Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aion kokeilla pärjäänkö toimeentulotuella 3kk

Vierailija
03.01.2017 |

Aiempi ketju: http://www.vauva.fi/keskustelu/2748539/koyha-uutisten-myota-aion-kokeil…

Blogi: toimeentulotuella.omablogi.fi

Saa antaa vinkkejä ja kommentteja. :)

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta jokaista kommenttia, todellisuudessahan ttt elävä maksaa tästä n. 485€ kaikki paitsi vuokran, veden, sähkön, julkisen terveydenhuolloin, kotivakuutuksen ja reseptilääkkeet.

Eli tämä 485€ ei jää pelkästään ruokaan. Siitä maksetaan puhelin ja nettilaskut, vakuutukset, kulkemiset, huonekalut, vaatteet, harrastukset yms. Paljonko sitten todellisuudessa jää rahaa ruokaan, on ihan ihmisestä kiinni. Esim. kun me olimme vielä ttt varassa, meillä jäi keskimäärin 200-225€/kk/henkilö.

Sillä pärjäsi kyllä, mutta jos jokin meni rikki, oli se suoraan pois ruoasta. Samaten kun kausi vaihtui ja piti päivittää ulkoilu yms vaatteet. (Lapsille)

Ja meillä meni vielä suhteellisen hyvin. Tiedän, että monille ei jää edes tuota 200€/kk ruokaan.

Mutta on ihan hyvä kokeilla tätä köyhyyttä, kokeile vaan niin, että maksat siitä myös kaikki laskut/menot mitä ei erikseen menoiksi katsota.

Jo pesukoneen hankinta voi olla haastavaa. Se tietää joko pitkää laina-aikaa (eli ruokarahan osuus pienenee jälleen pitkäksi aikaa), kerralla osto voi olla mahdotonta tai sitten elellään kuukausi kaurapuurolla tai sitten säästellään monta kuukautta (joka taas on karsittava ruoasta).

Olen itse sitä mieltä, että toimeentulotuella kyllä pärjää. Se vain vaatii lähes kaikesta ylinmääräisestä luopumista.

Vierailija
142/155 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas surkuhupaisa kokeilu. Kuka tahansa pärjää minimitoimeentulolla, kun on pakko. Mutta tästä kokeilusta puuttuu kaikki aitous ja oikea köyhyyden kokeminen.

Siihen kuuluu sinnittely, jatkuva huoli tulevaisuudesta, veloista, laskuista, masennus näköalattomuudesta, lamaantuminen ja yksinäisyys.

Tähän mielentilaan ei päästä sillä, että työpaikka kustantaa eväät, lehdenlukemiset, puhelut, tilillä on tonneja säästössä, rahaa tulee tilille säännöllisesti aivan riittävästi, muutama kiva matka buukattuna kuukausien päähän. Mahdollisesti aviopuoliso, joka kantaa ruokaa omalla normibudjetillaan jääkaappiin, maksaa bensat, autot, juoksevat laskut...

ja sitten tämä järjenjättiläinen kirjoittaa blogia omista fiiliksistään? Ei kuule kiinnosta.

Just näin. Mäkin säästän sillä tavoin, että elän vuodessa monta kuukautta suurin piirtein tuolla summalla (asuminen ym. + elämiseen noin 450 euroa).

Ei tulisi mieleenkään julistaa, että tuolla summalla tulee helpolla toimeen. Jos alkoon ja tupakkaan ei mee rahaa, kyllä sillä jonkun aikaa tuleekin. Mutta on aivan eri asia elää minimillä, jos on säästöjä, joista voi ostaa vaikka uuden tietsikan tai tilata matkan kesälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen elänyt toimeentulotuella vuoden (syömishäiriön takia sairausloma opinnoista), sitä ennen oli opintotuki (tt-tuki tosi paljon parempi) eli ei ollut valmiina hienoa asuntoa ja ruokavarastoja. Mun kokemus oli, että tulin todella hyvin toimeen, enkä joutunut tinkimään mistään verrattuna siihen, kun oli se opintotuki. Oli upeaa, että sairaalajaksoni maksettiin, sähköni, vuokrani, poskiontelontulehduksessa lääkäri ja antibiootit jne. Kaikki. Palattuani taas opintotuen piiriin, vähävaraisuus tuli mukaan kuvioihin, mutta tt-tuen aikana olin tehnyt pieniä hankintoja, jotka sitten auttoi myös opintotuella eläessä.

Tuo vain mun kokemus. En ota kantaa tähän kokeiluun, enkä edes esitä mielipidettä siitä, onko tt-tuki riittävä vai ei. Totean vain, että itse olin todella onnellinen siitä, että sain sitä ja se oli minulle erittäin hyvin riittävä, suorastaan runsas, kun olin tottunut opiskelijabudjettiin. Mutta se on vain yhden kokemus, eikä ole tarkoitettu kannanotoksi siihen, pitäisikö tt-tuen olla suurempi. 

Vierailija
144/155 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapissa munia,raejuusto, 1 pieni jogurtti, juustoa, 2 maissitähkää, suolakurkkua, punajuurta, salaattikastiketta, jäävuorisalaattia, porkkanapussi, 1/2L maitoa, 2 omenaa, ketsuppi ja sinappi.

Pakastimessa kananugetteja ja kanasuikaleita. Kourallisen verran mustikoita.

Pöydällä 1 banaani ja kaapissa 1/2 pakettia leipää, nuudeleita 6 pakettia, esipaistettuja sämpylöitä (12kpl) ja makaroonin jämä pusseja.

Taloudessa 4.

Rahaa 17€ neljäksi päiväksi.

Ja se riittää! Kaapin olemattomista sisällöistä saan silti aikaiseksi 3 päivän ruoat. Tarvitsemme vain maidon, margariinin, jogurttia, kurkun, leipää ja 2 purkkia hernekeittoa niin on neljänneksikin päiväksi muonaa :)

Tämmöistä on vähävaraisen elämä. Emme kuole nälkään, kerran kuussa kaapit pursuaa, mutta ennen seuraavien rahojen tuloa on kaapit aika tyhjiä. Ei siihen blogeja tarvita kertomaan miten menee. Kerro enemmin mitä söit, paljonko ainekset maksoi ja resepti. :) Siitä voi saada kaikki vinkkejä, miten venyttää penniä.

Vierailija
145/155 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukematta jokaista kommenttia, todellisuudessahan ttt elävä maksaa tästä n. 485€ kaikki paitsi vuokran, veden, sähkön, julkisen terveydenhuolloin, kotivakuutuksen ja reseptilääkkeet.

Eli tämä 485€ ei jää pelkästään ruokaan. Siitä maksetaan puhelin ja nettilaskut, vakuutukset, kulkemiset, huonekalut, vaatteet, harrastukset yms. Paljonko sitten todellisuudessa jää rahaa ruokaan, on ihan ihmisestä kiinni. Esim. kun me olimme vielä ttt varassa, meillä jäi keskimäärin 200-225€/kk/henkilö.

Sillä pärjäsi kyllä, mutta jos jokin meni rikki, oli se suoraan pois ruoasta. Samaten kun kausi vaihtui ja piti päivittää ulkoilu yms vaatteet. (Lapsille)

Ja meillä meni vielä suhteellisen hyvin. Tiedän, että monille ei jää edes tuota 200€/kk ruokaan.

Niinhän ap aikookin kokeilla, vuokran ja sähkölaskun jälkeen vain ttt määrä käytettävissä KAIKKEEN, ei vain ruokaan.

146/155 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä päivänä tehtyä 75 euron bensaostosta saattaa katua kolmen viikon kuluttua. Jos tilanne on sellainen, että ei ole yhtään rahaa ja ruokaa vaikka onkin 30 litraa bensaa.

Vierailija
147/155 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3788 kirjoitti:

Ensimmäisenä päivänä tehtyä 75 euron bensaostosta saattaa katua kolmen viikon kuluttua. Jos tilanne on sellainen, että ei ole yhtään rahaa ja ruokaa vaikka onkin 30 litraa bensaa.

Tätä mietin itsekin, mutta päätin silti tankata täyteen. Raha käytetään silloin kun sitä on ja mietitään loppukuusta, eikö se olekaan hyvä ohje? ;D

No ei vaan ajattelin ettei tarvitse ravata tankilla, pärjään tankilla pitkään kun vähennän ajamista.

Uppaan samalla, koska uusi päivitys juuri blogiin!

AP

Vierailija
148/155 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen blogeja tarvita kertomaan miten menee. Kerro enemmin mitä söit, paljonko ainekset maksoi ja resepti. :) Siitä voi saada kaikki vinkkejä, miten venyttää penniä.

Se olisi jo ihan eri blogi. Tee itse, olisi varmaan lukijoita jos panostat.

Vierailija
149/155 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut seurattua tätä. Yksin on varmaan helpompi säästää ruuassakin, kun ei tarvitse katsoa jääkaapinovea tempovia teinejä jatkuvasti.

Vierailija
150/155 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin tuo kokeilusi ei millään tavalla tule vastaamaan oikeasti toimeentulon varassa elävien ihmisten elämää. Sinä aiot kokeilusi aikana käydä töissä, joka antaa sinulle jo oikeutuksen muilta ihmisiltä kuulua tähän yhteiskuntaan. Olet edelleen ihmisten mielestä hyödyllinen ja arvokas kansalainen, joka saa palkkaa ja joka kuuluu työyhteisöön. Tulet kokeilusi aikana asumaan omassa mukavassa kodissasi, sillä alueella missä haluat asua ja sinulle läheisten tuttujen ja naapureiden luona. Et joudu muuttamaan kauemmaksi, pienempään ja halvempaan, jotta pärjäisit jokapäiväisessä elämässä. Kaiken lisäksi sinä tiedät, että se on KOKEILU, joka loppuu milloin vain haluat. Se on eri asia elää niin kuukaudesta ja vuodesta toiseen miettien, olisiko parempi vain päättää päivänsä, kun elämä ei ikinä parane eikä mitään saa säätöön kun joutuu elämään päivä kerrallaan. Elämää ei voi lainkaan suunnitella eteenpäin ja se lyö täydellisen epätoivoisen ja ahdistavan leiman ihmiseen. Sinun kokeilusi on häpeällinen ja alentuva oikeasti köyhiä ihmisiä kohtaan!

Minusta kokeilu on loistava. Tuntea empatiaa köyhempiä kohtaan, mutta täytyy muistaa että kyseessä on vain kokeilu.

Sinkkumies

Vierailija
151/155 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuvitellut voisi olla tilanne ettei ole mitään päälle puettavaa.

Olen siitä onnellisessa asemassa että minulla on työ, mutta vaatebudjettini on vuodessa 0.

Kaikki alusvaatteeni ovat huonossa kunnossa. Vähintään kerran olen näyttänyt ompelukonetta, osalle monen monta kertaa, kaikki sukat ovat vähintään kerran paikattua.

Työmatkalla käytän rumia ja venähtäneitä tennissukkia, eivät näy talvikengän sisältä ja töissä minulla on 2 paria suht siistejä sukkia, pesasen aina kun lähden töistä odottamaan seuraavaa työpäivää. Sukkahousuihin minulla ei ole varaa.

Rintsikat, huh. Ovat levinneet , olen ommellut kasaan. Tukevat ovat kun itse korjaan niitä koko ajan.

Tee tätä vuodesta toiseen, monessa osa-alueessa. Jos tulee ylimääräistä rahaa, aina löytyy muita kohteita kun sukat.

Voisit ruveta ompelijaksi. Meillä sinkkumiehillä olisi vaikka mitä korjattavaa. Itsellänikin nyt 3-5 housut jotka pitäisi kääntää yms. yms.

Vierailija
152/155 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat autenttisen kokemuksen, katso ruokakaappiisi. Jos se on täynnä erilaisia kuivatuotteita joista voit hätätilassa tehdä ruokaa, ota vähintään puolet niistä pois ja vie varastoon. Tee sama shampoiden, saippuoiden ja muiden kosmetiikan kanssa, mutta säästä niistä käyttöön yksi jokaista lajia. Kun pullo loppuu, älä ota uutta varastosta vaan osta uusi shampoo toimeentulotuella.

Juuri näin!

Vierailija
153/155 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat autenttisen kokemuksen, katso ruokakaappiisi. Jos se on täynnä erilaisia kuivatuotteita joista voit hätätilassa tehdä ruokaa, ota vähintään puolet niistä pois ja vie varastoon. Tee sama shampoiden, saippuoiden ja muiden kosmetiikan kanssa, mutta säästä niistä käyttöön yksi jokaista lajia. Kun pullo loppuu, älä ota uutta varastosta vaan osta uusi shampoo toimeentulotuella.

1 Pullo fairia riittää kaiken pesemiseen.

Vierailija
154/155 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystynyt kommentoimaan blogiin, tuli erroria. Epäilen vaan onnistumista tässä haasteessa, ainakin ekan päivän ruokaostokset oli turhat ja kalliit. Ostokset maksoi 9 euroa ja sillä sai maidon leipää ananasta pastaa ja salaatin. Itse olisin jättänyt ananaksen pois, tilalle vaikka halpoja klementiinejä. Pastakin oli ilmeisesti jotain kalliimpaa kun ostokset maksoi yhteensä niin paljon. Kulutusta täytyy kyllä järkevöittää jos meinaa koko kuukauden sillä 400 euroa pärjätä.

Täh? 10 päivässähän on 300 ekua kuussa. Kumpi tässä laskee väärin?

Vierailija
155/155 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin monta vuotta toimeentulotuella (en saanut opintotukea, opiskelin aikuislukiossa ja olin masentunut teini-iästä asti) ja vasta kolmen vuoden jälkeen köyhyys alkoi. Kaikki vanhat ruokavarastot, lääkkeet, arki-, juhla- ja ulkovaatteet, elektroniikka (tietokone, puhelin, kuulokeet yms), siivoustarvikkeet, paistinpannut ja kaikki muut olivat kuluneet tai käytetty loppuun. Toimeentulotuella elää todella hyvin (itse en juo/polta, teen kaiken ruoan itse halvoista aineksista jne), mutta ei enää siinä vaiheessa, kun kaikki käytetty loppuun. Nykyään ei enää tehdä kestävää tavaraa, ja vaikka kuinka hankin käytettynä kirppareilta yms, niin toimeentulotuella on pakko välillä ostaa tarpeeseen sitä mihin rahat riittävät, eikä mitä oikeasti kannattaisi. Talvikengät taas rikki, kaupasta pakko ostaa hintaan pahvipohjaiset ja liimatut 20-30 eurolla, vaikka kannattaisi oikeasti ostaa sellaiset 200 euron nahkaiset ja huollettavat. Mutta mitä teet kun tilillä on se vain 150e ja sillä ostettava loppukuun ruoat myös? Vaikka ostaa pikkuhiljaa ja pyrkii säästämään siitä toimeentulotuesta, niin menot kasvavat enemmän tavaroiden kuluessa kiihtyvää tahtia. Luojan kiitos masennus parantunut, olen saanut silloin tällöin pätkätöitä ja tulevaisuudessa toivottavasti yliopistoon vihdoin ja viimein.

Miten paistinpannun saa käytettyä loppuun?

Sitten kun kaikki palaa kiinni, niin voi hioa loputkin pinnoitteet siitä pois ja saa retki pannun siitä itselleen.

Sinkkumies