Onko teille käynyt niin, että jos edustatte jotain ammattia niin vaaditaan ilmaista palvelua
Ja sitten jos et tee, haukutaan, jos vaikka olisi puurarhuri, pitäisi tulla arvioimaan piha ja miettimään istutukset, ilman palkkaa tietysti, tai jos olet lääkäri, pitäisi arvioida tauti.
Jotenkin ei haluaisi sekoittaa itseäni siihen että joku tarvitsee palvelusta ammatista jossa olen etenkin jos haukutaan sen jälkeen.
Kommentit (178)
No ehkä menee vähän sivusta mutta olen lähihoitaja ja usein tutut ja läheiset kertovat terveysongelmistaan ja minulta odotetaan diagnoosia. Mitä pitäisi tehdä? Onko vaarallista? Mistä johtuu? Mikä minua vaivaa? Kuka sanoi että olen lääkäri?
Kyllä kysytään, olen lääkäri. Mutta vastoin aiempia kommentteja, en koe sitä lainkaan ongelmaksi, päinvastoin. Ei minulle ole mikään vaiva uusia reseptiä tai keskustella jostain vaivasta. Vastineeksi saan tutuilta kaikenlaisia pieniä vastapalveluksia, kukin oman ammattinsa mukaisia, joko apua tai jotain tarve-esineitä. Koska puolisonikin on lääkäri, meillä pyörii tässä suorastaan pienimuotoinen oravannahkatalous 😊
Ja kateellisille: tehkää sama perässä.
Minäkin olen lääkäri, enkä mielelläni hoida tuttavia vapaa-ajalla. Lähipiiri saa kysyä neuvoja ja satunnaisesti uusin jonkun reseptin silloin tällöin. Yleensä ohjaan aika herkästi varaamaan ajan lääkärille ( ei minulle). Näitä saa hoitaa melko lailla rajattomasti jos siihen lähtee. Onneksi ystävät osaavat kunnioittaa linjausta. Vain yksi on kerran vetänyt kunnon prinsessaraivarit :D
Olen pääministeri ja koko ajan pitäisi olla tukemassa läheisten firmoja. Oikeastaan teen sitä mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Olen pääministeri ja koko ajan pitäisi olla tukemassa läheisten firmoja. Oikeastaan teen sitä mielelläni.
Repesin :D Kiitos tästä.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä menee vähän sivusta mutta olen lähihoitaja ja usein tutut ja läheiset kertovat terveysongelmistaan ja minulta odotetaan diagnoosia. Mitä pitäisi tehdä? Onko vaarallista? Mistä johtuu? Mikä minua vaivaa? Kuka sanoi että olen lääkäri?
Aaahaha! Niin tuttua :D Parasta on nämä, jotka on jo käyneet lääkärissä asiansa kanssa: "kato tätä luomea! Lääkäri otti koepalan ja väitti, ettei oo syöpä ja sitä voi nyt vain tarkkailla. Onko se silti syöpä? Uskaltaako vain kasella?"
Kyllä on, kuolet huomenna. Mun 3v lähihoitajan koulutus pätevöittää mut diagnosoimaan syövän ihan vain vilkaisemalla. Ja aivan varmasti tiedän paremmin kuin se lääkäri. Samoin osaan aina arvioida, onko jonkun lääkärin tekemiset olleet hoitovirheitä ja lonkalta heittää varman tiedon, miksi sulle on annettu lääkettä A tautiin Y, vaikka naapurin Hilkalla on lääkettä B...:D
Mieheni on lvi-asentaja. Äitini suutahti kun hän ei päässyt asentamaan vessanpönttöä silloin kun äitini halusi, koska miehellä oli menoa. Olisi pitänyt tulla aiemmin pois. Myöhemmin tuli riitaa, kun äitini ilmaisi että hommat tullaan tekemään kun hän sanoo, tai sukuun ei ole asiaa.
Teen kotisiivouksia, harvemmin tulen pyyntöjä. Jotkut vanhukset pyytää auttamaan pesuissa, rasvauksessa. Alkuaikoina tyhmänä tein mutta nyt kieltäydyn kauniisti koska ei ole hpitoalan koulutusta. Osa on laittanut ovelasti kahvit ja pullat valmiiksi kun tulen ( aiemmin olen kieltäytynyt kiireeseen vedoten) ja jaarittelevat kaikki sairautensa kun vilkuilen kelloa ja myöhästyn seuraavasta kohteesta. Tästä kahvittelusta ei tietenkään saisi laskuttaa! Anopille tein kerran muuttosiivouksen lattiasta kattoon ja lupasi maksaa käteisellä. Ei ole rahoja näkynyt mutta jäi viimriseksi kerraksi mun osalta. Oli sen verran iso urakka..
Mahtaako verotarkastajillakin olla tuollainen ongelma että juhlissa ihmiset toivovat yksityistä verotarkastusta?
Huh miten uskomattoman törkeitä ihmisiä löytyykään! Itse olen lastenhoitaja ja kyllä, minun oletetaan pitävän lapsista niin paljon, että hoidan tuttujenkin lapset ilmaiseksi ja nautin siitä. "Ruokapalkalla" tai "Me ostamme sinulle sitten jotain kivaa." Nuorempana olin hölmö ja suostuin lastenhoitajaksi pilkkahintaan, vanhemmiten olen oppinut kieltäytymään.
Arvatkaa vaan kuinka paljon..... Olen asianajaja ja tietysti tiedän kaikesta kaiken...... Oli mikä tahansa asia kyseessä. Ja kaikilla ilmenee jotain ongelmia, joihin mun odotetaan vastaavan suoralta kädeltä näkemättä papereita.... Tosin yksi nettitreffi toi eka treffeille kauhean kasan paperia ja iski ne eteen. Hänen aikaisempaan avioeroon liittyviä ositus- ja lapsipapereita. Siinä sitten kävin niitä läpi. Nakkas mut sentään kotiin ja parkkipaikalla sano, että oli kiva tavata, voitaisiin tavata uudestaan. Totesin, että tottakai, mutta annoin toimiston osoitteen ja että se on sitten 200 € + alv/tunti. Ei varmaan tarvi mainita, että toisia treffejä ei tullut...... :D Niin ja ne sen kahvitkin jouduin maksamaan.....
Fatalji
Äitini tekee tuota. On aina ilmaiseksi vailla kaikilta ja kaikkea (esim. mökkimajoitusta, jos jollain sattuu olemaan mökki). Olen ottanut täysin päinvastaisen linjan, eli jos kuulenkin tällaisia pyyntöjä, niin sanon, että sukulaisille ja kavereille tehdään tuplahinnalla. Auttaa kummasti siihen, että ihmissuhteita ja rahaa ei sotketa keskenään. Koska lopputulemana menettää molemmat.
Opiskelen oikeustiedettä ja valmistun pian. Ensimmäisestä vuodesta lähtien (jolloin en tiennyt mistään mitään, tietenkään) on aina silloin tällöin tullut kyselyitä tai pyyntöjä tehdä sitä tai tätä. Olen ottanut sen linjan, että teen vain, jos tiedän varmasti osaavani - palvelusten tekeminen on siis ihan mukavaa, mutta en lähde säheltämään mitään sinne päin. Muutaman paperin olen laatinut sukulaisille puoli-ilmaiseksi, tosin omasta halustani. Olisivat siis maksaneet enemmänkin, mutta kieltäydyin, koska he ovat puolestaan auttaneet minua tarvittaessa (ja auttanevat vastaisuudessakin). Ilmeisesti tuttavani ovat siis tavallista kohtuullisempia?
Oikeastaan ainoa poikkeus on isäni, joka vaatii ilmaiseksi selvittelemään kaikenlaisia sotkuja, joihin on itse itsensä hankkinut. Olen ilmoittanut peseväni käteni, jos sama meno jatkuu.
Ei kamalasti vaikka jonkin verran minulta kysellään tietokoneisiin liittyviä asioita (laidasta laitaan). Työskentelen kyllä IT-alalla, mutta sen verran suppealla sektorilla, että jos pitäisi tuttavan tietokonetta mennä katsomaan, niin sormi menisi suuhun. Aikoinaan kun olin Nokialla töissä, tutut ja sukulaiset automaattisesti olettivat, että tiedän kaiken puhelimista ja että minun kauttani saisi ilmaiseksi tai edes alennuksella puhelimia. Joo, edelleen olin se IT-ihminen, en mikään puhelinkehittäjä. Enkä saanut niitä uusimpia Nokia-puhelimia itsekään.
Olen psykiatrisen puolen ammattilainen. Monet kysyy neuvoja lastensa/teiniensä suhteen. En neuvo, enkä kommentoi. Monestakaan syystä.
Lastenhoitajana haluan tietenkin hoitaa sukujuhlissa kaikkien lapset. Kun muut syövät hyvin ja siemailevat drinkkejä mukavilla sohvilla palan halusta juosta räkänokkien perässä pitkin pihaa ja pyyhkiä niiden perseitä.
Mulle on käynyt oikeastaan päinvastoin. Yksi tuttu opiskeli liikunnanohjaajaksi ja alkoi tuputtaa mulle treeniohjelmia, ruokavinkkejä ja kyseli jatkuvasti mitä tein salilla, kuinka monta toistoa, millä painoilla jne. Ihan hyvää varmasti tarkoitti, mutta en mä kestä tollasta kamalaa jankkaamista samasta asiasta. Varsinkaan kun en opastusta tarvitse :D
Minä lääkärinä kyllä ihan mielelläni autan ihmisiä, jos he sitä pyytävät. Usein vain on hankala hoitaa kunnolla ilman sairaskertomuksia, laboratoriota tai röntgeniä. Pääosin jää siis nopeaksi konsultaatioksi. Esimerkiksi korvatulehduksen voin todeta kotona, mutta en pysty hoitamaan kotoa käsin monisairaan kontrollia. Lisäksi toisten lääkärien aloittamaan hoitoon ei ole kovin korrektia lähteä sotkeutumaan. Usein ihmiset pyytävät vain rehellisesti neuvoa ja mielelläni niitä annan.
Kollegoiden haukkumisesta en pidä. Joillakin (yleensä kummin kaiman tutuilla) on tapana lääkärin tavatessaan alkamaan haukkua joko yksittäistä lääkäriä, koko lääkärikuntaa tai vaikka terveyskeskusta. Nämä haukut ei minulle kuulu ollenkaan enkä niitä halua sukujuhlissa tai leikkipuistossa kuunnella. Asiallisiin kysymyksiin hoidon asianmukaisuudesta vastaan oman mielipiteeni mielelläni.
Leipuri-kondiittorina pitäisi aina tehdä tuttujen juhliin tarjoiltavat aineiden hinnalla tai niiden lisäks hiukan taskurahaa. Sitten virailijat olettaa että mulla on aina hyvää tarjoiltavaa kotona kun tykkään leipoa tai jos minä menen kavereille kylään niin olettavat mun tuovan jotain hyvää :D
Ei kovin usein, mutta joskus pyydetään psykologin mielipidettä kuvauksen perusteella jostain sukulaisesta, lapsen kehityksestä jne. En ota kantaa, ei ole sopivaa. Sen sijaan sellaisiin kysymyksiin kuin mikä on julkisen puolen hoitopolku, voi ihan hyvin vastata. Siis antaa tieto siitä, että yleislääkäriltä voi pyytää lähetteen eteenpäin jne. Sellaista tietoa voi jakaa, kun siinä ei oteta kantaa keneenkään henkilökohtaisesti. Puoliso on tehnyt muutamia testamentteja ja avioehtoja ja pari ositusta, mutta se on aika pientä ja käy helposti. Maksuakin on tarjottu, mutta ei hän tuollaisesta ota mitään. Eli ei juurikaan ole ollut kyselyjä. Sen sijaan kaverini, joka on lääkäri saisi kyllä halutessaan tehdä töitään ilmaiseksi niin paljon kuin vaan ikinä jaksaa ainakin kertomansa mukaan. Toinen kaverini on kampaaja ja leikkaa ja raidoittaa mun hiukset aina omassa kampaamossa ja antaa ison alennuksen, vaikka olisin kyllä valmis maksamaan hyvästä työstä. Hän on kuitenkin sen itse ajatellut, että parhaille kavereille tekee halvalla.