Tohtori tylynä opiskelijoista: "Haluavat maksattaa muilla"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701282200061462_uu.shtml
Onko tuossa joku pahasti pieleen mennyt kauneusleikkaus?
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701282200061462_uu.shtml
Onko tuossa joku pahasti pieleen mennyt kauneusleikkaus?
Ei. Tuossa on Kokoomuksen kuntavaaliehdokas.
Totta, ei kai kukaan yhteiskunnalle hyödytön viherkomukka olisi tuollaista mielipidettä julkaissut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on yhtä ryyppäämistä. Jos joku vielä nelikymppisenä miettii gradun aihetta niin vituiks on mennyt. Ja tätä mallia pitäis yhteiskunnan elättää?
Jos joku nelikymppisenä miettii gradun aihetta niin on täytynyt aloittaa opinnot 35-vuotiaana, koska koulusta lentää nykyään ulos jos ei valmistu ajoissa. Jätä tämä propagandasi sinne 90-luvulle.
Toiseksi opiskelu ei todellakaan ole ryyppäämistä. Kyllähän monet juhlivat, muttei siellä samat ihmiset ole viikosta toiseen. Ne jotka käyvät viikoittain saavat rahaa jostain muualta, koska sillä tuella ei ihan oikeasti juhlita. Ja se 7 € viinipullo kerran kuussa ei kovin paljoa maksa, mutta kaikilla ei ole varaa edes siihen.
Kuulostaa todella vittumaisen ahdistavalle tuollainen köyhyys. Miten tuollaisesta vuosia kestävästä "opiskelun kannattavuudesta" voi selvitä täysjärkisenä aliravittuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijaelämä oli täynnä stressiä. Mitä jos teen liikaa töitä ja opintotukia peritään takaisin, mitä jos teen liian vähän opintopisteitä.. Miten ehdin lukemaan tenttiin, jos minulla on työvuorotkin sotkemassa. En valitettavasti omaa tehosuorittajan aivoja ja aloin välillä olla liian stressaantunut, minkä takia nukuin usein huonosti. Joskus en tajunnut suunnitella vuorojani työnantajalle niin, että ei olisi tullut yhteensä yli kahdentoista tunnin päivää koulupäivä ja työpäivä - yhdistelmää, jossa olin kokoajan tekemässä jotain. Yritin varoa niitä, etten yliväsynyt.
Jotenkin tympäisee tällaiset kannanotot.
Hyvät hänelle, että on tehosuorittaja. Tekikö hän opinnot muuten tavoiteajassa?
Miten ajattelit pärjätä työelämässä?
Missä työelämässä? Luuletko, että ihmiset opiskelevat työelämää varten? Ei ainakaan minun piireissäni. En ikinä alistuisi kapitalistin orjaksi tai jonkun virkamiespomon alistetavaksi. Mieluummin käyn vaikka yliopistolla syömässä edullisen lounaan näin 38 vuotiaana. Perustuslaki takaa meille toimeentulon ilman työtakin!!!
- "identiteettikriisi" = joutuu kouluttautumaan kolme kertaa (enää ei tosin oikein pysty), koska töitä ei olekaan edes ns. varmoilla aloilla
- ulkomaanmatkoja tekee yleensä vain ne, joilla todella on varaa, esim. käy töissä tai lähtee vanhempien kanssa/ piikkiin
- pakollista lähiopetusta lisättiin, jotta saadaan enemmän opiskelijoita ulos ja enemmän rahaa, koska opiskelijoiden määriä on lisätty liikaa ja taso on laskenut. Akateemista vapautta ei pahemmin ole.
- edellinen tarkoittaa sitä, että kokopäivätyö = opinnot eivät voi edistyä (joka päivä useampi tunti pakollista läsnäoloa)
- jos matkalle lähtee vanhempien kanssa (koska muuhun ei ole varaa), niin sitten mennään vanhempien loma-aikojen mukaan, jos haluaa esim. jopa kerran viidessä, kuudessa vuodessa käydä jossain ja elää elämääkin opiskelujen ohessa
- ps. minullekin yksi tuollainen toimistotyö, mitä proffa oli vääntänyt opiskeluaikoinaan, kiitos Ai, pitääkin olla tuplamaisteri ja kahdeksan vuotta työkokemusta.
Pieni korjaus kirjoitti:
Työmarkkinatuki on keskimäärin 700 e/kk. Yleinen asumistuki päälle. Opintoraha 270-330 e aloitusvuodesta riippuen + asumislisä (max 202 e/kk vuokran ollessa 252 e/kk). Työmarkkinatuki siis 370-430 euroa suurempi, ja mitä kalliimmin asutaan, sitä isomman eron työttömän tuet opiskelijaan vetää. Opiskelija siis saa keskimäärin noin 500 euroa kuussa vähemmän kuin työtön. Lainaa toki voi elämiseen ottaa, mutta käyttölainoja tarjotaan myös työttömälle.
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sinun elämisesi ja opiskelusi?
Vierailija kirjoitti:
Suomen opintotuki on kyllä surkeaa muihin Pohjoismaihin verrattuna, Norjassa esimerkiksi saavat 1200 euroa kuussa. Suomalainen opiskelijoiden kyykyttäminen on kyllä sairasta.
Hei vetelys, tiedät kyllä hyvin, että Norjassa opiskelulaina maksetaan takaisin. Missään muualla kuin Suomessa ei tungeta ILMAISTA rahaa vetelyksille. Ja annetaan vielä ilmaiset opinnot. Hävettää kyllä, että Suomi on kommunistivaltio.
Mitä ihmettä horiset? Totta kai Suomessakin maksetaan opintolaina takaisin. Norjassa se 1200 euroa per kuukausi on suurelta osin (ainakin 500 e) ilmaista rahaa jos ei käy töissä ja menestyy opinnoissa, Suomessa opintoraha on maksimissaan 336 e. Periaatteessa sama systeemi, byt en vaan tiedä mikä Norjan asumistilanne on ja Suomesta emme vielä tiedä miten opsikelijoiden asumislisän poistaminen vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pieni korjaus kirjoitti:
Työmarkkinatuki on keskimäärin 700 e/kk. Yleinen asumistuki päälle. Opintoraha 270-330 e aloitusvuodesta riippuen + asumislisä (max 202 e/kk vuokran ollessa 252 e/kk). Työmarkkinatuki siis 370-430 euroa suurempi, ja mitä kalliimmin asutaan, sitä isomman eron työttömän tuet opiskelijaan vetää. Opiskelija siis saa keskimäärin noin 500 euroa kuussa vähemmän kuin työtön. Lainaa toki voi elämiseen ottaa, mutta käyttölainoja tarjotaan myös työttömälle.
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sinun elämisesi ja opiskelusi?
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa työttömien eläminen ja oleskelu?
Kyllä minäkin hämmästelin eilistä uutisjuttua, jossa kerrottiin ettei opiskelijoilla ole varaa ulkomaanmatkoihin tai kerry säästöjä, koska opintotuki on niin pieni. Miksi pitäisi olla? Professori puhui aivan asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensin tulee mieleen, että tohtoria harmittaa oma menetetty nuoruus ja nyt kateus nostaa päätään. Toiseksi ihmettelen, että kun tohtorin omat kokemukset on jostain pissikauppislaisista, niin esimerkkiin otetaan hyvin humanistisen kuuloinen "pajukossa" hyppiminen. Mitä hän siitä tietää? Puhuisi siis ihan reippaasti vaan oman yliopistonsa ja opiskelijoidensa löysyydestä ja kunnianhimon puutteesta (ei varmaan tarvitse paljon panostaa opintoihin, jos on jo työpaikat odottamassa esim sukulaisuussuhteiden kautta).
Pekka Mattila valmistui valtsikasta pääaineenaan sosiologia ja teki tohtoriopinnot kauppakorkeaan.
Eiköhän siellä valtsikassa just pajukkohyppelyä harrastettu
Itse sairastan pitkäaikaista masennusta ja olen myös koko opiskeluaikani keikkunut keskivaikean masennuksen eri laidoilla. Tunnen suurta ahdistusta siitä että minut luokitellaa laiskaksi kun opiskeluni ovat venyneet kuuteen vuoteen (kyseessä siis viiden vuoden tutkinto) enkä ole paljon jaksanut tehdä töitä opiskeluiden ohella (kesäisin ja pari viime vuotta satunnaisia vuoroja myös lukukausien aikana). Monien kokoomuslaisten oletus tuntuu olevan että mun ois ehdottomasti pitäny tehdä tutkinto viides vuodes ja ohessa väh. 20 tuntia töitä viikossa ja jos en oo näin tehny oon turha loinen joka on kuluttanu aikansa ryypätessä. Tän lisäksi vielä valitsin humanistisen alan koska lukion jälkeen en yksinkertaisesti ollut siinä kunnossa että olisin pystynyt lukemaan hyvin haastaviin pääsykokeisiin enkä varmaan ois ees psyykkisesti jaksanut jossain oikiksessa tms. opiskelua puhumattakaan sillä alalla työskentelystä. Alani on humanistisista aloista siitä työllistävämmästä päästä ja opintoni ovat menneet hyvin mutta silläkään ei ole mitään väliä kun olen vaan joku hölmö humanisti.
Anteeksi purkaus. On vaan välillä sellanen tunne et tiettyjen ihmisten mielestä mun pitäis kokonaan luovuttaa jos en oo 100-prosenttisissa voimissa. Muuten mut luokitellaan vaan laiskaks vaikka yritän kaikkeni et musta tulis tuottava kansalainen. Ois varmaan parempi et ois joku fyysinen vamma joka näkyis ulos...
Tosin minäkin olen sitä mieltä, että tuilla ei ole todellakaan tarkoitus riittää muuhun kuin välttämättömyyksiin (vaikka ei riitä niihinkään yleensä) ja sitten mukavuudet hankitaan itse. Valittajia, joilla ei ole suhteellisuuden tajua löytyy nykyään paljon. Professori olisi voinut olla tarkempi ulostulossaan.
HALOO! Opiskelija saa:
- Opintorahan
- Asumislisän
- Opintolainan
- Mahdollisuuden halpaan opiskelija-asuntoon (kaikille tämä ei tietenkään kelpaa)
- Ruokaedun
- Terveydenhuollon
- Kirjastopalvelut
- Ilmaisen opetuksen
- Urheilupaikat & liikuntaryhmät jne
- Tietokonetilat
ja paljon muuta.
Tämä ei kuitenkaan opiskelijalle riitä, koska tuijotetaan vain sitä pientä opintorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin hämmästelin eilistä uutisjuttua, jossa kerrottiin ettei opiskelijoilla ole varaa ulkomaanmatkoihin tai kerry säästöjä, koska opintotuki on niin pieni. Miksi pitäisi olla? Professori puhui aivan asiaa.
En oo ikinä tavannut yhtäkään opiskelijaa jonka mielestä opintotuen pitäiskään riittää noihin asioihin. Myöskään artikkelissa sellaista ei vaadittu vaan yksinkertaisesti todettiin että tollasiin asioihin ei tietenkään oo varaa. Eli opintotuessa ei ainakaan ole löysää mukana. Mattilakin on vetänyt hieman yliampuvan johtopäätöksen artikkelista. Se että joku sanoo "tuet riittävät peruselämiseen mutta ei niistä tietenkään säästöjä jää" tms. EI tarkoita että ko. henkilö kokee olevansa oikeutettu isompiin tukiin. Hän vain havainnollistaa tukiensa suuruusluokkaa.
Tuollaisella Aalto-opistossa opettavalla, plastiikkakirurgiaan alentuneella, keski-iän kriisiä potevalla miehellä ei taida olla ihan realistinen kuva maailmasta eikä Eiran hienostoalueen ulkopuolisesta elämästä. Helppo se on huudella, kun ympärillä pyörii oppilaita, joiden pappa betalar ja itse proffakin varmaan hyväosaisesta perheestä. Luulee, että kaikkien muiden opiskelijoiden 500e kuukausituki menee johonkin säästötilille, kun isi maksaa elämisen. No ei todellakaan ole näin.
Kyllähän se minulle kävisi, että opintotuki otettaisiin kokonaan pois ja kenties opinnotkin maksulliseksi. Mutta siinä tulee vaan yhteiskunnalle ja sille Pipilän hallituksen rummuttamalle kilpailukyvylle aikamoinen stoppin, kun yli puolet suomalaisesta korkeakouluosaamisesta romahtaa. Jengillä voi kestää jopa kolmin kertaisesti kauemmin valmistua, kun keskittyminen koulunkäynnistä menee työntekoon ja itsensä elättämiseen. Ja jos opiskelijoiden tuet otettaisiin pois, niin silloin suurin osa heistä eläisi silti toimeentulotuella, joka on muuten SUUREMPI kuin opiskelijan. Eli yhteiskunnan kustannukset kaksinkertaistuisi. Tai sitten koko kansalta täytyisi ottaa tt-tuki pois. Siitähän se yhteiskunnan kukoistus vasta nousisi...
Toki pakko sanoa, että tuo 500e/kk on kyllä itselleni riittänyt. Kesäisin säästöt kesäduunista ja sitten lukuvuosina silloin tällöin osa-aikahommia, jos löytyy. Sekin on helvetin vaikeaa löytää joustavaa työnantajaa edes vuokratyöfirman kautta. Täytyyhän nimittäin ne luennot ja pakolliset koulupäivät laittaa etusijalle, että joskus valmistuu. Kyllä tuo 500e tuki on helpottanut itseäni suuresti ja nopeuttanut valmistumista. Mutta en ole paljon matkustellut ja ryypiskellyt, ehei! Kyllä tässä on ihan tavoitteena max 5v valmistua ja jo nyt olen tehnyt hommia oman alan duunissa, jossa varmasti tulen valmistumisen jälkeen maksamaan takaisin reilusti yli puolet takaisin verojen muodossa yhteiskunnalle kuluttamistani resursseista.
"Mattila kertoo opiskelijasta, jolle tarjottiin kolme tenttipäivävaihtoehtoa. Yksikään ei käynyt.
- Yhtenä päivänä oli kaverin häät, toisena matka vanhempien kanssa Mauritiukselle ja kolmantena työvuoro, Mattila havainnollistaa."
Nonni. Työvuoro! Miten voi edes samassa kappaleessa ensin dissata, kun joku skippaa tentin välistä työvuoron takia ja sitten seuraavaksi vaatii opiskelijoita töihin. Logiikka?? Taisi vähän puhua itsensä pussiin...
Ja mitä tämäkin kertoo Mattilan omasta pikku eliittikuplasta, jossa hän ja oppilaansa elävät. Opiskelija reissaa Mauritiukselle?! Siis luuleeko Mattila tosissaan, että kaikilla muilla suomalaisopiskelijoilla 500e/kk tuella on varaa vain lähteä kesken lukukauden Mauritiukselle?? Ja kyllä: minä itsekin olen reissanut eri puolilla maailmaa, mutta se oli aikana ennen yliopistoa, kun kävin duunissa ja tienasin rahaa. Nyt minä en ole moneen vuoteen reissannut yhtään. Joko tuo Mauritiuksen matkaaja käy hyväpalkkaisessa duunissa tienaten itse matkarahansa TAI sitten sen rikkaat porukat maksaa elämisen opintojen ajan, jolloin ylimääräistä jää tuollaisiin luksushupimatkoihin. Mattilan tulisi tajuta, että kaikilla opiskelijoilla EI ole rikkaita vanhempia kustantamassa mitään ylimääräistä.
Nettomaksaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Miten edes tohtoriksi pääsee, kun käsityskyky on tuo?
Siis tämä Aalto-yliopiston tohtori Mattila kommentoi Ylen juttua, jossa kerrotaan Opiskelun ja koulutussäätiön tekemän Opiskelijabarometrin tuloksista. Juttu valottaa sitä kuinka suuri prosentti opiskelijoista (amk, yliopistot) kokevat olevansa toimeentulon rajoilla.
Tuo tutkimus on siis pelkkää tilastotietoa, joten Ylen juttua varten haastateltiin yhtä opiskelijaa, joka tekee toista tutkintoaan eikä siten saa mitään tukia, vaan tekee osa-aikatyötä. Hän konkretisoi omaa tilannettaan niin että hänelle jää enintään 15 e per päivä ja siitä pitää maksaa kaikki eli eletään kädestä suuhun ja lisää: "Mitään ylimääräistä ei tietenkään ostella. Vakutuuksia ei pysty ottamaan, lomamatkoja ei tietenkään pysty tekemään eikä mistään luksustuotteista kannata edes haaveilla vielä moneen vuoteen."
Verratkaa tätä sitten Mattilan ulostuloon, jossa hän vetää johtopäätöksiä kaikista ammattiin opiskelevista näin: "Haluavat maksattaa varhaiskeski-ikään jatkuvat identiteettiprojektinsa muilla", ja "Ei ole veronmaksajan asia tarjota hedonismiin hoitoa. Kaikenlaisia kitisijöitä sitä nykyään [on]", sekä viittaa siihen kuinkä hän itse ei "haahuillut etsimässä itseään jossain keskiaasialaisessa pajukossa" tai "örveltänty haalareissa".
Sanoisin, että Mattila yrittää itse näillä käsittämättömillä kommentoillaan kerätä poliittisia irtopisteitä (haki viime kokoomuksen kuntavaaliehdokkaakksi mutta jäi varatilalle viime vaaleissa) eli herralla lienee itsellään on menossa keski-iän identiteettikriisi, eli haluaa päästä poliitikoksi eli maksattaa sen muilla.
Yrittääkö talousnobelistimme myös kerätä irtopisteitä kun tuomitsee ilmaisen opiskelun jonka veronmaksajat maksavat.
Hahhaaa, siis sama jonka mielestä Suomessa maksetaan liian korkeita palkkoja? Jonka mielestä työn tehtävä on tuottaa hyvinvointia työntekijälle? Joka hyväksyy tuloerojen kasvattamisen?
"Korostin sitä, että maailmanpolitiikassa oleva ongelma ihmisten turhautuneisuudesta ei niinkään liity rahan vaan aseman menettämiseen, Holmström kertoi."
Really?
Laitapa vinkkiä mitä on sanonut Suomen opiskelijoista, saadaan nauraa nobelistin harhoille.
.
Linkki, eli valmiiseen pöytään pitäisi jopa keskustelussakin päästä. Olet varmasti kova nauramaan ja hyvä siinä, mutta toiset taas keskittyvät tekemiseen ja menestymiseen.
Eli argumentointikykysi ovat nuo?
Luulis että noin menestynyt ja tekevä ihminen kuin sinä (hahaaaa) osaisi linkittää, laittaa suoraan sitaatin tai edes viitata lähteeseen. Tai vaikkapa taustoittaa väitteen kontekstia. Mutta ethän sinä osaa noista mitään. Ja vielä menet riman ali haukut anonyymiä henkilöä, josta et tiedä mitään.
Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen jutusta on kyse? Kosak tuollaistahan ei puhuttu ap:n linkittämässä artikkelissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo ikinä tavannut yhtäkään opiskelijaa jonka mielestä opintotuen pitäiskään riittää noihin asioihin. Myöskään artikkelissa sellaista ei vaadittu vaan yksinkertaisesti todettiin että tollasiin asioihin ei tietenkään oo varaa. Eli opintotuessa ei ainakaan ole löysää mukana. Mattilakin on vetänyt hieman yliampuvan johtopäätöksen artikkelista. Se että joku sanoo "tuet riittävät peruselämiseen mutta ei niistä tietenkään säästöjä jää" tms. EI tarkoita että ko. henkilö kokee olevansa oikeutettu isompiin tukiin. Hän vain havainnollistaa tukiensa suuruusluokkaa.
Jep. En minä ainakaan kaipaa tämän isompaa opintotukea, mutta joku päättäjä valtionhallinnossa on sen hyvin tarkkaan osannut laskea, koska totta tosiaan mihinkään ylimääräiseen ei todellakaan ole varaa. Itse joudun välillä venyttämään penniä esim.lantraamalla tiskiaineen jämiä viimeiseen tippaan asti, kun ei viitsi seuraavaan muutamaan kuukauteen ostaa erikseen käsisaippuaa. Tai syön pelkkää kuivaa perunaa ja kananmunaa viikon putkeen, koska ei yksinkertaisesti ole varaa muuhun. Kyllähän se elämä on valintoja täynnä, mutta toisilla ihmisillä - jopa Suomessa - on vähemmän vaihtoehtoja kuin toisilla.
Vierailija kirjoitti:
No siis kävin koko opintojen ajan töissä, mutta tuloraja 660 e/kk ja työnteko ihan oikeasti vaikeutti ja pitkitti opintoja. Eikö tää herra oikeesti osaa ajatella?
Ihan rajattomasti saa ansaita, ei sovi valittaa.
Miten sinun kanssasi?