Tohtori tylynä opiskelijoista: "Haluavat maksattaa muilla"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701282200061462_uu.shtml
Onko tuossa joku pahasti pieleen mennyt kauneusleikkaus?
Kommentit (332)
Käyttäjä3944 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Yliopisto muistuttaa, että pitäis saada 55op/lukuvuosi ja samalla pitää käydä töissä ja usein duunit menevät harkkojen, labrojen ja tenttien päällä. Yritä siinä sitten sumplia
Ei itse asiassa tarvi tehdä töitä, voithan elää opintotuella ja -lainalla, yhteensä ainakin 1000€ kuussa. Mutta ilmeisesti et ole valmis mitään itse maksamaan siitä että saavuttaisit korkeamman tulotason tulevaisuudessa vaan mieluummin kulutat itsesi loppuun opiskeluaikana koska laina on paha. Logiikka ontuu ja pahasti. Itse otin lainan, tein kesät töitä ja nyt olen töissä ja tienaan hyvin, makselen 100€ kuussa siitä että opiskeluajan pystyin keskittymään siihen mihin pitikin.
Entä jos et tienaisikaan hyvin? Olisitko siltikin ottanut lainaa? Opintolaina ei taidakaan olla enää niin halpaa valmistumisen jälkeen
Suurimmassa osassa muuta maailmaa ihmiset maksavat koulutuksensa kokonaan sekä elämisen lainalla.
Joten miksi täällä ei edes elämää kyetä lainalla maksamaan? Kun koulutus on ilmainen?
Vertaat nyt työmarkkinoiltaan ja tukijärjestelmiltään täysin erilaisia maita keskenään. Suomessa veroaste on korkeampi kaikessa tuloveroista kulutusveroihin. Suomessa myös työvoima on keskimäärin kouluttautunutta ja sitä myös vaaditaan enenevässä määrin avoimissa työpaikoissa. Monissa maissa on tarjolla pieniä, osa-aikaisia mutta huonon palkan tarjoavia sivutöitä, joita ei ole vielä automatisoitu tai karsittu pois. Esimerkiksi USA:ssa yksi tällainen työ on ostoskassien pakkaaja (grocery store bagger) supermarketeissa. Yhden sivuston mukaan tällaisen työntekijän vuosipalkka on n. 15-20k$ ja tuntipalkka hieman yli 8$. Montako palkattua ostoskassien pakkaajaa sinä olet nähnyt Prismassa asioidessasi?
Suksi pummi hlvettiin.
Ei täällä työelämässäkään ihan hirmu tehokkaasti hommia tehdä. Tuon äijän pitäisi tulla käymään meidän firmassa. Näkisi mitä oikea lusmuilu on ;).
Tämä samainen Mattila oli viime vuonna myös sitä mieltä, että yliopistot on tehottomimpia työpaikkoja joita hän tietää, tähän oli perusteena se, että kun hän klo 16 katsoo kanslian/hallinnon käytävää niin eipä ole porukka töissä?!?
Minä kanslian henkilökuntaan kuuluvana voisin sanoa samaa, että kun me kanslian henkilökunta tulemme paikalle n. klo 7.30 niin eipä ole yhtään professoria töissä! Se on helppo huudella kun ei tiedä, että muut ovat töissä silloin kuin herra professori vetää vielä sikeitä. Onneksi ollaan eri yliopistoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä samainen Mattila oli viime vuonna myös sitä mieltä, että yliopistot on tehottomimpia työpaikkoja joita hän tietää, tähän oli perusteena se, että kun hän klo 16 katsoo kanslian/hallinnon käytävää niin eipä ole porukka töissä?!?
Minä kanslian henkilökuntaan kuuluvana voisin sanoa samaa, että kun me kanslian henkilökunta tulemme paikalle n. klo 7.30 niin eipä ole yhtään professoria töissä! Se on helppo huudella kun ei tiedä, että muut ovat töissä silloin kuin herra professori vetää vielä sikeitä. Onneksi ollaan eri yliopistoissa.
Tämä nauratti :D Ei taida olla tämä Mattila ihan se penaalin terävin kynä.
Tämän herran ulkonäössä(kin) on jotain häiritsevää.
