Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo

Superahdistunut
19.01.2017 |

Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.

Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.

Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?

Kommentit (287)

Vierailija
221/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietääkö joku mikä helvetin byrokratiamaksu tuo asiakasmaksu oikein on? Puolet tuosta koko maksusta..

Lue vaikka Ylen uutisista selvityksen sisällöstä.

Jos menet elokuviin eli ostat leffalipun, se leffalipun hinta on asiakasmaksu. Jos menet kauppaan ja ostat banaanin, se banaanin hinta on asiakasmaksu.

Vierailija
222/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.

Sekö tekee uudistuksesta hyvän jos sinun tämän hetkinen maksurasitus siirtyy vaikkapa minulle?

Kyllä, en kuluta niitä teitä, enkä polttoainetta. Se maksaa, joka käyttää, yksinkertaista.

Joo, mutta tällainen yhtäkkinen muutos nopealla aikataululla. Monille pienituloisille ihmisille tulee kohtuuttomia vaikeuksia. Ainakin pitäisi olla useamman vuoden siirtymäaika. Itse en kärsi tästä uudistuksesta mutta en voi hyväksyä tällaista.

Mun mielestä kyse ei edes ole siitä, millä aikataululla muutos toteutetaan. Kysehän on siitä, että meidän VERORAHOILLA rakennettuja ja ylläpidettyjä teitä halutaan yksityistää. Täysin absurdi ajatus, jos ei ole totaalinen uusliberalisti. Kellään Bernerillä ei ole mitään oikeutta tällaiseen. Jos on joku asia, jonka pitäisi olla yksiselitteisesti yhteiskunnan eli KANSAN omistuksessa, niin se on tiet. Kyllä on Suomi menossa surulliseen suuntaan, jos tämäkin "uudistus" toteutuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kokonaisvaltaista uudistustahan perustellaan myös sillä, että sähköautot, robottiautot ja käytöstä maksaminen tulee väjäämättä, omistusoikeus ja yksityisautoilu loppuu. Autotehtaat jo muka kehittelevät pelkästään uutta ja hienoa.

No. Kuinka moni palstalaisista hinkuu sähköautoa, robottiautoa tai vain käytöstä (ei omistamisesta) maksamista? Peukkua ylös, joka haluaa sitä, ja peukkua alas, jos olet sitä mieltä, että perinteinen auton omistaminen ja vapaa autoilu julkisin varoin ylläpidetyillä väylillä on parempi juttu ja säilyttämisen arvoista kansanperinnettä.

Vierailija
224/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tietääkö joku mikä helvetin byrokratiamaksu tuo asiakasmaksu oikein on? Puolet tuosta koko maksusta..

Lue vaikka Ylen uutisista selvityksen sisällöstä.

Jos menet elokuviin eli ostat leffalipun, se leffalipun hinta on asiakasmaksu. Jos menet kauppaan ja ostat banaanin, se banaanin hinta on asiakasmaksu.

Ei ole noin yksinkertainen.

Asiakasmaksulla katetaan yksityisen firman voitot +kulut jonka tuotteen tuottaminen on aiheuttanut. Oletko törmännyt lähiaikoina PÄÄTTÖMIIN voittoihin? 

Vierailija
225/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Superahdistunut kirjoitti:

Olen ihan tosissani.

Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.

Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.

Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?

Älä inise. Jos haluat ajaa autolla niin maksat kulut mitkä siitä aiheutuu. Jos ei ole varaa maksaa niin ei sinulla ole oikeutta autolla ajaa.

Autolla ajaminen ei ole ihmisoikeus.

Tässä on vain se huono puoli, että jos omaa ajokortin, niin työttömänä on pakko olla auto, jos kieltäytyy työstä siksi ettei pääse sinne ilman omaa autoa, saa karenssin. Auton ostamista ei velvoiteta, mutta karenssin saa kuitenkin.

Vierailija
226/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan tosissani.

Älä inise. Jos haluat ajaa autolla niin maksat kulut mitkä siitä aiheutuu. Jos ei ole varaa maksaa niin ei sinulla ole oikeutta autolla ajaa.

Autolla ajaminen ei ole ihmisoikeus.

Tässä on vain se huono puoli, että jos omaa ajokortin, niin työttömänä on pakko olla auto, jos kieltäytyy työstä siksi ettei pääse sinne ilman omaa autoa, saa karenssin. Auton ostamista ei velvoiteta, mutta karenssin saa kuitenkin.

Hyvä että persukeko-hallitus rankaisee loisia.

Vierailija
227/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt siis kaavaillaan, että taksit ja postiautot alkaisivat kyyläämään autoja, onko niistä maksut maksettu! Tömä menee aina vaan hullummaksi! Miksei voisi palkata työttömiä valtion kätyreiksi tätä kyttäämään?!

Hei, nyt oli hyvä idea! Mulla onkin kohtapuoliiin käynti työkkärissä, voin sanoa että odotetaas nyt vähän, niin kyllä mulle sitten on töitä.

Vierailija
228/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teidenkäytöstä aletaan periä maksuja, haluaisin ensin nähdä ne tiet ajokuntoon kunnostettuna.

T: Savolainen, maantiet pelkkää kuoppaa kuopan perään

Vierailija
229/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka unohtaa nyt sen tosiasian, että autoilija maksaa paljon muutakin kuin teistä tai aiheuttamistaan autoilun kuluista. Jos porukka lopettaisi autoilun niin Valtion budjetissa olisi 8 miljardin euron aukko ja päälle vielä se että porukka ei pysty käymään töissä. 

Autovero 932,5

Ajoneuvovero 866,2

Polttoainevero tieliikenteessä kulutetun polttoaineen osalta 2 776,6

Polttoaineiden alv 1 479,1

Vero liikenne- ja autovakuutusmaksuista 343,1

Alv ajoneuvoista, niiden osista sekä huolto ja korjaustöistä 1 460,9

Yhteensä 7 858,4

https://fi.wikipedia.org/wiki/Autoilun_verotus_Suomessa

Vierailija
230/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki Suomen ihmiset yksinkertaisesti voi muuttaa joko Helsinkiin, Turkuun tai Tampereelle. Onhan se nyt typerää muutenkin. Missä muussa maassa kaikki asutus on keskittynyt yhden tai kolmen kaupungin ympärille? Ei missään. 

Sitäpaitsi, jos kaikki pakkaantuu nyt vaikka sitten sinne Helsingin ympäristöön, niin tottakai asuntojen hinnat nousee entisestään. Jonot kasvaa vaikkapa hoitoonpääsyyn, rikollisuus lisääntyy, puhumattakaan siitä mikä kärsimys viiden miljoonan ihmisen asettuminen samaan rinkiin aiheuttaa luonnolle. Ja mistä niitä töitä löytyy kaikille? Varmasti sairastuvuuskin kasvaa, kun ihmisiä on neliökilometrillä satojatuhansia. 

En ymmärrä mikä hinku joillakin tuntuu olevan siinä, että saadaan kaikki reilut viisi miljoonaa ihmistä sinne kehäkolmosen sisäpuolelle. 

Kyllähän useissa maissa asutus on keskittynyt muutamaan suureen kaupunkiin. Ihmisethän pyrkivät asumaan siellä, missä heille on töitä ja toimeentuloa.

Kehä III:n sisälle ei kaikkia Suomessakaan tarvitsisi suinkaan asuttaa. Suomessa on 9 yli 100 000 asukkaan kaupunkia. Niissä ja muissakin kaupungeissa on kasvunvaraa paljon.

:DDD Otetaanpa esimerkiksi Oulu, se kun nyt Helsingissä asti itseään mainostaa ja on "suuri" 200 000 asukkaan kaupunki. Harmi vain, että se "kasvu" on saatu aikaan kuntaliittyminä. Nykyinen Oulu levittäytyy laajalle alueelle, ja arvaapa onko tällä millainen julkinen liikenne? :DDD Naurattaa, mutta itku on silti kurkussa. Periaatteesta en mitään seurantalaitetta halua autooni, joten vaikka ajoa minulla itselläni ei kerry paljoa, maksan todennäköisesti itseni kipeäksi. Ilman autoa täällä pohjoisessa ei kuitenkaan voi elää, se on ihan tosiasia. Jossain Helsingissä se on ihan eri asia, kun voi ratikkaan hypätä kotiovelta. Ei voi muuta kuin ihmetellä, miten täysin tavallisten ihmisten elämästä vieraantuneita päättäjät on. Aivan käsittämätöntä.   

Vierailija
231/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousisi vuodessa yli tonnilla... Työmatkaa kertyy päivässä 100km, ja joo asun kunnan keskustassa. Eli mun siivojan ura jää tähän uudistukseen, koska ei ole varaa tällä palkalla pitää enää autoa. Bussit eivät kulje, tervetuloa Lappiin.

Vierailija
232/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yhtä taattua ympäristölainsäädäntöä kuin jätevesiasetus!

Vierailija
233/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilä ja Berner häärii ja kansan rahat taskuunsa käärii.

Ollila myy mustat laatikot ja Esko Aho pyörittää työryhmää.

Tähänkö on suomi mennyt (tarkoituksella pieni alkukirjain)?

Onneksi olen jo vanha.

Vierailija
234/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairas ehdotushan tuo on. Toivottavasti tämä on joku vitsi. Ei helvetti.

Vierailija
235/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin kyllä nykytilanne sarakkeen. Nykytilanteen menot vain tulevat pitkin vuotta maksettavaksi ja koostuvat lähes yksinomaan bensasta. Ajoneuvovero on tässä hetkessä reilun neljäsataa euroa, jonka pystyy kyllä maksamaan vielä. 

Mutta ensivuodesta lähtien pitäisi sitten alkaa maksamaan tuota liikennekaarimaksua, joka ois mulla joko 1000 tai 1800 euroa riippuen siitä, mihin päättäjät päätyvät. Tämä siis bensaverojen lisäksi. Ja tuo summa varmaankin pitää maksaa könttänä tai korkeintaan kahdessa erässä, enpä tiedä millä se mun maailmassa onnistuu :( 

Mikä estää sinua perustamasta liikennemaksuille erillistä säästötiliä, jolle laittaisit joka kuukausi vaikka 90 - 100 euroa rahaa. Näin saisit käytännössä ripoteltua kulut vuoden ajalle. Ja autosi on kyllä todella epätaloudellinen ikänsä ja kuntonsa puolesta, jos noin kovat maksut sillä kertyvät. Kannattaisi ihan senkin takia ruveta jo nyt säästämään rahaa ja ostaa sitten edes hiukan parempi auto. Ei sillä. Kyllä 500 euron lisämiinus vuodessa tuntuu pienituloisen taloudessa!

Tätä samaa minä mietin, että jos tietää että vaikka tammikuussa on tulossa iso lasku, niin miksi sitä laskua varten ei voi säästää joka kuukausi? Jos nyt maksaa ajoneuvoveron neljässä erässä, niin kun se poistuu, jää ainakin saman verran siinä kuussa säästöön. Mikä ihme siinä on, että tili pitää pistää menemään saman tien eikä ymmärretä säästää?

Vierailija
236/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi liikenneministeri ei yksinkertaisesti esitä ensin, miten autoilijoiden maksamista 8 miljardista eurosta käytettäisiin isompi osa teiden kunnossapitoon? Miksi uudistuksen valmistelu ei ole ollut avoimempaa ja parlamentaarisella pohjalla, kun on kansallisomaisuudesta kysymys? Miksi yhtiö? Miksi hallitus survoi kiireellä ennen vuodenvaihdetta uuden valtion kehitysyhtiön Vake Oy:n Sipilän käsikassaraksi jolla voidaan ohittaa eduskunta?

Tällä hetkellä "liikenneyhtiötä ei myydä". Tällä hetkellä "polttoaineveroa ei koroteta". Kun kohu rauhoittuu, valtion kehitysyhtiön ei tarvitse selitellä tekemisiään ja eduskunnan lammasten ja pässien lauma päättää mitä käsketään, jos siltä jotain tarvitsee kysyä.

Vierailija
237/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kaikki vinkuu muutaman satasen noususta autoilun verotuksessa. Mutta onko kukaan huomannut että tuloverotusta on kevennetty paljon enemmän.

Ja sitten nostettiin palkasta perittäviä työttömyysvakuutus- ja työeläkemaksuja. Joten eipä paljon auttanut.

Vierailija
238/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloverotuksen keveneminen kiskottiin pakollisten palkasta perittävien maksujen avulla takaisin, ja "muutaman satasen nousu" autoverotuksessa kaataa ikävä kyllä talouden. En ole yhteiskunnan tukien varassa. Kohta olen, täysin tahtomattani. Sikäli tämä upea liikenneuudistus lisää valtion velanottotarvetta, jota on yritetty piilottaa.

Vierailija
239/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaas, jos tämä johtaa siihen että yhä useampi sellainen, jonka ei ihan pakko ole autoa pitää, luopuu autosta. Siinä menettää vakuutusmyyjät, autonmyyjät, korjaamot, bensa-asemat jne. Nuoret ei enää kouluttaudu noille loille, kun ei siellä ole töitä. Vähenee opettajien työt, oppilaitoksia lakkautetaan . Verotulot laskee ja hallitus huomaa että nyt pitää nostaa näitä maksuja, että saadaan rahaa. Niille joitten on pakko vielä auto omistaa, tulee yhä suuremmat maksut...

Vierailija
240/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berner pitäisi panna vähintään kahden kuukauden koeajalle Kainuun työttömyysalueille ajelemaan käytetyllä autolla ilman joukkoliikennettä ja etsimään töitä. Kokeiluun annettaisiin peruspäivärahan suuruinen summa. Mukaan hammasharja, henkilötodistus ja vaihtovaatteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän