Psykologia 2017 - muita hakijoita?
En löytänyt mistään netistä keskustelua psykologian tämän kevään hausta...löytyykö täältä hakijoita? Itse haen 1. kertaa Jyväskylään. Tilastotieteen kirjan lukemisen aloitin pari viikkoa sitten ja tavoite on lukea noin 4-5h|pvä ennen kuin artikkelit julkaistaan. Ilmoittauduin myös valmennuskurssille joka alkaa huhtikuussa. Tiukka kevät tulossa, varsinkin kun mulla on kotihoidossa 1,5- vuotias lapsi. Mutta motivaatio on katossa! Minne te olette hakemassa ja olette jo lukemisen aloittaneet?
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Paljon väkeä poistui, kun he olivat ns pakkohakijoita eli on haettava, jotta saa tuet. Psykoanalyysista kannattaa näiden hakea, kun ei pelkoa sisäänpääsystä. Juuri tän päivän Hesarissakin juttua aiheesta.
Ei kai sillä ole väliä mihin hakee kun jättää paperin vain tyhjäksi, niin ei pääse sisään.
Vierailija kirjoitti:
Jätin lopulta menemättä kokeeseen, koska tajusin etten ollut ehtinyt opetella tarpeeksi ainakaan tilastomatematiikkaa, ihan perusasiatkin olivat kadonneet päästä. Tuntuu typerältä etten edes yrittänyt, vaikka tiedän ettei hämärinkään koe olisi auttanut minua.
Onpahan silti ensi vuotta ajatellen parempi tilastomatikan pohja. Tosin ehkä haluan nähdä miten mahdoton se tämän vuoden koe tosiaan oli ennen kuin päätän haenko uudestaan. Tuntuisi turhalta päntätä, jos koe mittaa suureksi osaksi jotain nokkeluutta/lahjakkuutta jota minulla ei välttämättä ole.
Olisi kannattanut käydä pääsykokeessa, koska tuo kokemus auttaa sinua myös siinä varsinaisessa pääsykokeessasi.
Tämä mittasi mielestäni nokkeluutta ja luetun ymmärtämistä enemmän kuin oletin. Siksi hävettääkin, että pärjäsin siinä niin huonosti.
Mitä häpeämistä siinä on, jos ei pärjännyt "nokkeluustestissä? Isompi testi on arvostaa itseään. Nokkelat ei välttämättä ole sympaattisia.
uutta matoa koukkuu.! kirjoitti:
Mitä häpeämistä siinä on, jos ei pärjännyt "nokkeluustestissä? Isompi testi on arvostaa itseään. Nokkelat ei välttämättä ole sympaattisia.
Koska pidän itseäni aika nokkelana. Tosin puolustuksekseni sanon, että en ollut henkisesti sellaisessa tilassa, jossa olisin pystynyt tekemään parhaani pääsykokeessa tai varsinkaan valmistautumisessa.
Helsingissä tuli juuri istuttua.
Meni eka osio ihan päin sanonko mitä. Kirja sen verran suoraviivainen ja liekö sekin haitannut että kävin lukion englanniksi ku en millään meinannu tajuta mitä siinä ekassa tilastoaineistotehtävässä oikeen edes haettiin joka kohdassa. Kai siitä jotain pisteitä tuli raavittua mutta hmmppph.
Ja se ketutti että joukossa logaritmitehtävä? Niitä kun ei ole pahemmin pitänyt materiaalin perusteella tehdä, en muista enää pätkääkään miten niitä lasketaan.
Ja se viimeinen päättely ihan hepreaa. En vaan tajunnut logiikkaa siinä. Viimevuoden vastaava ihan jes, tää ei vaan menny kaaliin.
Positiivisena se että mun mielestä psyka meni nappiin, samoin muuten ne neuroneihin liittyneet kysymykset ja se toinen matikkakysymys.
Onko kenelläkään tietoa milloin koe julkaistaan netissä? Tai millon koetta pääsee arvostelemaan opiskelijat tai muut ihmiset:D
IB kirjoitti:
Meni eka osio ihan päin sanonko mitä. Kirja sen verran suoraviivainen ja liekö sekin haitannut että kävin lukion englanniksi ku en millään meinannu tajuta mitä siinä ekassa tilastoaineistotehtävässä oikeen edes haettiin joka kohdassa. Kai siitä jotain pisteitä tuli raavittua mutta hmmppph.
Ja se ketutti että joukossa logaritmitehtävä? Niitä kun ei ole pahemmin pitänyt materiaalin perusteella tehdä, en muista enää pätkääkään miten niitä lasketaan.
Ja se viimeinen päättely ihan hepreaa. En vaan tajunnut logiikkaa siinä. Viimevuoden vastaava ihan jes, tää ei vaan menny kaaliin.
