Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei terapiassa käyneet! Kuvittelitteko tekin koko ajan, että terapeutti miettii, mistä ongelmanne ovat syntyneet?

Vierailija
15.01.2017 |

Että mistä ne johtuvat? Tavallaan diagnosoisi teidän terapiaanne tulon syytä ja teitä siinä mielessä? Ei siis psykiatrisin diagnoosein, vaan terapiamaailmallisin. Eli että mikä terapia olisi tälle potilaalle parempaa, jos tämä minun antamani ei ole? Senhän näkee siitä, alkaako se auttaa. Edistyykö terapia.
Minä luulin, ja oma terapiani kyllä edistyi, mutta vain pinnallisesti, koko ongelman ydin jäi terapeutilta kokonaan huomaamatta. Eli se, että minua oli kohdellut narsisti. (Äiti). Kun terapeutti kuuntelee minua ja kuvittelee äidikseni ei-narsistin, niin saadaan lopputulokseksi jotakin aivan muuta, kuin mitä koitin hänelle elämästäni ja minusta kertoa. Saatiin aikaan minun syyllistämistäni. Ei toki hänen puoleltaan, vaan minun päässäni. Koska olen tottunut ottamaan kaikki sellaiset asiat syytöksinä, joihin ihminen päätyy koittaessaan "auttaa" minua.
Kognitiivisesta terapiasta kysymys. Ehkä se on sitten aivan paska terapiasuunta narsismin uhreille.
Jos tätä lukee yksikään terapeutti, niin voit vastata tähän. Suomessa on isoja ongelmia terapiakentällä tähän liittyen, ettei potilaita hoidon aikana diagnosoida taidolla, vaan jurnutetaan siinä omassa viitekehyksessä ja maksatetaan Kelalla isot kustannukset toimimattomist terapioista.

Kommentit (295)

Vierailija
141/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta. Hän hakee koko ajan oikeutusta omille tunteilleen. Tässäkin ketjussa, mutta saa vain syyllistämistä kuten ehkä äidiltäänkin saanut.

Terapeutin olisi aluksi saatava potilas pois syyllistymisen kehästä ja ymmärtämään, että hänellä on oikeus tuntea niinkuin tuntee. Tähän auttaa usein se, että tosiaan mennään sinne lapsuuteen ja äitisuhteeseen. Ap varmasti tietää tulleensa kohdelluksi huonosti silloin ja pohtinut sitä päässään koko elämänsä. Mutta se pitäisi kuulla myös joltain toiselta, ehkä siltä terapeutilta.

Vasta tämän jälkeen kun vapautuu katkeruudestaan menneisyyttä kohtaan ja saa äitinsä pois ihonsa alta, vasta silloin voi alkaa rakentaa jotain uutta tulevaisuutta varten.

Näin minä ajattelen.

Olen tavallaan samaa mieltä, mutta Ap:n kohdalla ollessa samaa mieltä hän vain kietoutuu johonkin hurmokseen missä hän saa nautintoa kun muut hyökkäävät hänen kanssaan äitiään vastaan. Tai sellaisen kokemuksen minä olen saanut. Vähän niin kuin "siitäs sait" ja hykertelyä perään. Mutta se ei etene siitä mihinkään.

Vierailija
142/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta. Hän hakee koko ajan oikeutusta omille tunteilleen. Tässäkin ketjussa, mutta saa vain syyllistämistä kuten ehkä äidiltäänkin saanut.

Terapeutin olisi aluksi saatava potilas pois syyllistymisen kehästä ja ymmärtämään, että hänellä on oikeus tuntea niinkuin tuntee. Tähän auttaa usein se, että tosiaan mennään sinne lapsuuteen ja äitisuhteeseen. Ap varmasti tietää tulleensa kohdelluksi huonosti silloin ja pohtinut sitä päässään koko elämänsä. Mutta se pitäisi kuulla myös joltain toiselta, ehkä siltä terapeutilta.

Vasta tämän jälkeen kun vapautuu katkeruudestaan menneisyyttä kohtaan ja saa äitinsä pois ihonsa alta, vasta silloin voi alkaa rakentaa jotain uutta tulevaisuutta varten.

Näin minä ajattelen.

