Onko teille käynyt niin, että jos edustatte jotain ammattia niin vaaditaan ilmaista palvelua
Ja sitten jos et tee, haukutaan, jos vaikka olisi puurarhuri, pitäisi tulla arvioimaan piha ja miettimään istutukset, ilman palkkaa tietysti, tai jos olet lääkäri, pitäisi arvioida tauti.
Jotenkin ei haluaisi sekoittaa itseäni siihen että joku tarvitsee palvelusta ammatista jossa olen etenkin jos haukutaan sen jälkeen.
Kommentit (178)
Kirvesmiesmiestä pyydetään usein remontteihin ilmaiseksi ja ihmetellään kun ei mene.
Kerran oli pyytänyt ystävänsä rouvaa pesemään autonsa silläaikaa, kun neuvoo perheen isäntää remontissa ja laskee materiaaleja. Rouva oli kovasti ottanut nokkiinsa tästä ja ihmetellyt miten noin voi puhua tuttavilleen. Jäi auto pesemättä.
Teen päivätyöni ohella DJ-keikkoja, joten minun odotetaan soittavan musiikkia kaikkien sukulaisten ja tutun tuttujen juhlissa. Avovaimoni on valokuvaaja, eli kun minä menen ilmaiselle soittokeikalle, hän ottaa tapahtumasta ammattilaistasoiset kuvat ilman korvausta.
On, ja läheisiäni autankin mielelläni, mutta en mitään puolituttuja.
Juu. Ymmärrän kyllä sen, jos joku pyytää jotain palvelusta vastaan, ja tekee heti alussa selväksi, että maksaa takaisin omalla ilmaisella työllään minulle. Mutta jos ei makseta, ei rahalla eikä palveluksilla/tavaralla/tms. niin sitten en kyllä suostu.
Häpeän yhä, kun joskus baarissa kännissä kyselin yhdeltä vasta lääkiksestä valmistuneelta naiselta kaikenlaista omista sairauksistani, ja tajusin vasta jälkeenpäin, miten pöljä ja törkeä olin. Olisin halunnut pyytää anteeksi, mutten tuntenut kyseistä tyyppiä ollenkaan, enkä ole nähnyt häntä sen koommin. Toivottavasti hänkin tajusi ottaa huumorilla, kun olin niin lärvit.
Olen IT alalla joten kokoajan pitäisi olla kummin kaimojen koneita korjaamassa. Ihan mielelläni neuvoja annan, mutta en todellakaan aja 30 kilometriä jonnekkin hevon kuuseen katsomaan miksei jonkun urpon läppärin akku toimi.
Olen myös aika innokas maalaamaan tauluja ja porukka tuntuu olettavan minun tuhlaavan 30+ tuntia heidän mukuloidensa muotokuviin "jos materiaalikulut korvataan". Ei uskota, että en minä muille niitä kuvia ihan huvikseni maalaa.
Joka juhlia pitäis olla kuvaamassa ilmaiseksi. Ihan lähimpien juhlia voin kuvata, mutta muut saa joko maksaa asiaankuuluvan palkan tai oon vaan vieraana.
Kuljetin ihmisiä pitkän aikaa sen jälkeen kun yritys oli lopetettu. En ottanut palkkaa.
Kyllä! Muusikkona (jolla muutenkaan ei niin huikeat tulot) pyydetään tulla vähän soittamaan ja laulamaan sukulaisten kummin kaimojen kissanristiäisiin. Ilmaiseksi tottakai kun kyllähän sitä äkkiä pari laulua luikauttaa, ammattilainen kun on. Huoh.
Olen työnohjaaja. Toisinaan tulee erikoisia puheluita tutuilta ihmisiltä tai kahvipöydässä keskustelu muuttuu hetkessä. Alkaa jokin tarina keskeltä, sitten se jatkuu sitten ymmärrän, että minulta pyydetään nyt konsultointia sokkona. Sano siinä sitten jotain, kun toinen voi mennä toiminnallistamaan minkä tahansa reflektion, että keskustelin tästä tutun työnohjaajan kanssa ja hänkin sanoi...Puhelut ovat vieläkin hämmentävämpiä, kun soitetaan tilanteen ollessa päällä. Minulla on nyt tämä ihmissuhdeongelma / olotila, niin miten saan tämän pois. Tuntitaksa tällaiselle 350 € ->
Siivooja. Kyllä saatetaan kysyä välillä apuun muuttojen jne yhteydessä loppusiivoilemaan, eipä se minua haittaa sinänsä kun oma suku kyseessä.. välillä tietty ärsyttää etenkin jos oikea työpäivä juuri takana, en ole mitenkään erityisen innokas siivoomaan arjessa vaikka sitä työkseni teenkin... tai pikemminkin just siksi ei nappaa. :-D
Hautausmaalla pyydetään että varastan hoitohaudoille varatuista kukista kukat tuttavien läheisten haudoille ja hoitaisin niitä siinä ohimennen samalla kun hoidan muut hoitohaudat.
