Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.
Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te oikein laskette kun saatte noin tolkuttomia summia? Mulla muutos ehkä 20€ vuodessa. Auto vuodelta 2004, bensakone, kilometrejä n. 13 000.
Huomioithan että laskuri huijaa eli sisältää nykytilanteen osalta kohdan "Laskennallinen autovero" eli jos omistaa vaikkapa 20 000 euron arvoiseksi merkityn auton, niin laskuri lisää nykyhintaan lähes 500 euron vuotuisen kulun, joka on siis oikeasti maksettu jo autoa ostettaessa esim. v.2012. Ja veromuutoksen jälkeen tätä aiemmin maksettuun veroon pohjautua laskennallista kulua ei muka enää olisi, vaikka ajaisi ihan samalla autolla...
Minä ostin v. 2012 perintörahoillani autoliikkeestä käteisellä uuden auton. Ostin siihen mukaan myös muutaman tehdaslisävarusteen (tiesittekö, että joka ainoaan tehdaslisävarusteeseen tulee sen varsinaisen hinnan päälle myös autovero-osuus? Minä en tiennyt, ennen kuin auton ostin), ja yhteensä (auto+tehdaslisävarusteet) maksamani autovero oli 4 352 euroa ja 87 senttiä päälle. Odotan, että Suomen valtio tai palveluntuottajayritys tai mikä-lie-Bernerin-viritelmä maksaa sen minulle takaisin ennen kuin yhtään ainoaa senttiä maksan kenellekään autolla ajamastani tienpätkästä. Kytätköön postimiehet tai taksikuskit menoani sen minkä kerkiävät, mutta todellakaan senttiäkään en maksa, ennen kuin olen saanut omani takaisin, jos kerran vuonna 2018 auton ostavat pystyvät autoveron laistamaan, mutta maksavat tienkäytöstään täsmälleen saman kuin minä.
Taisi olla sinun varallisuus/tulotasolle liian kallis auto, kun noin kovasti muutama tonni kirvelee.
Kaikkihan ovat toivoneet noita asioita! Autoveron poistosta on haaveiltu 50 vuotta. Ulkomaisille rekoille halutaan maksut. Verotuksen siirtäminen auton omistamisesta käyttöön jne. Ja nyt kun se halutaan toteuttaa, niin ihmiset itkevät! Haluatteko te sitten triplata autoveron, kaikki sitten hyötyisivät kun auton arvo nousisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te oikein laskette kun saatte noin tolkuttomia summia? Mulla muutos ehkä 20€ vuodessa. Auto vuodelta 2004, bensakone, kilometrejä n. 13 000.
Huomioithan että laskuri huijaa eli sisältää nykytilanteen osalta kohdan "Laskennallinen autovero" eli jos omistaa vaikkapa 20 000 euron arvoiseksi merkityn auton, niin laskuri lisää nykyhintaan lähes 500 euron vuotuisen kulun, joka on siis oikeasti maksettu jo autoa ostettaessa esim. v.2012. Ja veromuutoksen jälkeen tätä aiemmin maksettuun veroon pohjautua laskennallista kulua ei muka enää olisi, vaikka ajaisi ihan samalla autolla...
Minä ostin v. 2012 perintörahoillani autoliikkeestä käteisellä uuden auton. Ostin siihen mukaan myös muutaman tehdaslisävarusteen (tiesittekö, että joka ainoaan tehdaslisävarusteeseen tulee sen varsinaisen hinnan päälle myös autovero-osuus? Minä en tiennyt, ennen kuin auton ostin), ja yhteensä (auto+tehdaslisävarusteet) maksamani autovero oli 4 352 euroa ja 87 senttiä päälle. Odotan, että Suomen valtio tai palveluntuottajayritys tai mikä-lie-Bernerin-viritelmä maksaa sen minulle takaisin ennen kuin yhtään ainoaa senttiä maksan kenellekään autolla ajamastani tienpätkästä. Kytätköön postimiehet tai taksikuskit menoani sen minkä kerkiävät, mutta todellakaan senttiäkään en maksa, ennen kuin olen saanut omani takaisin, jos kerran vuonna 2018 auton ostavat pystyvät autoveron laistamaan, mutta maksavat tienkäytöstään täsmälleen saman kuin minä.
Taisi olla sinun varallisuus/tulotasolle liian kallis auto, kun noin kovasti muutama tonni kirvelee.
Vm. 2012 auto on ARVOTON vuonna 2025. Eli tuolloin siinä ei ole yhtään veroa jäljellä.
maalainen kirjoitti:
Peesaan aiheeseen sen verran, että on helppo huudella että muuttakaa. Aikoinaan on ratkaisut tehty ja ostettu asunto. Silloin oli vielä palvelut lähellä ja työpaikka myös. Paljon on muuttanut, eikä vähimmiten asuntojen kysyntä pienemmillä paikkakunnilla. Muutetaan joo etelään ja mennään töihin pienellä palkalla. Siitä sitten maksetaan pois pohjoisemman talon asuntolaina ja kiinteistöverot sun muut, etelän asunnon vuokra jne. Että ei se niin yksinkertaista kuulkaa ole kaikille muuttaa. Meilläpäinin asuntojen myyntiin voi vierähtää vuosiakin. Mutta pääsispähän autosta eroon... Joo-o.
polttakaa se talo niin tulee halvemmaksi :D suomi nousuun=suomi kyykkyyn
Täällä kaikki vinkuu muutaman satasen noususta autoilun verotuksessa. Mutta onko kukaan huomannut että tuloverotusta on kevennetty paljon enemmän.
Diktatuurivaltiossa vain diktaatoreilla on mahdollisuus autoon. Nyt kyllä on mennyt jollain pää sekais in. Vaaleissa tämä sataa äänet suoraan vasemmiston ja persujen laariin. Pysäyttäkää jo ihmeessä tämä haihattelija, Suomen pilaaja. Kulutus loppuu kun kaikki elää kuin kalastaja Linkola. Lapsille perustetaan kiertokoulut, muun ajan saavat raataa Pernerin lapsiorjina ja rahat tietenkin sinne Sveitsiin. Osaavat haalia itselleen rahaa, pestyä tai likaista, kyllä sinne vakuutuskuoretkin kelpaavat.
Superahdistunut kirjoitti:
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?
Itsehän te siellä landella äänestätte noita kepupellejä eduskuntaan.
No nyt sinulla av on hyvä syy tehdä ympäristöteko ja vaihtaa uudempaan, pienipäästöiseen autoon :)
Itse ajan työn takia yli 100t km vuodessa ja maksuja tämän mukaan tulee yli 5600€ vuodessa. Minuahan ei missään nimessä tämä yhtään vituta tai korpea.
Tuskin työntantajakaan on erityisen iloinen tästä uudistuksesta
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan työn takia yli 100t km vuodessa ja maksuja tämän mukaan tulee yli 5600€ vuodessa. Minuahan ei missään nimessä tämä yhtään vituta tai korpea.
Tuskin työntantajakaan on erityisen iloinen tästä uudistuksesta
ei sulle daiju ton verran tule lisämaksuja, siihen kuitenkin kuuluu polttoaineverot bensoista/dieselistä, joita maksat nytkin tosi paljon vuodessa. Jos ajat noin paljon, sinulla on varmaan aika hyvä auto alla, jossa kulutus/päästöt pieniä.
Itse asun Lapissa ja autoa tulee ajettua paljon. Itsellä vuosittain näillä mittareilla kulut laskisivat n. 500e. Aivan oikein, että ne jotka ajavat saastuttavilla autoilla, kantavat vastuun ympäristön saastuttamisesta. Suomessa on Euroopan vanhinta autokantaa ja kyllä asian on muututtava.
Ja huomioikaa ihmiset, ettei vaihtoehtona ole joko tai kilometri/vuosimaksu vaan vuosimaksu on se ensin tuleva vaihtoehto ja vähemmän ajaville tuo kilometrikulu tulevaisuudessa kun keksitään siihen luotettava mittausjärjestelmä.
Aloittajan arvioidut lisäkulut vuodessa olivat 46 euroa kuukaudessa eli 556e. Vähäpäästöisempien autojen hinnat tulevat laskemaat jopa 1/5, joten jatkossa myös köyhemmillä on mahdollisuus ostaa parempia autoja.
Suomi taantuu pelkäksi selviytymisleiriksi. Kaikki tulo menee välttämättömiin kuluihin, kuten ruokaan, energiaan, asumiseen ja liikkumiseen. Mitäpä sitä suomalainen muuta tarvii? Työmuurahaisena tienaamassa omistajille lisäarvoa.
Elämän tarkoitus on olla koneiston rattaana mahdollistamassa pääoman kertyminen harvojen ja valittujen taskuun.
Voi hevonvi**u, paska ilmastokin vielä. Lähden tästä maasta heti kun vaan pystyn!
Vierailija kirjoitti:
Suomi taantuu pelkäksi selviytymisleiriksi. Kaikki tulo menee välttämättömiin kuluihin, kuten ruokaan, energiaan, asumiseen ja liikkumiseen. Mitäpä sitä suomalainen muuta tarvii? Työmuurahaisena tienaamassa omistajille lisäarvoa.
Elämän tarkoitus on olla koneiston rattaana mahdollistamassa pääoman kertyminen harvojen ja valittujen taskuun.
Voi hevonvi**u, paska ilmastokin vielä. Lähden tästä maasta heti kun vaan pystyn!
Se on juuri noin. Kaikki mennyt huonompaan suuntaan. Suomi 100. Haluaisin täysin rinnoin olla ylpeä isänmaasta, mutten voi. Se että Suomessa ei olisi korruptiota, on suurinta korruptiota. Liian isot tuloerot ja pienet piirit. Toistaako historia itseään? Ehkä ensi vuonna ollaan sisällissodassa? En ihmettelisi.
Vieläkö on olemassa jokin otajantaa-sivusto?
Vierailija kirjoitti:
Täällä kaikki vinkuu muutaman satasen noususta autoilun verotuksessa. Mutta onko kukaan huomannut että tuloverotusta on kevennetty paljon enemmän.
Kevennettiin joo, ja paiskattiin samalla työnantajamaksuja työntekijän maksettavaksi -> vaikutus palkassa plus miinus nolla.
Siis miten tuo laskuri edes toimii? Pitäisi siis tietää että montako prosenttia käyttäimstäni teistä on valtion omistuksessa? :D Lol! Kuka sen oikeellisuutta tarkistaa, jos nakkaan siihen vaikkapa 50%?
Varsin laskin, mulla olis autonkäyttömaksu n. 720e/vuosi, jos laittaisin, että käytän valtion teitä 100%, mutta koska en usko, että ihan 100% käytän ja tuohon voi heittää mitä vain, niin jos laittaisin että käytän 50% niin hinta ei ole kuin 558. Jokatapauksessa joutuisin maksamaan vähemmän kuin nyt maksan, nykyisellään sain maksuksi 766e/vuosi.
Ihmettelen kyllä, että mitähän nuo asiakasmaksut oikein ovat? Nykyisillä maksuilla ei mene paperinpyörittelijöille (eli asiakasmaksuihin) mitään, mutta uudella systeemillä niihin menisi n. 320e, tietääkö joku mikä helvetin byrokratiamaksu tuo asiakasmaksu oikein on? Puolet tuosta koko maksusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.
Mikset käytä kaupungissa julkista liikennettä? Jopa me maalaiset kuljetaan kaupungissa metrolla.
Koska tarvitsen omaa autoa töissä ja vien lapsia aamulla hoitoon.
Eikä metro mene joka paikkaan.
Muuta metrolinjan varrelle, tollo. Niinhän te kaupunkilaiset meille maalaisillekin sanotte.[/quot
No enpä ole sulle sanonut. :) Joukkoliikennettä pitäisi kyllä reilusti kehittää myös Helsingissä, jos halutaan ihmisten vähentävän/luopuvan autoilusta. Nyt se toimii jos asuu keskustassa tai metroaseman vieressä. Ja hinnat nousee koko ajan...
Mikä estää sinua perustamasta liikennemaksuille erillistä säästötiliä, jolle laittaisit joka kuukausi vaikka 90 - 100 euroa rahaa. Näin saisit käytännössä ripoteltua kulut vuoden ajalle. Ja autosi on kyllä todella epätaloudellinen ikänsä ja kuntonsa puolesta, jos noin kovat maksut sillä kertyvät. Kannattaisi ihan senkin takia ruveta jo nyt säästämään rahaa ja ostaa sitten edes hiukan parempi auto. Ei sillä. Kyllä 500 euron lisämiinus vuodessa tuntuu pienituloisen taloudessa!