Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teille käynyt niin, että jos edustatte jotain ammattia niin vaaditaan ilmaista palvelua

Vierailija
08.01.2017 |

Ja sitten jos et tee, haukutaan, jos vaikka olisi puurarhuri, pitäisi tulla arvioimaan piha ja miettimään istutukset, ilman palkkaa tietysti, tai jos olet lääkäri, pitäisi arvioida tauti.

Jotenkin ei haluaisi sekoittaa itseäni siihen että joku tarvitsee palvelusta ammatista jossa olen etenkin jos haukutaan sen jälkeen.

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa lasten sukulaisten vanhemmat tulevat aina puhumaan kouluasioista ja tietenkin niin, että tietävät niistä kaiken. Odotetaan, että mulla on jotain näkemyksiä näihin keskusteluihin ja olen innolla mukana.

Sit ihmetellään, kun vaihdan seuruetta. En todellakaan jaksa puhua työasioista vapaa-ajalla.

Myös kielentarkistustyön oletetaan sujuvan multa silmänräpäyksessä ja että se olis suurta huvia mulle. Parhaassa tapauksessa oon saanut halvan viinipullon opinnäytetyön kieliasun tarkistuksesta. Kerran korjasin yhden yhdistyksen sääntöjen kielivirheet ja perääni sain vain haukut siitä, että oli jäänyt jokin virhe sinne.

T. Äikänope

Vierailija
82/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Olen toimittaja, ja sukulaiset olettavat minun ihan ilokseni viettäväni juhlat kamera silmillä. Kuvatkin luonnollisesti eivät maksa mitään teettää ja postittaa...

Olen vaan alkanut systemaattisesti kieltäytyä noista.

Samoin pyynnöistä oikolukea ja stilisoida kaikenlaisia kirjallisia töitä. Perkele, jos sen käsittelyn tekee kunnolla, siihen uppoaa paljon aikaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistapa autokorjaamo, niin johan on vaimonserkunpikkuserkutkin jonossa korjauttamassa autoaan puoli-ilmaiseksi, "Kyllähän sä nyt vähän sukulaisalennusta annat?"

Vierailija
84/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä jotain pahaa jos auttaa muita joskus ilman korvausta tai pienellä korvauksella. Puolin ja toisin tässä on autettu.

Vierailija
85/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lääkäri. Viikonloppuna soitti miehen kaveri, jota en oo tavannut vuosiin, että tarttis saada rokotukset. Ei ollut reseptejäkään, ne olis pitänyt tehdä (ei onnistu enää kotoa kun on sähköisen reseptin pakko ja "valitettavasti minulla ei ole kotikoneella kortinlukijaa"). No, itseasiassa ne rokotukset olis pitänyt löytyä meidän jääkaapista, kun se Thaimaanmatka maksoi niin paljon että ei olis varaa ottaa koko porukalle hepatiittirokotteita... Ja siis ne olis pitänyt antaa heti, koska lähtö oli just tulossa. En tiedä miten hoitivat homman, mutta mulla on la-iltana kyllä muutakin tekemistä kun alkaa sponsoroimaan rokotteita tuttavaperheelle.

Mies sanoi aika suorat sanat kaverilleen. 

Vierailija
86/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äidinkielen opettaja. Tutut, puolitutut ja tuttujen tutut pyytävät silloin tällöin tarkistamaan tekstiensä oikeinkirjoituksen. En pane pahakseni, toki tarkistan enkä pyydä maksua. Kolme graduakin on tullut tarkistettua. Se on mukavaa vaihtelua yläkoululaisten teksteihin.

Vierailija
87/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan kampaajat, mutta mikä siinä tuttujen satunnaisessa ilmais-hiustenleikkuussa on niin kauheaa? Itsekin olen se joka leikkaa kolmen kaverini hiukset. Ja ihan vapaa-ehtoisesti ja ilmaiseksi.

Vierailija
88/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole siis kampaaja. Plus leikkaan omanikin itse.

Vierailija
89/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinto-ohjaaja olen.

Joka vuosi yhteishaun aikaan tuttavat/sukulaiset/naapurit jne kysyy neuvoja heidän lapselleen, jota en välttämättä ole ikinä tavannut. Arvaa nyt siinä sitten, mikä koulutus sopisi...

Vierailija
90/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sihteeri, kukaan ei ole toistaiseksi keksinyt miten voisi hyödyntää asemaani tai ammattitaitoani arkielämässä.

No jo on maailma muuttunut! Ennenaikaisessa maailmassa sihteereitä pantiin!

Vierailija
91/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappia vasta pyydetäänkin ilmaiseksi! Ystäväni on pappi eikä aina osaa sanoa ei (omaa vikaakin siis). Ihan tavallinen perheenäiti, jolla vain yksi viikonloppu vapaata kuukaudessa (papin työ on sellaista). Niin sitten silti tuttavat kyselevät kastamaan tai vihkimään!

Jos siis pappi on eri seurakunnasta kuin kysyjä, niin pappi joutuu tekemään koko homman omilla bensoillaan ja ajallaan. Esimerkki: kaukainen tuttu pyytää kastamaan, "kun kastoit aiemmatkin lapset ja vihit meidät". Mutta tuttu vaihtanut paikkakuntaa eli on toisen seurakunnan jäsen kuin pappi. Niin tämän tutun papin pitäisi käyttää se ainoa viikonloppu, jolloin saisi olla omien lasten ja perheen kanssa niin toisen ihmisen juhlan järjestämiseen. Esim. heinäkuussa olisi kiva mennä vaikka mökille sinä ainoana vapaana viikonloppuna eikä matkustaa vanhan luokkakaverin häihin 200 km päähän. Sitten tämä tuttu pappi on muutenkin vähävarainen, ja kysyjät eivät maksa edes bensoja. Vihkipuheiden suunnittelut ja kirkkoharjoitukset saattavat viedä matkoineen 200 km päähän ne ainoat viikon vapaapäivät.

Mutta, kuten sanottua, oma vika kun suostuu tuollaiseen. Papit ovatkin vuorotellen burnout-lomilla, kun töitä on ihan liikaa. Iltaisin soitellaan ja halutaan sielunhoitoa. ym.

Vierailija
92/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan kampaajat, mutta mikä siinä tuttujen satunnaisessa ilmais-hiustenleikkuussa on niin kauheaa? Itsekin olen se joka leikkaa kolmen kaverini hiukset. Ja ihan vapaa-ehtoisesti ja ilmaiseksi.

Ei mitään sen kauheampaa kuin siinä, että automekaanikko korjaa autoa, puutarhuri laittaa istutuksia, datanomi korjaa tietokoneen, lääkäri diagnosoi korvatulehduksen...

Vierailija
93/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin ja ruotsin opettaja. Minulle tuodaan illalla kotiin 38 sivuinen nippu suomenkielistä tekstiä ja pyydetään kääntämään se ylihuomiseksi englanniksi ja ruotsiksi. Kyseessä esim it-alan tms erikoissanastoinen teksti ohje tms. Sitten ollaan aivan ihmeissään kun sanon että en ehdi eikä kukaan tee ilmaiseksi tuollaisia. No ei sitten!

Vierailija
94/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaimmillaan tuollainen toimii niin, että molemmilla on yhtä hyödyllistä tarjottavaa. Onneksi mieheni on autoalalla ja voi tarjota neuvontaa ja välillä käytännöntöitäkin vastapalvelukseksi lääkäri- ja juristiavusta.

Ihan ymmärrettävää, mutta tästäkin pitäisi ilmoittaa verottajalle.

Jos tekee palveluksena toiselle jonkun homman, niin voi ottaa vastaan korvauksen, jos ei ole määrännyt itse hintaa. Ihme lakeja......

Vierailija
95/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä jotain pahaa jos auttaa muita joskus ilman korvausta tai pienellä korvauksella. Puolin ja toisin tässä on autettu.

Ei, nimenomaan vastavuoroisena talkooapuna se  onkin ok.

Mutta kas kun ainakin minun kohdallani sitä työntekoa ei mielletä työksi, vaan "harrastukseksi", vaikka se on ammattini ja saan siitä kohtuullista liksaakin. Ajatustyö ja valokuvaaminen kun  eivät ole fyysistä työtä, niin ne eivät kaiketi sitten noiden ilmaistyön kyselijöiden mielestä ole siten rahanarvoisia...

Ja ihan oikeasti: on helvetin röyhkeää kysellä toiselta ilmaiseksi rahanarvoista työpanosta, jos ei ole aikomusta tai mahdollisuutta ikinä korvata sitä.

Yksi sukulaiseni on kyllä korvannut rakennustyöllä minulle sen, että olen kuvannut heidän sukujuhlansa. Häntä autan siten jatkossakin mielelläni. Yksipuolisia hyväksikäyttäjiä en.

83 (toimittaja)

Vierailija
96/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun olisi pitänyt mennä "hoitamaan" erään sukulaisen metsää toiselle puolelle suomea. Kustantaa matkat itse sinne ja tehdä hommat ilmaiseksi. 

Ei meinannut ymmärtää kun sanoin että olen saanut vain pintapuolisen koulutuksen kyseisiin tehtäviin ja erikoistunut muihin. Tokaisi että mitä minä edes sellaiseen ammattiin valmistuin. On kuitenkin itsellä perhettä ja ihan palkkatyötäkin pitäisi tehdä.

On melkoinen homma lähteä toiselle puolelle suomea tekemään töitä, joista ei saa palkkaa, eikä kukaan niistä lapsistanikaan huolehtisi sillä aikaa.

Neuvoja saa kyllä minulta kysyä ja autan myös mielelläni joissakin aioissa.

Vierailija
97/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjanpitäjä, ja jonkin verran tulee näitä "voitko tehdä ohimennen naapurin kummin kaiman yrityksen kirjanpidon, tai vilkaista äkkiä verotukseen liittyviä asioita"- pyyntöjä. Harvan yrityksen talous on niin yksinkertaisella mallilla, että asiat selviävät ihan tuosta noin vaan äkkiä ja ohimennen vilkaisemalla, vaan kyseiset toimet vaativat usein tuntien/päivien paneutumista.

Vierailija
98/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS:ssä oli juuri jokin aika sitten hyvä artikkeli tästä aiheesta muistaakseni otsikolla "Tue tuttua yrittäjää". Eli ilmaisten palvelusten pyytäminen pitäisi lopettaa ja asian pitäisi olla juuri toisin päin. Eli nimenomaan koska kyseessä on tuttusi, maksaisit hänelle mielummin vaikka vähän ekstraakin. Yrittäjillä on muutenkin tiukkaa, niin eikö läheisistä välitetä sen verran että ei sitten pyydetä typeriä ilmaisia palveluita vedoten ystävyyteen/sukulaisuuteen, kun hänhän olisi jollekin muulle tekemällä kuitenkin saanut ihan normaalin korvauksen työstä. En nyt tässä toki tarkoita jotakin nopean diagnoosin pyytämistä lääkäriltä vaan esimerkiksi urakkaluonteisia töitä.

Ps. Itse teen päivätyöni ohella personal trainer -ohjauksia, ja minulta pyytävät tutut jatkuvasti ilmaisia ruokavalioita sekä treeniohjeistuksia. "Hei nyt kun sä oot tollanen personal trainer niin sähän voisitkin....!"

Vierailija
99/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä mielessä kyllä että on tultu pyytämään että hommaisin kolmiolääkkeitä. Olen sairaanhoitaja. Myös kaikenlaista apua pitäis osata antaa kuten tehdä diagnoosia ja neuvoa lääkkeitä yms.

Lääkkeitä en voi hommata enkä hommaa vaikka voisinkin. Ja lääkäri en ole. Olen kyllä jotain yleisluonteista neuvonut mutta yleensä niin että kehotan lääkärille.

Vierailija
100/178 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaimani on joku keinosiementäjä en edes tiedä onko se muka oikea ammatti, ihmettelen vaan, jos tutut kysyy ammattiapua.