Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tohtori tylynä opiskelijoista: "Haluavat maksattaa muilla"

Vierailija
28.01.2017 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701282200061462_uu.shtml

Onko tuossa joku pahasti pieleen mennyt kauneusleikkaus?

Kommentit (332)

Vierailija
261/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Yliopisto muistuttaa, että pitäis saada 55op/lukuvuosi ja samalla pitää käydä töissä ja usein duunit menevät harkkojen, labrojen ja tenttien päällä. Yritä siinä sitten sumplia

Ei itse asiassa tarvi tehdä töitä, voithan elää opintotuella ja -lainalla, yhteensä ainakin 1000€ kuussa. Mutta ilmeisesti et ole valmis mitään itse maksamaan siitä että saavuttaisit korkeamman tulotason tulevaisuudessa vaan mieluummin kulutat itsesi loppuun opiskeluaikana koska laina on paha. Logiikka ontuu ja pahasti. Itse otin lainan, tein kesät töitä ja nyt olen töissä ja tienaan hyvin, makselen 100€ kuussa siitä että opiskeluajan pystyin keskittymään siihen mihin pitikin.

Entä jos et tienaisikaan hyvin? Olisitko siltikin ottanut lainaa? Opintolaina ei taidakaan olla enää niin halpaa valmistumisen jälkeen

Valitsin alani niin että saan todennäköisemmin töitä, varma ei toki voi koskaan olla. En siis opiskellut 7 vuotta itäsuomalaista 1800-luvun taidetta vaan jotain mikä tuo minulle osaamista josta joku on valmis maksamaan. Moni miettii opiskelua työelämästä irrallisena asiana, mutta jotku vastaavasti opiskelee työelämää varten koska 500€ kuussa eläminen ei kiinnosta kauempana kuin on pakko.

Ja mikähän se mahtaa olla? Hienoa, että elät yhteiskuntaa varten eikä päinvastoin. Teet varmasti lapsesikin yhteiskunnan säilyttämiseksi etkä muussa tarkoituksessa.

Miten niin yhteiskuntaa varten? Itseäni varten elän ja teen päätökseni kuten muutkin. Lapset hankin jos itse niin haluan. Kukaan ei elä muuta kuin itseään varten ja se joka muuta väittää valehtelee. Ihmisten arvot vain eroavat toisistaan. En tarvi sen enempää rahaa kuin tarvin, mutta en halua elää toimeentulon rajoilla koska se aiheuttaa stressiä ja ahdistusta. Ja mitä alaan tulee, työskentelen yksityisessä yrityksessä toimistotöissä - varsinaisilla työtehtävillä ei ole väliä minulle eikä pitäisi olla sinullekaan. En elä työtäni varten vaan teen töitä että voin elää elämääni ja olla onnellinen (eli poistaa onnettomuutta aiheuttavat asiat elämästä, esim. rahahuolet).

Vierailija
262/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa maailmaa koulutukseen pääsee vain maksukykyiset, pappa betalar.

Ihmiset ottavat velkaa kun menevät kouluun. Vaihtoehtoisesti pitää olla niin hyvä että saa stipendin. 

Harva vanhempi niitä maksaa vaan kyllä ne ihmiset itse koulutukset maksaa.

Työllistymimspolku Suomessa ja Yhdysvalloissa on täysin erilainen niin ettei niitä voi verrata. Missään muualla maailmassa ihmisiä ei katsota ylikoulutetuiksi ja jätetä sen takia johdonmukaisesti palkkaamatta paitsi Suomessa. Noh, ehkä tuplatohtori on vähän vahvempi ehdokas 9 euron päiväpalkan duuniin jota ei koskaan aiota vakinaistaa kuin 15 vuotta työttömänä ollut.

Syy on se että 100% varmuudella se tohtori käveee pois heti jos saa paremman paikan. Yritykset haluaa työntekijöitä jotka haluavat tehdä sitä työtä ja siinä firmassa.

Älä lässytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ex-pat kirjoitti:

Suomesta muuttaa vuosittain noin 10 000 hyvin koulutettua ulkomaille. Parhaimmat lähtevät ja jäljelle jää tulonsiirroilla elävää heikompaa ainesta. Muuttaneiden tilalle tulee lukutaidottomia koneinsinöörejä.

Surkealta näyttää Suomen tulevaisuus. 

En tunne ketään lähtenyttä, jotka olisivat "parhaimpia". Kyllä ulkomaille lähtevät ihan muunhenkiset ihmiset, esimerkiksi elintasosurffaajat, jotka ottavat ilmaisen koulutuksen eivätkä maksa sitä koskaan takaisin. Heitä voisi kutsua moraalittomiksi maanpettureiksi.

Ei se ole moraalitonta

Vierailija
264/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa maailmaa koulutukseen pääsee vain maksukykyiset, pappa betalar.

Ihmiset ottavat velkaa kun menevät kouluun. Vaihtoehtoisesti pitää olla niin hyvä että saa stipendin. 

Työllistymimspolku Suomessa ja Yhdysvalloissa on täysin erilainen niin ettei niitä voi verrata. Missään muualla maailmassa ihmisiä ei katsota ylikoulutetuiksi ja jätetä sen takia johdonmukaisesti palkkaamatta paitsi Suomessa. Noh, ehkä tuplatohtori on vähän vahvempi ehdokas 9 euron päiväpalkan duuniin jota ei koskaan aiota vakinaistaa kuin 15 vuotta työttömänä ollut.

Syy on se että 100% varmuudella se tohtori käveee pois heti jos saa paremman paikan. Yritykset haluaa työntekijöitä jotka haluavat tehdä sitä työtä ja siinä firmassa.

Älä lässytä.

Älä itse lässytä

265/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni korjaus kirjoitti:

Työmarkkinatuki on keskimäärin 700 e/kk. Yleinen asumistuki päälle. Opintoraha 270-330 e aloitusvuodesta riippuen + asumislisä (max 202 e/kk vuokran ollessa 252 e/kk). Työmarkkinatuki siis 370-430 euroa suurempi, ja mitä kalliimmin asutaan, sitä isomman eron työttömän tuet opiskelijaan vetää. Opiskelija siis saa keskimäärin noin 500 euroa kuussa vähemmän kuin työtön. Lainaa toki voi elämiseen ottaa, mutta käyttölainoja tarjotaan myös työttömälle.

Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sinun elämisesi ja opiskelusi?  

Näin juuri. Jos opiskelija kerran on niin kateellinen työmarkkinatuella elävälle, niin miksi ihmeessä ei sitten lopeta opiskeluitaan ja jää itsekin nauttimaan työmarkkinatuesta.

Vastenmielisiä valittajia nämä tämän päivän opiskelijat. Olen itse opiskellut 1992-1995  ja en muista, että opintotuesta olisi tuolloin tällä tapaa valitettu - varsinkaan verrattu työttämyysetuihin. Herranen aika, opiskelijahan saa ilmaisen koulutuksen! Sen arvo on aika paljon suurempi kuin tuo työmarkkinatuen ja opintotuen erotus.  Meidän aikanamme moni teki varsinkin opiskelujen alussa osa-aikaisesti ns. hanttihommia. Itsekin olen ollut niin kaupan kassalla kuin puhelinhaastattelututkimuksia tekemässä. Lisäksi sitten vielä opintolaina, jota ottivat lähes kaikki ne, joilla ei vanhemmat opintoja sponsoroineet. Siitäkin huolimatta, että lama oli syvä eikä varmuutta työn saannista valmistumisen jälkeen ollut. 

90-luvulla eivät opiskelijat kovin paljon matkustelleet, ja ylipäätään kulutus oli paljon maltillisempaa kuin nykyään. Siinä mielessä toki ymmärrän, että mikäli lapsuudenkodissa on tottunut saamaan kaiken haluamansa materian, on opiskelijaelämän niukkuus toki isompi shokki kuin omina aikoinani.

Toki itsekkyyden ja epäterveen individualismin kasvu näkyy yhteiskunnassamme ihan kaikkialla, mutta eivätpähän opiskelijat tässä lajissa ainakaan huonoimmaksi ole jääneet!

Edelleen: Puhut ihan ohi ap artikkelin ja debatoidun aiheen. Kukaan EI ole valittanut siitä, että opiskelijatukea pitäisi olla enemmän tai että sitä on liian vähän. Opiskelijat ovat vain todenneet, että opintotuki on hyvin pieni ja joutuu elämän niukasti. Suomessa elämisen kustannukset on niin suuret, että ylimääräistä rahaa ei jää, vaikka valtio maksaakin tukia (tästäkin on vastuussa ahneet kiinteistöfirmat ja munattomat valtiohallinnon virkailijat, jotka maksavat kiltisti yhä suurempia tukia eikä laita stoppia asuntojen hintanousulle). Toisin kuin taas tämä proffa luoma olkiukko, jonka väitteenä opiskelijoiden liialliset vaatimukset ja yli varojen eläminen. Vaikka hän vain itse asuu omassa eliittikuplassaan, jossa opiskelijat ja lehtorit elävät isien rahoilla.

Eli kieriskele vaan siinä sun aiheettomassa ylemmyydentunteessa, mutta ei sukupolvien väliset erot tee susta sen parempaa tai huonompaa ihmistä. Jännä, että noinkin "opiskellut" ihminen ei vielä tajua, että samoista ilmiöistä ei voi puhua eri kontekstissa, sillä kaikki ilmiöt on aina sidoksissa omaan aikakauteensa. Et siis voi vertailla omaa opiskelijantodellisuuttasi nykypäivän opiskelijoihin.

Mutta tämä kirjoittajahan vastasi lainaamaansa kirjoitukseen, jossa nimenomaan  ON valitettu sitä, että opintotukea on liian vähän. (Lainaus näkyy, kun painat kirjoituksen päällä olevaa sinistä "linkkiä".) Näin minä(kin) tuon lainatun kirjoituksen, jossa verrataan opintotukea työmarkinatukeen, tulkitsen.

Vierailija
266/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos tuon olisi sanonut sosialidemokraattien tai kansande... vasemmistoliiton edustaja? Ainakin minä olisin tykännyt ja kääntynyt kyseisen puolueen kannalle. Kokoomuksen kannalle en haluaisi vieläkään mennä.

Vierailija
267/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun "ilmainen" ja "maksuton" yliopistokoulutukseni maksoi minulle selvästi viisinumeroisen summan, kun valmistumiseni jälkeen huvikseni laskeskelin, että paljonko opiskeluvuosina meni opiskelujen vuoksi rahaa.

Ilmainen ja maksuton koulutus. Niinpä, niinpä...

Mulle ei ole maksanut kuin lukukausimaksut ja kulkemisen sekä tietty aikaa. Ne vähät kirjat joita olen tarvinnut on maksanut firma. Vielä vähemmän ovat maksaneet AMK ja YAMK-tutkinnot, koska siellä ei ole lukukausimaksuja.

Tosin olen aikuisopiskelja  ja opiskelen harrastuksena täysipäiväisen työn ohessa ja pohjalla on opistotutkinto ja kaikki tutkinnot on samalta alalta. Kandin ja YAMK:n tutkinnot ovat kerryttäneet eläkettäkin muutaman kympin vaikka samaan aikaan eläkettä on kertynyt työstäkin. :)

Vierailija
268/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitä kuuluisaa minä,minä,minä -ajattelua. Siitähän hyvä soppa tulee, kun elämä on pelkkää suorittamista. Aika velho saa olla, että on kokopäiväisesti töissä ja vielä opiskele esim. yo:lla.

Jos tentit ovat lähinnä kirjatenttejä vailla tunnillaolopakkoa niin kai yliopistonkin voi tenttiä kirjeopistotyyliin.

Meillä oli paljon labraharjoituksia, luentojen lisäksi laskuharjoituksia. Kirjojen lisäksi piti olla luentomateriaali käytössä, kyllä se ihan töitä teetti.

Ehkä ekonomipuolella on löysempää.

Vierailija
269/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ex-pat kirjoitti:

Suomesta muuttaa vuosittain noin 10 000 hyvin koulutettua ulkomaille. Parhaimmat lähtevät ja jäljelle jää tulonsiirroilla elävää heikompaa ainesta. Muuttaneiden tilalle tulee lukutaidottomia koneinsinöörejä.

En tunne ketään lähtenyttä, jotka olisivat "parhaimpia". Kyllä ulkomaille lähtevät ihan muunhenkiset ihmiset, esimerkiksi elintasosurffaajat, jotka ottavat ilmaisen koulutuksen eivätkä maksa sitä koskaan takaisin. Heitä voisi kutsua moraalittomiksi maanpettureiksi.

Ei se ole moraalitonta

Mikäs vapaamatkustajien puolustelu täällä on käynnissä? Vapaamatkustaminen on sitten ok kaikkialla muuallakin yhteiskunnassa, sitähän sinä tarkoitat.

Vierailija
270/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ex-pat kirjoitti:

No minä tunnen. Erityisesti tutkijahenkisiä ihmisiä, jotka kärsivät koulutusleikkauksista sekä dippainssejä, jotka eivät saaneet Suomesta vakiduunia vaan hyödyttävät nyt mm. Saksan teollisuutta

eri

Vierailija
271/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuplatohtorit edustavat marginaalia, mutta jos puhutaan maistereista, niin jopa yliopistot pitävät palkkalistoillaan merkonomeja projektipäällikköinä. Ollaan menty toiseen ääripäähän, maisterit ja tohtorit ovat työttöminä. En kritisoi lukenutta merkonomia, mutta jos hän ei sivistä itseään aktiivisesti, voidaan kysyä kantavatko eväät yhtäänkään vaativan tehtävän kohdalla parhaaseen suoritukseen. Näköalattomuutta ja takapajuisuutta löytyy.

Laaja lukeneisuus ei myöskään aina merkitse sitä, että henkilö etsisi identiteettiään. Varmasti tehotaloudessa tiukka neljän vuoden putki olisi ihanne, mutta parhaat innovaatiot syntyvät monien alojen ymmärryksestä.

Vierailija
272/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ex-pat kirjoitti:

No minä tunnen. Erityisesti tutkijahenkisiä ihmisiä, jotka kärsivät koulutusleikkauksista sekä dippainssejä, jotka eivät saaneet Suomesta vakiduunia vaan hyödyttävät nyt mm. Saksan teollisuutta

eri

ja näitä parhaita on siis kymmeniä tuhansia? Siis samat parhaat jotka eivät saaneet Suomesta duunia, mutta ovat parhaita? Suomalainen ei siis palkkaa parasta vaikka sellaisen saisi vaan ottaa heikompaa ainesta sotkemaan työt. Onpa mennyt merkilliseksi työelämä jossain päin Suomea.

Vierailija
273/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Ollaan menty toiseen ääripäähän, maisterit ja tohtorit ovat työttöminä.

Eiköstä' näiden tohtoreiden ja maistereiden kuuluisi perustaa uusia Nokioita vai miksikä niitä sitten koulutetaan? Ei tohtoreiden ja maisterien kuulu duunata sellaisessa paikassa jossa pärjää merkonomi. Suomella on huutava pula yrityksistä eikä koulutetusta porukasta. 

Vierailija
274/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

gu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Ollaan menty toiseen ääripäähän, maisterit ja tohtorit ovat työttöminä.

Eiköstä' näiden tohtoreiden ja maistereiden kuuluisi perustaa uusia Nokioita vai miksikä niitä sitten koulutetaan? Ei tohtoreiden ja maisterien kuulu duunata sellaisessa paikassa jossa pärjää merkonomi. Suomella on huutava pula yrityksistä eikä koulutetusta porukasta. 

Asia on jo käsitelty täällä mutta sinulla taitaa olla vain tavallista kovempi pää.

Vierailija
275/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä siellä "opiskeljaörvellyksessä" luodaan niitä arvokkaita verkostoja, joiden avulla sitten myöhemmin voi edetä uralla.

Näin juuri. Tässä maassa on pienet piirit ja verkostoituminen kannattaa aloittaa jo opiskeluaikana. Itse opiskelin 20 vuotta sitten TKK:lla ja nyt löytyy vanhoja örveltäjäkavereita menestyneinä yrittäjinä ja suuryhtiöiden johtoportaissa.

Vierailija
276/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa liikaa yliopistoja. Ei ole tarkoitus että kaikki käy yliopiston. Mieluummin satsataan laatuun . Tänne pitäisi saada tehtaita pitkin ja poikin koko suomenmaan.

Vierailija
277/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa liikaa yliopistoja. Ei ole tarkoitus että kaikki käy yliopiston. Mieluummin satsataan laatuun . Tänne pitäisi saada tehtaita pitkin ja poikin koko suomenmaan.

Pitäisi saada, mutta vassarit ja aivan erityisesti Vihreät ovat tehneet ja tekevät kaikkensa, että kaikki teollisuus saadaan varmasti Suomesta loppumaan.  Ja järkevä energiantuotanto. Ja liikkuminen. Riittää kun kaikki jopoilee räntäsateessa lähimpään hipsterikahvilaan suunnittelemaan kulttuurituottamista.

Vierailija
278/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi saada, mutta vassarit ja aivan erityisesti Vihreät ovat tehneet ja tekevät kaikkensa, että kaikki teollisuus saadaan varmasti Suomesta loppumaan.  Ja järkevä energiantuotanto. Ja liikkuminen. Riittää kun kaikki jopoilee räntäsateessa lähimpään hipsterikahvilaan suunnittelemaan kulttuurituottamista.

Voisitko kertoa 10 keinoa millä Vihreät ovat tehneet kaikkensa teollisuuden loppumiseksi?

Voisitko kertoa, miten ydinvoimalakämmi on vihreiden syytä?

Voisitko kertoa, miten oppositiosta johdetaan Suomen liikkumista?

Muussa tapauksessa sinuahan voi pitää valehtelevana pellenä.

Vierailija
279/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusta siis tehdas tai kaksi äläk odota että muut hoitavat kaiken.

Vierailija
280/332 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuushan se on , että opiskelijat loisii veronmaksajan kukkarolla. Opiskelee kaikenmaailman huuhaa-aineita josta ei koskaan työtä saa. Ja kuitenkin sitten kieltäytyvät muista töistä sillä varjolla, että ei vastaa heidän ylhäistä koulutustaan.