Johtamiskoulun johtaja ei osaa johtaa alaisiaan tehokkuuteen ja koulun opiskelijoilla on hänen mukaansa identiteettiongelmia. Mitähän vielä.
Käyttäjä3944 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Yliopisto muistuttaa, että pitäis saada 55op/lukuvuosi ja samalla pitää käydä töissä ja usein duunit menevät harkkojen, labrojen ja tenttien päällä. Yritä siinä sitten sumplia
Ei itse asiassa tarvi tehdä töitä, voithan elää opintotuella ja -lainalla, yhteensä ainakin 1000€ kuussa. Mutta ilmeisesti et ole valmis mitään itse maksamaan siitä että saavuttaisit korkeamman tulotason tulevaisuudessa vaan mieluummin kulutat itsesi loppuun opiskeluaikana koska laina on paha. Logiikka ontuu ja pahasti. Itse otin lainan, tein kesät töitä ja nyt olen töissä ja tienaan hyvin, makselen 100€ kuussa siitä että opiskeluajan pystyin keskittymään siihen mihin pitikin.
Entä jos et tienaisikaan hyvin? Olisitko siltikin ottanut lainaa? Opintolaina ei taidakaan olla enää niin halpaa valmistumisen jälkeen
Suurimmassa osassa muuta maailmaa ihmiset maksavat koulutuksensa kokonaan sekä elämisen lainalla.
Joten miksi täällä ei edes elämää kyetä lainalla maksamaan? Kun koulutus on ilmainen?
Vertaat nyt työmarkkinoiltaan ja tukijärjestelmiltään täysin erilaisia maita keskenään. Suomessa veroaste on korkeampi kaikessa tuloveroista kulutusveroihin. Suomessa myös työvoima on keskimäärin kouluttautunutta ja sitä myös vaaditaan enenevässä määrin avoimissa työpaikoissa. Monissa maissa on tarjolla pieniä, osa-aikaisia mutta huonon palkan tarjoavia sivutöitä, joita ei ole vielä automatisoitu tai karsittu pois. Esimerkiksi USA:ssa yksi tällainen työ on ostoskassien pakkaaja (grocery store bagger) supermarketeissa. Yhden sivuston mukaan tällaisen työntekijän vuosipalkka on n. 15-20k$ ja tuntipalkka hieman yli 8$. Montako palkattua ostoskassien pakkaajaa sinä olet nähnyt Prismassa asioidessasi?
Eli Yhdysvallat on tehnyt älykkäästi asiat ja Suomi huonosti.
Yhdysvalloissa on melkein täystyöllisyys ja talous luistaa. Suomella menee niin huonosti että tämä on kohta konkurssissa.
Sitä paitsi esim. elektroniikka-alalla ammattikoulutuksen vaativassa työssä on paljon 9 euron tuntipalkan töitä.
Joten miksi ilman koulutusta vaativassa työssä pitäisi maksaa edes sitä?
20 tuhatta euroa vuodessa on monen kouluttautuneen ihmisenkin palkka tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nauratti :D Ei taida olla tämä Mattila ihan se penaalin terävin kynä.
Missä tahansa työpaikassa nykyään lähdetään siitä että se toimii vähintään 8-23 asti. Kaksivuoro systeemi on minimi nykypäivänä kaikessa oikeassa toiminnassa. Oikeasti tehokasta on vaan kolmivuorosysteemi.
Hallinnon hommia ja muita paperihommia voisi hyvin tehdä illallakin.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus Suomessa ja muissa hyvinvointivaltioissa on aina perustunut siihen, että sitä tuetaan vahvasti verorahoilla ja luotetaan siihen, että nämä opiskelijat sitten maksavat oman koulutuksensa takaisin kun on työelämässä ja maksaa itse veroja. Jos on 30-40v työelämässä niin ihan mukavastihan siinä kerkeää veroja maksamaan.
En voi käsittää miksi maassa, jossa nuorisotyöttömyys on yksi Euroopan korkeimmista halutaan sahata nuorilta pois niitä viimeisiäkin oksia mitä pitkin kiivetä yhteiskunnan tuottavaksi jäseneksi. Eikö Sipilä ja kumppanit enää luota siihen, että koulutuksella saisi töitä?