Olen tavallaan samaa mieltä, mutta Ap:n kohdalla ollessa samaa mieltä hän vain kietoutuu johonkin hurmokseen missä hän saa nautintoa kun muut hyökkäävät hänen kanssaan äitiään vastaan. Tai sellaisen kokemuksen minä olen saanut. Vähän niin kuin "siitäs sait" ja hykertelyä perään. Mutta se ei etene siitä mihinkään.

Juuri näin itsekin ajattelen. 

Ap, on ihan oikeutettua tuntea vihaa/surua/kaunaa äitiäsi kohtaan ja varmasti narsistinen äiti on vaikuttanut monella tavalla negatiivisesti persoonasi kehitykseen ja psyykeeseesi. 

Sinun pitäisi vaan päästä eroon ja irti tuosta vihasta, itsesi takia.

Antaa äidillesi anteeksi ja ymmärtää että hän on sairas ihminen eikä tule siitä muuttumaan. 

Ainoa mitä voit tehdä, on muuttaa itseäsi, kun muita et voi muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

F 33.0 eli Toistuvan masennuksen eri vaiheiset jaksot (ajankohtainen remissio)

oli diagnoosina näköjään. En löytänyt paperia, mutta onneksi se oli Omakannassa.

ap

Vierailija
144/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kyllä se vika nyt on sinussa itsessäsi. Siinä miten sinä SUHTAUDUT asioihin.

Sanot että terapia ei toiminut, koska syyllistit kokoajan itseäsi vaikka oikea syyllinen olisi ollut äitisi. 

Luuletko että terapia olisi sitten toiminut, jos olisi todettu että syyllinen kaikkeen on äitisi?

Eivät asiat ole noin mustavalkoisia, joko tai. Äitisi oli siis narsisti tai narsistinen persoona, se on vaikuttanut sinuun. Ok, sitä ei tarvitse sen enempää miettiä. Nyt opettelet suhtautumaan asioihin ilman että syytät kaikesta äitiäsi, tai että syytät kaikesta itseäsi.

Lopeta syytteleminen ja syyllisten etsiminen, ala etsimään ratkaisuja ja katsomaan eteenpäin.

Menneisyyttä et voi muuttaa, tulevaisuutta voit.

Sinäkin vastaat lukematta ajatuksella sitä, mitä olen ketjuun kirjoittanut. Olen sellaista kokenut, että tuo mitä sanot on pelkkää paskaa juuri minulle. Ihan kiva apu varmaan jollekulle toiselle.

ap

Olen kyllä lukenut ihan ajatuksella viestisi.

Kuulostat kyllä selvältä persoonallisuushäiriöiseltä, kukaan ei voi sinua auttaa ja kaikki muut ovat väärässä.

Mistä sinä tiedät mitä muut ovat kokeneet? Itsehän sinä päätät, että "tuo on pelkkää paskaa minulle" eikä voi sinua auttaa.

Kannattaisi suhtautua vähän avoimemmin muiden kommentteihin.

T. toinen narsistiäidin tytär

No kun et ymmärrä lukemaasi niin et ymmärrä. Et pysty, koska kokemusmaailmastasi puuttuu jotain sellaista, mitä minun kokemusmaailmassani on. Ole siitä onnellinen.

ap

Vierailija
145/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua, vastaan ensimmäisen sivun perusteella.

Asiakkaalle, joka haluaa olla ja pysyä uhrina, ei auta mikään terapia. Terapia sopii ihmisille, jotka haluavat muuttaa jotain asiaa itsessään tai elämässään. Mikaäli terapeutti antaa asiakkaansa märehtiä ja vatvoa menneisyyttään, voi uhriutuminen jopa syventyä. Tällöin asiakas saattaa jopa taantua.

Vierailija
146/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ongelmasi on vahvistusvinouma (confirmation bias) ja projektio, joita molempia harrastat ihan liikaa.

Mitä helvettiä? Googletin mitä tuo tarkoittaa ja minulla nimenomaan ei ole ennakkokäsitystä, jota vahvistan, vaan ennakkokäsitykseni on se, että olen maailmankaikkeuden suurin paska ja siitä koitan pois. Ehkei kannata psykologisoida toisia jos ei omaa alkeellisintakaan luetun ymmärtämistä.

ap

You just proved my point ;) .

Millä lailla todistin? Ennakkokäsityksenihän kuuluisi olla, etten ole ikinä tehnyt mitään väärää jos sinun pointtisi olisi jotenkin todistettu. Mutta kun nyt ei ole kysymys siitä.

ap

Ap se confirmation bias on kognitiivinen toimintamalli, jossa henkilö henkilö antaa huomattavasti suuremman painoarvon asioille, jotka tukevat hänen uskomuksiaan tai mielipiteitään, ja huomattavasti pienemmän painoarvon asioille ja kommenteille, jotka ovat hänen uskomusten ja mielipiteiden vastaisia. Usein keskustelussa jopa kokonaan jättää huomiotta ne kommentit, jotka todistavat hänen omia käsityksiään ja uskomuksiaan vastaan.

Esim:

-sinun mielipide tai uskomus on että äitisi on narsisti. Jos joku yrittää perustella, että ei ole vaan äitisi on jotain muuta, jätät koko kommentin huomiotta tai et usko sitä yhtään. Jos joku taas kommentoi jotain joka puoltaa mielikuvaasi äitisi narsistisuudesta, annat sille kommentille hyvin suuren painoarvon ja innostut siitä. 

-sinun mielipide tai uskomus on, että terapiassa pitäisi etsiä syy ja syyllinen pahaan oloosi. Sitten täällä kommentoidaan, että terapian tarkoitus ei ole ollenkaan tuo, vaan auttaa sinua oppimaan uusi toimintatapa suhteessa nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Sivuutat sen kommentin tai väität siihen loputtomiin vastaan. Sitten jos joku yksi henkilö kommentoi että kyllä vaan terapiassa niitä juurikin niitä syyllisiä pitää etsiä, annat sille kommentille hyvin suuren myönteisen painoarvon.

Sinä olet tyhmä ja idiootti, mutta siis jos olen päälle 40 vuotta ei-uskonut, että äitini on narsisti ja koittanut edetä juuri tuolallailla, mikä tuhoaa ihmisen, jonka läheinen on narsisti (mutta joka ei tajua sitä), mitä sinä sanoit, eli että ei kun selitetään sitä, että se raivoaa minulle milloin mistäkin MINUN HUONOUDELLANI, niin millä lailla perkele se on joku bias jos minua ei enää vittuakaan kiinnosta kuunnella moista paskaa?!?

Minä tiedän itse missä olen elänyt ja se ei selity nyt sillä tämä juttu, että mun äiti on ihan normaali heiveröinen ihminen kuule!!! Alkaa jo ottaa erityisen paljon paannuun kun et sitä usko!!! Nyt reilun vuoden olen ajatellut toisin, eli että äitinon narsisti, niin sinä saatana tulet siihen jankkaamaan minun lukittautuneisuudestani yhteen näkemykseen. Ja ne ongelmat syntyivät ajalla, jolloin ajattelin äitini olevan ei-narsisti, ja olen alkanut saada parasta apua, tajutessani, että hän taitaakin olla, niin aivankuin edes viitsisin lotkauttaa korvaani sinun typerille idiootti-ininöillesi siitä, että ehei, eipä ole narsistisuudesta kyse!

Ymmärrän, ettet tunne minua etkä voi tietää kaikkea menneestäni, mutta älä kyseenalaista kaikkea mitä sinullekin sanotaan, vaan kuuntele, mitä sinulle sanotaan.

ap

Ihminen, joka on kykenemätön perustelemaan mielipidettään alkaa nimittelemään (tyhmäksi ja idiootiksi). 

Kyllä minä perustelin vastauksessani nimenomaan mielipiteeni miksi tämä väitetty bias-homma ei osu minun tilanteeseeni nyt. Haluatko, että vielä perustelen, miksi pidän sinua tyhmänä ja idioottina?

ap

Perustele vaan :) . 

Koska kyseenalaistat koko ajan sitä, mitä minä sanon.

ap

Ap miksi sinä oikein kirjoittelet vauvapalstalle, jos et halua kuulla erilaisia näkemyksiä ja kommentteja tilanteestasi? Jos kaikki, jotka on eri mieltä kanssasi tai kyseenalaistavat sanomisesi, on sinun mielestä idiotteeja, niin mitä hyödyttää kirjoittaa tänne? Toivotko, että kaikki kommentoijat vain myötäisivät sinua ja olisivat kanssasi aivan samaa mieltä? 

Tuki on se mitä kaipaan.

ap

Vierailija
147/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaalle, joka haluaa olla ja pysyä uhrina, ei auta mikään terapia. Terapia sopii ihmisille, jotka haluavat muuttaa jotain asiaa itsessään tai elämässään. Mikaäli terapeutti antaa asiakkaansa märehtiä ja vatvoa menneisyyttään, voi uhriutuminen jopa syventyä. Tällöin asiakas saattaa jopa taantua.

Päästät itsesi terapeuttina aika helpolla, mikäli olet sellainen. Ainakaan et varmaan ole mikään kovin tasokas terapeutti. Mutta iisejäkin ongelmavyyhtejä on varmasti olemassa, joten kyllä sullekin sopivia potilaita takuulla löytyy.

ap

Vierailija
148/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuule. En tunne sinua millään tavalla, mutta olen jo pidempään lueskellut hyvinkin ajatuksella juttuja mitä tänne kirjoittelet. Ja kommentoinut sinulle moneen niistä ketjuista. Joissakin ketjuissa sinä olet raivostunut minulle, joissakin olet kommentoinut ilahtuneesi että kerrankin joku ymmärtää sinua. Eli kommenttini on herättänyt sinussa näitä molemmanlaisia reaktioita. Mutta siinä olet väärässä, että haluaisin sinulle muka jotain pahaa tai yrittäisin väheksyä sinua. Niin ei ole. En todellakaan yritä väheksyä tai vähätellä sinua millään tavalla, ja muutenkin toivon että löytäisit hyvän olon ja rauhan elämääsi. Olen itse kokenut elämässäni hyvinkin rankkoja asioita, joskin erilaisia kuin sinä. Mutta minun elämänkokemus on se, että itse näkee omasta tilanteestaan yleensä vain yhden puolen, ja oikeasti voi auttaa, jos joku esittää siitä erilaisia näkökantoja. Silleen voi oppia uutta, jopa että on joskus itse ollut aivan väärässä. 

t. Se cognitive bias -tyyppi, joka on mielestäsi tyhmä idiootti jolle pitäisi tulla antamaan turpiin.

Vierailija
149/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tämä ihminen vähättelee minua.

ap

Vierailija
150/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lobotomia tekisi hyvää

Vierailija
151/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuule. En tunne sinua millään tavalla, mutta olen jo pidempään lueskellut hyvinkin ajatuksella juttuja mitä tänne kirjoittelet. Ja kommentoinut sinulle moneen niistä ketjuista. Joissakin ketjuissa sinä olet raivostunut minulle, joissakin olet kommentoinut ilahtuneesi että kerrankin joku ymmärtää sinua. Eli kommenttini on herättänyt sinussa näitä molemmanlaisia reaktioita. Mutta siinä olet väärässä, että haluaisin sinulle muka jotain pahaa tai yrittäisin väheksyä sinua. Niin ei ole. En todellakaan yritä väheksyä tai vähätellä sinua millään tavalla, ja muutenkin toivon että löytäisit hyvän olon ja rauhan elämääsi. Olen itse kokenut elämässäni hyvinkin rankkoja asioita, joskin erilaisia kuin sinä. Mutta minun elämänkokemus on se, että itse näkee omasta tilanteestaan yleensä vain yhden puolen, ja oikeasti voi auttaa, jos joku esittää siitä erilaisia näkökantoja. Silleen voi oppia uutta, jopa että on joskus itse ollut aivan väärässä. 

t. Se cognitive bias -tyyppi, joka on mielestäsi tyhmä idiootti jolle pitäisi tulla antamaan turpiin.

Minä taas en ole koskaan elämässäni ollut niin oikeassa, kuin nyt alkaessani ymmärtää, että vika ei ole minussa.

ap

Vierailija
152/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota myös huomioon, että narsistisen äidin tyttärenä sinulla itselläkin voi olla narsistisia piirteitä jotka hämärtävät ajattelua. 

Niistä piirteistä pääsee kyllä eroon, kun vaan ymmärtää ja hyväksyy asian.

Esim. tuo että syytät kaikista ongelmista äitiäsi/terapeuttia/jotain muuta tahoa on aika narsistista. Sanot että ennen syytit itseäsi, mutta oikeastaan siinäkin syytit vain äitiäsi koska sanoit että syytit itseäsi sen takia että niin äitisi on sinut kasvattanut.

Et siis tunnista omaa vastuutasi tässä asiassa ollenkaan.

Vaikka äitisi olisi kasvattanut sinut millä tavalla, sinulla on nyt aikuisena mahdollisuus tehdä ja ajatella toisin.

