Ärsyttää diabeetikkojen valitus lääkekulujen kasvusta
Muitakin sairauksia sairastavat saavat maksaa itse lääkkeiden omavastuun lääkekattoon asti.
Suomessa kuitenkin on sekä toimiva korvausjärjestelmä, lääkekatto että mahdollisuus saada toimeentulotukea lääkekuluihin, jos itse ei pysty maksamaan.
Vinkujat perustevat diabeteksen erityisyyttä lääkkeettömyyden haitoilla, mutta hoitamattomana muutkin sairaudet (ms-tauti, reuma, verenpainesauraudet, sydänsairaudet, kilpirauhasongelmat) kyllä invalidisoivat ja aiheuttavat toimintakyvyn menetyksen.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykköstyyppi pitäisi ehdottomasti olla täysin korvattava lääkevalmisteiden osalta. Samoin alaikäisille myös kakkostyyppi.
Aikuisille elintasoläskeille kakkostyyppi saisi olla kalliimpikin, voisi vähän motivoida pitämään itsestään huolta. Olen itse todella lihava, mutta verensokeriarvot ym. normaalit vaikka olen herkutellut kamalasti; aika paljon saa siis laiminlyödä itseään että sairastuu!
Mielenterveyslääkkeet pitäisi mielestäni korvata automaattisesti jossei kokonaan, niin ylemmän erityiskorvattavuuden mukaan. Se vasta kalliiksi tulee, jos mielenterveydeltään järkkynyt ihminen ei syö lääkkeitään!
Asiaa tutkineena kakkostyyppi voi tulla jopa elintavoiltaan terveille hoikille ihmisille, jopa lapsille!
Kyllä! Se voi olla perinnöllistä. Isäni suvussa on todella paljon kakkostyypin diabeetikkoja, osa tietysti ylipainoisia, osa ei. Isä sairastui 5-kymppisenä, huolimatta terveellisistä elämäntavoistaan.
Mutta itse aiheeseen, en minäkään täysin ymmärrä, miksi diabeetikoiden tulisi saada lääkkeistään muita vakavasti sairaita paremmat korvaukset.
Diabeteshan johtuu huonosta ravinnosta, myös normaalipainoiset voivat syödä huonosti. Ei hoikkuus tarkoita sitä, että syö oikeaa ravintoa.
Niin, se voi johtua huonosta ravinnosta. Mutta sen voi saada myös perinnöllisenä, ihan mitä tahansa sitten söikin. Eivätkä kaikki sairastu, vaikka olisivat kuinka surkealla dieetillä. Tämäkin johtunee perimästä.
Mikä on se ruokavalio, jota noudattamalla ei varmasti sairastu? Olen utelias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkostyypin diabetesta pystyy hoitamaan ruokavaliolla. Useimmat eivät kuitenkaan halua sitä tehdä.
Höpöhöpö. Ruokavalio tukee hoitoa mutta ei paranna tautia.
Juuri näin. Kakkostyypin diabetes on hyvin yleinen myös normaalipainoisilla, etenkin yli 65-vuotiailla. Vaikkei söisi mitään roskaruokaa, ei paljon rasvaa, ei alkoholia, eikä yleisesti paljon hiilareita yhdellä aterialla, sairaus pysyy. Kun elimistössä ei synny riittävästi insuliinia, tarvitaan sitä kehon ulkopuolelta.
Totta kai se sairaus pysyy ja on olemassa, mutta oikealla ruokavaliolla voi päästä lääkkeettömäksi.
Kuka valittaa ja missä?
Tämä aloitus on ainoa, johon olen tänä vuonna törmännyt asian tiimoilta. Enemmän teitä ärsyyntyjiä on kuin mukavalittajia.
Kummallisia nämä mietteet diabeetikoiden läskiydestä ja itse aiheutetusta sairaudesta. Miehelleni puhkesi 2-tyypin diabetes 19-20-vuotiaana. Kun vietiin sairaalaan, oli jo hengenlähtö lähellä. Hän joi pitkään 2-3 litraa vettä joka päivä kun oli aina jano ja laihtui myös yllättäen useita kiloja. Ei ollut ylipainoinen ja pelasi silloin sairastumisen aikaan mm. lentopalloa ja salibandya. On mahdollista, että jokin rokote tai sairastettu infektio aiheutti taudin puhkeamisen. Näitä on epäilty syyksi lisääntyvään tyypin 2 diabetekseen nuorilla ihmisillä ympäri maailmaa. Tiesittekö, että jos vanhemmalla on diabetes, lapsen todennäköisyys sairastua on 40% ja jos minullakin olisi diabetes, meidän yhteisillä lapsilla olisi 70-80% todennäköisyys sairastua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kakkostyypin diabetes on hyvin yleinen myös normaalipainoisilla, etenkin yli 65-vuotiailla. Vaikkei söisi mitään roskaruokaa, ei paljon rasvaa, ei alkoholia, eikä yleisesti paljon hiilareita yhdellä aterialla, sairaus pysyy. Kun elimistössä ei synny riittävästi insuliinia, tarvitaan sitä kehon ulkopuolelta.
Jos ei syö paljon rasvaa ja ei yleisesti paljon hiilareita yhdellä aterialla niin mitä silloin syödään??? Mitä tarkoitat tuolla "eikä yleisesti paljon hiilareita"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkostyypin diabetes on hyvin yleinen myös normaalipainoisilla, etenkin yli 65-vuotiailla. Vaikkei söisi mitään roskaruokaa, ei paljon rasvaa, ei alkoholia, eikä yleisesti paljon hiilareita yhdellä aterialla, sairaus pysyy. Kun elimistössä ei synny riittävästi insuliinia, tarvitaan sitä kehon ulkopuolelta.
Jos ei syö paljon rasvaa ja ei yleisesti paljon hiilareita yhdellä aterialla niin mitä silloin syödään??? Mitä tarkoitat tuolla "eikä yleisesti paljon hiilareita"?
Sitä että diabeetikot syövät hiilareita ja rasvaa järkevästi. Jos joutuu pistämään ateriainsuliinin, pitää tietää, paljonko söi hiilareita ja osata laskea määrä. Yleensä en voi syödä kokonaista pizzaa yhdeltä istumalta ilman että se aiheuttaa huonon olon ja insuliinimäärän noston, ja jos syön puolikkaan pizzan joskus juhlapäivänä, sen kanssa ei voi juoda Coca colaa tai siideriä. Voin myös fyysisesti pahoin, jos syön suklaata enemmän kuin pari palaa, eli se sekoittaa elimistön ja verensokerit heittää. Esim. minulle täysin kiellettyjä ovat isot määrät perunalastuja, tietyt alkoholijuomat, berliininmunkit ja sokeriset hillomunkit. Voin syödä kasviksia, marjoja, salaatteja, pari hedelmää päivässä ihan huoletta ja hoitotasapaino säilyy. Syön tavallista kotiruokaa aterioilla ja täydennän vaikka raejuustolla välipaloja, koska raejuustossa ei ole mitään sellaista, joka sotkisi sokeritasapainoa. Lisäksi se täyttää vatsaa, kuten kasviksetkin. Lihon myös helpommin kuin muut ihmiset, joten säännöllinen liikunta on tärkeää. Jos nuo hiilariasiat kiinnostaa enemmän, diabetesliiton sivuilla lienee taulukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap. Minkä takia diabeetikot olisivat erityisempiä kuin jonkun muun sairauden omaavat? Sitäpaitsi eikö insuliini edelleen pysy erityiskorvattavuuden piirissä. Myöntäkää ihmiset nyt, että iso osa (ei kaikki tietenkään) 2-tyypin diabeetikoista, on edesauttanut sairauden puhkeamista. Ei se muuten olisi noin räjähdysmäisesti kasvanut. Minä en halua veronmaksajana maksaa kokonaan heidän lääkkeitään. Jos vaikka jokunen alkaisi kiinnittämään huomiota elintapoihinsa lääkkeen hinnan nousun takia. Liian helppoa vaan napsia lääkkeitä, eikä itse vastata omasta elintavastaan.
Tässä olisikin tutkimuksen paikka. Mistä syystä diabetes on räjähtänyt, miksi juuri Suomessa. Ei asiaa auta yksilöiden syyttely, ongelma on kansanterveydellinen.
Ihan ohiksena, myös kilpirauhassairauksien määrä on lisääntynyt rajusti. Syytä ei tiedetä, arvailuja vain: Tshernobyl, jojo-laihdutus, seleenin puute etc.
2-tyypin diabetes on rajahtanyt kasiin kaikissa lansimaissa. Korreloi vahvasti kansan lihomisen kanssa. Haima ei kesta kun massaa on tolkuttomasti enemman kuin pitaisi ja jatkuvasti piikkeileva verensokeri vaatii tasoitusta.
Ihan oikein etta joutuu ottamaan vastuuta omasta terveydestaan, kuten sanottu jo useaan otteeeseen, insuliini on edelleen erityiskorvattava. Useimmat 2-tyypin diabeetikot saavat nyt valita elaako terveemmin ja saastaa laakekuiluissa vai jatkaa vanhaan malliin ja maksaa korkeampia maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap. Minkä takia diabeetikot olisivat erityisempiä kuin jonkun muun sairauden omaavat? Sitäpaitsi eikö insuliini edelleen pysy erityiskorvattavuuden piirissä. Myöntäkää ihmiset nyt, että iso osa (ei kaikki tietenkään) 2-tyypin diabeetikoista, on edesauttanut sairauden puhkeamista. Ei se muuten olisi noin räjähdysmäisesti kasvanut. Minä en halua veronmaksajana maksaa kokonaan heidän lääkkeitään. Jos vaikka jokunen alkaisi kiinnittämään huomiota elintapoihinsa lääkkeen hinnan nousun takia. Liian helppoa vaan napsia lääkkeitä, eikä itse vastata omasta elintavastaan.
Tässä olisikin tutkimuksen paikka. Mistä syystä diabetes on räjähtänyt, miksi juuri Suomessa. Ei asiaa auta yksilöiden syyttely, ongelma on kansanterveydellinen.
Ihan ohiksena, myös kilpirauhassairauksien määrä on lisääntynyt rajusti. Syytä ei tiedetä, arvailuja vain: Tshernobyl, jojo-laihdutus, seleenin puute etc.
2-tyypin diabetes on rajahtanyt kasiin kaikissa lansimaissa. Korreloi vahvasti kansan lihomisen kanssa. Haima ei kesta kun massaa on tolkuttomasti enemman kuin pitaisi ja jatkuvasti piikkeileva verensokeri vaatii tasoitusta.
Ihan oikein etta joutuu ottamaan vastuuta omasta terveydestaan, kuten sanottu jo useaan otteeeseen, insuliini on edelleen erityiskorvattava. Useimmat 2-tyypin diabeetikot saavat nyt valita elaako terveemmin ja saastaa laakekuiluissa vai jatkaa vanhaan malliin ja maksaa korkeampia maksuja.
Toisaalta ymmärrän niitäkin diabeetikoita, jotka eivät halua syömällä hoitaa sairauttaan. Heillehän annetaan terveydenhuollossa aivan vääränlaiset ruokaohjeet. Ei sellaisilla diabetesta hoideta, vaan käytetään lääkettä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää mitä nämä d2 sairastavat, joilla ruokavalion muutos ei auttanut, ovat sitten syöneet niin että se ruokavalio ei ole auttanut? Onko syöty diabeteshoitajan ohjeiden mukaan, virallisterveellistä? Vai mitä?
Itse sain avun lchf:stä. Jätin lääkeet pois kuusi vuotta sitten. Verensokereita mittailen edelleen pistarimielessä, mutta kaikki on jo pitkään ollut ok. Diabeteshoitajalla kävin ja ravintoterapeutilla, mutta heidän ohjeitaan en noudattanut kun ei niillä sokerit parantuneet vaan lähtivät jopa pahempaan suuntaan. Lihoin vain lisää ja insuliinia piti lisätä. Kun otin ohjat viimein omiin käsiin ja otin itse vaihtoehdoista selvää, löysin tämän lchf:n. Aloin syömään täysrasvaisesti ja vähähiilarisesti ja se muutti elämäni ihan täysin. Laihduin 100kg->70kg. Pyöreähkö olen vieläkin, mutta en enää sairaalloisen lihava. Pituutta kun minulla on vain vaivaiset 165cm.
Vähemmän olisi sairauksia jos ei viinaa juotais.ei tupakoittais.ei Ylen syödä.paljon liikuntaa.oltaisiin positiivisia.ei huumeita ei lääkkeiden liikakäyttöä.