Koulutuksesta ja varsinkin tutkimuksesta leikkaaminen on silkkaa idiotismia. Suomesta on teollisuus lähtenyt halpatuotannon maihin, fyysinen työ vähenee jatkuvasti automatisaation takia ja myös julkisen puolen työpaikat vähenevät jatkuvasti. Suojatyöpaikkoihin missä Pirkko tai Pertti on ollut 40 vuotta töissä ei oteta Pirkon jälkeen enää ketään vaan ne lakkautetaan. Suomi ei myöskään oikeasti voi merkittävästi lähteä kilpailemaan työn hinnalla maassa, missä elinkustannukset ovat paljon kehitysmaita ja halpatuotannon maita korkeammat, ei siinä voi oikein kilpailla jos muualla päin maailmaa tarvitsee maksaa vain pari euroa tunnissa tai sitäkin vähemmän.
Ainut asia millä Suomi voi kilpailla on asiantuntevuudella ja hyvällä koulutuksella, siksi siihen pitäisi laittaa enemmän rahaa leikkausten sijaan. Nythän Suomesta lähtee tutkijan ulkomaisiin yliopistoihin töihin, esimerkiksi Ruotsiin on menossa huomattava aivovuoto.
Jos menet töihin 30 vuotiaana ja jäät eläkkeelle 65 vuotiaana niin ole töissä vaan 35 vuotta. Sitten jos elät 90 vuotiaaksi niin olet eläkkeellä 25 vuotta.
Eli ensiksi sinut on elätetty 18 vuotiaasta 30 vuotiaaksi ja maksettu koulut ja muut (tietenkin lapsenakin on saanut valtavasti tukia mutta lasken ne vanhempien haitaksi). Sitten olet vielä 25 vuotta eläkkeellä.
Ylivoimasesti suurin osa ei tule koskaan maksamaan kustannuksiaan yhteiskunnalle. Jos vielä teet lapsia niin kustannukset menee katosta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus Suomessa ja muissa hyvinvointivaltioissa on aina perustunut siihen, että sitä tuetaan vahvasti verorahoilla ja luotetaan siihen, että nämä opiskelijat sitten maksavat oman koulutuksensa takaisin kun on työelämässä ja maksaa itse veroja. Jos on 30-40v työelämässä niin ihan mukavastihan siinä kerkeää veroja maksamaan.
En voi käsittää miksi maassa, jossa nuorisotyöttömyys on yksi Euroopan korkeimmista halutaan sahata nuorilta pois niitä viimeisiäkin oksia mitä pitkin kiivetä yhteiskunnan tuottavaksi jäseneksi. Eikö Sipilä ja kumppanit enää luota siihen, että koulutuksella saisi töitä?
Koulutuksesta ja varsinkin tutkimuksesta leikkaaminen on silkkaa idiotismia. Suomesta on teollisuus lähtenyt halpatuotannon maihin, fyysinen työ vähenee jatkuvasti automatisaation takia ja myös julkisen puolen työpaikat vähenevät jatkuvasti. Suojatyöpaikkoihin missä Pirkko tai Pertti on ollut 40 vuotta töissä ei oteta Pirkon jälkeen enää ketään vaan ne lakkautetaan. Suomi ei myöskään oikeasti voi merkittävästi lähteä kilpailemaan työn hinnalla maassa, missä elinkustannukset ovat paljon kehitysmaita ja halpatuotannon maita korkeammat, ei siinä voi oikein kilpailla jos muualla päin maailmaa tarvitsee maksaa vain pari euroa tunnissa tai sitäkin vähemmän.
Ainut asia millä Suomi voi kilpailla on asiantuntevuudella ja hyvällä koulutuksella, siksi siihen pitäisi laittaa enemmän rahaa leikkausten sijaan. Nythän Suomesta lähtee tutkijan ulkomaisiin yliopistoihin töihin, esimerkiksi Ruotsiin on menossa huomattava aivovuoto.
Suomessa panostetaan koulutukseen enemmän kuin Ruotsissa.
Mutta ongelma on se että sinä et ymmärrä mikä ero on koulutuksella ja tutkimuksella saati huippututkimuksella.
Koulutus EI merkitse sitä että panostetaan tutkimukseen. Vaan juuri päinvastoin. Mitä enemmän panostetaan koulutukseen niin sitä vähemmän panostetaan tutkimukseen.
Rahat menevät keskinkertaisuuksien kouluttamiseen eikä huippuosaajien tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Aalto-yliopistossa maisteriopiskelija ja käyn samalla kokopäivätöissä. Ihan rentoa ollut, joten proffahan puhuu asiaa!
Mitähän huuhaa-alaa sinäkin sitten opiskelet, kerta on noin rentoa?
Käy nyt joskus katsomassa, millaisella vaatimustasolla ne kurssit pääsee läpi. Ei siellä paljon lamppua iltaisin tarvitse poltella.
Voit myös ajatella niin, että noin neljännes ikäluokasta menee yliopistoon, ja taso on laskettu sellaiseksi, että kaikki pystyvät läpäisemään sen. Eli maksimissaan keskivertoälyllä varustettu demotivoitunut "nää opitaan sit töissä vittu"-tyyppikin saa paperit ihan kivasti. Mitähän se voisi tarkoittaa koulun ilmapiirin ja opiskelijoiden tason näkökulmasta?
Minä olen katsonut ja usein tulee lahjakkaille ja ahkerille opiskelijoille hylsyjä. Nämä niitä, jotka osaavat lukion matikan ja fyssan L/E-tasolla. Olisi kiva nähdä keskivertoälyllä varustettu peruspate suorittamassa esim. kenttäteorian tai kvanttimekaniikan kursseja
eri
Minulla on kokemusta sekä kahdesta suomalaisesta että kahdesta ulkomaisesta yliopistosta (tutkinto- tai jatko-opiskelijana), ja samalla alalla Suomessa ei paljon vaadita ainakaan kahteen muuhun verrokkiini nähden. Kuten sanoin, erinomaisia opiskelijoita Suomessakin oli, mutta yleisesti asenne opiskelua kohtaan oli käsittämätön. Heti fuksiaikojen alussa kerrottiin, että ei ole väliä, mitä täällä oppii, koska töissä sitten opitaan ja tämä on vain ajokortti työelämään! Sanottiin jopa, että hyvät arvosanat ovat huono juttu. Jes, niillä korteilla sitten lähdetään menestymään tietoyhteiskunnassa.
Sittemmin opin tuntemaan menestyneitä huipputyyppejä, ja tajusin, että jumalauta, he ovat grindanneet koko aikuisikänsä koulussa ja töissä. On siinä ollut kirimistä itsellä, kun luulin olevani jokin kova tyyppi TKK:lla ollessani, ja rapakon takana ikävä totuus paljastui.
Meillä taas oli paljon porukkaa, jotka olivat huolestuneita, jos tuli nelosta huonompaa (jotkut jopa nelosista) ja kävivät korottamassa.
Voi voi! Pienet on elämässä huolet, jos tuollaisesta ollaan huolestuneita, eikä tuollaisessa uusimisrumbassa ole kyllä järjen hiventäkään. Vai aikovatko nuo uusijat olla vielä viisikymppisinäkin siellä koulunpenkillä?
Itse en käynyt korottamassa ykkösiäkään kun vain yhden ainoan kerran ja senkin ykkösen kävin korottamassa vain siksi, että tenttitulokset eivät olleet ehtineet tulla ennen uusintatenttiä ja itse arvelin tenttitulokseni olevan kiikunkaakun läpipääsyn osalta. Hyvin sain silti valmistuttuani töitä, arvosanojani ei ole edes kyselty.
Ikiopiskelijat ovat yksi suuri ryhmä Suomessa loisivista sossupummeista. Mokomat välttelevät työntekoa ja valmistumista kun silloin joutuu maksamaan itse menonsa. Valmistumisen jälkeen ei saa enää opintotukea, asuminen kallistuu ja verotus kiristyy tulojen noustessa.
Sosiaalidemokratia on ajanut suomalaiset laiskoiksi luusereiksi jotka haluavat maksattaa elämisensä yhteiskunnalla. Pskasakkia ja ksipäistä vältellä veronmaksua koko aikuisikä. Painuisivat hiiteen Suomesta mokoma kuona-aines.