Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teille käynyt niin, että jos edustatte jotain ammattia niin vaaditaan ilmaista palvelua

Vierailija
08.01.2017 |

Ja sitten jos et tee, haukutaan, jos vaikka olisi puurarhuri, pitäisi tulla arvioimaan piha ja miettimään istutukset, ilman palkkaa tietysti, tai jos olet lääkäri, pitäisi arvioida tauti.

Jotenkin ei haluaisi sekoittaa itseäni siihen että joku tarvitsee palvelusta ammatista jossa olen etenkin jos haukutaan sen jälkeen.

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri kunnassa asuvat (ei läheiset) sukulaiset pyysivät, että voisinko tulla muutamana iltana heille kotiin (kauas omasta kodistani) harjoittelemaan muutamaa eri äännettä lapsensa kanssa. Ilmaiseksi, omalla autollani, heidän kun on niin vaikea lähteä sieltä. Tunsin heidän kotikunnan oman puheterapeutin (itse olen yksityisellä puolella) ja sanoin, että ottavat häneen yhteyttä ja varmasti saavat ihan säännöllisen puheterapian sieltä. Lapsen ongelmat myös olivat sen verran laajat, että olisin saanut käydä siellä pahimmillaan pari vuotta häntä kuntouttamassa. Suuttuivat :)

Saan aina välillä sähköpostiin tiedusteluja puheterapeuttisiin ongelmiin liittyen, kun joku on nimeni bongannut netistä, ja vähän turhankin helposti alan täysin ilmaiseksi antamaan neuvoja näille ihmisille, vaikkei se kuulu millään lailla työtehtäviini. Läheisiä autan kyllä mielelläni ihan ilmaiseksi, kun esim. kaverit ovat kyselleet vauvansa tai pikkulapsensa tai toisaalta dementoituneen isovanhempansa syömis- ja nielemisasioissa neuvoa. 

T: puheterapeutti 

Hei, kollega!

Itse olen kunnallinen puheterapeutti ja annan toki mielelläni neuvoja ja vastailen sähköposteihin, jos vain voin auttaa. Mutta mikähän siinä on, että aina, kun tapaan uusia ihmisiä ja mainitsen ammattini, saan kuulla monologin, minkä ikäisinä kukakin lapsenlapsi on alkanut puhua ja keneltä vielä se ärräkin puuttuu. Ja miksiköhän se Eemeli oppi ärrän vasta 8-vuotiaana, kun veljensä oppi jo eskarissa. Vaikea sanoa lapsia tuntematta ja näkemättä...

Vierailija
162/178 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pappia vasta pyydetäänkin ilmaiseksi! Ystäväni on pappi eikä aina osaa sanoa ei (omaa vikaakin siis). Ihan tavallinen perheenäiti, jolla vain yksi viikonloppu vapaata kuukaudessa (papin työ on sellaista). Niin sitten silti tuttavat kyselevät kastamaan tai vihkimään!

Jos siis pappi on eri seurakunnasta kuin kysyjä, niin pappi joutuu tekemään koko homman omilla bensoillaan ja ajallaan. Esimerkki: kaukainen tuttu pyytää kastamaan, "kun kastoit aiemmatkin lapset ja vihit meidät". Mutta tuttu vaihtanut paikkakuntaa eli on toisen seurakunnan jäsen kuin pappi. Niin tämän tutun papin pitäisi käyttää se ainoa viikonloppu, jolloin saisi olla omien lasten ja perheen kanssa niin toisen ihmisen juhlan järjestämiseen. Esim. heinäkuussa olisi kiva mennä vaikka mökille sinä ainoana vapaana viikonloppuna eikä matkustaa vanhan luokkakaverin häihin 200 km päähän. Sitten tämä tuttu pappi on muutenkin vähävarainen, ja kysyjät eivät maksa edes bensoja. Vihkipuheiden suunnittelut ja kirkkoharjoitukset saattavat viedä matkoineen 200 km päähän ne ainoat viikon vapaapäivät.

Mutta, kuten sanottua, oma vika kun suostuu tuollaiseen. Papit ovatkin vuorotellen burnout-lomilla, kun töitä on ihan liikaa. Iltaisin soitellaan ja halutaan sielunhoitoa. ym.

Joo. Yhdellä tällaisella oli jo ennen viran vastaanottamistakin vatsahaava. SIis ihan oikea vatsahaava, joka tullut stressaamisesta. Ei ole oikea valinta sellaiselle, tuo "ammatti". Ovat aivan hyväksikäytettäviä, seurakunnat vedättävät ihan satasella näitä työntekijöitään. Uskonnon voimin. Hohhoijaa.

Me ollaan kyllä maksettu papille km-korvauksia ja tarjouduttu maksamaan myös muita kustannuksia. Ei papinkaan tarvi ilmaiseksi tehdä. Jotkut laskuttaa toimituksista esim. yhdistysten kautta, saa jotain kuluja pois, mutta periaatteessa pappi voi veloittaa suorittamistaan kirkollisista toimituksista maksun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyhjäntoimittaja ja minua ei kyllä kukaan sukulainen, naapuri tai kumminkaima pyydä luokseen loisimaan.

Vierailija
164/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestelmäasiantuntija ja osaamisaluettani ovat virtualisointi, tallennusjärjestelmät ja muu konesaleissa käytetty tekniikka. Käytän töissä ja kotona Maccia. En tunne Win10:n kaikkia ominaisuuksia, koska en käytä eikä kiinnosta. Lisäksi yrityskäytössä ongelmat ovat yleensä täysin eri luonteisia kuin kotikäytössä. Arvostan nykyään vapaa-aikaani niin paljon, että mielenkiinto muiden auttamiseen on vähissä, enkä edes osaa kertoa mikä uudessa Win10 Home -versiossa on vikana. Osaan kuitenkin ottaa käyttöön ja käyttää kaikenlaisia laitteita ja ohjelmia, ja ellen osaa ennestään, luen manuaalia kunnes osaan. Autan lähipiiriä, kuten vanhempia ja sisaruksia, mielelläni enkä ota maksua työstäni. Pullakahvin juon kun tarjotaan. Täysin ventovieraille, esimerkiksi juhlissa tavatuille ihmisille, sanon että tulen käymään ja katsomaan ongelmaasi mutta se maksaa €75/h ja laskutan aina vähintään kahdesta tunnista. Aika usein kiinnostus lopahtaa siinä kohtaa. Tai sitten vain mumisen jotain epäselvää ammattia kysyttäessä :-)

Jep. Moni ei käsitä että it-alalla on kymmeniä eri suuntauksia eikä kaikki it-alalla olevat ihmiset osaa ratkaista kotikäyttäjien ongelmia. Se on enimmäkseen niiden alaa jotka ovat suuntautuneet käytön tukeen opiskellessaan. Itse olen ohjelmistopuolella (C#, SQL, front- ja backend, ym. ohjelmistojen kehitystä ja testausta) ja voin sanoa että tiedän kumminkaiman sähköpostin toimimattomuudesta ihan yhtä vähän kuin tätikin.

Vierailija
165/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä oleva labrahoitaja ja en ole koskaan ollut rutiinilabrassa vaan tehnyt tutkimustyötä ja aina puolitutkin kyselee heidän labra-arvoistaan, ja ihmettelevät, kun en osaa heitä neuvoa. KVG.

Vierailija
166/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvataideopiskelijana olen tottunut, että ystäväni ilmoittavat minulle iloisina, että voin piirtää tai maalata heille jotakin. Ikään kuin olen etuoikeutettu tähän tehtävään. Minulle taiteellinen työskentely on työlästä. Olen siinä hyvä, mutta se ei ole mitään leppoisaa liihottelua, vaan energiaa vievää ongelmanratkaisua.

Vierailija
167/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pääministeri ja koko ajan pitäisi olla tukemassa läheisten firmoja. Oikeastaan teen sitä mielelläni.

LOL

Vierailija
168/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt. Joskus kun olin töissä niin tekemiseni arvo oli täydellinen ja arvostettu kaveri piirissä ja olin mahtava pomon mielestä. Tosin rahallinen arvo kaikessa oli hyvin psykologista. Jos kaikki suomessa katsoisi psykologisesti omaansa työtään ja panostaisi vain siihen niin ei meillä olisi työpaikkoja kuin töitä on eikä tarvi ollenkaan nykyään suhtautua työnhakuun koska olen mukavuuden haluinen.

Vierailija
169/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhan opettajana en hoida ilmaiseksi sukulaisten lapsia

Vierailija
170/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Muusikkona (jolla muutenkaan ei niin huikeat tulot) pyydetään tulla vähän soittamaan ja laulamaan sukulaisten kummin kaimojen kissanristiäisiin. Ilmaiseksi tottakai kun kyllähän sitä äkkiä pari laulua luikauttaa, ammattilainen kun on. Huoh.

Soitat kotona joka tapauksessa. Itse muistan samaa ihmetelleeni lapsena mutta minulle sanottiin että ilmaiskeikat tuo oikeita keikkoja ja sitä kautta ne tulot kasvavat. Jossain vaiheessa oli sitten useampia keikkoja päivässä joista sai rahaakin eikä vain ruokapalkkaa. Esim muusikkona kannattaa myydä itsensä kaikkina juhlapäivinä niin ei paljon jää kuin tuo kummin kaiman kissanristiäis keikka ja hyvistä tilaisuuksista tosiaan voi myös löytää sen seuraavan keikan josta maksetaankin.

Yritä sopia vakkari keikkoja kalenteriin jo seuraavallekkin vuodelle.

Vierailija
171/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherrakentaja yrittäjänä jouduin konsultoimaan ilmaiseksi aina ja kaikkia. On monia ammatteja joissa yksinkertaisesti on pakko osata puolessa tunnissa konsultoida nähty "työmaa". Usein asiakas voi pyytää tarjousta ja olla sitten ottamatta keikkaa ja kyllähän se harmittaa nähdä vaivaa eli tehdä jopa tappiolla hetkellisesti työtä. Tietenkään keikkaa ei ole pakko ottaa jos asiakas alkaa vaikuttamaan pihiltä ja sinun panosta arvostamattomalta. Onneksi sentään sukulaiset arvostavat ammattitaitoa. Teen kyllä nykyään muita hommia ja niissäkin on taloudellista menetystä kavereiden suhteen ollut. Ilmainen lounas on joidenkin elämäntapa. Kaikki eivät vain ole niin vastuullisia. Tietenkään kenenkään ei pidä pitää sinua itsestään selvyytenä.

Vierailija
172/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa kertomaan samasta jutusta, mikä tuli sivulla 11 ilmi. Ei kaikki IT-alalla olevat tee samoja hommia.

Oltiin jälleen kerran äidillä ja tämän miehellä lounastamassa sisarukset perheineen. Paikalla oli kolme it-alan ihmistä ja mä, joka pulaan windows ohjelmien kanssa paljonkin työssäni.

Taas oli tietokoneessa ongelmaa ja äidin mies moneen kertaan huokaili ja puhisi, että olis sitä vikaa. Eikö teistä it-ihmisistä nyt joku voisi vilkaista? Siskon mies antoi periksi ja kävi vilkasemassa. Palasi, ei tuosta tajua tuon taivaallista. Vinkkas mulle, että voitko käydä.

Katoin, löysin ongelman ja korjasin ongelman. Eikä se ollut ainoa kerta, vaan nykyään luotetaan muhun ja teen jos osaan. Joka kerta tulee myös aimo annos vittuilua noiden "taidottomien nörttien" suuntaan, että kun joku osastonsihteeri hallitsee it-jutut paremmin kuin alan ihmiset. Miksi mä teen huonommalla palkalla, rasittavampaa duunia kuin nörtit? Mä olen väärällä alalla.

Muutaman kerran olen älähtänyt näiden nörttien puolesta, mutta ei ne vaan ymmärrä.

Että joutuu sitä sihteerikin välillä auttamaan. Olen myös kirjoitellut asioita puhtaaksi, järjestänyt kaveripiirin matkoja (koska multahan se käy!), kääntänyt muutamia tekstejä... Mielläni olen tehnyt, koska vastavuoroisuus toimii, eikä ne rasita ja tule yllättäen. (paitsi äidin kone on jostain syystä aina mäsä, kun siellä käy)

Lisään paatokseeni vielä, että kummityttöni opiskelee parturikampaajaksi kolmatta vuotta. Hän toisinaan leikkaa hiuksia 10 euroa per saadakseen vähän taskurahaa. Mun mielestä se on ihan ok. Silti katson, että hän ottaa liian vähän pelkästä leikkuusta, että maksan mielelläni 20 euroa per nuppi. Se on kuitenkin mulle edullisempi kuin liikkeessä. Hän hetkeksi lopetti meillä käymisen, koska häntä ahdisti tuo rahan väkisin tuputtaminen. Oli kuulemma liikaa opiskelijalta.