En syyttänyt äitiä, vaan itseäni. Vai jos olisin syyttänyt äitiäni, niin miksi minua olisi vittuakaan vaivannut se, mitä se ripustautujaystävä minusta ajattelee tai se, mitä äitini sanoo minun täytyvän tehdä ollakseni hyväksyttävä ihminen?

ap

Vierailija
153/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole ap:n terapeutti!!!

Vierailija
154/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun psykiatri sanoi, ettei mitään mahdollisen persoonallisuushäiriön kartoitusta voi nyt tehdä, koska tilanteeni on tavallaan akuutissa kriisissä. Kun itse kysyin, että voisiko sitä nyt sitten tutkia. En tosin usko, että kyseinen leima auttaa minua paranemaan. Joten sinänsä en tajua niiden merkitystä. Tietenkin sellaiselle, jota ei paraneminen kiinnosta tai joka ei siihen kykene ja halua elää leiman kanssa.

ap

Vierailija
155/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ siis haluaa elää leiman kanssa. Itse taistelen itseni mieluummin hyvinvoivaksi. Saa tietty nähdä mihin asti pääsen siinä.

ap

Vierailija
156/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun psykiatri sanoi, ettei mitään mahdollisen persoonallisuushäiriön kartoitusta voi nyt tehdä, koska tilanteeni on tavallaan akuutissa kriisissä. Kun itse kysyin, että voisiko sitä nyt sitten tutkia. En tosin usko, että kyseinen leima auttaa minua paranemaan. Joten sinänsä en tajua niiden merkitystä. Tietenkin sellaiselle, jota ei paraneminen kiinnosta tai joka ei siihen kykene ja halua elää leiman kanssa.

ap

Diagnoosien funktio ei ole toimia leimana eikä välttämättä edes apuna potilaalle vaan perusteena vakuutuslääketieteellisiin etuuksiin ja pohjana hoidon suunnittelulle ja lisäksi myös kommunikaatiovälineenä hoitohenkilöstön välillä.

Vierailija
157/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt sitten olisi se apu ja tuki, mitä koet jääneesi vaille, ap?

Miten haluaisit että sinua autetaan?

Minun mielestäni sinä olet nyt vain jäänyt junnaamaan tuohon vihaan äitiäsi kohtaan. Se vaihe on hyvä käydä läpi, mutta ei siihen pidä jäädä ikuisesti.

Vierailija
158/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Diagnoosien funktio ei ole toimia leimana eikä välttämättä edes apuna potilaalle vaan perusteena vakuutuslääketieteellisiin etuuksiin ja pohjana hoidon suunnittelulle ja lisäksi myös kommunikaatiovälineenä hoitohenkilöstön välillä.

Minä olen kommunikaatioväline hoitohenkilöstön välillä. Katsokoot minua eikä jotain stanan diagnooseja, jos tahtovat auttaa. Ja siis ei mulla ole mitään hoitohenkilöstöä. Oma terapeutti ja tuo yksityinen psykiatri, jolle itse hakeuduin. Tuskinpa tuo diagnoosini vaikuttaa terapiaanikaan millään lailla. Ja mitähän etuuksia mä nyt saan, lääkkeitä en edes syö. Eikä ole tarjottukaan nyt. Joskus söin Cipralexia. Se auttoi hieman nukkumaan paremmin. Nyt käytän siihenkin mieluummin Ataraxia.

ap

Vierailija
159/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi terapeutin pitäisi miettiä syitä asiakkaan ongelmiin? Ei miksikään.

Terapeutin tehtävä on miettiä keinoja, joiden avulla asiakas voisi työstää itselleen toimivampaa suhdetta itseensä ja elämäänsä.

Vierailija
160/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä nyt sitten olisi se apu ja tuki, mitä koet jääneesi vaille, ap?

Miten haluaisit että sinua autetaan?

Minun mielestäni sinä olet nyt vain jäänyt junnaamaan tuohon vihaan äitiäsi kohtaan. Se vaihe on hyvä käydä läpi, mutta ei siihen pidä jäädä ikuisesti.

No vertaistukea varmaan. En ymmärrä ihmisiä, jotka vain jättävät taakseen heille pahaa tehneet ihmiset. Ei ole ilmeisesti tehty tarpeeksi pitkäkestoisesti tarpeeksi pahaa siinä. Tai entä jos silti tarttisitte itsellenne rakastavaa äitiä? Kukaan ei välitä olla mulle se.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan