Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aion kokeilla pärjäänkö toimeentulotuella 3kk

Vierailija
03.01.2017 |

Aiempi ketju: http://www.vauva.fi/keskustelu/2748539/koyha-uutisten-myota-aion-kokeil…

Blogi: toimeentulotuella.omablogi.fi

Saa antaa vinkkejä ja kommentteja. :)

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimeentulotuella elävälle on hyötyä opiskelijaruokailuista?

Ei mitenkään. Täällä on vain näitä idiootteja jotka keskustelee ihan eri asiasta kuin mikä on ketjun aihe.

Vierailija
122/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä tukityöllistetyt 9 euron/pv kulukorvauksella olevat ongelma moneenkin suuntaan. Itseä ottaa päähän tehdä palkkaa bussirahalla. Olen nähnyt kaksi tällaista. Molempia otti päähän. Toinen näistä teki vähän mitä itse tykkäsi.

Työnhakijoiden kannalta nämä ovat ongelma, kun estävät halukkaiden työllistemisen. Estävät aitojen työpaikkojen syntymisen.

Yhteiskunnan ja yritystoiminnan kannalta nämä vääristävät kilpailua. On yrityksiä, jotka kierrättävät näitä puolen vuoden välein.

Olen työskennellyt useiden tällaisten 9 eur/pv työntekijöiden opastajana työpaikallani. Joukkoon mahtuu muutama sellainen, joka on huonon onnen takia joutunut asemaansa ja ovat todella hyviä työntekijöitä. Suurin osa on  kuitenkin varustettu sellaisella asenteella työtä kohtaan, että on suoranainen ihme, että ovat joskus töitä edes saaneet.

He ovat olleet joskus jossain hyvässä työpaikassa, jossa rahaa on satanut laariin ilman kummoisempaa osallistumista. Sitten kun ajat ovat koventuneet, rahan tulo ilmaiseksi on loppunut. He ovat jämähtäneet näihin hyviin aikoihin ja olettavat, että heidän kuuluu saada 3 tonnia kk palkkaa pelkästään siitä, että saapuvat ajoissa työpaikalle.

Kahvi- ja ruokatauot eivät koskaan pidä. Töihin tullaan miten sattuu. Ei haluta opetella uusia taitoja kuten trukilla ajamista tai hitsaamista. Suhtaudutaan annettuihin tehtäviin vätystellen ja vastahakoisesti. Joka asiassa pitää sanoa vastaan ja rueta moittimaan miten huonosti kaikki on järjestetty.

Alkaa empatiat työttömiäkohti laskemaan aika hurjaa vauhtia kun katselee näitä vätyksiä päivästä toiseen. Heillä ei ole minkäänlaista halua kehittyä tai osallistua yhteiskunnan toimintaan. Pitäisi vain saada juoda kaljaa muitten laskuun.

Miten palkattoman orjan työmotivaatiota voi arvostella? On kyllä joillakin pokkaa. Ai että oikein kahvi- ja ruokatauot venyvät :D Missäs ne on määritelty, työsopimuksessako? Ai niin, eihän heillä ole sellaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
123/155 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt luin ap'n alkuperäisen ketjun. Olipahan tekstiä.

Ap ilmoitti, että jos tulee tarvetta hammaslääkäriin kolmen kuukauden aikana, niin sitten hän menee sinne. Toimeentulotuki ei huomioi yksityistä terveydenhuoltoa. Julkiselle ei edes pääse kolmessa kuukaudessa.

Ap kertoi, että huhtikuussa ei voi köyhäillä, kun on häät, ja siihen matkat, kampaaja, lahjat, hotelli yms. Toukokuussa on matka, lennot ja hotellit. Realistisemman kuvan saisi, kun joutuisi jättämään nuo väliin köyhyyden takia.

Mielekiinnolla seuraan silti tätä. Ap mainitsikin, että aikoo rekisteröityä tänne. Kannatettavaa, kun siten voi seurata omia keskusteluja.

Vierailija
124/155 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3788 kirjoitti:

Nyt luin ap'n alkuperäisen ketjun. Olipahan tekstiä.

Ap ilmoitti, että jos tulee tarvetta hammaslääkäriin kolmen kuukauden aikana, niin sitten hän menee sinne. Toimeentulotuki ei huomioi yksityistä terveydenhuoltoa. Julkiselle ei edes pääse kolmessa kuukaudessa.

Ap kertoi, että huhtikuussa ei voi köyhäillä, kun on häät, ja siihen matkat, kampaaja, lahjat, hotelli yms. Toukokuussa on matka, lennot ja hotellit. Realistisemman kuvan saisi, kun joutuisi jättämään nuo väliin köyhyyden takia.

Mielekiinnolla seuraan silti tätä. Ap mainitsikin, että aikoo rekisteröityä tänne. Kannatettavaa, kun siten voi seurata omia keskusteluja.

En ole oikeasti köyhä, tyhmyyttä jos jättäisin hoitamatta hampaita tarpeen tullen, tai muutenkaan terveyttäni tämän puoli vakavan kokeilun vuoksi. Hampaissa ei kylläkään ole koskaan ollut reikiä, hammaskiveä tai muita vaivoja joten epätodennäköistä niitä juuri nyt tulisikaan. Silti jos tulee, tietysti menen hoitoon. Ei kukaan jätä menemättä jos on mahdollisuus käydä. Minulla on. En aio kärsiä kokeilun vuoksi eli huvikseni.

Häät on läheisen ihmisen joten en jätä kokeilun vuoksi menemättä. Matka on varattu ja sovittu jo ennen kuin keksin tätä ideaa. Sitä paitsi luulen että 3kk kokeilu on minulle tarpeeksi, tuskin on motivaatiota pidempään jatkaa. Kun ei oikeasti tarvitse!

Saatanpa jättää koko kokeilun jos ei jostain syystä jaksa kiinnostaa loppuun saakka. Koska voin! Koska en oikeasti elä toimeentulotuella vaan työstäni saamalla palkalla!

AP

Vierailija
125/155 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten on ap:llä mennyt? Paljonko on rahaa jäljellä? Minä olen tässä kuussa laittanut menemään apouttiansarallaa 160 euroa: autonvakuutukset, ruoka yms ja tankannut kerran.

Vierailija
126/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten on ap:llä mennyt? Paljonko on rahaa jäljellä? Minä olen tässä kuussa laittanut menemään apouttiansarallaa 160 euroa: autonvakuutukset, ruoka yms ja tankannut kerran.

Eipä ole vielä oikein vaikuttanut isommin.

Laitoin just uuden julkaisun blogiin! :)

toimeentulotuella.omablogi.fi

AP

Vierailija
127/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko tankata tankki täyteen kerralla?

Vierailija
128/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se jotenkin edullisempaa, jos tankkaa vähän kerralla?

Vierailija
129/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se jotenkin edullisempaa, jos tankkaa vähän kerralla?

Ei mutta ei ole sidottuna rahaa kerralla paljon siihen mitä ei heti tarvitse. Ei myöskään kannata ostaa kerralla 4 säkillistä wc-paperia.

Vierailija
130/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en käsitä!! Saako oikeasti joku melkein 500e VUOKRAMENOJEN PÄÄLLE?! Siis mitä aktuaalista vittua! Mä elän 500e/kk ja MAKSAN SIITÄ 280e VUOKRAN! Eli elän 220e kuukaudessa. Tämä on siis opintotuki, jonka saan. En voisi enää elää tämän "askeettisemmin". No, mä joudunkin välillä ottamaan opintolainaa - jonka JOUDUN MAKSAMAAN TAKAISIN sitten valmistuttua. Ei jumankauta! Siis oikeasti, mulla ei ole edes varaa käydä opiskelijalounaalla, koska sillä 2,6e hinnalla saan jo n.3-5 ateriaa halvoilla raaka-aineilla. Kyllä mä käyn kesäisin ihan normaalisti töissä ja niillä säästöillä sitten aina uusi lukuvuosi elellään. Ja ei, ei ole kyse siitä ettenkö haluaisi tehdä töitä opintojen ohessa, vaan en vain saa niitä osa-aikahommia mistään, jotka menisi yks yhteen luentojen kanssa! Asun siis pienellä paikkakunnalla, töistä pulaa..

Vierailija
131/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harva elää pelkällä toimeentulotuella. siellä on pohjalla työmarkkinatuki, asumistukia ja lapsilisiä. yksinäisellä muut paitsi ei lapsilisä. se toitu ei mee kokonaan elämiseen, joten harhaanjohtavaa kokeilla niin. toitua saa normierotuksen tulot miinus hyväksytyt menot.

Vierailija
132/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä en käsitä!! Saako oikeasti joku melkein 500e VUOKRAMENOJEN PÄÄLLE?! Siis mitä aktuaalista vittua! Mä elän 500e/kk ja MAKSAN SIITÄ 280e VUOKRAN! Eli elän 220e kuukaudessa. Tämä on siis opintotuki, jonka saan. En voisi enää elää tämän "askeettisemmin". No, mä joudunkin välillä ottamaan opintolainaa - jonka JOUDUN MAKSAMAAN TAKAISIN sitten valmistuttua. Ei jumankauta! Siis oikeasti, mulla ei ole edes varaa käydä opiskelijalounaalla, koska sillä 2,6e hinnalla saan jo n.3-5 ateriaa halvoilla raaka-aineilla. Kyllä mä käyn kesäisin ihan normaalisti töissä ja niillä säästöillä sitten aina uusi lukuvuosi elellään. Ja ei, ei ole kyse siitä ettenkö haluaisi tehdä töitä opintojen ohessa, vaan en vain saa niitä osa-aikahommia mistään, jotka menisi yks yhteen luentojen kanssa! Asun siis pienellä paikkakunnalla, töistä pulaa..

Juu, sä oot opiskelija ja se menee näin, jos ei vanhemmat elätä.

Vierailija
133/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa alkaa kommentoimaan teille jotka valitatte tyhjästä. Miten voi olla huono juttu jos joku yrittää pärjätä vähemmällä mihin on tottunut? Ei mun tarkoitus ole neuvoa oikeasti köyhiä tai mitään vastaavaa! Tämä on hauska haaste mulle, tuleepahan kokeiltua jotain uutta ja ehkä jopa opin tästä jotain hyödyllistä!

Lupaan päivittää blogia ahkerasti jos vaan on lukijoita. :)

AP

koska koskeilussasi ei ole pointtia, ei verrannollinen oikeaan toitulla elämiseen.

sanoisit, että aion elää 485 eurolla kuussa, koska kokeilullasi ei ole mitään tekemistä toitulla elämisestä.

siis tajusitko, kukaan ei saa sitä toitua itselleen  kokonana käytettävksi. toitun määrä riippuu siitä, mitä ne etuudet ennen sitä on ja mikä on esim. vuokrasi määrä.

Vierailija
134/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä pärjäät kyllä kuukauden tuolla summalla, jos ei mitään ylimääräisiä menoja tule tai isompia laskuja. Jos haluat jännitystä, niin tuhlaile vähän ja mieti loppukuusta miten pärjäät. Osta joku uusi vaate tai käy pizzalla pari kertaa.

Vierailija
135/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkuhupaisaa, että toimentulotuki (ja ne kaikki muut tuet siihen päälle) ovat vastikkeettomia. Opintotukikin on opiskelijan toimeentulotuki, ei mikään palkka opinnoista. Silti opintotuki on vastikkeellista JA pienempi kuin tavallisen, kotona mitään tekemättömän toimeentulotuella elävän. Siis en valita enkä väitä, etteikö ttt:llä elävät sitä ansaitsisi tms. Vaan tällainen pikkuhuomio siitä, että opiskelija on yhteiskunnan silmissä vielä alhaisempi kuin kotona istuskeleva.

Toki onhan tämä systeemi näin parempi kuin se, että korkeakoulutus olisi maksullinen...

Vierailija
136/155 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkuhupaisaa, että toimentulotuki (ja ne kaikki muut tuet siihen päälle) ovat vastikkeettomia. Opintotukikin on opiskelijan toimeentulotuki, ei mikään palkka opinnoista. Silti opintotuki on vastikkeellista JA pienempi kuin tavallisen, kotona mitään tekemättömän toimeentulotuella elävän. Siis en valita enkä väitä, etteikö ttt:llä elävät sitä ansaitsisi tms. Vaan tällainen pikkuhuomio siitä, että opiskelija on yhteiskunnan silmissä vielä alhaisempi kuin kotona istuskeleva.

Toki onhan tämä systeemi näin parempi kuin se, että korkeakoulutus olisi maksullinen...

Kyllä se elämänkoulu näköjään kuitenkin viisastuttaa enemmän kuin yliopisto. Toivottavasti et edes opiskele miksikään sosionomiksi vaan vaikka ekaluokan opeksi. Sinne tuollainen naiivi ajattelutapa sopii.

Vierailija
137/155 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa alkaa kommentoimaan teille jotka valitatte tyhjästä. Miten voi olla huono juttu jos joku yrittää pärjätä vähemmällä mihin on tottunut? Ei mun tarkoitus ole neuvoa oikeasti köyhiä tai mitään vastaavaa! Tämä on hauska haaste mulle, tuleepahan kokeiltua jotain uutta ja ehkä jopa opin tästä jotain hyödyllistä!

Lupaan päivittää blogia ahkerasti jos vaan on lukijoita. :)

AP

koska koskeilussasi ei ole pointtia, ei verrannollinen oikeaan toitulla elämiseen.

sanoisit, että aion elää 485 eurolla kuussa, koska kokeilullasi ei ole mitään tekemistä toitulla elämisestä.

siis tajusitko, kukaan ei saa sitä toitua itselleen  kokonana käytettävksi. toitun määrä riippuu siitä, mitä ne etuudet ennen sitä on ja mikä on esim. vuokrasi määrä.

Nyt on harvinaisen vaikeaselkoinen viesti.

Vierailija
138/155 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas surkuhupaisa kokeilu. Kuka tahansa pärjää minimitoimeentulolla, kun on pakko. Mutta tästä kokeilusta puuttuu kaikki aitous ja oikea köyhyyden kokeminen.

Siihen kuuluu sinnittely, jatkuva huoli tulevaisuudesta, veloista, laskuista, masennus näköalattomuudesta, lamaantuminen ja yksinäisyys.

Tähän mielentilaan ei päästä sillä, että työpaikka kustantaa eväät, lehdenlukemiset, puhelut, tilillä on tonneja säästössä, rahaa tulee tilille säännöllisesti aivan riittävästi, muutama kiva matka buukattuna kuukausien päähän. Mahdollisesti aviopuoliso, joka kantaa ruokaa omalla normibudjetillaan jääkaappiin, maksaa bensat, autot, juoksevat laskut...

ja sitten tämä järjenjättiläinen kirjoittaa blogia omista fiiliksistään? Ei kuule kiinnosta.

Vierailija
139/155 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä hengissä pysyy.itsekin olen.

Vierailija
140/155 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas surkuhupaisa kokeilu. Kuka tahansa pärjää minimitoimeentulolla, kun on pakko. Mutta tästä kokeilusta puuttuu kaikki aitous ja oikea köyhyyden kokeminen.

Siihen kuuluu sinnittely, jatkuva huoli tulevaisuudesta, veloista, laskuista, masennus näköalattomuudesta, lamaantuminen ja yksinäisyys.

Tähän mielentilaan ei päästä sillä, että työpaikka kustantaa eväät, lehdenlukemiset, puhelut, tilillä on tonneja säästössä, rahaa tulee tilille säännöllisesti aivan riittävästi, muutama kiva matka buukattuna kuukausien päähän. Mahdollisesti aviopuoliso, joka kantaa ruokaa omalla normibudjetillaan jääkaappiin, maksaa bensat, autot, juoksevat laskut...

ja sitten tämä järjenjättiläinen kirjoittaa blogia omista fiiliksistään? Ei kuule kiinnosta.

Kai tajuat älykääpiö, että tämä idioottimainen vuodatuksesi on hieman ristiriidassa tuon viimeisen lauseen kanssa.