Positiivisena se että mun mielestä psyka meni nappiin, samoin muuten ne neuroneihin liittyneet kysymykset ja se toinen matikkakysymys.
Itselläni oli juuri tämä ongelma, että en ehtinyt käymään vanhoja kokeita ollenkaan läpi. Kirjan laskut laskin kaikki ja sitten tuon lisämateriaalin laskut. Olisi pitänyt tehdä enemmän noita vanhoja pääsykokeita, jotta olisi oppinut paremmin soveltamaan. Mutta kun on liian laiska, niin ei ehdi riittävän pitkälle.
Minulla on myös matematiikka todella heikosti hallussa muilta osin, koska lukiosta on pitkä aika. Pitää varmaan kerrata koko pitkä matematiikka.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tietoa milloin koe julkaistaan netissä? Tai millon koetta pääsee arvostelemaan opiskelijat tai muut ihmiset:D
Tämä kiinnostaisi minuakin, vaikka kävin kokeen tekemässä. Haluaisin lukea stressittömässä ympäristössä nuo tehtävät uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin lopulta menemättä kokeeseen, koska tajusin etten ollut ehtinyt opetella tarpeeksi ainakaan tilastomatematiikkaa, ihan perusasiatkin olivat kadonneet päästä. Tuntuu typerältä etten edes yrittänyt, vaikka tiedän ettei hämärinkään koe olisi auttanut minua.
Onpahan silti ensi vuotta ajatellen parempi tilastomatikan pohja. Tosin ehkä haluan nähdä miten mahdoton se tämän vuoden koe tosiaan oli ennen kuin päätän haenko uudestaan. Tuntuisi turhalta päntätä, jos koe mittaa suureksi osaksi jotain nokkeluutta/lahjakkuutta jota minulla ei välttämättä ole.
Olisi kannattanut käydä pääsykokeessa, koska tuo kokemus auttaa sinua myös siinä varsinaisessa pääsykokeessasi.
Tämä mittasi mielestäni nokkeluutta ja luetun ymmärtämistä enemmän kuin oletin. Siksi hävettääkin, että pärjäsin siinä niin huonosti.
Varmasti olisi kannattanut mennä, se kaduttaakin. Olin vain niin väsynyt, koska tajusin vasta eilisen viime hetken kertauksen aikana miten paljon asiaa olin opetellut niin huonosti, että olin jo unohtanut ne, joten opiskelin niitä yömyöhään kunnes luovutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olisi kannattanut mennä, se kaduttaakin. Olin vain niin väsynyt, koska tajusin vasta eilisen viime hetken kertauksen aikana miten paljon asiaa olin opetellut niin huonosti, että olin jo unohtanut ne, joten opiskelin niitä yömyöhään kunnes luovutin.
Minua tämä asia kalvasi jo ennen kuin artikkelit julkaistiin. Olin tilastomatematiikassa jäljessä, joten jouduin käyttämään sen opiskeluun aikaa artikkelien lukemisesta ja sitten koko homma lässähti ja motivaationi kuoli, kun tajusin, että en ehdi enää mitenkään lukea riittävästi.
Menin kuitenkin kokeeseen ja minulla olisi kyllä ollut mahdollisuudet pärjätä siinä hyvinkin. Uskon, että mietin ihan oikeita asioita, mutta olin niin hermostunut, että keskittyminen ei onnistunut. Turhautti myös, koska tiesin, että minun pitäisi saada todella kovat pisteet, eikä tehtävät meinanneet aueta. Sitten kun ne alkoivat aukeamaan, niin oli jo liian myöhäistä. Ikävää kun tietää mitä kaavaa varmaankin pitäisi käyttää, mutta ei ehtinyt laskea. Minua turhautti suuresti myös se, että kiireen takia en ehtinyt harjoittelemaan nelilaskimella laskemista. Pyörittelin tehtäviä excelissä, laskimella ja paperilla yhtäaikaa, jolloin niistä oli helpompi saada selkoa. Nyt kun oli tuon kankean laskimen ja paperin armolla ja kiire painoi päälle, niin ei oikein viitsinyt lähteä edes yrittämään mitään ellei ollut varma, että tehtävä ratkaistaan niin.
Laskurutiinia tarvisi rutkasti lisää ja samoin psykologian pohjatietoa, jotta artikkelien käsitteleminen olisi helpompaa. Jouduin googlettamaan aikamoiset listat sanoja artikkeleja lukiessani. Pitää koittaa nyt kuluvana vuotena lukea alan artikkeleja muutenkin, jolloin remistö on tutumpi jos haen uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
IB kirjoitti:
Itselläni oli juuri tämä ongelma, että en ehtinyt käymään vanhoja kokeita ollenkaan läpi. Kirjan laskut laskin kaikki ja sitten tuon lisämateriaalin laskut. Olisi pitänyt tehdä enemmän noita vanhoja pääsykokeita, jotta olisi oppinut paremmin soveltamaan. Mutta kun on liian laiska, niin ei ehdi riittävän pitkälle.
Mä ehdin jopa yhden tekemäänkin ja sisällöllisesti aika samanlainenhan se oli ku se lisämateriaali. Silti en osannu.
En koskaan oo käsittäny tätä että miten pitäisi vaan joko osata ratkaista soveltavia kysymyksiä peruskaurapohjalta, tai sitten opetella soveltamaan hyvin vähillä materiaaleilla. Eipä se lisämatsku ja parin edellisen vuoden verkossa olevat pääsykokeet niin ihmeen paljon ole... Mahdollisia tapoja soveltaa kun on tuhansia.
Mietin että jos varasijoille pääsen nii ens vuonna pakko ettii jostain lisää matskua ihan vaan et saa harjoteltua riittäväksi. Vielä ku keksis mistä sitä repii.
Laskurutiinia tarvisi rutkasti lisää ja samoin psykologian pohjatietoa, jotta artikkelien käsitteleminen olisi helpompaa. Jouduin googlettamaan aikamoiset listat sanoja artikkeleja lukiessani. Pitää koittaa nyt kuluvana vuotena lukea alan artikkeleja muutenkin, jolloin remistö on tutumpi jos haen uudestaan.
Sama. Jostain vain pitäisi löytää motivaatio alkaa opiskella matikkaa jo ennen kuin on kova kiire ja lukea psykologian artikkeleja jo kauan ennen kuin on tietoa valintakokeen artikkeleista. Artikkelit sentään ovat usein mielenkiintoisia, joten se ei ainakaan tunnu mahdottomalta ajatukselta.
melko epätodennäköistä on sisäänpääsy, vaikka opettelisi ne noin 4000 asetelmaa... pitäisi mieluummin olla vain älykkäämpi. Tällaiseksi se menee, kun ällän tytöt kilpailevat vuosia keskenään...
järki käteen? kirjoitti:
melko epätodennäköistä on sisäänpääsy, vaikka opettelisi ne noin 4000 asetelmaa... pitäisi mieluummin olla vain älykkäämpi. Tällaiseksi se menee, kun ällän tytöt kilpailevat vuosia keskenään...
Pakko päntätä, vaikka olisi miten älykäs. Tietenkään pänttääminen ei riitä, jos älyä ei ole tarpeeksi, mutta se, jos ei pärjää kokeessa ei välttämättä kerro mitään älyn puutteesta.
Oon lukenut jo psykan perus- ja aineopinnot. Siitä ei ole mitään apua artikkeleihin eikä laskuihin. Sikäli ihan turhaa tuli tehtyä ja vielä hyvillä arvosanoilla. Eli en suosittele. Avoimelle yliopistolle nuo tosin ovat rahasampo ja hyvää lisätuloa varmaan opettajillekin.
ei avoimeen kirjoitti:
Oon lukenut jo psykan perus- ja aineopinnot. Siitä ei ole mitään apua artikkeleihin eikä laskuihin. Sikäli ihan turhaa tuli tehtyä ja vielä hyvillä arvosanoilla. Eli en suosittele. Avoimelle yliopistolle nuo tosin ovat rahasampo ja hyvää lisätuloa varmaan opettajillekin.
Aivan varmasti on ollut hyötyä terminologian opettelussa. En minua avoin yliopisto kiinnosta. Mielestäni järjetöntä maksaa jostakin, jonka voi ihan itsenäisesti opiskella ilmaiseksi. Sisään pitää kuitenkin päästä jos tutkinnon haluaa.
Laitoin Helsingin yliopistolle sähköpostia siitä, että milloinkohan valintakoe/ratkaisut julkaistaan. Ei ole vielä vastattu.
Sain vastauksen Helsingin yliopistolta, että valintakoe ja mallivastaukset julkaistaan vasta, kun opiskelijavalinta on suoritettu eli viimeistään 30.6. Huoh! Nyt ei yhtään tiedä mikä meni oikein ja mikä väärin.. :( ja pitkä aika odottaa tuloksia.
Kko kirjoitti:
Sain vastauksen Helsingin yliopistolta, että valintakoe ja mallivastaukset julkaistaan vasta, kun opiskelijavalinta on suoritettu eli viimeistään 30.6. Huoh! Nyt ei yhtään tiedä mikä meni oikein ja mikä väärin.. :( ja pitkä aika odottaa tuloksia.
Jos et tiedä mikä meni oikein, niin tuskin oikein menemisen todennäköisyys on kovin suuri. Toki jos näppäilyvirhettä pelkäät, niin asia erikseen.