Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää diabeetikkojen valitus lääkekulujen kasvusta

Vierailija
04.01.2017 |

Muitakin sairauksia sairastavat saavat maksaa itse lääkkeiden omavastuun lääkekattoon asti.
Suomessa kuitenkin on sekä toimiva korvausjärjestelmä, lääkekatto että mahdollisuus saada toimeentulotukea lääkekuluihin, jos itse ei pysty maksamaan.

Vinkujat perustevat diabeteksen erityisyyttä lääkkeettömyyden haitoilla, mutta hoitamattomana muutkin sairaudet (ms-tauti, reuma, verenpainesauraudet, sydänsairaudet, kilpirauhasongelmat) kyllä invalidisoivat ja aiheuttavat toimintakyvyn menetyksen.

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä kun on diabeteksen lisäksi sydänsairaus, verenpainetauti, astma, refluksitauti, migreeni ja nivelrikko? Mikäs minun kohdallani ärsyttää teitä? Olen onnellinen kun minulla menee vain n. 150 euroa/kk lääkkeisiin, vielä viime vuonna meni 250 e, kun maksoin itse diabeteslääkkeenikin.

Vierailija
122/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole 20 vuotias 2 tyypin diabeetikko. Pituus 172 ja paino 52kg. En ole ikinä ollut ylipainoinen ja syön terveellisesti, mutta joudun silti käyttämään insuliinia.

Tiedän että kakkostyypin on usein vähintään osittain itse aiheutettua, mutta on meidän joukossa myös minunlaisia.

Itse ehdittaisinn että ykköstyypin lääkkeet olisi korvauksen piirissä. Tämän lisäksi jos mahdollista myös kakkostyypin, jos pystyy osoittamaan että BMI on normaali tai että on pieni rasvaprosentti.(poislukien ehkä vanhukset)

Jos on rahaa olla ylipainoinen ja syödä huonosti, pitäisi olla rahaa myös maksaa lääkkeet.

Mielenkiinnosta jos haluat vastata. Käytitkö ennen sairastumistasi maitoa/maitotuotteita ravinnossasi?

Mulla ei ollu aiemmin sokereissa mitään häikkää, mutta kun tulin raskaaksi niin verensokerit meni ihan sekaisin, söi mitä vaan ja kuin terveellisesti vaan. Jos sairastaa raskausdiabetesta, niin on iso riski sairastua myöhemmin elämässään 2.tyypin diabetekseen. Mulla on nyt kaksi raskautta takana ja molemmissa diagnoosi ja ihan jopa poikkeuksellisen vahvasti menee sekaisin sokeriaineenvaihdunta raskauksien myötä. Terkka jo varoitteli, että kannattaa tulevaisuudessakin olla tarkkana verensokerien kanssa ja seurailla niitä itsekin. Vaikka olenkin normaalipainoinen ja ikää alle 30v., niin todennäköisesti vaikka söisin terveellisesti ja liikkuisin, niin 2.tyypin diabetes jossain vaiheessa puhkeaa. :/ Ja siis tämä ihan terveydenhuollon ammattihenkilön sanomaa enkä kyllä epäile, suvussa on niin paljon diabetesta, että varmasti on tavallista suurempi alttius siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ oli tarkoitus siis lainata tuon 20v diabeetikon kirjotusta :)

Vierailija
124/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Älkää nyt hyvät ihmiset sairauksiakin kadehtiko toisiltanne!

Vierailija
125/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän hallituksen aikana ehditään alentaa monen muunkin lääkkeen korvattavuutta. Melkoisen järkyttävää politiikkaa, koska lääkkeiden suurkuluttajia ovat ne, joilla muutenkin on pienet tulot.

Toisaalla poistettiin makeisvero. Mitä järkeä?

Eu pakotti poistamaan.

Eu tosiaan pakotti, koska se sokerivero oli ihan epälooginen. Se verotti vain osaa sokerisista tuotteista. Osaa taas ei. Eli laki oli syrjivä.