Ok, jos raha ei kelpaa... no, ostelen sitten muuta hänen kotiinsa. Lahjakorttia, ruokakassi yms apua. Niistä ei ahdistu.

Vierailija
173/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ole hyväksikäyttöyritys, mutta muuten hulvaton tapaus liittyen ammattiin: Olin Nokian verkkopuolella aikanaan insinööritöissä ja serkun mies näytti mulle kännykkäänsä, josta näkyi sisälmykset. Kysyi, että mikä on vikana. Katsoin suu auki ja sitten vedin shown kunnolla loppuun asti: "Annas tänne.... valossa vääntelin ja kääntelin, totesin, että tuosta on piiri mennyt rikki ja se vaikuttaa suoraan tuohon näyttöön... tippuessaan varmaan särkyi. Valitettavasti tuota ei pysty korjaamaan, kun siitä tuo sisäänottopiirin resistorin sisääntulo mennyt väärälle vaiheelle" Ja hymy päälle. Säilytin suvun sisällä pätevän  Nokian insinöörin maineen ja silloinen poikaystäväni (insinööri hänkin alalla) meinasi nielasta pullan väärään kurkkuun, kun oli vaikea pitää pokeria.

Vierailija
174/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palomies. Usein pyytävät naapurinrouvat että sammutan heidän liekkinsä pitkällä letkullani, ja veloituksetta tietenkin.

Vierailija
175/178 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saankohan vastata tähän ollenkaan, koska en edusta ammattia vaan olen opiskelija :D

Teen täysin vapaa-ehtoisesti ja vapaa-ajallani joidenkin tv-sarjojen ja elokuvien tekstityksiä ilmaiseksi. Joka ainoa kerta, kun uusi jakso on tuupattu raakana televisiosta ulos: eli olen todennäköisesti vasta saanut käsiini käännettävän videon, sarjaa seuraavat ihmiset odottavat, että käännös/tekstitys tulee saman päivän aikana ihmeelliseen internettiin. Yllätyksenä ihmisille tulee aina se, ettei yhden henkilön "tiimi" vaan pysty tuuppaamaan sitä valmista käännöstä sillä tahdilla ulos. Kääntäminen ei ole homma eikä mikään, mutta lisää siihen tekstityksen ajoittaminen, editointi ja kaikki muu kiva :). Yhteen tunnin kestävään jakson tekstityksen tekemiseen saa helposti menemään pari vuorokautta.

Ai että sitä valituksen määrää ja vaatimista: "eng sub now!!" jne. Yleensä kehotan vinkujaa opettelemaan kielen niin ei tartte sitten itkeä tekstityksen perään.

Vierailija
176/178 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta vaaditaan talonmiespalveluita, koska olen talkkarineuvostossa!

Vierailija
177/178 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestelmäasiantuntija ja osaamisaluettani ovat virtualisointi, tallennusjärjestelmät ja muu konesaleissa käytetty tekniikka. Käytän töissä ja kotona Maccia. En tunne Win10:n kaikkia ominaisuuksia, koska en käytä eikä kiinnosta. Lisäksi yrityskäytössä ongelmat ovat yleensä täysin eri luonteisia kuin kotikäytössä. Arvostan nykyään vapaa-aikaani niin paljon, että mielenkiinto muiden auttamiseen on vähissä, enkä edes osaa kertoa mikä uudessa Win10 Home -versiossa on vikana. Osaan kuitenkin ottaa käyttöön ja käyttää kaikenlaisia laitteita ja ohjelmia, ja ellen osaa ennestään, luen manuaalia kunnes osaan. Autan lähipiiriä, kuten vanhempia ja sisaruksia, mielelläni enkä ota maksua työstäni. Pullakahvin juon kun tarjotaan. Täysin ventovieraille, esimerkiksi juhlissa tavatuille ihmisille, sanon että tulen käymään ja katsomaan ongelmaasi mutta se maksaa €75/h ja laskutan aina vä

Ymmärsin viestistä sen varsinaisen asian, eli otskon aiheen. Mitään muuta en sitten ymmärtänytkään..

Vierailija
178/178 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tutuille tietenkin teen, ja yleisesti meillä päin (maalla) harrastetaan oravannahkakauppaa, siis joku osaa jotain ja sille maksetaan taas toisenlaisena palveluksena. Itse sain juuri taas talven polttopuut kun tein töitä mitä osaan hänelle.