Ärsyttää diabeetikkojen valitus lääkekulujen kasvusta
Muitakin sairauksia sairastavat saavat maksaa itse lääkkeiden omavastuun lääkekattoon asti.
Suomessa kuitenkin on sekä toimiva korvausjärjestelmä, lääkekatto että mahdollisuus saada toimeentulotukea lääkekuluihin, jos itse ei pysty maksamaan.
Vinkujat perustevat diabeteksen erityisyyttä lääkkeettömyyden haitoilla, mutta hoitamattomana muutkin sairaudet (ms-tauti, reuma, verenpainesauraudet, sydänsairaudet, kilpirauhasongelmat) kyllä invalidisoivat ja aiheuttavat toimintakyvyn menetyksen.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetesliitto saa runsasta sponsorointia lääketeollisuudesta.Sen kyllä huomaa näistä "ammattilaisten" vastauksista.
Ja diabetesliiton ohjeistamalla ruokavaliolla ei tosiaankaan parane kukaan (viljaa, perunaa, maitotuotteita). Maatalouden edistäjilläkin taitaa olla sormensa pelissä :\
Viitsitkö lukea suomalaiset ravitsemussuositukset uudestaan ja ajatuksella läpi ennenkuin kommentoit? Kiitos jo etukäteen.
Ti
Vierailija kirjoitti:
Tietääköhän nämä valittajat, että Kelalla on lääkekatto.
Viisisataa suunnilleen lääkkeisiin menee potilaalta vuodessa. Ei se minusta niin paljon ole.
T. Yhdeksää reseptilääkettä päivittäin popsiva potilas.
Tiesitkö, ettei Kela korvaa kaikkea? Esimerkiksi minulta menee ei-korvattaviin lääkkeisiin yli 1000 e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluan migreeni, astma ja reumalääkkeeni ilmaiseksi, haluan maksaa vain tuon 4,5/3kk kuin diabeetikotkin! Lisää hirveästi työkykyäni.
Juuri näin. Minulla on erittäin paha migreeni ja minulla menee Kela korvauskatto rikki 3 kuukaudessa. Sen lisäksi joudun syömään lääkkeitä johon ei saa mitään Kela korvauksia.
Minäkin haluan alle vitosella 3 kuukauden lääkkeet.
Sinun sairautesi eivät aiheuta välitöntä hengenvaaraa jos lääke jää ottamatta. Kerkiät hyvin hakemaan taloudelliseen tilanteeseesi helpotusta anomalla toimeentulotukea. Silloin kun sairauksien vuoksi tulleet kustannukset ja kulut aiheuttavat vajeen tai muutoin heikko tulotasosi aiheuttaa normivajeen niin voit hakea toimeentulotukea, kuten kuka tahansa muukin Suomalainen. Silloin saat kaikki lääkkeet kunnan maksamana.
Eipä taida kuitenkaan sairaudet olla aiheuttanut sinulle vajetta? Voit toki hakea myös vammaistukea tai eläkkeensaajan hoitotukea balansoimaan sairauden aiheuttamia kustannuksia. Tuen määrän ja oikeuden tukeen ratkaisee Kela.
Siitä vaan hakemaan! Kyllä Suomessa huolehditaan siitä, että voit hankkia lääkkeesi ja käydä lääkärissä. Toimeentulotukeen saa päätöksen n.viikossa eikä noihin sairauksiin siinä ajassa menehdy. Voit myös tuolle väliajalle hakea diakonista akuuttia apua tai pyytää mahdollisesti jopa lääkenäytteitä lääkäriltäsi. Voit myös saada maksusitoumuksen toimeentulotukena apteekkiin.
Nämä toki varmaan tiedätkin mikäli olet varaton ja oikeasti tarvitset taloudellista tukea lääkkeiden ostamiseen.
Muussa tapauksessa valittaminen on vain valittamisen iloa.En ota kantaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta ajattelin tarkentaa, että ainakin eläkkeensaajan hoitotuen myöntämisperusteet ovat Kelassa hiljattain muuttuneet. Viimeisimmässä hoitotukipäätöksessä minulle nimittäin ilmoitettiin, ettei tukea myönnetä enää pelkästään kustannusten perusteella. Myös toimintakyvyn täytyy olla merkittävästi huonontunut, siis niin, että tarvitset viikoittaista apua omissa henkilölohtaisissa toimissasi. En tiedä, koskeeko uusi linjaus myös muita vammaisetuuksia. Sosiaalitoimesta voi toki hakea hakea tukea kalliisiin lääkekustannuksiin. Tosin tuen saaminen sieltä ei aina ole itsestäänselvyys.
Menee nyt varsinaisen aiheen vierestä, mutta oletko varma, että eläkkeensaajan hoitotuen myöntämisperusteita on muutettu, vai onko kyse vain Kelan temppuilusta? Itselleni nimittäin kävi siten, että sain vuosia eläkkeensaajan hoitotukea pelkästään sairauden aiheuttamiin erityiskustannuksiin, aina vuodeksi kerrallaan, kunnes sitten yhtäkkiä tulikin hylkäävä päätös, että hoitotukea ei kustannuksiin tipu koska toimintakykyni ei ole tarpeeksi alentunut. Mutta kun hain päätökseen muutosta yhdessä sosiaalityöntekijän ja lääkärin kanssa, Kela oikaisi päätöksen ja myönsikin hoitotuen.
Joo, laskeskelin, että mun lääkkeet nousee 40 euroa tältä vuodelta. 2-diabetes kustannettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on logiikka kyllä hakusessa.
Alkuperäinen pointti oli (ehkä), onko oikein, että yksi sairaus on erityisasemassa.
Ehkä kolmessa viestissä on pohdittu tätä asiaa. Muuten on pohdiskeltu esim.sitä, onko diabeetikko syyllinen sairauteensa, millaisella ruokavaliolla sairautta voisi hoitaa ja pitäisikö kaikki lääkkeet korvata 100% (millä rahalla?!)
Mun mielestä jos 1 tyypin db on kyseessä, tuo oma syyttömyys sairastumiseen ja taudin tappavuus on ihan relevantteja perusteluja sille, miksi ainakin sen sairauden pitäisi olla "erityisasemassa". En kuitenkaan sano ettei erityisasemassa voisi olla joku muukin sairaus, jonka hoitamatta jättämisestä seuraa kuolema tyyliin vuorokaudessa.
Edelleen painotan sanaa hyvinvointiyhteiskunta. Hyvinvointiyhteiskunnassa ei saisi tulla tilannetta, missä rahattomalle diabeetikolle sanotaan ennen pyhää apteekissa että sori, et saa inskoja ilman rahaa. Tule pyhän jälkeen uusiksi kun olet käynyt sossussa. Koska se ei ilman insuliinia välttämättä sinne saakka elä.
2 tyypin db on sitten vähän eri juttu monesti.
Sä et ap ilmeisesti kovinkaan paljon tiedä diabeteksestä.. tyyppi 2 diabetes on kyllä pitkälle elintasosairaus. Mutta tyyppi1, Eli nk. Lapsuus iän diabetes on jo aikamoisen vakava.
Seurustelin aikanaan miehen kanssa jolla oli erittäin vaikea tyypin 1 diabetes. 5 kertaa päivässä hän piikitti ja syömisen piti tapahtua kellonlyömällä, kaikki menot yms piti suunnitella sairauden mukaa, oli paljon juttuja mitä jätettiin tekemättä kun olis ollu liian haasteellista. Se oli kyllä sellasta taiteilua ja useamman kerran kaveri oli tillin tallin ja kanttu vei, kun sokerit heitti suuntaan ja toiseen. Sairauttaan hän hoiti todella tunnollisesti ja pakkohan se oli. Urheilu kovasti ja äkkiä ei sairauden takia käyttänyt yhtään.
Mutta että jos ymmärtäisit sen asian että jotkut diabeteksen muodot ovat niin vakavia että se hoidettunakin se voi olla hengenvaarallinen. Esim monet mainitsemasi taudit ovat vakavia ja ne pitää hoitaa. Mutta jos esim ex mies ystäväni olis unohtanut yhdenkin piikin, tilanne olis voinut olla aikamoisen kohtalokas. Et kyl mun mielestä tyypin 1 diabeetikoille pitäs lääkkeet ilmaseks antaa. Ja tyypin 2 diabeetikot vastaavasti voisivat hoitaa omalla kustannuksellaan elitasosairauttaan.
Vierailija kirjoitti:
1-tyypin diabetesta ei voi itse estää tulemasta ja ilman päivittäistä insuliinia se tappaa lähes välittömästi. On väärin että hyvinvointivaltiossa niin hengenvaarallisen taudin hoidosta joutuu maksamaan senttiäkään itse.
Ja valitus johtuu osittain myös siitä, että se pieni omavastuu on vasta alkua. Nyt kun tie rahastukselle on avattu, voidaan korottaa maksuja vuosittain. Ja perustella sitä juurikin fraaseilla "kymmenen euroa korotusta ei kaada kenenkään taloutta, tai on itsessä vikaa".
Hyvinvointivaltion romutus on aloitettu.
Jos mä tänään kävelisin tuolla pakkasessa töihin ilman (ulko)vaatteita, niin sillä olisi hyvin todennäköisesti kohtalokkaat seuraukset. Eikö ole väärin, että hyvinvointivaltiossa ihminen joutuu maksamaan senttiäkään itse suojautuakseen hengenvaaralliselta kylmyydeltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluan migreeni, astma ja reumalääkkeeni ilmaiseksi, haluan maksaa vain tuon 4,5/3kk kuin diabeetikotkin! Lisää hirveästi työkykyäni.
Juuri näin. Minulla on erittäin paha migreeni ja minulla menee Kela korvauskatto rikki 3 kuukaudessa. Sen lisäksi joudun syömään lääkkeitä johon ei saa mitään Kela korvauksia.
Minäkin haluan alle vitosella 3 kuukauden lääkkeet.
Itse asiassa migreenikin on mahdollista selättää ruokavaliolla. Ei varmaankaan kaikkien, mutta silti.
Pahimmillaan oli 1-3 migreenipäivää vkossa, vähintään yksi joka ainoa vko. Laukaisevia tekijöitä oli monet ruuat, henkinen ja fyysinen rasitus, liikkumattomuus, verensokerin heilahtelu, liian vähä vedenjuonti, auringonvalo, lämpö, kuukautiset. Jouduin ostamaan tiettyä täsmälääkettä ilman kelakorvausta (halvempi korvattava ei toiminut) ja kevyemmät särkypäivät meni miranaxilla.
Vahingossa kävi ilmi, että olen yliherkkä (IgG-vasta-aineet pilvissä) maidolle ja kananmunalle. Näiden poisjättämisen jälkeen loppui migreenit. Valitettavasti lääkärit eivät osaa/ehdi kaivautua alkulähteille vaan hoidetaan usein oiretta eikä syytä.
Meillä Suomessa lääkkeet ovat keskimäärin kalliita kuluttajalle, ainakin jos verrataan muihin EU-maihin.
Itse yllätyin Saksassa reseptilääkkeiden hintoja. Olivat naurettavan halpoja.
Tämä ei kuulemma ole mitenkään harvinaista muissakaan eu-maissa.
Italiassa yllätys oli vielä suurempi kun lapselle piti saada lääkkeet korvatulehdukseen.
Ensin lääkäri oli Ilmainen ja sitten kun mentiin apteekkiin niin lääkkeistäkään ei tarvinnut maksaa mitään.
Tavallinen ruokavalio aiheuttaa varmasti monelle oireita ja pahentaa sairauksia. Näistä vaan ei tiedetä mitään.
Itse vähensin rajusti maitotuotteiden ja punaisen lihan syömistä kun nämä huomattiin lapsen vaikeiden mahakipujen ja jatkuvan ripulin aiheuttajiksi. Alettiin silloin kotona laittamaan koko perheelle maidottomia ja lihattomia ruokia ettei monia ruokia tarvitsisi tehdä.
Tämä vaikutti omaan vointiini niin paljon että jätin lopulta kokonaan maidon ja lihan pois omastakin ruokavaliosta. Olen itsekin päässyt eroon epämääräisistä vatsaväänteistä, saanut lisää energiaa ja ihokin on muuttunut paremmaksi, kasvoista lähti punaiset näppylät pois. Jatkuvat päänsärytkin jäivät lähes kokonaan pois
Miehelläkin on vatsa nyt paremmassa kunnossa eikä enää kärsi refluksitaudista. Hänellä on bmi 22 eli painosta refluksi ei hänellä ole johtunut.
Juttuhan on se että vaikka esimerkiksi migreeni on kauhea, siihen ei kuole vuorokauden sisällä, toisin kuin 1-tyypin diabeetikolle käy ilman insuliinia. Juuri 1-tyypin diabeetikoiden suuttumuksen ymmärrän, mutta 2-tyyppi on oikeasti todella usein itse aiheutettu elintasosairaus joka voidaan pitää kurissa ruokavaliolla ja vähäisillä lääkkeillä tai jopa kokonaan ilman. Epäreiluahan se on 1-tyypin diabeetikoille jotka eivät ole voineet tilanteeseensa vaikuttaa, että heidät niputetaan samaan ryhmään 2-tyypin diabeetikkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Juttuhan on se että vaikka esimerkiksi migreeni on kauhea, siihen ei kuole vuorokauden sisällä, toisin kuin 1-tyypin diabeetikolle käy ilman insuliinia. Juuri 1-tyypin diabeetikoiden suuttumuksen ymmärrän, mutta 2-tyyppi on oikeasti todella usein itse aiheutettu elintasosairaus joka voidaan pitää kurissa ruokavaliolla ja vähäisillä lääkkeillä tai jopa kokonaan ilman. Epäreiluahan se on 1-tyypin diabeetikoille jotka eivät ole voineet tilanteeseensa vaikuttaa, että heidät niputetaan samaan ryhmään 2-tyypin diabeetikkojen kanssa.
Johonkin ne rajat on tosiaan vedettävä, vaikka en tykkää näistä syyllistävistä noitavainoista. Kilpirauhaspotilaissakin on kahta väkeä. Osa saa tyroksiinin erityiskorvaavuudella ja osa ei, riippuu sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1-tyypin diabetesta ei voi itse estää tulemasta ja ilman päivittäistä insuliinia se tappaa lähes välittömästi. On väärin että hyvinvointivaltiossa niin hengenvaarallisen taudin hoidosta joutuu maksamaan senttiäkään itse.
Ja valitus johtuu osittain myös siitä, että se pieni omavastuu on vasta alkua. Nyt kun tie rahastukselle on avattu, voidaan korottaa maksuja vuosittain. Ja perustella sitä juurikin fraaseilla "kymmenen euroa korotusta ei kaada kenenkään taloutta, tai on itsessä vikaa".
Jos mä tänään kävelisin tuolla pakkasessa töihin ilman (ulko)vaatteita, niin sillä olisi hyvin todennäköisesti kohtalokkaat seuraukset. Eikö ole väärin, että hyvinvointivaltiossa ihminen joutuu maksamaan senttiäkään itse suojautuakseen hengenvaaralliselta kylmyydeltä?
Tämä nyt oli niin paska vertaus niin monilla eri tavoin, ettei varmaan pitäisi edes vastata.
Mutta aloitetaan nyt siitä, että se 1 tyypin diabeetikkokin joutuu ostamaan ihan itse vaatteensa pakkasta varten. Eli siinä kohtaa olette tasoissa. Mutta se 1 tyypin diabeetikko joutuu myös ostamaan itse ne insuliininsa, kun sulla taas keho tuottaa ne ihan itsekseen ja ilmatteeksi. Epäreilua, eikö?
Tuo on oikeastaan niin vitun epäreilua, että edes ilmaiset lääkkeet ei poista sitä epäreiluutta. Lyön vaikka oikean käteni vetoa siitä, että kuka tahansa 1 tyypin diabeetikko voisi vaihtaa sun kanssa kehoja; ottaa sen terveen kehon ja elää ilman yhteiskunnan antamia lääkkeitä, ostaen itse vaan ne toppavaatteensa pakkaselle. Ja sä voisit sitten ottaa sen "rikkinäisen" kehon, jotta saat yhteiskunnalta ilmaset inskat niin ei tartte olla kateellinen!
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kaikkein parasta olisi, jos ihmiset alkaisivat syömään terveellisesti ja liikkumaan, jolloin diabetes 2:seen sairastuneiden määrät laskisivat ja ne jotka sairastuisivat olisivat parempi kuntoisia ja tarvitsivat vähemmän lääkkeitä. Mutta ei kai kukaan usko tällaiseen utopiaan.
Niinpä. Se päivä kun itsestäänselvyydestä tulikin utopia.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan nivelpsorin lääkkeettömästi. Ruokavaliomuutos oli iso prosessi ja otti aikaa, mutta kannatti :)
Valmistan päivittäin vihermehua 0,8-1l ja juon sen päivän aikana. Käytän siihen mm. varsiselleriä, tuoretta inkivääriä ja kurkumaa.
Suurimmaksi osaksi raakaruokaa ja paljon kasviksia.
Voisitko kirjoittaa reseptin viherjuomastasi? Olis kiva testata...
Vierailija kirjoitti:
Ykköstyyppi pitäisi ehdottomasti olla täysin korvattava lääkevalmisteiden osalta. Samoin alaikäisille myös kakkostyyppi.
Aikuisille elintasoläskeille kakkostyyppi saisi olla kalliimpikin, voisi vähän motivoida pitämään itsestään huolta. Olen itse todella lihava, mutta verensokeriarvot ym. normaalit vaikka olen herkutellut kamalasti; aika paljon saa siis laiminlyödä itseään että sairastuu!
Mielenterveyslääkkeet pitäisi mielestäni korvata automaattisesti jossei kokonaan, niin ylemmän erityiskorvattavuuden mukaan. Se vasta kalliiksi tulee, jos mielenterveydeltään järkkynyt ihminen ei syö lääkkeitään!
Kyseinen tauti on erittäin vahvasti perinnöllinen ja sinulla ei siis ole siihen alttiutta. Monet normaalipainoiset ja paljon liikkuvat ihmiset sairastuvat tähän loppuelämän seuraavaan tautiin.
Jokseenkin kuvottavaa ajatella, että äitini joka on hoikka ja liikkuu paljon, joutuu piikittämään itseään insuliinilla ja popsimaan lääkkeitä koska on sattunut saamaan paskat geenit. Ja samaan aikaan todella lihava kitisee siitä kuinka tauti on itseaiheutettu ja johtuu laiskuudesta.
Korreloiko köyhyys ja diabetes? Kenelläkään ei tunnu olevan varaa ostaa lääkkeitä omalla rahalla... rahat loppuu just apteekin ovella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt oli niin paska vertaus niin monilla eri tavoin, ettei varmaan pitäisi edes vastata.
Mutta aloitetaan nyt siitä, että se 1 tyypin diabeetikkokin joutuu ostamaan ihan itse vaatteensa pakkasta varten. Eli siinä kohtaa olette tasoissa. Mutta se 1 tyypin diabeetikko joutuu myös ostamaan itse ne insuliininsa, kun sulla taas keho tuottaa ne ihan itsekseen ja ilmatteeksi. Epäreilua, eikö?
Tuo on oikeastaan niin vitun epäreilua, että edes ilmaiset lääkkeet ei poista sitä epäreiluutta. Lyön vaikka oikean käteni vetoa siitä, että kuka tahansa 1 tyypin diabeetikko voisi vaihtaa sun kanssa kehoja; ottaa sen terveen kehon ja elää ilman yhteiskunnan antamia lääkkeitä, ostaen itse vaan ne toppavaatteensa pakkaselle. Ja sä voisit sitten ottaa sen "rikkinäisen" kehon, jotta saat yhteiskunnalta ilmaset inskat niin ei tartte olla kateellinen!
Ottaiskohan ms-kehon vaihdossa. Aika pahasti rikkinäinen tämäkin on. Kaupanpäälle saa ihan ilmaiseksi hermosärkyjä ja ajoittaisia halvaantumisia jotka tulevat yllättäen eikä niistä koskaan tiedä menevätkö pois. Ilmaisen humalankin tällä saa mutta ilman hilpeää oloa, sitä vaan liikkuu ja puhuu kuin humalainen ja krapula voi tulla myös ihan milloin tahansa, eikä siihenkään tarvitse viinaa.
Kuulostaako kivalta?
Oikeasti meidän pitäisi puhua siitä miksi Suomessa, täällä maailman parhaan sosiaaliturvan ja ilmaisen terveydenhoidon onnelassa, lääkkeet ovat kalliimpia kuin useimmissa EU-maissa. Terveydenhoitokin täällä on kallista hidasta ja tylyä. Siitäkin olisi hyödyllisempää puhua kuin vertailla eri sairauksien aiheuttamia kärsimyksiä.
Mun ms ei parane millään kiukuttelun määrällä eikä kenenkään muunkaan krooninen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaiskohan ms-kehon vaihdossa. Aika pahasti rikkinäinen tämäkin on. Kaupanpäälle saa ihan ilmaiseksi hermosärkyjä ja ajoittaisia halvaantumisia jotka tulevat yllättäen eikä niistä koskaan tiedä menevätkö pois. Ilmaisen humalankin tällä saa mutta ilman hilpeää oloa, sitä vaan liikkuu ja puhuu kuin humalainen ja krapula voi tulla myös ihan milloin tahansa, eikä siihenkään tarvitse viinaa.
Kuulostaako kivalta?Oikeasti meidän pitäisi puhua siitä miksi Suomessa, täällä maailman parhaan sosiaaliturvan ja ilmaisen terveydenhoidon onnelassa, lääkkeet ovat kalliimpia kuin useimmissa EU-maissa. Terveydenhoitokin täällä on kallista hidasta ja tylyä. Siitäkin olisi hyödyllisempää puhua kuin vertailla eri sairauksien aiheuttamia kärsimyksiä.
Mun ms ei parane millään kiukuttelun määrällä eikä kenenkään muunkaan krooninen sairaus.
Kuule sun paskaa vertausta ei pelasta edes tämä yritys saada sääliä ms-taudilla. Kukaan täällä muuten ei ole vähätellyt ms-taudin kärsimyksiä, mutta jos verrataan insuliinin saantia toppatakin ostamiseen niin se on perin paskamaista.
Plaa, plaa... Taas yksi "urheilu tappaa"-aivopieru.
Jos liikkuu muuten monipuolisesti,ei ongelmia tule.