Ja toisekseen, ei tuo makeisvero eikä sen tilalle kaavailtu sokerivero millään tavalla vaikuta sokerillisten tuotteiden myyntiin. Yksinkertaisesti siihen se vero on aivan liian alhainen. Ei muutaman prosentin ja muutaman kymmenen sentin vero estä ketään ostamasta keksejä, limua tai makeisia. Veron pitäis olla huomattavasti suurempi ja siihen ei taas teollisuus suostu. Ja olishan se kuolinisku kotimaiselle makeis- ja keksiteollisuudelle. Ja tuhansille työpaikoille siinä sivussa.

Eiköhän lihavuuden ja 2-tyypin diabeteksen ehkäisyyn olis paras keino ennaltaehkäisy ja valistus. Enenmmän edullisia liikuntapaikkoja kaikille, erityisesti lapsille. Juurrutetaan lapsiin ja nuoriin hyvät elämäntavat. Ne jatkuvat läpi elämän. Remontti koululiikuntaan, pois pakko ja numerot. Liikunnasta hauskaa, ei pakkopullaa. Kouluihin rahaa jotta voivat perustaa sählykerhoja ym.

Mut ei, noiden sijaan meillä näperrellään sokeriveron kanssa. Kun kyllähän se 20 sentin korotus saa kaikki jättämään karkkipussin kauppaan, eikös vaan. 

Vierailija
126/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkostyypin diabetesta pystyy hoitamaan ruokavaliolla. Useimmat eivät kuitenkaan halua sitä tehdä.

Höpöhöpö. Ruokavalio tukee hoitoa mutta ei paranna tautia.

Ei juomattomuuskaan paranna alkoholistia, mutta silti hän voi alkoholista pidättäytymällä elää tervettä elämää. Erittäin moni kakkostyypin diabeetikko voi myös ruokavaliolla ja liikunnalla hoitaa itsensä kuntoon, jossa lääkkeitä ei tarvita. 

Vierailija
127/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pian migreeniä piteva menee koomaan jos ei saa lääkkeitä? Tai nivelreumaa sairastava?

Ottakaa hyvät ihmiset järki käteen ja lopettakaa tuo kateellinen valitus! Insuliini ON elintärkeä lääke jota ilman 1.tyypin diabeetiko ei seliä päivääkään!

Ymmärrätkö, että tämä muutos koskee EI-insuuliineja? Insuliinin korvaus säilyy.

Vierailija
128/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pian migreeniä piteva menee koomaan jos ei saa lääkkeitä? Tai nivelreumaa sairastava?

Ottakaa hyvät ihmiset järki käteen ja lopettakaa tuo kateellinen valitus! Insuliini ON elintärkeä lääke jota ilman 1.tyypin diabeetiko ei seliä päivääkään!

Ymmärrätkö, että tämä muutos koskee EI-insuuliineja? Insuliinin korvaus säilyy.

Jokainen sairaushan se on kantajastaan se vaikein. Itse en käytä insuliinia, koska se lihotti minut ja teki elämästä muutenkin helvettiä. Onneksi on nyt tullut näitä uusia lääkkeitä, joihin voi panna toivonsa.

Ei hinta ratkaise kaikkea vaan se, miten lääke sopii muuten ja helpottaa elämää.

Vierailija
129/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkostyypin diabetesta pystyy hoitamaan ruokavaliolla. Useimmat eivät kuitenkaan halua sitä tehdä.

Ei juomattomuuskaan paranna alkoholistia, mutta silti hän voi alkoholista pidättäytymällä elää tervettä elämää. Erittäin moni kakkostyypin diabeetikko voi myös ruokavaliolla ja liikunnalla hoitaa itsensä kuntoon, jossa lääkkeitä ei tarvita. 

Suurin osa kakkosista ei HALUA hoitaa diabetesta ruokavaliolla. Surullista, mutta totta.

Vierailija
130/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä päätös hallitukselta on vain yksi pitkässä ketjussa, jossa puretaan olemassolevia rakenteita. En olisi missään nimessä heikentemässä lääkekorvauksia, koska ne ovat sairauden hoitoa ja syyllistäminen ei auta yhtään ja on loputon suo eri sairauksia selviteltäessä. Tupakkaa vetänyt keuhkosyöpäpotilas saa leikkaus ja muuta hoitoa ja hyvä niin. Säästöjä tehdään väärin perustein: huono kansainvälinen suhdanne ja siihen liittyvä verotulojen menetys maksatetaan mm. tällä tavoin lääkkeistä säästämällä. Aivan älytöntä ja epätasa-arvoista. Parempi vaihtoehto olisi lisätä verotuloja kaikin tavoin, tukkia verovähennykset ja porsaanreiät ja työllistää kaikin tavoin ihmisiä myös julkiselle sektorille. Ideologinen oikeistolaisuus ei nää tuhoa, mitä tehdään pitämällä ihmisiä tahallaan kortistossa elvytyksen sijaan! Näin pieni kansantalous tuhoutuu kokonaan ilman julkisen vallan panostusta työllistämiseen mutta sitä hallitus ei halua tajuta!

Vierailija
131/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin ap. Minkä takia diabeetikot olisivat erityisempiä kuin jonkun muun sairauden omaavat? Sitäpaitsi eikö insuliini edelleen pysy erityiskorvattavuuden piirissä. Myöntäkää ihmiset nyt, että iso osa (ei kaikki tietenkään) 2-tyypin diabeetikoista, on edesauttanut sairauden puhkeamista. Ei se muuten olisi noin räjähdysmäisesti kasvanut. Minä en halua veronmaksajana maksaa kokonaan heidän lääkkeitään. Jos vaikka jokunen alkaisi kiinnittämään huomiota elintapoihinsa lääkkeen hinnan nousun takia. Liian helppoa vaan napsia lääkkeitä, eikä itse vastata omasta elintavastaan.

Tässä olisikin tutkimuksen paikka. Mistä syystä diabetes on räjähtänyt, miksi juuri Suomessa. Ei asiaa auta yksilöiden syyttely, ongelma on kansanterveydellinen.

Ihan ohiksena, myös kilpirauhassairauksien määrä on lisääntynyt rajusti. Syytä ei tiedetä, arvailuja vain: Tshernobyl, jojo-laihdutus, seleenin puute etc.

Ei vain Suomessa, myös Yhdysvalloissa ja esim. Meksikossa kakkostyypin diabeteksen räjähdysmäinen kasvu on ongelma.

Vierailija
132/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mainittu parantumista, koita ymmärtää lukemasi. Ruokavaliolla pääsee lääkkeettömäksi.

ja höpö höpö näitä mutu-tietäjiä taas. Ei pääse lääkkeettömäksi. Puolisollani on tiukka ruokavalio, liikkuu ankarasti ja harvinaisempi diabeteksen LADA-muoto, joka ei ole ykköstä eikä kakkosta. Ilman lääkettä ei pärjää.  Samoin hänen isänsä. Kummallakaan ei ole ollut ikinä ylipainoa. Appi on harrastanut koko ikänsä päivittäin kestävyysliikuntaa, ja kunto vastaa lääkärin mukaan 35-vuotiaan miehen kuntoa. Mutta ilman piikkiä ei pärjää, ja hänen eläkkeessään korotus on paha, koska eläke ei ole edes toimeentulotuen suuruinen.

Muitakin harvinaisempia diabetesmuotoja on olemassa.

Mummoni sairastui tautiin 50-veenä, laihdutti 36 kiloa. Sen jälkeen oli joka päiväisessä ohjelmassa 12 km lenkit  ja tiukka ruokavalio, ja siitä huolimattta tablettihoito, kunnes 60-veenä haima irtisanoi koko insuliinituotannon, ja piti siirtyä piikille.

Jotkut diabeteslääkkeet myös lihottavat.

Väsyttää lukea tällaisia "kyllä mä tiedän" besserwissereitä, joilla ei ole hajuakaan koko taudista.

Puhuttiinkin kakkostyypin diabeetikoista. Itse juuri sanoit, ettei puolisollasi ole kumpaakaan.

Vierailija
133/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei paranna kun ainoa syy lähes aina on lihavuus.

No se lihavuus johtuu väärästä ravinnosta, joka sen diabeteksen aiheuttaa.

Näimpä. Ylipaino ei varsinaisesti aiheuta mitään sairauksia, vaan ne sairaudet on seurausta siitä samasta asiasta, mistä ylipainokin, eli epäsopivista elintavoista. Ylipaino on usein se ensimmäinen oire.

Vierailija
134/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaikea sle ja kyllä kuolisin ilman lääkitystä. Kela korvaa 65% lääkkeistä, mutta tuohonkin joudun syömään 3 eri lääkettä tällähetkellä, joten ei ne ilmaisia ole.

Vierailija
135/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetesliitto saa runsasta sponsorointia lääketeollisuudesta.Sen kyllä huomaa näistä "ammattilaisten" vastauksista.

Ja diabetesliiton ohjeistamalla ruokavaliolla ei tosiaankaan parane kukaan (viljaa, perunaa, maitotuotteita). Maatalouden edistäjilläkin taitaa olla sormensa pelissä :\

Viitsitkö lukea suomalaiset ravitsemussuositukset uudestaan ja ajatuksella läpi ennenkuin kommentoit? Kiitos jo etukäteen.

Olen lukenut. Ja samaa viljatuotteiden, maitotuotteiden ja perunan hehkutusta on sekin. Sillä ruokavaliolla ei vaan oikeasti parane kukaan. Tosin suurin osa suomalaisista ei noudata edes niitä ohjeita (läträä maitotuotteilla ja nopeilla hiilareilla ja kasviksia ei syödä nimeksikään) , joten varmasti jonkin verran vähenisi ylipainoon ja elintapoihin liittyvät sairaudet, jos kaikki niitä noudattaisivat. Totuus on, että suomalaiset ravitsemussuositukset ottavat huomioon sen, mitä maassa viljellään ja kasvatetaan. Maaseutu on täynnä viljaa, perunaa, rypsiä, maitokarjaa ja sikaloita. Kas siinä meillä suositusten pohja, jolla ei ole mitään tekemistä terveyden edistämisen kanssa. 

Vierailija
136/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykköstyyppi pitäisi ehdottomasti olla täysin korvattava lääkevalmisteiden osalta. Samoin alaikäisille myös kakkostyyppi. 

Aikuisille elintasoläskeille kakkostyyppi saisi olla kalliimpikin, voisi vähän motivoida pitämään itsestään huolta. Olen itse todella lihava, mutta verensokeriarvot ym. normaalit vaikka olen herkutellut kamalasti; aika paljon saa siis laiminlyödä itseään että sairastuu!

Mielenterveyslääkkeet pitäisi mielestäni korvata automaattisesti jossei kokonaan, niin ylemmän erityiskorvattavuuden mukaan. Se vasta kalliiksi tulee, jos mielenterveydeltään järkkynyt ihminen ei syö lääkkeitään!

No ei välttämättä, alttius kakkostyypin diabetekseen voi myös olla geeneissä, jolloin sen puhkeaminen ei vaadi edes älyttömän huonoja elintapoja. Sulla taas tuntuu olevan loistavat geenit, vaikka kuinka laiminlyöt terveyttäsi, et sairastu. Suurin osa ihmisistä on jossain tuolla paskojen ja loistavien geenien välimaastossa.

Vierailija
137/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin ap. Minkä takia diabeetikot olisivat erityisempiä kuin jonkun muun sairauden omaavat? Sitäpaitsi eikö insuliini edelleen pysy erityiskorvattavuuden piirissä. Myöntäkää ihmiset nyt, että iso osa (ei kaikki tietenkään) 2-tyypin diabeetikoista, on edesauttanut sairauden puhkeamista. Ei se muuten olisi noin räjähdysmäisesti kasvanut. Minä en halua veronmaksajana maksaa kokonaan heidän lääkkeitään. Jos vaikka jokunen alkaisi kiinnittämään huomiota elintapoihinsa lääkkeen hinnan nousun takia. Liian helppoa vaan napsia lääkkeitä, eikä itse vastata omasta elintavastaan.

Oletko samaa mieltä tuki- ja liikuntaelinsairauksista? Eli että ne on aiheutettu itse? Ainakin lääkärit katsovat, että urheilu on osasyynä siihen, että yhä nuoremmille joudutaan tekemään lonkkaleikkauksia.

Plaa, plaa... Taas yksi "urheilu tappaa"-aivopieru.

Jos liikkuu muuten monipuolisesti,ei ongelmia tule.

Ja syö hyvin. Ravinnolla on iso merkitys esimerkiksi nivelten hyvinvointiin.

Vierailija
138/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1-tyypin diabetesta ei voi itse estää tulemasta ja ilman päivittäistä insuliinia se tappaa lähes välittömästi. On väärin että hyvinvointivaltiossa niin hengenvaarallisen taudin hoidosta joutuu maksamaan senttiäkään itse.

Ja valitus johtuu osittain myös siitä, että se pieni omavastuu on vasta alkua. Nyt kun tie rahastukselle on avattu, voidaan korottaa maksuja vuosittain. Ja perustella sitä juurikin fraaseilla "kymmenen euroa korotusta ei kaada kenenkään taloutta, tai on itsessä vikaa".

Hyvinvointivaltion romutus on aloitettu.

Jos mä tänään kävelisin tuolla pakkasessa töihin ilman (ulko)vaatteita, niin sillä olisi hyvin todennäköisesti kohtalokkaat seuraukset. Eikö ole väärin, että hyvinvointivaltiossa ihminen joutuu maksamaan senttiäkään itse suojautuakseen hengenvaaralliselta kylmyydeltä?

Tämä nyt oli niin paska vertaus niin monilla eri tavoin, ettei varmaan pitäisi edes vastata. 

Mutta aloitetaan nyt siitä, että se 1 tyypin diabeetikkokin joutuu ostamaan ihan itse vaatteensa pakkasta varten. Eli siinä kohtaa olette tasoissa. Mutta se 1 tyypin diabeetikko joutuu myös ostamaan itse ne insuliininsa, kun sulla taas keho tuottaa ne ihan itsekseen ja ilmatteeksi. Epäreilua, eikö? 

Tuo on oikeastaan niin vitun epäreilua, että edes ilmaiset lääkkeet ei poista sitä epäreiluutta. Lyön vaikka oikean käteni vetoa siitä, että kuka tahansa 1 tyypin diabeetikko voisi vaihtaa sun kanssa kehoja; ottaa sen terveen kehon ja elää ilman yhteiskunnan antamia lääkkeitä, ostaen itse vaan ne toppavaatteensa pakkaselle. Ja sä voisit sitten ottaa sen "rikkinäisen" kehon, jotta saat yhteiskunnalta ilmaset inskat niin ei tartte olla kateellinen! 

No, mutta ei se ykköstyypin diabeetikon sairaus ole myöskään minun vikani. Eikä ne rahat yhteiskunnalle taivaasta tipahtele.

Vierailija
139/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kakkosista ei HALUA hoitaa diabetesta ruokavaliolla. Surullista, mutta totta.

Minä olisin halunnut, muttei sokeriarvot laskeneet ruokavaliolla. Isälläni 1-tyypin ja äidilläni 2-tyypin diabetes. Lääkärin mukaan periytyy silloin 80 %:sti. Kiva kuunnella näitä herjauksia diabeetikon huonoista elämäntavoista!

Vierailija
140/170 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ykköstyyppi pitäisi ehdottomasti olla täysin korvattava lääkevalmisteiden osalta. Samoin alaikäisille myös kakkostyyppi. 

Aikuisille elintasoläskeille kakkostyyppi saisi olla kalliimpikin, voisi vähän motivoida pitämään itsestään huolta. Olen itse todella lihava, mutta verensokeriarvot ym. normaalit vaikka olen herkutellut kamalasti; aika paljon saa siis laiminlyödä itseään että sairastuu!

Mielenterveyslääkkeet pitäisi mielestäni korvata automaattisesti jossei kokonaan, niin ylemmän erityiskorvattavuuden mukaan. Se vasta kalliiksi tulee, jos mielenterveydeltään järkkynyt ihminen ei syö lääkkeitään!

No ei välttämättä, alttius kakkostyypin diabetekseen voi myös olla geeneissä, jolloin sen puhkeaminen ei vaadi edes älyttömän huonoja elintapoja. Sulla taas tuntuu olevan loistavat geenit, vaikka kuinka laiminlyöt terveyttäsi, et sairastu. Suurin osa ihmisistä on jossain tuolla paskojen ja loistavien geenien välimaastossa.

Minulle puhkesi 2-tyypin diabetes jättisuurten kortison-annosten takia. En mahtanut asialle mitään.