen jälkiä on jouduttu korjailemaan?

Totta, porvarit yrittävät aina mustamaalata ihmisiä joilla on muitakin arvoja kuin orjana olo tai riistäminen. Meillä on perustuslain takaama oikeus olla "sossutapauksia".

Raatakoon ne joita se huvittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi