Mitä merkitystä lopulta on teemmekö sitä vai tätä? Kaikki häviää.
Kunhan välttää tietoisesti pahaa tekemästä, eikö ole yks lysti miten tämän lyhyen maallisen elämämme vietämme? Puhun nyt erityisesti tilanteesta, missä ei ole suoraa moraalista tai muuta velvoitetta esim. auttaa jotakin.
En myöskään ole hedonisti eli en tähtää itsekkäästi oman mielihyvän maksimoimiseen. Kunhan olen ja elelen.
Kommentit (32)
Kusiaisen valtuuksilla täällä ollaan ja puuhastellaan. Ei merkitystä isommassa mittakaavassa.
Tuo Nepalin tulva näytti, että ihmiset ovat kovin tärkeitä puuhissaan ja touhuissaan.
Sitten tuli iso käsi ja pyyhkäisi pois.
Mutta jotain kai sitä pitää silti touhuta, ihan leivän saamiseksi tai vaikka ajan kuluksi.
Jos millään ei ole merkitystä, miksi olisi myöskään mitään moraalista velvoitetta?
Meidät nyt vaan kasvatetaan vauvasta lähtien toimimaan kuuliaisina yhteiskunnan työmuurahaisina. Ihmiset saadaan uskomaan, että ovat tärkeitä ja merkityksellisiä yhteiskunnan jäseniä. Vaikka kenenkään työllä tai olemassaololla ei ole mitään merkitystä yhtään mihinkään koko valtavassa universumissa.
Mikään ei häviä. Jokainen mennyt ja tuleva teko on edelleen siinä aika-avaruuden koordinaatissa, jossa se tehdään.
No onko ihme ettei mitään tapahdu kun jokainen ajattelee kuten aloittaja?
Miksi pahan tekemistä siis pitäisi välttää? Ja mitä edes paha on...
Vierailija kirjoitti:
Meidät nyt vaan kasvatetaan vauvasta lähtien toimimaan kuuliaisina yhteiskunnan työmuurahaisina. Ihmiset saadaan uskomaan, että ovat tärkeitä ja merkityksellisiä yhteiskunnan jäseniä. Vaikka kenenkään työllä tai olemassaololla ei ole mitään merkitystä yhtään mihinkään koko valtavassa universumissa.
Olet nihilisti.
Vierailija kirjoitti:
Jos millään ei ole merkitystä, miksi olisi myöskään mitään moraalista velvoitetta?
Koska ihmisyys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pahan tekemistä siis pitäisi välttää? Ja mitä edes paha on...
Koska kaikkien elämä on siedettävämpää, kun kukaan ei tietoisesti/tahallaan vahingoita toisia. Paha on juuri sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisyys.
Mitä edes on ihmisyys ja miksi sillä olisi merkitystä?
Kaikki eivät "vältä tietoisesti pahan tekemistä". Jotkut tekevät ehdoin tahdoin. Myös reaktiot näihin toisten pahuuksiin. Entä jos loukkaan? Se on monimutkaisempaa kuin Ap kuvaa.
Pohdin asiaa tekoälyn kanssa, ja sain kommentteja, jotka voin hyvin allekirjoittaa.
Ei ole mikään pakko olla tavoitteita, haasteita, päämääriä. Elämän voi vain vastaanottaa, ja vastata sen tuomiin haasteisiin, miten aidosti, kohtuudella ja itselleen rehellisesti voi ja haluaa. Näin voi elää tyydyttävää elämää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät "vältä tietoisesti pahan tekemistä". Jotkut tekevät ehdoin tahdoin. Myös reaktiot näihin toisten pahuuksiin. Entä jos loukkaan? Se on monimutkaisempaa kuin Ap kuvaa.
Ei, loukkaantuminen on aina omalla vastuulla.
Kun olet ateisti, elä miten elät.
Yöt mietit itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisyys.
Mitä edes on ihmisyys ja miksi sillä olisi merkitystä?
Ateisti on eläinkunnan osanen eikä muuta.
Omatuntoa ei.
No tätä olen pohtinut teinistä asti ja todennut, että kaipa jokaisen täytyy itse löytää oma tarkoituksensa. Minulla se on paremmaksi ihmiseksi kasvaminen. Ei varmasti näy mitenkään ulos päin, päin vastoin olen perinteisessä mielessä menestynyt elämässäni varsin hyvin. Yritän kuitenkin kaikessa toimia sisäisen moraalini mukaan ja jättää maailman jälkeeni edes jossain asiassa vähän parempana kuin se tänne tullessani oli.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten häviää
Kuollaan pois. Se voi tapahtua hetkellä millä hyvänsä. Ei varoittele etukäteen.
Kommentteja, pohdintaa?