Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää diabeetikkojen valitus lääkekulujen kasvusta

Vierailija
04.01.2017 |

Muitakin sairauksia sairastavat saavat maksaa itse lääkkeiden omavastuun lääkekattoon asti.
Suomessa kuitenkin on sekä toimiva korvausjärjestelmä, lääkekatto että mahdollisuus saada toimeentulotukea lääkekuluihin, jos itse ei pysty maksamaan.

Vinkujat perustevat diabeteksen erityisyyttä lääkkeettömyyden haitoilla, mutta hoitamattomana muutkin sairaudet (ms-tauti, reuma, verenpainesauraudet, sydänsairaudet, kilpirauhasongelmat) kyllä invalidisoivat ja aiheuttavat toimintakyvyn menetyksen.

Kommentit (170)

Vierailija
1/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkostyypin diabetesta pystyy hoitamaan ruokavaliolla. Useimmat eivät kuitenkaan halua sitä tehdä.

Vierailija
2/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykköstä on pakko hoitaa lääkkeillä, toki myös liikunta ja ruokavalio pitää olla mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkostyypin diabetesta pystyy hoitamaan ruokavaliolla. Useimmat eivät kuitenkaan halua sitä tehdä.

Höpöhöpö. Ruokavalio tukee hoitoa mutta ei paranna tautia.

Vierailija
4/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701032200048277_uu.shtml

Alle neljäsataa vuodessa on ihan kohtuullinen hinta terveydestä.

Monet ostavat (kiitollisina) myös sellaisia toimivia lääkkeitä, joiden omavastuu ylittää vuosikorvausrajan kerralla ( esim. 1000e/annos). Suomalainen yhteiskunta tulee lääke-ja terveydenhoitokuluissa vastaan todella paljon. Jotain vastuuta pitää ihmiselle itselleenkin jäädä.

Tuo ruokavaliohoito on yksi vastuun muoto.

Vierailija
5/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mainittu parantumista, koita ymmärtää lukemasi. Ruokavaliolla pääsee lääkkeettömäksi.

Vierailija
6/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-tyypin diabetesta ei voi itse estää tulemasta ja ilman päivittäistä insuliinia se tappaa lähes välittömästi. On väärin että hyvinvointivaltiossa niin hengenvaarallisen taudin hoidosta joutuu maksamaan senttiäkään itse.

Ja valitus johtuu osittain myös siitä, että se pieni omavastuu on vasta alkua. Nyt kun tie rahastukselle on avattu, voidaan korottaa maksuja vuosittain. Ja perustella sitä juurikin fraaseilla "kymmenen euroa korotusta ei kaada kenenkään taloutta, tai on itsessä vikaa".

Hyvinvointivaltion romutus on aloitettu.

Vierailija
7/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluan migreeni, astma ja reumalääkkeeni ilmaiseksi, haluan maksaa vain tuon 4,5/3kk kuin diabeetikotkin! Lisää hirveästi työkykyäni.

Vierailija
8/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin ap. Minkä takia diabeetikot olisivat erityisempiä kuin jonkun muun sairauden omaavat? Sitäpaitsi eikö insuliini edelleen pysy erityiskorvattavuuden piirissä. Myöntäkää ihmiset nyt, että iso osa (ei kaikki tietenkään) 2-tyypin diabeetikoista, on edesauttanut sairauden puhkeamista. Ei se muuten olisi noin räjähdysmäisesti kasvanut. Minä en halua veronmaksajana maksaa kokonaan heidän lääkkeitään. Jos vaikka jokunen alkaisi kiinnittämään huomiota elintapoihinsa lääkkeen hinnan nousun takia. Liian helppoa vaan napsia lääkkeitä, eikä itse vastata omasta elintavastaan.

Vierailija
9/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin ap. Minkä takia diabeetikot olisivat erityisempiä kuin jonkun muun sairauden omaavat? Sitäpaitsi eikö insuliini edelleen pysy erityiskorvattavuuden piirissä. Myöntäkää ihmiset nyt, että iso osa (ei kaikki tietenkään) 2-tyypin diabeetikoista, on edesauttanut sairauden puhkeamista. Ei se muuten olisi noin räjähdysmäisesti kasvanut. Minä en halua veronmaksajana maksaa kokonaan heidän lääkkeitään. Jos vaikka jokunen alkaisi kiinnittämään huomiota elintapoihinsa lääkkeen hinnan nousun takia. Liian helppoa vaan napsia lääkkeitä, eikä itse vastata omasta elintavastaan.

Oletko samaa mieltä tuki- ja liikuntaelinsairauksista? Eli että ne on aiheutettu itse? Ainakin lääkärit katsovat, että urheilu on osasyynä siihen, että yhä nuoremmille joudutaan tekemään lonkkaleikkauksia.

Vierailija
10/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinänsä että on reilua, että lääkkeet, joita on pakko ottaa koko loppuelämän tai muuten vaihtoehtona kuolla ennenaikaisesti, ovat ilmaisia. Mutta miksei esim. Astmalääke kuulu erityiskorvattavaksi??

Vierailija
11/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei saisi valittaa kohteluaan ap:n mielestä. Saa nähdä mistä meiltä vielä leikataan, nyt on leikattu jo lääkekuluista, lapsilisista, eläkkeestä ja asumistuesta. Euromäärät selvinnevät parin kuukauden sisällä.

Ihan oikeasti ap. on se kumma kun ei edes valittaa saisi.

Vierailija
12/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisikin tutkimuksen paikka. Mistä syystä diabetes on räjähtänyt, miksi juuri Suomessa. Ei asiaa auta yksilöiden syyttely, ongelma on kansanterveydellinen.

Ihan ohiksena, myös kilpirauhassairauksien määrä on lisääntynyt rajusti. Syytä ei tiedetä, arvailuja vain: Tshernobyl, jojo-laihdutus, seleenin puute etc.

Vierailija
13/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mainittu parantumista, koita ymmärtää lukemasi. Ruokavaliolla pääsee lääkkeettömäksi.

Jotkut pääsevät, jotkut eivät. Diabetes on hyvin yksilöllinen sairaus ja sitä on eri tasoa eri ihmisillä.

Vierailija
14/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän hallituksen aikana ehditään alentaa monen muunkin lääkkeen korvattavuutta. Melkoisen järkyttävää politiikkaa, koska lääkkeiden suurkuluttajia ovat ne, joilla muutenkin on pienet tulot.

Toisaalla poistettiin makeisvero. Mitä järkeä?

Vierailija
15/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut pääsevät, jotkut eivät. Diabetes on hyvin yksilöllinen sairaus ja sitä on eri tasoa eri ihmisillä.

Ne pääsevät, jotka haluavat. Suurin osa diabeetikoista eivät edes halua hoitaa sairauttaan ruokavaliolla.

Vierailija
16/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja höpö höpö näitä mutu-tietäjiä taas. Ei pääse lääkkeettömäksi. Puolisollani on tiukka ruokavalio, liikkuu ankarasti ja harvinaisempi diabeteksen LADA-muoto, joka ei ole ykköstä eikä kakkosta. Ilman lääkettä ei pärjää.  Samoin hänen isänsä. Kummallakaan ei ole ollut ikinä ylipainoa. Appi on harrastanut koko ikänsä päivittäin kestävyysliikuntaa, ja kunto vastaa lääkärin mukaan 35-vuotiaan miehen kuntoa. Mutta ilman piikkiä ei pärjää, ja hänen eläkkeessään korotus on paha, koska eläke ei ole edes toimeentulotuen suuruinen.

Muitakin harvinaisempia diabetesmuotoja on olemassa.

Mummoni sairastui tautiin 50-veenä, laihdutti 36 kiloa. Sen jälkeen oli joka päiväisessä ohjelmassa 12 km lenkit  ja tiukka ruokavalio, ja siitä huolimattta tablettihoito, kunnes 60-veenä haima irtisanoi koko insuliinituotannon, ja piti siirtyä piikille.

Jotkut diabeteslääkkeet myös lihottavat.

Väsyttää lukea tällaisia "kyllä mä tiedän" besserwissereitä, joilla ei ole hajuakaan koko taudista.

Vierailija
17/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisikin tutkimuksen paikka. Mistä syystä diabetes on räjähtänyt, miksi juuri Suomessa. Ei asiaa auta yksilöiden syyttely, ongelma on kansanterveydellinen.

Ihan ohiksena, myös kilpirauhassairauksien määrä on lisääntynyt rajusti. Syytä ei tiedetä, arvailuja vain: Tshernobyl, jojo-laihdutus, seleenin puute etc.

Kyllähän sitä tutkitaan koko ajan hyvinkin laajalla rintamalla. Mielenkiintoinen löytö on esimerkiksi se, että Vietnamista (70-luvulla?) tulleilla venepakolaisilla on nykyään yhtä paljon kakkostyypin diabetesta kuin muillakin suomalaisilla. Syy ei siis ole geneettinen. Vastaavasti Venäjän rajan toisella puolella Karjalassa ei vastaavaa määrää sairastuneita ole.

Vierailija
18/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole 20 vuotias 2 tyypin diabeetikko. Pituus 172 ja paino 52kg. En ole ikinä ollut ylipainoinen ja syön terveellisesti, mutta joudun silti käyttämään insuliinia.

Tiedän että kakkostyypin on usein vähintään osittain itse aiheutettua, mutta on meidän joukossa myös minunlaisia.

Itse ehdittaisinn että ykköstyypin lääkkeet olisi korvauksen piirissä. Tämän lisäksi jos mahdollista myös kakkostyypin, jos pystyy osoittamaan että BMI on normaali tai että on pieni rasvaprosentti.(poislukien ehkä vanhukset)

Jos on rahaa olla ylipainoinen ja syödä huonosti, pitäisi olla rahaa myös maksaa lääkkeet.

Vierailija
19/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja höpö höpö näitä mutu-tietäjiä taas. Ei pääse lääkkeettömäksi. Puolisollani on tiukka ruokavalio, liikkuu ankarasti ja harvinaisempi diabeteksen LADA-muoto, joka ei ole ykköstä eikä kakkosta. Ilman lääkettä ei pärjää.  Samoin hänen isänsä. Kummallakaan ei ole ollut ikinä ylipainoa. Appi on harrastanut koko ikänsä päivittäin kestävyysliikuntaa, ja kunto vastaa lääkärin mukaan 35-vuotiaan miehen kuntoa. Mutta ilman piikkiä ei pärjää, ja hänen eläkkeessään korotus on paha, koska eläke ei ole edes toimeentulotuen suuruinen.

Muitakin harvinaisempia diabetesmuotoja on olemassa.

Mummoni sairastui tautiin 50-veenä, laihdutti 36 kiloa. Sen jälkeen oli joka päiväisessä ohjelmassa 12 km lenkit  ja tiukka ruokavalio, ja siitä huolimattta tablettihoito, kunnes 60-veenä haima irtisanoi koko insuliinituotannon, ja piti siirtyä piikille.

Jotkut diabeteslääkkeet myös lihottavat.

Väsyttää lukea tällaisia "kyllä mä tiedän" besserwissereitä, joilla ei ole hajuakaan koko taudista.

Ota huomioon, että puhuin kakkosesta, sen muuten myös mainitsin.

Vierailija
20/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7

Niitähän tämä palsta on täynnä. Tietävät kaikesta kaiken: on sitten kyse miesten tuntemuksista, sairauksista ja niiden hoidosta: nämä naiset tietävät kaikesta kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi