Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tohtori tylynä opiskelijoista: "Haluavat maksattaa muilla"

Vierailija
28.01.2017 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701282200061462_uu.shtml

Onko tuossa joku pahasti pieleen mennyt kauneusleikkaus?

Kommentit (332)

Vierailija
221/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa on niitä vuosikausia opiskelijoita, eli kirjoilta pois. 

Sä taidat olla joku amis, kun et tiedä vähääkään korkeakouluopiskelijan tukijärjestelmästä? Vuodesta 2014 opintonsa aloittaneet saavat opintotukea vain 5 vuodelle. Opiskeluoikeuskin on nykyään vain 7 vuotta, jonka jälkeen potkitaan pihalle, vaikka ei valmistuisi. 2014 ennen aloittaneilla on vaihtelevasti tukikuukausia enemmän tai vähemmän, mutta sanomattakin selvää, että yli 7v jälkeen niitä ei todellakaan enää riitä. Ja ne tuet per kk on pienempi kuin 2014 aloittaneilla. Eli se ei maksa yhteiskunnalle mitään, kun ei niitä tukiakaan makseta. Ja jos siellä opistossa ei käy niin eihän siihen mene mitään opetusresurssejakaan. On vain kirjoilla.

Toisin sanoen: ne ennen 2000-lukua korkeakouluopinnot aloittaneet ovat oikeasti niitä ikiopiskelijoita, jotka roikkuvat viemässä nuorilta opintopaikkoja. Ne opiskelijat, jotka saavat tällä hetkellä opintotukea, joutuvat opiskelemaan mahd nopeasti tavoiteajoissa ja opintooikeudet loppuvat lyhyessä, säädellyssä ajassa. Todellinen ongelma on siis jälleen kerran 70-80-luvuilla syntyneet.

Olen syntynyt 1971 ja opiskellut 90-luvun alussa, kun se aivan järkyttävä lama alkoi. Tulevaisuudennäkymät olivat siinä vaiheessa todella masentavat.

En tajua tuota lausettasi:"Vuodesta 2014 opintonsa aloittaneet saavat opintotukea vain 5 vuodelle." ? Siis onko tämä joskus ollut erilailla? Voin muistaa aivan väärin, mutta mielestäni minulla oli opintotukikuukausia  opiskeluja aloittaessani 55 kuukautta. Aloitin yliopistossa vuonna 1991. Ehkä joku aikalainen muistaa tarkemmin? En käyttänyt kaikkia tukikuukausia, koska satuin saamaan oman alan töitä (palkattoman) harjoittelun jälkeen ja jäin kokoaikaisesti töihin ja opiskelin sitten samalla. Hitaasti toki, mutta valmistuin kuitenkin seitsemässä vuodessa.

Opiskelijat valittavat aina siitä omasta tilanteestaan sillä hetkellä kun se heitä koskee. Kun he valmistuvat ja joko saavat työtä tai siirtyvät työttömäksi, lakkaa päivänä yksi valitus opintotuen pienuudesta ja muusta. Ja niiden työttömiksi päätyneiden  suusta ei enää ikinä kuule, kuinka työttämien asiat ovat niin kauhean paljon paremmin kuin opiskelijaraasujen.

Vierailija
222/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä muutakaan voisi kovien arvojen kannattajan ja yltiökunnianhimoisen uraohjuksen suusta tullakaan. 'Elä ja anna toistenkin elää' lienee hänelle täysin tuntematon käsite.. Jos et ole yhtä kovapintainen menestyjä kuin setä itse, olet täysi nolla :D

Yliopiston tarkoituksena on juuri saada ne parhaista parhaimmat sinne. Ei niin että siellä on kaiken maailman keskinkertaisuuksia. 

Suomessa kovan luokan osaajat lähtevät ulkomaille koska yliopistoissa heille ei ole tilaa kun kaikki resurssit menee näiden keskinkertaisuuksien opettamiseen.

Missä ne kovan luokan osaajat nyt ovat? Suomalainen kovan luokan osaaja on myytti. Yksi Linus, siinä kaikki.

Suomalainen kovan luokan osaaja on kuin kovan luokan johtaja jota muka kosiskellaan ulkomaille ja jonka Suomessa pitämiseksi pitää maksaa isoa palkkaa puupäille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitä kuuluisaa minä,minä,minä -ajattelua. Siitähän hyvä soppa tulee, kun elämä on pelkkää suorittamista. Aika velho saa olla, että on kokopäiväisesti töissä ja vielä opiskele esim. yo:lla.

Itsehän sinne yliopistoon olet halunnut. Älä mene sinne jos et sitä kestä.

Tuhannet tässä maassa käy kokopäiväisesti töissä ja opiskelee yliopistossa samalla. Sitä sanotaan aikuisopiskeluksi. 

Vierailija
224/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis kävin koko opintojen ajan töissä, mutta tuloraja 660 e/kk ja työnteko ihan oikeasti vaikeutti ja pitkitti opintoja. Eikö tää herra oikeesti osaa ajatella?

Opintotuki ei ole mikään lahja vaan yhteiskunnan tuki opiskelijalle. Jos tulorajat paukkuu niin vähennä töitä tai elätä itsesi palkalla, koska et selkeästi tarvi tukea. Ääliömäinen kehäpäätelmä että koska tuloraja niin opinnot viivästyy - TEE VÄHEMMÄN TÖITÄ JA OPISKELE ENEMMÄN!

Vierailija
225/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. En minä halua olla mikään supersuorittaja ja ura ennen kaikkea -ihminen. On olemassa muitakin arvoja kuin rahan, maineen ja titteleiden perässä juokseminen. Mutta sitähän ei tämä herra tule ikinä ymmärtämään tai käsittämään.

Miksi sitten menet yliopistoon? Sen laitoksen koko idea on suorittaminen. 

Vierailija
226/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. En minä halua olla mikään supersuorittaja ja ura ennen kaikkea -ihminen. On olemassa muitakin arvoja kuin rahan, maineen ja titteleiden perässä juokseminen. Mutta sitähän ei tämä herra tule ikinä ymmärtämään tai käsittämään.

Miksi sitten menet yliopistoon? Sen laitoksen koko idea on suorittaminen. 

:D Minkä idea ei ole? Töiden? Kasvattamisen? Treenaamisen?

Vierailija
227/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nyt taas. Tohtorin mielestä siis muut ryhmät (työttömät, eläkeläiset..) ovat oikeutettuja inhimilliseen perustoimeentuloon, mutta opiskelijat eivät. Miksei eläkeläisen ja työttömienkin sitten kuulu mennä töihin samalla kun nostaa tukia? Eikun hehän ovatkin elämäntilanteen takia siihen kykenemättömiä. Kuten opiskelijatkin.

Opiskelijat tekevät jo kokopäivätyötä opinnoissaan. Sillä erotuksella työelämästä, että kotiin päästyään koulutöitä on pakko jatkaa ja sen jälkeen vielä mahdollisesti lähdettävä töihin, jotta olisi varaa vuokraan.

Tämä opiskelijoiden kyykyttäminen on Suomessa todellinen häpeäpilkku. 530 €/kk on järjettömän vähän ja siitä vielä kehdataan leikata. Yök

Työttömältä vaaditaan töihin menoa. Eläkeläiset on eläkkeellä.

Opiskelija on itse syypää tilanteeseensa. Aina voi jättää opinnot kesken ja mennä töihin. Opiskelu EI ole työntekoa eikä siihen rinnastettavaa. Se on sama kuin haluaisit harrastaa 8 tuntia päivässä ja sillä perusteella muiden pitäisi sinut elättää

Eläkeläiset elävät tulevien sukupolvien työn tuloksilla, eivät omilla ansioillaan. Kai sinä nyt sen verran ymmärrät. Taidat olla Kiljusen linjoilla eläkeasioissa, kommari.

Vierailija
228/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nyt taas. Tohtorin mielestä siis muut ryhmät (työttömät, eläkeläiset..) ovat oikeutettuja inhimilliseen perustoimeentuloon, mutta opiskelijat eivät. Miksei eläkeläisen ja työttömienkin sitten kuulu mennä töihin samalla kun nostaa tukia? Eikun hehän ovatkin elämäntilanteen takia siihen kykenemättömiä. Kuten opiskelijatkin.

Opiskelijat tekevät jo kokopäivätyötä opinnoissaan. Sillä erotuksella työelämästä, että kotiin päästyään koulutöitä on pakko jatkaa ja sen jälkeen vielä mahdollisesti lähdettävä töihin, jotta olisi varaa vuokraan.

Tämä opiskelijoiden kyykyttäminen on Suomessa todellinen häpeäpilkku. 530 €/kk on järjettömän vähän ja siitä vielä kehdataan leikata. Yök

Suomen opintotuki on kyllä surkeaa muihin Pohjoismaihin verrattuna, Norjassa esimerkiksi saavat 1200 euroa kuussa. Suomalainen opiskelijoiden kyykyttäminen on kyllä sairasta. 

Norjassa opiskellaan paljon vähemmän kuin täällä ja paljon lyhyemmmän ajan. Norjassa on myös paljon kalliimpaa kuin Suomessa.

Vierailija
229/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla opintotuki oli parempi kuin nyt reaaliarvoltaan. Opintotukikuukausia oli myös enemmän. Nyt opintorahasta leikattiin juuri kolmannes ja lainan osuutta kasvatettiin.

Vierailija
230/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän Norjassa opiskellaan vähemmän? Ei kyllä opiskella.

Vierailija
231/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Yliopisto muistuttaa, että pitäis saada 55op/lukuvuosi ja samalla pitää käydä töissä ja usein duunit menevät harkkojen, labrojen ja tenttien päällä. Yritä siinä sitten sumplia

Ei itse asiassa tarvi tehdä töitä, voithan elää opintotuella ja -lainalla, yhteensä ainakin 1000€ kuussa. Mutta ilmeisesti et ole valmis mitään itse maksamaan siitä että saavuttaisit korkeamman tulotason tulevaisuudessa vaan mieluummin kulutat itsesi loppuun opiskeluaikana koska laina on paha. Logiikka ontuu ja pahasti. Itse otin lainan, tein kesät töitä ja nyt olen töissä ja tienaan hyvin, makselen 100€ kuussa siitä että opiskeluajan pystyin keskittymään siihen mihin pitikin.

Vierailija
232/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla opintotuki oli parempi kuin nyt reaaliarvoltaan. Opintotukikuukausia oli myös enemmän. Nyt opintorahasta leikattiin juuri kolmannes ja lainan osuutta kasvatettiin.

Syksyllä 1992 pääkaupunkiseudun pankit tarjosivat opintolainoja 12,9-18,1 prosentin koroilla. Revi siitä.

Vierailija
233/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Yliopisto muistuttaa, että pitäis saada 55op/lukuvuosi ja samalla pitää käydä töissä ja usein duunit menevät harkkojen, labrojen ja tenttien päällä. Yritä siinä sitten sumplia

Ei itse asiassa tarvi tehdä töitä, voithan elää opintotuella ja -lainalla, yhteensä ainakin 1000€ kuussa. Mutta ilmeisesti et ole valmis mitään itse maksamaan siitä että saavuttaisit korkeamman tulotason tulevaisuudessa vaan mieluummin kulutat itsesi loppuun opiskeluaikana koska laina on paha. Logiikka ontuu ja pahasti. Itse otin lainan, tein kesät töitä ja nyt olen töissä ja tienaan hyvin, makselen 100€ kuussa siitä että opiskeluajan pystyin keskittymään siihen mihin pitikin.

Se on jälkikäteen mukava selitellä asioita parhain päin ja kuvitella että on se fiksuin ja kaunein. :)

Vierailija
234/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2014 reaaliarvo oli 80 euroa pienempi kuin 1994.

Vierailija
235/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos et tienaisikaan hyvin? Olisitko siltikin ottanut lainaa? Opintolaina ei taidakaan olla enää niin halpaa valmistumisen jälkeen

Vierailija
236/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa toinen tutkinto? Kolmas, neljäs? Kuinka monta vuotta elämästään kansalainen voi viettää opiskellen yhteiskunnan tukemana? Ensin lapsuus ja koulu, sitten "aktiivivuosista" vaikka 20 vuotta opiskellen ja 25 vuotta työelämässä, mistä osa työttömänä ja 20 vuotta eläkeläisenä. Ei ihan toimi. 

Jollei ensimmäinen tutkinto työllistä mihinkään, niin on se yhteiskunnankin etu, että henkilö hankkii toisen ammatin. Vai onko sinusta hyödyllisempää, että ollaan vielä opintojen jälkeen 20 vuotta työttömänä? Työmarkkinatuki on nimittäin 200€ suurempi kuin opintotuki. Tunnen itse jopa 30 vuotta työttömänä olleen, siinä on mennyt hukkaan yksi työelämä.

Ihminen voi tehdä muutakin työtä kuin sitä mihin on korkeakoulututkinto

Vierailija
237/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos et tienaisikaan hyvin? Olisitko siltikin ottanut lainaa? Opintolaina ei taidakaan olla enää niin halpaa valmistumisen jälkeen

Suurimmassa osassa muuta maailmaa ihmiset maksavat koulutuksensa kokonaan sekä elämisen lainalla. 

Joten miksi täällä ei edes elämää kyetä lainalla maksamaan? Kun koulutus on ilmainen?

Vierailija
238/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän Norjassa opiskellaan vähemmän? Ei kyllä opiskella.

Suomi on kaikkien aikojen koulutetuin yhteiskunta

Vierailija
239/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmassa osassa maailmaa koulutukseen pääsee vain maksukykyiset, pappa betalar.

Vierailija
240/332 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömältä vaaditaan töihin menoa. Eläkeläiset on eläkkeellä.

Opiskelija on itse syypää tilanteeseensa. Aina voi jättää opinnot kesken ja mennä töihin. Opiskelu EI ole työntekoa eikä siihen rinnastettavaa. Se on sama kuin haluaisit harrastaa 8 tuntia päivässä ja sillä perusteella muiden pitäisi sinut elättää

Eläkeläiset elävät tulevien sukupolvien työn tuloksilla, eivät omilla ansioillaan. Kai sinä nyt sen verran ymmärrät. Taidat olla Kiljusen linjoilla eläkeasioissa, kommari.

Väärin. Minä olen sitä mieltä että jokaisen pitäisi elää omilla säästöillä eläkkeellä. Koko eläkejärjestelmä pitää tuhota ja jokainen säästäkööt eläkerahansa itse ja jääkööt eläkkeelle koska haluaa kunhan itse sen maksaa.