Mutta se on jännää että kun töiden ohella freelanceroin kuvataiteen parissa, näitä töitä minulta ei ole koskaan pyydetty ilmaiseksi. Pienistäkin hommista tarjoudutaan maksamaan heti ja oikein korostetaan ettei tietenkään olla ilmaiseksi mitään teettämässä.
Kyllä on. Jollei vaadita eikä pyydetä varsinaista työsuoritusta, ainakin konsultointi pitäisi saada valmistelematta ja ilmaiseksi. Ja kuten edellä on jo mainittu, rakaskin harrastus muuttuu pakkopullaksi, jos sitä pitää tehdä muille ilmaiseksi.
Mies on sähkäri. Toistuvasti puolitutut pyytää tekemään jonkun keikan. Nykyään ilmoittaa tuntihinnan ja kummasti eivät ole toistamiseen yhteydessä. Jotkut yrittävät kysyä minun kautta mutta ohjaan aina soittamaan miehelle että hän kertoo millä hinnalla tekee.
Päinvastoin tähän saakka, oikein normaalilta näytetään ja kaikin puolin hyvin menee.Hyvä niin.
Olen oikeuspsykiatri.
Kaikkia pitää hieroa ilmaiseksi, suvusta kyläilijöihin ja heidän kummin kaiman serkut perkele! Jos sanon että se olis sit vaikka 20e,niin joko nauretaan paskaista päin naamaa tai ollaan ku ei kuultaisi.
Lopetin moisen ilmaisen työn ja nyt on saanut olla rauhassa. Ei oo näkynyt, ei kuulunut yhtään mankujaa.
Hieroja
Vierailija kirjoitti:
On. En avaa enempää, mutta näillä ihmisillä tämä on varmasti tapa. Kellekkään ei pitäisi joutua maksamaan, mutta kaikkea pitäisi saada.
Niin nämä siis on ihan oikeita asiakkaita, ei mitään tutun ja naapurinkeikkoja missä tähän törmää. #1
On. Pitäisi 'nopeasti vilkaista' sitä sun tätä paperia. Tai pari mappia, kun tuli lupauduttua taloyhtiön tositetarkastajaksi, enkä oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä. Kun sulta se varmaan käy näppärästi.
Nykyään osaan sanoa, että juu käy näppärästi, mutta ei ilmaiseksi. Poikkeus on jos olen saanut/tarjotaan jotain vastapalvelukseksi.
Kondiittorina pitäis väsätä kaikkien pidot. Tietty, vain aineiden kustannuksella. Kyllä mä toisinaan vapaalla teen mielellänikin, mutta en aina. Ei nää palvelut saa olla itsestäänselviä. Vaan kysytään ja tarjotaan reippaasti.
Pari kaveri ymmärtää, mutta heille tekeekin mielellään tarjottavat aineiden kustannuksella. (heille saan tehdä testieriä) Koska toinen sitten uusii vetoketjut risoihin toppavaatteisiin tms. käsityö juttuja ja toinen haastelee vitsiä juhlissa ja laulaa.
Mieheni on it-alalla, että pitää edellä mainittujen laitteet ajantasalla ja muille laittaa laskun. - Ei, enää lirukahvipalkalla!
Muusikkona pitäisi soittaa ilmaiseksi kaikissa puolituttujen kissanristiäisissä. Tai "kaljapalkalla". Levyt pitäisi antaa kaikille ilmaiseksi ihan hyvästä tahdosta.
On. En avaa enempää, mutta näillä ihmisillä tämä on varmasti tapa. Kellekkään ei pitäisi joutua maksamaan, mutta kaikkea pitäisi saada.